AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Hei, psykiateren min ønsker at jeg skal bytte fra Cipralex til Efexor. Er det noen som har erfaringer omkring efexor å dele? Cipralex fungerer godt på meg, men den er en dårlig kombinasjon med andre medisiner jeg går på. Jeg er svært skeptisk til å bytte i utgangspunktet, da jeg ikke vet hva slags effekt eller bivirkninger jeg nå kommer til å få... og om jeg kommer til å gå på en smell. Psykiateren min derimot mener det skal gå helt fint, fordi de fungerer på tilsvarende måte (noe jeg synes er en veldig rar ting å si, da jeg trudde det var en kjent sak at folk reagerer forskjellig på ulike AD). For de som lurer så har jeg googlet og lest igjennom en del tidligere tråder om dette. Men jeg håper allikevel at flere vil dele sine erfaringer her Eneste positive jeg ser med å bytte medisin er at jeg kanskje kan gå ned igjen i vekt hvis jeg slutter på Cipralex.... Og så er det jo fint å ikke risikere alvorlige hjertearytmier så klart, men jeg er mer redd for depresjon enn det. Går for øvrig på Lamictal og Truxal i tillegg. Anonymkode: 1ecc4...a14
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Venlafaxin funket ikke på meg, der gjorde derimot cipralex.. Anonymkode: abdb3...912
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Vektoppgang er en kjent bivirkning av Effexor. Ikke de tre første mnd., men etterhvert. Ville vært forsiktig med denne, da jeg har lest om flere som har fått ødelagt livene sine av bivirkningene. Anbefaler å lese deg godt opp på amerikanske nettsider, da medisinen er mest brukt i USA. Anonymkode: b9282...e09 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Jeg har gått på både cipralex og venlafaxin. Har hatt veldig lite bivirkninger av dem, og for meg virker venlafaxin best. Byttet fra cipralex til venlafaxin var helt uproblematisk. Anonymkode: e413b...f22
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på både cipralex og venlafaxin. Har hatt veldig lite bivirkninger av dem, og for meg virker venlafaxin best. Byttet fra cipralex til venlafaxin var helt uproblematisk. Anonymkode: e413b...f22 Jeg har akkurat samme opplevelse Anonymkode: 3c646...22d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 Brukte effexor. Det aller verste var hetetoktene! De ble så ille at de begrenset meg i dagliglivet. Gikk mye opp i vekt, og angsten ble verre pga den økte produksjonen av noradrenalin. Vil ikke anbefale effexor før alle andre muligheter er forsøkt! Selv bruker jeg wellbutrin og truxal, du kan jo spørre legen om wellbutrin kan være noe for deg. Anonymkode: 8c947...8c1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 Jeg bytta for halvannet år siden, og det var en lykke! Vekten stabiliserte seg, nattesvetten ble redusert og energinivået steg! Anonymkode: e62ee...33e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 På 31.1.2019 den 9.29, AnonymBruker skrev: Jeg bytta for halvannet år siden, og det var en lykke! Vekten stabiliserte seg, nattesvetten ble redusert og energinivået steg! Anonymkode: e62ee...33e Da bytta du altså til efexor eller fra efexor? Anonymkode: 1ecc4...a14 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 Hadde ingen effekt av efexor. Seponeringen er noe av det verste jeg har være med på. Ble sykmeldt med ekstrem svimmelhet og kvalme, selv om jeg trappet ned veldig forsiktig. Googlet preparatet i denne tiden, og ble rett og slett skremt. Vektoppgang er veldig vanlig bivirkning. det er sikkert noen som har god effwkt av dette medikamentet, men jeg er veldig skeptisk.. Anonymkode: feaaf...40c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker said: Da bytta du altså til efexor eller fra efexor? Anonymkode: 1ecc4...a14 Da jeg bytta fra cipralex til efexor. Anonymkode: e62ee...33e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 Er ti år siden nå, men gikk lenge på efexor. Jeg seponerte pga graviditet. Var da overvektig, men en bmi på 30. Jeg var dårlig hele svangerskapet med kvalme. Vekten gikk ned mens jeg var gravid. Etter fødsel veide jeg 25 kg mindre enn da jeg ble gravid og med en normal bmi. Har ikke begynt på efexor etter det og kommer aldri til å ta den igjen!! Å være kvalm, spy i 9 mnd mens man er gravid.. nei, ellers takk!! Ikke kun graviditet som gjorde meg kvalm altså.. Anonymkode: 22f85...731
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 brukte også efexor i sju år. (12 år siden) jeg ble kjempetynn, enormt energinivå, ingen matlyst og INGEN sperrer for noe. hendte seg noen ganger jeg var tom eller glemte medisiner -det ble et helvete! følte meg egentlig som en tung narkoman. Dessverre har jeg ikke prøvd noe som funket bedre på et vis. humøret var godt av efexor. Anonymkode: 8ba3f...4cf
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 Det er interessant hvor sprikende erfaringer det er på sånne medisiner! Takk for at dere delte Anonymkode: 1ecc4...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå