Gå til innhold

2åring med mange oppvåkninger uten noen klar årsak. (Langt) trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere hatt barn over 2 år som alltid har våknet flere ganger på natta, uten at det var noe som tilsa at barnet burde våkne? 

2åringen våkner 4-5 ganger mellom 19.00-05.30. Som oftest sutring, av og til helt stille, og av og til gråt. Vi samsover fra vi foreldre legger oss selv. Han våkner som regel første runde allerede kl 21.00. Sutrer, er tydelig trøtt, og en av oss legger seg ned med han. Ofte må vi ta han opp å bysse før vi får lagt han ned igjen. Byssinga er stort sett et must ved alle oppvåkningene. 

Paracet hjelper aldri, og han virker ikke smertepåvirket. 

Sover dupp på ca 1 time om dagen. Tidligere forsøkt kortere/ingen dupp, uten forandring. De nettene han kun våkner 2 ganger, har han som regel sovet en 2timers dupp. Kunne gjerne fått sovet lengre dupper, men han våkner svært lett. I barnehagen forsøker de å bysse/trille han til søvn igjen, uten hell. Vil ikke sove, tross for svært trøtt. Har alltid «kjempet i mot søvna». 

Kan noen barn faktisk bare sove så dårlig? Må han bli eldre før han skjønner at man må bare ligge våken å hvile om man ikke får sove, framfor å reise seg opp fra senga? 

Detter er alt som er sjekket;

Allergier - Har melkeprotein og soyaallergi. Spiser deretter. Ved uhell merkes det godt. 

Refluks - Ph målt - ultralyder ved jevne kontroller. Medisinert fra 3 mnd - 13 mnd. Ingen symptomer lengre. Lukkemuskel helt fin. Symptomer kommer ved melkeuhell (lukter syrlig av ånden, hikke, svelging, gulp). 

Stramt tungebånd - klippet av Nordahl i Oslo (diamantklipp). Alt fint på kontroll. Reddet amminga, men endret ikke refluksen. 

ØNH-lege har undersøkt hals og ører godt. Ingen funn av noe ‘dårlig’. 

Manuellterapeut, fysio og kiropraktor. Hadde en låsning som nyfødt. Ingen funn i ettertid.

Soneterapeut. Behandlet 3 ganger uten bedring. 

... Vi føler vi har lett og lett etter noe som kan være galt, uten å finne noe. Han er en frisk og rask 2åring. Blid som ei sol. Påpeker ikke aua, ondt når vi spør gjennom natta. 

Vallergan (1-2 ml) er forsøkt i 2 runder på 1-2 uker hver runde. Sover gjennom, eller med kun en liten oppvåkning de første 4 dagene på vallergan. Men så begynner vi å komme tilbake i samme rutine. Avslutter derfor vallerganrunden, og alt er som før igjen😕

Trenger erfaringer fra dere mødre som har/har  hatt ‘dårlige sovere’ uten å få påpekt noe sammenhengende årsak. 

Hva i all verden kan vi gjøre? Han får all nærhet vi kan gi på dagtid og natt. Er aldri alene. Har aldri forsøkt søvntrening der han har vært alene. 

Håper noen av dere har tips til oss. 

Ift byssinga ønsker vi å få bort den vanen. Veldig slitsomt å må opp med han å bysse i 15-25 min ved hver oppvåkning. Han gråter hysterisk hvis vi ikke løfter han opp, og heller forsøker å få han til å legge seg ned i armkroken vår. Han bare strekker armene i været å gråter til vi løfter. Forsøkte en gang å la han gråte på natta uten å løfte han opp. Vi lå rett ved siden av han å snakket rolig. Ba han legge seg ned, forsøke berolige han med sang o.l, men han gråt og gråt. Etter 1 time begynte han å brekke seg. Da løftet jeg han opp, og han sovnet i armene mine på 4 sekunder. Han nekter å la meg sitte i senga å bysse han, eller sitte ned på noen måter. Må stå oppreist for at det er godt nok. 12 kg begynner å bli tungt😣 

Håper noen har råd :hjerte: 

Anonymkode: b0e87...bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sove på eget rom?

• Liker 1
Skrevet

JEg tenker at det er en uvane og at han rett og slett ikke kan å sove sammenhengende. Byssinga har nok en medvirkende årsak.

Hadde noe lignende med min eldste. Med han ordnet det seg når han sluttet å sove på dagen, rett før han var 2 år. Ikke at det ble heeelt slutt på oppvåkningene, men det ble betydelig bedre.

Anonymkode: 45c42...37a

• Liker 1
Skrevet

Vi samsov også. Og i toårsalderen kom natteskrekken. Les deg opp på det, og se om du synes det stemmer. 

Paracet... Du sier han ikke virker smertepåvirket, men at det ikke hjelper. Hvorfor gir du det? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Sove på eget rom?

Har eget rom. Glemte nevne det. 

Vi har en 120 madrass inne på rommet hans. Går inn til han når han våkner, men de første timene fra 19.00 sover han alene på rommet. Nektet sprinkelsenga tidlig, så han har lenge sovet innerst på madrassen. En av oss foreldre ligger sammen med han der hver natt etter første eller andre oppvåkning. Har sengeslange rundt han for å «avgrense» plassen. 

Er glad i rommet sitt virker det som. Løper inn på kvelden etter leggerutinen. Klar for å hoppe i madrassen. Har en 15-20 min med sang og litt herjing før han blir trøtt. Legginga tar stort sett 30-40 min inkl med kosen/herjinga på madrassen før trøttheten slår helt til. 

Skrevet

Legg toåringen på eget rom. Det funket med begge våre barn. Men jeg har flere tips. :) 

Ikke i sprinkelseng, men vanlig seng evt i sprinkelseng uten vegg, sånn at han føler han har kontroll og mulighet å kunne gå til dere. Av et eller annet grunn, med mine begge, det at de vet at KAN komme til oss, gjør at de ikke gjør det, som oftest.

Med nattlampe, type Spøka fra Ikea. 

Og med «natt og dag» klokke på veggen. Nå koster sånne en del, men har du en gammel mobil liggende, og klarer å feste den på veggen (kjøpe holderen på Clas Ohlson f.eks), kan du bruke en app. Appen heter Sleep Clock. Du stiller den selv, for eksempel, vise natt/månen fra 7 på kvelden til 7 på morgenen. Og dag/sol ellers. Så forklarer du ungen hvordan den klokka fungerer. Og at man kan bare stå opp når den viser sol. 

Anonymkode: 8c2b6...987

Skrevet
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi samsov også. Og i toårsalderen kom natteskrekken. Les deg opp på det, og se om du synes det stemmer. 

Paracet... Du sier han ikke virker smertepåvirket, men at det ikke hjelper. Hvorfor gir du det? 

Han har vært sånn fra nyfødtalder. Våknet hver 15-20 minutt det første halvåret. Hadde ikke kontroll på refluksen da. Noen leger mener vanen med å våkne opp pga tidligere smerter henger igjen, uten at han lengre har vondt. 

Har i samråd med barnelegen forsøkt paracet noen kvelder selv når han er frisk. Dette for å se om nettene bedres. Da ville det vært et tegn på at han som regel våknet pga smerter. Men han våkner like mye med paracet innabors, så da vet vi ikke. 

Skrevet

Vi har 2 barn som har hatt en god del oppvåkninger. Begge har fått betraktelig bedre søvn og mindre oppvåkninger etter fylte 2 år. Nå (2,5 og 4 år) våkner de i gjennomsnitt ca 1 gang per natt, men de legger seg til å sove igjen når de ser oss foreldre. Vi samsover med begge barna. Vi har bare slått oss til ro med at barna våre våkner lett og har aldri vært til lege for å sjekke om de har noen plager. 

Anonymkode: 658d0...071

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg toåringen på eget rom. Det funket med begge våre barn. Men jeg har flere tips. :) 

Ikke i sprinkelseng, men vanlig seng evt i sprinkelseng uten vegg, sånn at han føler han har kontroll og mulighet å kunne gå til dere. Av et eller annet grunn, med mine begge, det at de vet at KAN komme til oss, gjør at de ikke gjør det, som oftest.

Med nattlampe, type Spøka fra Ikea. 

Og med «natt og dag» klokke på veggen. Nå koster sånne en del, men har du en gammel mobil liggende, og klarer å feste den på veggen (kjøpe holderen på Clas Ohlson f.eks), kan du bruke en app. Appen heter Sleep Clock. Du stiller den selv, for eksempel, vise natt/månen fra 7 på kvelden til 7 på morgenen. Og dag/sol ellers. Så forklarer du ungen hvordan den klokka fungerer. Og at man kan bare stå opp når den viser sol. 

Anonymkode: 8c2b6...987

Takk for tips. Setter pris på alt :) 

Han sover på eget rom. Vi går inn til han ved oppvåkning. Han sluttet tidlig med sprinkelseng. Sover på 120 madrass, og en av oss foreldre samsover med han etter første eller andre oppvåkning når han nekter sove alene igjen. 

Han tråkker ikke ned fra madrassen, så han står bare der å gråter. Også når han våkener mens vi ligger der, så står han bare der til vi løfter å bysser han tilbake til søvn. 

Har alltid hatt nattlampe, så rommet er aldri helt mørkt :) Har forsøkt helt mørkt også, men ingen forskjell. 

Den klokka forsøkte vi faktisk en periode tidligere. Han er så fra seg når han våkner at han ikke «bryr seg». Virker frustrert over å våkne. Han sliter med å finne søvna, så jeg skjønner at han blir frustrert. Men kl 05.30 er det heeelt morgen. Aldri gråt eller frustrasjon da. Jabber, hopper ned fra madrassen til lekene, banker på døra ut til stua. Vi må stå opp til senest 06.00 i hverdagene,  så vi har liksom godtatt at morgenene starter 05.30. Helt greit egentlig det, bare skulle sluppet å våkne så mange runder på natta :( 

Skrevet

Jenta vår på samme alder har alltid våkna i løpet av natta, mest for pupp. Tror det bare er en vane..pleier å gå greit når jeg sier at puppen sover nå..

Anonymkode: 2fe31...658

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2 barn som har hatt en god del oppvåkninger. Begge har fått betraktelig bedre søvn og mindre oppvåkninger etter fylte 2 år. Nå (2,5 og 4 år) våkner de i gjennomsnitt ca 1 gang per natt, men de legger seg til å sove igjen når de ser oss foreldre. Vi samsover med begge barna. Vi har bare slått oss til ro med at barna våre våkner lett og har aldri vært til lege for å sjekke om de har noen plager. 

Så godt å høre at ting har bedret seg med alderen :hjerte: Det gir håp. Han har nettopp fylt 2, så vi håper det blir mindre oppvåkninger snart. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med at han bare er sånn? Han er fremdeles et lite barn, trenger ikke være noe gale som dere må finne ut av. Det er en fase.  Slitsomt ja, men det er sjelden konfirmanter må bysses i søvn så det går nok over. Jeg våknet hver natt da jeg var liten, sluttet brått da jeg fikk en lillebror. Ikke for å være frekk men får inntrykk av at du stresser litt med tanke på alt dere har vært innom...han er jo bare to og har jo allerede fire diagnoser! 

Anonymkode: 9fa64...de6

• Liker 4
Skrevet

Hørtes ut som min på19 mnd, regnet med der er normalt desverre. Men Nordahl i Oslo?

Anonymkode: d31ef...2a2

Skrevet

Herregud, snakk om at foreldrene mister mye av seg selv. Samsove med ungene i x antall år. Fatter ikke poenget. Ikke rart det er mange sure slitne foreldre rundt omkring, eller skilsmisser. Om en venner ungene til å sove i egen seng fra dag en så tror jeg mye er gjort, begge mine har alltid sovet i egen seng. Sovet natten gjennom fra de var ca 6 måneder og aldri våknet opp eller om de ikke har vært syke. Lagt de til fast tid, de har alltid sovet godt og lenge om morningen, 

Anonymkode: 0d9de...b7a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at han bare er sånn? Han er fremdeles et lite barn, trenger ikke være noe gale som dere må finne ut av. Det er en fase.  Slitsomt ja, men det er sjelden konfirmanter må bysses i søvn så det går nok over. Jeg våknet hver natt da jeg var liten, sluttet brått da jeg fikk en lillebror. Ikke for å være frekk men får inntrykk av at du stresser litt med tanke på alt dere har vært innom...han er jo bare to og har jo allerede fire diagnoser! 

Anonymkode: 9fa64...de6

Men det er jo akkurat dette jeg spør om. Om noen har hatt barn som våkner mye rundt 2 år, uten at noe er galt. :klo: 

Men nei, de fleste leger og helsepersjonell er enige med oss. Det er ikke vanlig at en på 2 år våkner hver 2 time å gråter. De fleste sover bedre når det ikke er noe som plager de. 

Jeg stresser ikke, men ønsker at barnet mitt skal få bedre søvn. Det er ikke godt for han å aldri sove nok. 

Når det gjelder diagnoser så har han 2. Ikke 4. 

Han tåler ikke melk og soya, så enkelt er det. Blodige bæsjebleier avslørte i spedbarnstida at noe ikke stemte. Fullt utslag på allergitester, og fine bleier etter slutt. Ikke akkurat noe vi valgte for han. 

Refluksdiagnosen er tatt bort, men han hadde refluks til han ble rett over året. Ph-målinger og ultralyd viste dette tydelig. Lukkemuskelen hans var åpen, så all magesyre kom opp, og han spydde mens han hylgråt av smerte. Igjen, ikke noe vi valgte å tillegge han. Nå er han frisk, og har ikke dette problemet lengre. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes ut som min på19 mnd, regnet med der er normalt desverre. Men Nordahl i Oslo?

Anonymkode: d31ef...2a2

Æh, mente Bergen 😬

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, snakk om at foreldrene mister mye av seg selv. Samsove med ungene i x antall år. Fatter ikke poenget. Ikke rart det er mange sure slitne foreldre rundt omkring, eller skilsmisser. Om en venner ungene til å sove i egen seng fra dag en så tror jeg mye er gjort, begge mine har alltid sovet i egen seng. Sovet natten gjennom fra de var ca 6 måneder og aldri våknet opp eller om de ikke har vært syke. Lagt de til fast tid, de har alltid sovet godt og lenge om morningen, 

Så fint at det fungerte hos dere da. Kan fortelle deg at vi er ganske mange som samsover med barna våre, og at ganske mange ikke har barn som sover natta gjennom fra de er 6 mnd :) Men, må være deilig! Synd at det du skriver ikke er en oppskrift, for det funker nemmlig ikke for alle, selv om all verdens av rutiner er perfekte. 

• Liker 11
Skrevet

Høres ut som han fortsatt kan være plaget av sure oppstøt el.l, siden dere må løfte ham opp for at det skal bli bedre?

Anonymkode: 772d8...c09

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi samsove fordi både vi og barna sover bedre om natta da. Hadde vi sovet dårlig, så hadde vi også valgt å sove hver for oss. Vi gjør ting ulikt, og det bør en respektere. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor sent på dagen sover han?

Mitt beste tips: Kutt ut servicen! Slutt med byssing, samsoving, kos og dulling på natta. Etter leggetid er det natt, da skal vi sove, ikke kose eller leke. Google Karin Naphaug :)

Anonymkode: f9bf0...f42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...