AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Jeg er ferdig med en bachelor i vernepleie nå til sommeren. Skal derfor begynne å søke jobber. Jeg har rosa hår, ca som på bildet. Ellers har jeg normal klesstil og bruker lite sminke. Burde jeg farge håret tilbake til blondt eller har ikke det noe å si for arbeidsgivere? Kunne tenke meg å jobbe på skole, innenfor psykiatri, rus, barnevern eller eldreomsorg. Anonymkode: 1b274...b1e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Jeg ville ansatt deg, hvis du ellers er kompetent, og grei, og jeg hadde en ledig stilling. Min favorittkassadame (ingen sammenligning forøvrig, av yrker) har lyseblått hår. Anonymkode: 6e3ae...5e7 6
Anwa Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Spenstige hårfarger er jo ikke uvanlig i dag, så om du ellers opptrer positivt så kanskje det bare gir deg et fortrinn fordi du skiller deg ut? 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Det kan ha noe å si for arbeidsgivere, ja. Det kommer helt an på hvem du møter. Anonymkode: d8a91...be4 2
Sirah Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Sier som AB over: Det kommer helt ann på hvem du møter. Jeg hadde ikke reagert negativt på den hårfargen der, men det finnes sikkert noen gamle snerper som syntes det er grusomt 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, Sirah skrev: Sier som AB over: Det kommer helt ann på hvem du møter. Jeg hadde ikke reagert negativt på den hårfargen der, men det finnes sikkert noen gamle snerper som syntes det er grusomt Enig i dette. Det kommer an på holdningene hos dem du møter. Jeg er 56, og hadde ikke reagert negativt på din hårfarge. Anonymkode: 9f071...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig med en bachelor i vernepleie nå til sommeren. Skal derfor begynne å søke jobber. Jeg har rosa hår, ca som på bildet. Ellers har jeg normal klesstil og bruker lite sminke. Burde jeg farge håret tilbake til blondt eller har ikke det noe å si for arbeidsgivere? Kunne tenke meg å jobbe på skole, innenfor psykiatri, rus, barnevern eller eldreomsorg. Anonymkode: 1b274...b1e Jeg jobber i offentlig sektor, og flere av direktørene her jeg jobber har både lilla og andre farger i håret :) Men det er en mer «kreativ» gjeng, da - ikke finansavdelingen liksom. Det hadde vært helt likegyldig for meg, og jeg kan ikke se for meg mange ledere som vil reagere på dette. Jeg hadde ikke reagert på den mengden sminke, det er veldig pent lagt og du ser veldig representabel ut. Hadde ikke undervurdert deg til høyere stillinger heller. Jeg hadde utelukkende, med det bildet du viser, vært opptatt av kompetanse og menneske»skills». Men, om det var snakk om bilde til CV så hadde jeg tonet ned leppestift og tatt mer typisk profilbilde i «profesjonell nøytral stil» enn typisk fint IGbilde (selv om var nydelig på dette bildet og!). Innen barnevern/skole hadde jeg faktisk kanskje vært litt ekstra positiv om en godt kvalifisert kandidat også hadde et utseende som appellerte mer til unge mennesker, altså at de ikke kler seg 10 år over sin alder/ikke kommer med åpenbare statussymboler som oser penger/fremstår som hyggelige og tillitsvekkende. Jeg som er 38 år er jo «gammel» i deres øyne, og som heterofil hvit kvinne er det ikke sikkert at jeg når like lett inn til en ung jente med hijab eller en som er usikker på sin kjønnsidentitet liksom. Om du skjønner. Nå ser du ut som en veldig velstelt, hyggelig ung kvinne av utseende. Anonymkode: bb73b...8b5 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Eller eh.....trodde bildet var av deg :P Tok utgangspunkt i mengde pent lagt sminke, hår og klær - du skjønner poenget. Om håret ditt eksempelvis er slitt og blasst/ustelt, og man dukket opp med pandaøyne eller ikke er jo forskjell ;) Anonymkode: bb73b...8b5 2
solmåneogstjerner Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 Om du skal jobbe med barn, ungdom og folk som sliter psykisk så ville jeg nesten tenkt at det kunne være en fordel med det håret. At du viser at du er litt 'kul' og annerledes, kanskje mange ville få mer tillitt til deg? I eldreomsorgen tror jeg det er bedre å ha en mer 'normal' farge. Hva arbeidsgiver tenker, vil variere etter hvem de er. 5
Belima Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 En ung dame jeg kjenner litt, sliter med å få ny jobb. Kanskje det kommer av at hun har knall grønt hår? Hun jobbet tidligere på et hotell som stuepike, men ble arbeidsledig da det ble nedgangstider. Veldig søt og hyggelig jente, flink til å jobbe i følge ledelsen, men er fremdeles arbeidsledig. Hun hadde ikke grønt hår da hun jobbet der. Kan jo være hun sender feil signaler med grønt hår. Er kanskje ikke enig at det er så greit å skille seg ut i psykiatrien, min personlige mening. På meg hadde det virket som behandler ikke hadde funnet seg selv og farget håret rosa for å skille seg ut. I eldreomsorgen hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. 2
Anim92 Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 I den type yrker du nevner tenker jeg det burde være helt ok, absolutt. Men det er et vesentlig poeng her at man ser velstelt ut, slik som hun på eksempelet (trenger ikke samme sminke osv, men du skjønner poenget?) Jeg kjenner ei med rosa hår, kul dame! Men hun kan se i overkant ustelt ut. Jeg tror at fargen kan forsterke andre inntrykk- man husker hu med rosa hår, og det ligger nok ofte en ubevisst skepsis fra mange der. Så om man der litt uflidd ut, vil man huskes som hulitt sjuskete med rosa hår. Er man velstelt, er du husket som hu med rosa hår, som hadde de gode egenskapene som passer til jobben. Det er med andre ord vanskeligere å fokusere på egenskapene og evnene dine om du ser litt sånn.. tja, ut. Dessverre. Sånn er det jo for de fleste, men det forsterkes nok med rosa hår. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 Det er ikke så positivt i skole heller, som flere her fremstiller det som. Du skal ikke «bare» nå inn til unge, du skal også framstå som en trygg og tydelig voksen, en profesjonell representant for skolen og en som foreldrene også skal forholde seg til. Anonymkode: d8a91...be4 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 Jeg hadde aldri ansatt noen med roda, blått, grønt eller andre unaturlige hårfarger. De fleste som har slike farger har ikke fått farget håret fint og det ser ustelt ut. Første inntrykket har nesten alt å si, så det kommer selvsagt ann på hvem du møter. Men jeg hadde aldri ansatt ihvertfall, syntes det ikke er pent overhode Anonymkode: c281b...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 TS: Det at du legger ut et bilde med trutmunn sammen med denne posten sier meg at du først og fremst er ute etter oppmerksomhet og muligens er narsissistisk av natur. Jeg bryr meg ingenting om at du har rosa eller oransj eller gult eller mørkt eller blondt hår, men jeg ville ikke ha ansatt deg. Anonymkode: 4910e...4c3
Hagefrue Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Det at du legger ut et bilde med trutmunn sammen med denne posten sier meg at du først og fremst er ute etter oppmerksomhet og muligens er narsissistisk av natur. Jeg bryr meg ingenting om at du har rosa eller oransj eller gult eller mørkt eller blondt hår, men jeg ville ikke ha ansatt deg. Anonymkode: 4910e...4c3 Det er jo ikke henne på bilde? Les før du kommenterer. 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #16 Skrevet 31. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Det at du legger ut et bilde med trutmunn sammen med denne posten sier meg at du først og fremst er ute etter oppmerksomhet og muligens er narsissistisk av natur. Jeg bryr meg ingenting om at du har rosa eller oransj eller gult eller mørkt eller blondt hår, men jeg ville ikke ha ansatt deg. Anonymkode: 4910e...4c3 Det er et eksempel, ikke ts. Uansett, jeg ville ikke ansatt en person som bestemmer seg for at en annen person er slik eller sånn, kun ut fra et bilde. Anonymkode: 2396f...465 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #17 Skrevet 31. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så positivt i skole heller, som flere her fremstiller det som. Du skal ikke «bare» nå inn til unge, du skal også framstå som en trygg og tydelig voksen, en profesjonell representant for skolen og en som foreldrene også skal forholde seg til. Anonymkode: d8a91...be4 På hvilken måte reflekterer en hårfarge eller frisyre «trygghet eller tydelighet»? Jeg har møtt mange lærere/leger/tannleger/frisører/advokater/rørleggere med (i mine øyne) ukledelig hårfrisyre og helt konvensjonell hårfarge. Noen har hatt en «ukonvensjonell» hårfarge. Jeg har fint klart å samarbeide med dem, og har syntes de fint klarte å gi et profesjonelt inntrykk. For meg er det det forsåvidt like «rart» med en 65-åring med kullsort, farget hår (selv om det er den fargen vedkommende hadde da h*n var 25), enn en yngre person med rosa/blått/lilla/grønt hår. Anonymkode: 2396f...465 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #18 Skrevet 31. januar 2019 Det er et eller annet som ikke stemmer for meg med dette utseendet i arbeid med mennesker. Hår og sminke og lepper utstråler et oppmerksomhet og bekreftelsessbehov. Folk som jobber med mennesker skal jo løfte andre frem så de bør ikke utmerke seg for mye selv. Men hvis du er mer forsiktig med sminken enn hun på bildet, så går det nok fint. Anonymkode: ac10f...5fe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #19 Skrevet 31. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte reflekterer en hårfarge eller frisyre «trygghet eller tydelighet»? Jeg har møtt mange lærere/leger/tannleger/frisører/advokater/rørleggere med (i mine øyne) ukledelig hårfrisyre og helt konvensjonell hårfarge. Noen har hatt en «ukonvensjonell» hårfarge. Jeg har fint klart å samarbeide med dem, og har syntes de fint klarte å gi et profesjonelt inntrykk. For meg er det det forsåvidt like «rart» med en 65-åring med kullsort, farget hår (selv om det er den fargen vedkommende hadde da h*n var 25), enn en yngre person med rosa/blått/lilla/grønt hår. Anonymkode: 2396f...465 Trygg og tydelig voksen, var min påstand. I mange tilfeller legger det noen føringer for utseende og stil. På mange internasjonale skoler har man kleskoder, hvor det feks ikke er lov å gå med jeans, så selv om det ikke er slik på skoler flest, så er det naivt å tro at ikke rosa hår kan være noe som diskvalifiserer. Anonymkode: d8a91...be4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #20 Skrevet 31. januar 2019 Takk for alle svar vil understreke at det ikke er meg på bildet, men håret mitt er omtrent helt likt i både farge og lengde. Hårfargen er gjort av frisør, og ser absolutt ikke ustelt ut. Jeg bruker mye mindre sminke enn hun på bildet, stort sett bare pudder, brynspudder og maskara. Ikke eyeliner, leppestift eller foundation. Jeg bruker pene, ordentlige klær også tror jeg skal beholde håret og evt farge det hvis det blir vanskelig å få jobb. Hva tenker dere om å fortelle arbeidsgiver at jeg kan farge håret blondt (som er min naturlige), hvis vedkommende skulle foretrukket det? Noe sånt som at «hvis hårfargen min er til sjenanse kan jeg selvfølgelig farge det tilbake til min naturlige farge.» TS Anonymkode: 1b274...b1e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå