AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Helt greit tilbud, både lønnsmessig og selve jobben. Jeg får muligheten til å bo i utlandet, faglig er det hverken pluss eller minus. Det er snakk om 6 måneder. Vil veldig gjerne søke permisjon fra jobb og takke ja til tilbudet. MEN, jeg har en samboer og han er ikke helt gira på at jeg reiser bort. Vi leier sammen, og det blir ikke ekstra kostnad på ham, bortsett for flybilletter for å besøke meg. Jeg er ikke en ungdom og har voksne barn. Hva syntes dere? Anonymkode: a74ff...0b1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Kjør på hvis du har lyst. 6 mnd går fort og man må gripe noen muligheter for å ikke gro fast. Anonymkode: 04f82...fbb 1
thinkywinky Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 GJØR DET! Hva taper du? Sannsynligvis ikke mye. Men hva vinner du? Veldig mye! Du kommer nok til å angre om du ikke griper denne muligheten. Forholdet overlever om det er meningen at det er dere to. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 47 minutter siden, thinkywinky skrev: GJØR DET! Hva taper du? Sannsynligvis ikke mye. Men hva vinner du? Veldig mye! Det TS taper er ikke lite - nemlig medlemskapet i Folketrygden. Den norske staten misliker sterkt når man begynner å tjene penger i utlandet og straffer en fra første krone du tjener i utlandet. Det er en grunn til at svært få nordmenn jobber i utlandet generelt sett. Nå har ikke TS sagt hvilket land det er snakk om, men nevnte kun utlandet. Men hvis det er snakk om et land som har betydelig lavere levestandard eller dårligere helsesektor enn Norge, så ja, det er ikke bra i det hele tatt. For å si det sånn - skal man til utlandet, og da mener jeg lenger unna Danmark og Sverige, så bør man helst ha scannet seg selv med en CT-undersøkelse fra topp til tå, slik at man ikke får noen ubehagelige overraskelser - at man reiser til utlandet og vaser rundt troende at man er 100% frisk, hvis man faktisk ikke er det og får dermed en ubehagelig overraskelse. Det å bli plutselig syk uten å være medlem av Folketrygden er definitivt ikke noe gøy for å si det mildt. Anonymkode: 2b029...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det TS taper er ikke lite - nemlig medlemskapet i Folketrygden. Den norske staten misliker sterkt når man begynner å tjene penger i utlandet og straffer en fra første krone du tjener i utlandet. Det er en grunn til at svært få nordmenn jobber i utlandet generelt sett. Nå har ikke TS sagt hvilket land det er snakk om, men nevnte kun utlandet. Men hvis det er snakk om et land som har betydelig lavere levestandard eller dårligere helsesektor enn Norge, så ja, det er ikke bra i det hele tatt. For å si det sånn - skal man til utlandet, og da mener jeg lenger unna Danmark og Sverige, så bør man helst ha scannet seg selv med en CT-undersøkelse fra topp til tå, slik at man ikke får noen ubehagelige overraskelser - at man reiser til utlandet og vaser rundt troende at man er 100% frisk, hvis man faktisk ikke er det og får dermed en ubehagelig overraskelse. Det å bli plutselig syk uten å være medlem av Folketrygden er definitivt ikke noe gøy for å si det mildt. Anonymkode: 2b029...0f8 Hun skal være ute i seks mnd. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Relatert+informasjon/medlemskap-i-folketrygden "Når du er medlem som bosatt i Norge, kan du oppholde deg i utlandet i inntil 12 måneder i strekk, og fortsatt være medlem i folketrygden. Du kan også pendle mellom Norge og utlandet og være i utlandet i inntil seks måneder i to eller flere år. Hvis du er yrkesaktiv, forutsettes det i tillegg at du arbeider for norsk arbeidsgiver som har plikt til å betale arbeidsgiveravgift i Norge, og at du ikke mottar lønn fra utenlandsk arbeidsgiver." Anonymkode: 04f82...fbb 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 Hvor sikker er du på at samboeren din er der når du kommer tilbake, og er det verd å risikere å miste ham? Mye kan endre seg følelsesmessig på 6 måneder. Anonymkode: 0110b...66b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hun skal være ute i seks mnd. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Relatert+informasjon/medlemskap-i-folketrygden "Når du er medlem som bosatt i Norge, kan du oppholde deg i utlandet i inntil 12 måneder i strekk, og fortsatt være medlem i folketrygden. Du kan også pendle mellom Norge og utlandet og være i utlandet i inntil seks måneder i to eller flere år. Hvis du er yrkesaktiv, forutsettes det i tillegg at du arbeider for norsk arbeidsgiver som har plikt til å betale arbeidsgiveravgift i Norge, og at du ikke mottar lønn fra utenlandsk arbeidsgiver." Anonymkode: 04f82...fbb Hun skal jobbe i utlandet. Hun beholder bare medlemskapet i folketrygden hvis hun ikke mottar lønn fra utenlandsk arbeidsgiver, men høres jo ut som TS skal det. Jeg bor og jobber i utlandet og mistet medlemskapet fra første øre jeg tjente. TS blir medlem igjen når hun flytter tilbake. Anonymkode: 408df...8df
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skal jobbe i utlandet. Hun beholder bare medlemskapet i folketrygden hvis hun ikke mottar lønn fra utenlandsk arbeidsgiver, men høres jo ut som TS skal det. Jeg bor og jobber i utlandet og mistet medlemskapet fra første øre jeg tjente. TS blir medlem igjen når hun flytter tilbake. Anonymkode: 408df...8df Ja, nettopp. Så i de fleste tilfeller mister man medlemskapet i Folketrygden, med mindre det er en norsk arb.giver som betaler full arbeidergiveravgift til Norge. https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Og selv om man flytter tilbake til Norge, så er det fortsatt en viss karantene på flere områder. Det er en karantene på 3 år for å få absolutt alt av "teoretiske" rettigheter tilbake - altså slik det var før man reiste ut for å jobbe for en utenlandsk arb.giver. Andre type karantene gjelder i ett år. Sitat: Folketrygden. Det er imidlertid viktig å være klar over at så fort du jobber i utlandet meldes du ut av folketrygden. - Jobber du i utlandet, uansett hvor mye og hvor lenge, mister du medlemskapet ditt i folketrygden. Det betyr at sykdommer og skader du pådrar deg i utlandet i en periode hvor du ikke er medlem av folketrygden, faller utenfor retten til stønad fra NAV også etter at du kommer hjem til Norge, sier Berit Stokstad, trygderettsrådgiver i Infotjenester. Er du symptomfri i et år etter at du kommer tilbake til Norge, vil utgiftene til behandling bli dekket av folketrygden dersom du blir syk igjen. https://e24.no/jobb/dette-kan-gjoere-utenlandsstudiene-betydelig-dyrere/22817342 Så for TS sin del, bør det være "Hell of a job" for at man skal gidde å risikere alt dette pga kun 6 måneder. Anonymkode: 2b029...0f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå