AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Hei, kan jeg få muggsopp i leiligheten med 10 grader i enkelte rom som jeg ikke bruker? Jeg lufter med trekk hver dag, så jeg har ikke fuktig luft inne. Er det ikke varm og fuktig luft som skaper mugg? Og ikke tørr og kjølig? Anonymkode: ca0c3...e26
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 I et godt ventilert rom med lav temperatur, vil ikke mugg være et problem. Mugg er uansett ganske lett å oppdage da det lukter, og ofte lager svarte prikker på veggen. Anonymkode: a2996...67b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Er det ikke kalde og fuktige rom som gir mugg? At hvis man har varme på i et rom blir det ikke så fuktig? Eller? Anonymkode: 4b021...9c9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Nå fant jeg på google at de vokser ved 15- 25 grader. Ved evt lavere temp så vokser det mye saktere. Anonymkode: ca0c3...e26
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, kan jeg få muggsopp i leiligheten med 10 grader i enkelte rom som jeg ikke bruker? Jeg lufter med trekk hver dag, så jeg har ikke fuktig luft inne. Er det ikke varm og fuktig luft som skaper mugg? Og ikke tørr og kjølig? Anonymkode: ca0c3...e26 Ja du kan få muggsopp på et rom som har mye lavere temperatur enn de andre rommene i leiligheten. Årsaken til dette er at den relative luftfuktigheten vil stige når varm fuktig luft fra resten av leilighten kommer inn i det kalde rommet. Så lenge du lufter godt i rommet med lav temperatur bør det ikke være noe problem. Her er en god beskrivelse av problemstillingen (selv om denne er rettet mot at rommet benyttes som soverom):https://www.anticimex.com/nb-NO/private/tips-bolig/ventilasjon-og-inneklima/kjolig-soverom/ Anonymkode: da80c...e75 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #6 Skrevet 1. februar 2019 På 30.1.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev: Hei, kan jeg få muggsopp i leiligheten med 10 grader i enkelte rom som jeg ikke bruker? Jeg lufter med trekk hver dag, så jeg har ikke fuktig luft inne. Er det ikke varm og fuktig luft som skaper mugg? Og ikke tørr og kjølig? Anonymkode: ca0c3...e26 Muggsopp kommer når luftfuktigheten blir for høy. Når temperaturen synker, blir luftfuktigheten høyere fordi kald luft er dårligere på å bære fuktighet enn varm luft. Å lufte daglig i denne kulden vi har nå er uklokt, særlig når du holder altfor lav innetemperatur i rommene og huset du lufter i. Men hvor huset er plassert i landet er også av betydning. Står huset på Røros eller Lillehammer så har du naturlig nok innlandsklima som er bedre enn om du bor i kystnære strøk. Hvordan huset er bygd er ogaå av betydning. Den måten du behandler boligen din på er høyst uklok, og ja, du kan i høy grad risikere å få muggsopp særlig der kald luft møter varm luft, kaldt kuldebroen. Du sparer gjerne fyringsutgifter i dag, mens du i fremtidien får deg noen kraftige utgifter til renovering eller taper stort ved salg. Anonymkode: 1234f...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #7 Skrevet 1. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muggsopp kommer når luftfuktigheten blir for høy. Når temperaturen synker, blir luftfuktigheten høyere fordi kald luft er dårligere på å bære fuktighet enn varm luft. Å lufte daglig i denne kulden vi har nå er uklokt, særlig når du holder altfor lav innetemperatur i rommene og huset du lufter i. Men hvor huset er plassert i landet er også av betydning. Står huset på Røros eller Lillehammer så har du naturlig nok innlandsklima som er bedre enn om du bor i kystnære strøk. Hvordan huset er bygd er ogaå av betydning. Den måten du behandler boligen din på er høyst uklok, og ja, du kan i høy grad risikere å få muggsopp særlig der kald luft møter varm luft, kaldt kuldebroen. Du sparer gjerne fyringsutgifter i dag, mens du i fremtidien får deg noen kraftige utgifter til renovering eller taper stort ved salg. Anonymkode: 1234f...2f5 Hvis den kalde lufta ikke møter varm luft da? Er det fare da? Anonymkode: ca0c3...e26
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis den kalde lufta ikke møter varm luft da? Er det fare da? Anonymkode: ca0c3...e26 Kald luft vil alltid møte varm luft, uansett hvordan du dnur og vender på saken. Les konklusjonen, du håndterer boligen fullstendig uklokt. Anonymkode: 1234f...2f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå