Gå til innhold

Hvordan er overgangen fra student til arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjipt med lite fleksibilitet i arbeidstid? Digg å endelig tjene litt penger? Var det mye å sette seg inn i? Ble du "mobbet" av eldre kolleger for å dukke opp med brødskiver som nistepakke hver dag? Få høre!

Anonymkode: e1285...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint å ha en ramme for dagen, samt at det føles bra å se resultater på en helt annen måte enn man gjør på studiet. Jeg føler at jeg endelig gjør noe nyttig for andre. Jeg har ikke bare lest x antall sider i løpet av dagen, men utrettet noe. 

Er man ny, så er man ny, og må selvsagt sette seg inn i nye ting. Det er uansett mye bedre enn studier, av samme årsak som over. I tillegg får man brukt det man lærer på en annen måte. 

Skrevet

Følte meg syyyykt rik de første månedene😂😂😂 

ellers tar det tid å komme inn i ny jobb og alle rutiner og oppgaver. En del av den eldre garde forventet at siden jeg nå hadde studert dette i 3 år så skulle jeg kunne jobben 100% den dagen jeg startet. Mwn vi kom gjennom det alle mann, og er nå gode kollegaer som lærer mye av hverandre. Men læringskurven de to første årene var grusom bratt. 

Anonymkode: 6c77e...c5d

• Liker 3
Skrevet

Brå overgang da jeg var fulltidsstudent uten jobb. Hadde en del fri da vi kun hadde forelesning to til tre dager i uken. Er nå i 100% jobb og lurer på hvor fritiden min ble av. Føler jeg rekker ingenting lenger, konstant sliten og rekker aldri hente meg inn igjen. 

Anonymkode: 6588c...956

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt med lite fleksibilitet i arbeidstid? Digg å endelig tjene litt penger? Var det mye å sette seg inn i? Ble du "mobbet" av eldre kolleger for å dukke opp med brødskiver som nistepakke hver dag? Få høre!

Anonymkode: e1285...06b

Det må være ganske bedritent arbeidsmiljø hvis man blir mobbet for nista si i hvert fall...

Anonymkode: 885e6...6db

• Liker 5
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er de godt voksne som fortsatt sitter med brødskivene sine!

Anonymkode: 7877a...863

• Liker 4
Skrevet

Bare ikke kom og tro du er verdensmester. Det er det ingen som liker. Lytt, lær, vær ydmyk overfor alle de som har flere års erfaring. Finn ut hvem som har makt (også sosial makt) om du ønsker å klatre.

Anonymkode: 94ee2...801

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke kom og tro du er verdensmester. Det er det ingen som liker. Lytt, lær, vær ydmyk overfor alle de som har flere års erfaring. Finn ut hvem som har makt (også sosial makt) om du ønsker å klatre.

Anonymkode: 94ee2...801

Noe lignende har jeg faktisk opplevd!                                                

Ganske unge mennesker som kommer nesten direkte fra skolebenken, og som innbiller seg at de har lært seg alt som er verdt å lære - og som innbiller seg at de kan absolutt alt mulig.                      

Anonymkode: ed85a...d41

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe lignende har jeg faktisk opplevd!                                                

Ganske unge mennesker som kommer nesten direkte fra skolebenken, og som innbiller seg at de har lært seg alt som er verdt å lære - og som innbiller seg at de kan absolutt alt mulig.                      

Anonymkode: ed85a...d41

Det er noe med å være så fersk at man tror man kan alt. Det går for de fleste over over etter ganske kort tid. Trikset er å la dem gjør det på den måten de hardnakket mener er den beste, og så stå klar og fange dem opp i det de oppdager at det går til h**te. 

Anonymkode: 949e9...4cf

Skrevet

Så deilig å jobbe enn å være student. Jeg skjønner ikke hva folk som snakker når de sier at man har så mye frihet som student:P Da gikk man på skole, kom hjem fra skole og gjorde lekser, eller dro på deltids jobben. Det var i grunn det jeg gjorde; skole, lekser, jobb, lekser, jobb, lekser, skole, jobb, og sånn gikk nå dagene.

Nå har jeg faste arbeidstider, fleksitid, når jeg er ferdig for dagen, så er jeg faktisk ferdig, ingenting som skal leses eller pugges, må jeg sette meg inn i noe nytt får jeg betalt for det. Jeg får lønn jeg kan leve godt av, jeg kan reise ofte både mtp. fri og økonomi, jeg har bil(!) osv. Luksus av en annen verden.

Tja, i mitt yrke er det mye å sette seg inn i, men det går seg til. Mine kolleger lærer meg ting, jeg lærer dem ting:) Senest i går fikk jeg omsider til et triks som en kollega har prøvd å lære meg men som jeg ikke har fått til :fnise: 

Opplever ikke noe negativt på min arbeidsplass mtp. mobbing eller noe slikt, men jeg vet det er en del som gjør det dessverre. Kun en plass jeg har jobbet har jeg opplevd mobbing og utfrysning. Ble bare der i 6 mnd.

Anonymkode: ae869...74a

• Liker 1
Skrevet

Overgangen var liten, bortsett fra at det var herlig å ha kveldene fri. Som tannlegestudent hadde jeg uansett obligatorisk tilstedevørelse og en «arbeidstid» fra 8-15.30. Nå må jeg ikke lese til eksamen etter dette.

»mobbet» for matpakke??! Aldri hørt om at noen blir det. Dersom noen ville prøvd seg på det med meg, ville jeg tenkt at vedkommende hadde store personlige problemer, og gått videre i mitt liv.

Anonymkode: 8ce34...e72

Skrevet

*tilstedeværelse

Skrevet

Ganske hardt. Selv om studiene til tider var harde, så er arbeidslivet ennå tøffere. Knapt nok fritid, og lange ferier kan man se langt etter, og ofte veldig lange arbeidsdager (12 timer eller mer). 

Anonymkode: c0eb4...1c3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

»mobbet» for matpakke??! Aldri hørt om at noen blir det. Dersom noen ville prøvd seg på det med meg, ville jeg tenkt at vedkommende hadde store personlige problemer, og gått videre i mitt liv.

Jeg har faktisk noen kolleger som på død og liv skal kommentere matpakken til andre, men da går det helst på at man har for fancy mat. Altså, hvis en kollega ofte går ut å kjøper en god kaffe på kaffebaren nedi gata til lunsj, så må det liksom kommenteres. Eller hvis noen droppet det tørre brødet til fordel for et lekkert smørbrød fra kafeen. 

Synes det er litt ekkelt, selv om det helt sikkert ikke er vondt ment. Men sitter jo igjen med følelsen av at de mener en er snobbete eller «kaster bort» mat 😅

Anonymkode: de801...ec0

Skrevet

Har mye mer fritid nå, og mye bedre økonomi. Når jeg studerte, så brukte jeg 35-45 t i uka på studiene, og 15-30 t i uka på deltidsjobben. Hadde riktig nok fri fra studiene hele sommeren, men da jobbet jeg jo uansett fullt. 

Nå jobber jeg 40-50 t i uka, og når jeg drar fra jobb har jeg ingen ting som regel ingenting som henger over meg. Veldig deilig å kunne ha helt fri uten dårlig samvittighet etter jobb. Syns kvelden og ettermiddagene virker mye lengre nå, jobber ofte 7-16, og har kort vei hjem i tillegg. Koser meg. 

Anonymkode: c2471...e5c

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg gikk fra å være student til å få en veldig fleksibel jobb hjemmefra, og jeg synes i tillegg det jeg gjør er utrolig spennende, så for meg var det tusen ganger bedre enn å være student. Jeg har tidsfrister nå også, men nå er det nesten bare gøy, og det å slippe karakterer er veldig avslappende. I tillegg føler man seg som verdens rikeste. Jeg synes arbeidslivet er MYE enklere enn studiene. Eneste bekymringen er kanskje at jeg ikke skal være flink nok og ikke fortjener lønnen min. Siden jeg jobber hjemmefra, savner jeg også et arbeidsmiljø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...