Gå til innhold

Flisespikkeri fra politiet om vekterhunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekterhundene Nike og Janko er begjært avlivet av politiet. Grunnen er at de mener at disse hundene er trent ulovlig til å forsvare og angripe mennesker, noe kun politihunder skal kunne trenes til, med mindre det foreligger en spesiell tillatelse fra politiet. De som eier hundene mener at de har fått denne tillatelsen mens politiet mener at de ikke har det.

Jeg har i dag lest artikkelen som er publisert i flere aviser, og jeg lurer på om dette er flisespikkeri fra politiets side eller om hundeførerne faktisk har handlet ulovlig med vitende og vilje, det er vanskelig å si? Her er et lite utdrag fra artikkelen:

"– Politiet har gitt Romerike Sikringstjenester (RST) godkjenning av sin vaktvirksomhet. Treningsprogrammet som RST bruker for hundene var vedlagt søknaden vi fikk innvilget, sier Laupsa.
Det var først da politiet ble gjort kjent med bilder fra treningen som var lagt ut på nettet at de reagerte, flere år etter.
– Vi hadde aldri lagt ut bilder av denne treningen hvis vi visste at dette var ulovlig. Vi har hele veien vært i god tro og har trent hundene i forsvar av fører i forbindelse med at de benyttes i tjeneste. Det føles som vi er blitt beordret til å ta livet av en god kollega, sier Laupsa."

Politiet sier:
«Øst politidistrikt mener etter dette at Romerike Sikringstjenester AS aldri har fått tillatelse til å trene hunden Janko i å angripe eller bite mennesker. Vi mener videre at Romerike Sikringstjenester aldri har søkt om slik tillatelse,» skriver politiet i sitt forhåndsvarsel om utførsel eller avlivning av Janko datert 2. januar 2019.

Politiet sier seg enig i at godkjenningsprogrammet til Romerike Sikringstjenester (RST) er lagt ved søknaden om tillatelse til vaktvirksomhet og at politiet således har hatt grunnlag for å reagere på hundeholdet på et tidligere tidspunkt.

«Vi mener imidlertid at de tillatelsene som er gitt til RST ikke kan tolkes som tillatelser til å trene hunden i strid med hundeloven § 19 tredje ledd bokstav a,» heter det i uttalelsen fra politiet."

Artikkelen er delt på facebooksiden  "Støtt Vekterhundene Janko og Nike for å unngå at de blir avlivet", og finnes også i diverse aviser om man googler tittelen på artikkelen, "Politiet krever nike og janko avlivet".

Kan legge til at Nike var hunden som fant savnede Frank Andrè Gundersen sammen med fører Erlend Laupsa etter å ha søkt på et område som Michael Winger pekte ut.

Anonymkode: f6243...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er en artikkel i Nettavisen som er tilgjengelig for alle. Syns denne treningen virker rimelig godkjent av politiet jeg da:

"Hunden Nike bestod i 2015 og 2017 prøve med forsvar av fører som ble sendt inn til Politiet og godkjent. I tillegg til Laupsa og Grinden var en fagperson, tidligere ansatt i politiet, også involvert i treningen av de to hundene."
https://www.nettavisen.no/nyheter/trening-kan-koste-nike-og-janko-livet/3423586800.html?fbclid=IwAR0V3NFnPwWBPBf2CXsf8JxLlGkoT7B_geeTUiQtA17AlryQcgaN182avcY

Skrevet

Helt forferdelig. At det går an å være så inkompetente! Skulle tro politiet hadde viktige ting å styre med? Nei! Ikke ( sutrete) norsk politi.

Anonymkode: cfa8d...574

• Liker 8
Skrevet

Mange vektere tror jo at de er på linje med politiet, og jeg kjenner til noen vektere som trener hundene på samme måte for å være mer viktige, de er vektere som patruljerer, ikke politi der slike hunder er nødvendig for å uskadeligjøre forbrytere under oppdrag der det går mer på at hundene slippes løs for å holde igjen folk som stikker av... Felles for de jeg vet om er at de forsøker å kompansere for noe og er "though guys" som heller vil tøffe seg med at de er mer viktige med IPO-trente "farlige" hunder.

Når det er sagt så mener jeg avliving er helt feil vei å gå (som alle saker der man skal avlive uten grunnlag), men IPO trente hunder hører til hos politiet der de har gode rammer med flinke og seriøse folk rundt sikker trening.

Anonymkode: e2558...8fb

• Liker 2
Skrevet

Vi må jo få lese treningsprogrammet som skal være vedlagt søknaden fra RST, før vi kan si noe om dette. Det er opplagt at det ikke kan være lov for hvem som helst å trene opp hunder som våpen/angrepsdyr.

Anonymkode: aa277...a79

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er helt riktig av politiet. 

Anonymkode: c8615...1ae

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi må jo få lese treningsprogrammet som skal være vedlagt søknaden fra RST, før vi kan si noe om dette. Det er opplagt at det ikke kan være lov for hvem som helst å trene opp hunder som våpen/angrepsdyr.

Ja det er nettopp der det ligger, kan være det er noen uklarheter der. TS

Skrevet

Herregud!! Helt uskyldige hunder og eiere har gjort alt etter boken! Surprise! 99% av hunder vil angripe om eier blir angrepet. Vet ikke folk det??

Vanvidd å bruke ressurser på dette! 

• Liker 7
Skrevet

Vektere er nesten en egen form for kriminell subkultur av smågutter med mindreverdighetskomplekser, som MC-klubber og bolere, og burde ikke få trene hund før de har gått barneskolen om igjen.

Anonymkode: 68ccc...d9c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vektere er nesten en egen form for kriminell subkultur av smågutter med mindreverdighetskomplekser, som MC-klubber og bolere, og burde ikke få trene hund før de har gått barneskolen om igjen.

Den ene hunden som er begjært avlivet har sammen med eier bidratt til å finne savnede, gratis. Høres ikke mye kriminelt ut for meg.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Typisk eksempel på pissredd norsking. 😂

Ja, de ser virkelig ut som hardbarkede kriminelle denne familien.

Sorry,  vi er mange som ELSKER større muskuløse hunder.   ( pussig nok er det en rase jeg ikke stoler på og det er kongepuddler!  Der kan man prate inkompetente eiere 

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Typisk eksempel på pissredd norsking. 😂

Ja, de ser virkelig ut som hardbarkede kriminelle denne familien.

Sorry,  vi er mange som ELSKER større muskuløse hunder.   ( pussig nok er det en rase jeg ikke stoler på og det er kongepuddler!  Der kan man prate inkompetente eiere 

Dette er helt vanlige schæferhunder.

Skrevet

Ser på facebooksiden at politiet har gitt vekterselskapet tillatelse til "bruk av hund til egenbeskyttelse", men det står ikke hvordan denne beskyttelsen skal foregå. De postet et bilde av tillatelsen nå. Lurer på hvordan man får beskyttelse av en hund som ikke blir trent i å bite? Det burde jo heller stått at de hadde tillatelse til å bruke hunder til pynt?

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er helt vanlige schæferhunder.

Ja men det er nok av folk som  er irrasjonelle og er redd de óg. Det ser man for eksempel i denne saken...

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud!! Helt uskyldige hunder og eiere har gjort alt etter boken! Surprise! 99% av hunder vil angripe om eier blir angrepet. Vet ikke folk det??

Vanvidd å bruke ressurser på dette! 

Det gjelds ikke hvis det ikke er minst tre utropstegn eller spørsmålstegn. Vet du ikke det???

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser på facebooksiden at politiet har gitt vekterselskapet tillatelse til "bruk av hund til egenbeskyttelse", men det står ikke hvordan denne beskyttelsen skal foregå. De postet et bilde av tillatelsen nå. Lurer på hvordan man får beskyttelse av en hund som ikke blir trent i å bite? Det burde jo heller stått at de hadde tillatelse til å bruke hunder til pynt?

Da er det jo nokså relevant for denne tråden at vi får se denne søknaden også?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelds ikke hvis det ikke er minst tre utropstegn eller spørsmålstegn. Vet du ikke det???

Haha! Tom for argument ser jeg 😂

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det jo nokså relevant for denne tråden at vi får se denne søknaden også?

Vet ikke om jeg kan poste bilder fra deres fb-side her....tror man må evt gå dit og se det.

Skrevet

Noen andre her som har sett bildene de har lagt ut i fb-gruppen av papirene? For meg virker det som de har alle tillatelser i orden, jeg forstår ikke dette her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...