Gå til innhold

Uenige om hvor mye vi skal bruke på bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en samlet inntekt på 1 300 000. Har i dag et hus som skal selges, regner med å få ca 4 mil for den og har ingen gjeld på det. Jeg tenker vi kan ta opp et lån på ca 1,5 mil og da få oss et hus med topp standard og god plass. Han vil ta opp lån på 4-5 mil å kjøpe noe som vi virkelig ikke trenger. Jeg tenker at det vil være deilig å fortsette å ha godt økonomisk handlingsrom i forhold til ferie ol , mens han tenker vi heller skal legge pengene i et hus. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 2c2cc...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1300000 totalt, og lån på 4-5 mill høres virkelig ikke artig ut! Bare bo og ikke leve?

Anonymkode: 24898...151

• Liker 5
Skrevet

Vi har 1 300-1 400 000 i total inntekt og boliglån på ca 4 200 000 + et studielån på 250 000. Vi har fortsatt råd til å spise ute flere ganger i måneden og dra på flere ferier i løpet av året i tillegg til å spare endel hver måned. Ingen barn. Så jeg syns ikke hans forslag er så ille, evt kan dere gå for en mellomting. 

Anonymkode: 99e66...238

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville valgt dyrere bolig. Det er en investering, ikke bare forbruk. Kanskje dere kan få med en utleiedel i tillegg, sikre pensjonen? 

Anonymkode: c0719...02a

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1300000 totalt, og lån på 4-5 mill høres virkelig ikke artig ut! Bare bo og ikke leve?

Det er da ikke noe problem. Er mye til overs for å leve for med den inntekten og lån opp mot fem mill. 

Anonymkode: 32ab0...71c

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville valgt dyrere bolig - så fremt dyrere betydde bolig med utleie del, eller eller nyere bolig, eller bolig med bedre beliggenhet, utsikt, større tomt (f.eks som kan deles). Altså bolig som vil på sikt være en bra investering og vil omtrent tjene penger. Jeg ville dog ikke valgt mye større bolig. Større og eldre bolig vil trenge en hel del vedlikehold og kommer til å være en pengesluk i lang tid, før den kan selges og først da får dere ut verdigøkning. Bare strømutgiftene er noe å tenke på. 

Ps, vi har 1,4 i lønnsinntekt + 15 tusen i måned i utleieinntekter, og 7 mil i lån. Det er mye lån, men det går nå greit. Nå er det ikke helt frivillig, vi fikk ikke solgt den forrige bolig og valgte å leie den ut i en periode. Så ville i utganspunktet ikke anbefalt så mye lån. Men 4 mil må jo da gå helt fint. :) 

Anonymkode: 4f7ba...730

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville lagt mer penger i bolig. Med en samlet brutto årsinntekt på 1 300 000, og samlet gjeld på mellom 4 og 5 millioner, ser jeg ikke problemet. Det burde fortsatt være mulig å reise på ferier og spise ute av og til.

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke ‘brukt opp’ pengene på bolig. Større bolig betyr også mer å vedlikeholde både til daglig og på sikt. 

Hvorfor ha så mye mer enn hva behovet tilsier? 🙄 

Hvorfor vil han legge så mye peng i bolig egentlig? 

Kanskje dere kan møtes på midten med boliglån på 2-3 mill? 

Det kan jo også skje at dere plutselig faller for en helt annen bolig enn hva dere først hadde tenkt 

Anonymkode: edffb...5a8

• Liker 5
Skrevet

Vi har samlet inntekt på 1,1-1,2mill og lån på 3,7 i bolig, 200.000 på bilen og 600.000 i studiegjeld.

Vi har det ROMSLIG. Vi kjøper dyre hvitevarer, mat, biler og klær.

Men, det avhenger jo av hva man bruker penger på. Jeg er ikke en dame som kjøper "nips" 200 ganger i uka. Mannen har ingen dyre hobbyer. :)

Anonymkode: 14714...b27

Skrevet

Om dere skal ha barn, ville jeg aldri lånt 5 mill på inntekt på 1,3. 

Jeg er alene med barn og har inntekt på 1 mill med 4 mill i lån, og sliter. Kunne selvsagt hatt lengre nedbetalingstid, men ønsker å være gjeldfri før barna er 20 så jeg kan kausjonere for bolig til dem. 

Anonymkode: f6581...3c9

• Liker 4
Skrevet

Flere ting som kanskje må avklares.

Hvordan ser lønnsstigen deres ut - er dere relativt nyutdannet og kommer til å fortsette å stige i lønn? 

Hva er forskjellen på husene dere ser på? Jeg regner med at din mann ikke vil kjøpe et hus til 8 mill fordi det koster 8 mill, men fordi det har andre egenskaper?
Hva er forskjellene på husene du og han ønsker og hvorfor tenker du at hans husvalg er å kaste bort penger på noe man ikke trenger?

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med barn og har inntekt på 1 mill med 4 mill i lån, og sliter. Kunne selvsagt hatt lengre nedbetalingstid, men ønsker å være gjeldfri før barna er 20 så jeg kan kausjonere for bolig til dem. 

Du er ikke alene om å synes at dette høres trangt ut. Vi har inntekt på 1,4 og lån på 4 mill, og vi har det heller ikke romslig. 4 barn skolealder/tenåringer, det er dyrt før oss å dra på ferie for å si det sånn, og mye av de månedlige inntektene går rett ut igjen i helt nødvendige utgifter. Jeg ville definitivt sett på en hel del andre faktorer før jeg påsto at det går heeelt fint med 1,3 i inntekt og 4-5 millioner i lån. Og hvis valget står mellom å alltid ha tight budsjett eller mindre bolig, da hadde jeg absolutt valgt mindre bolig!

Anonymkode: c31d3...795

• Liker 5
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke alene om å synes at dette høres trangt ut. Vi har inntekt på 1,4 og lån på 4 mill, og vi har det heller ikke romslig. 4 barn skolealder/tenåringer, det er dyrt før oss å dra på ferie for å si det sånn, og mye av de månedlige inntektene går rett ut igjen i helt nødvendige utgifter. Jeg ville definitivt sett på en hel del andre faktorer før jeg påsto at det går heeelt fint med 1,3 i inntekt og 4-5 millioner i lån. Og hvis valget står mellom å alltid ha tight budsjett eller mindre bolig, da hadde jeg absolutt valgt mindre bolig!

dere burde kanskje forhandle renta på lånet. Med 1,4 mil i inntekt har dere vel nærmere 80 tusen utbetalt i måned. Lån på 4 mil gir nå ca 15 tusen i utgifter pr måned. Da har dere 65 tusen igjen. Enten har dere alt for høy rente, eller velger dere selv å betale mer ned på lånet - som er jo en form for sparing og er lurt, men er selvvalgt, og da kan du ikke si at det er trangt å bekjenne lån på 4 mil. :) 

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har lån på 4 mill og samlet inntekt på 1.3 mill og økonomien er svært romslig.

Anonymkode: ccac8...ef3

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være gjeldsfri for å kausjonere.

Anonymkode: c0719...02a

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på bolig som både investering og tvunget sparing, og kjøper derfor etter nærmere maks jeg kan låne. Nå har jeg også utleieenhet i bolig, som dekker største del av avdrag og renter. 

Jeg har ca 2,5 mill i lån, og 500000 i inntekter, men når utleie dekker 8000 kr av 12300 kr (Nedbetaling ca 22 år), så har jeg det romslig. 

Synes dere burde ta iallefall 3-5 millioner i lån, og kjøpe bolig med utleie. Skulle ikke bli trangt overhodet! 

Anonymkode: 5889e...d77

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dere burde kanskje forhandle renta på lånet. Med 1,4 mil i inntekt har dere vel nærmere 80 tusen utbetalt i måned. Lån på 4 mil gir nå ca 15 tusen i utgifter pr måned. Da har dere 65 tusen igjen. Enten har dere alt for høy rente, eller velger dere selv å betale mer ned på lånet - som er jo en form for sparing og er lurt, men er selvvalgt, og da kan du ikke si at det er trangt å bekjenne lån på 4 mil. :) 

Du bommer litt på månedlig utbetaling, den er rett under 70 000 fordi noe av lønna kommer i bonus. Så kan du trekke fra forsikringer, strøm, månedskort (tog) for seks personer, sparing til ferie (moderat sommerferie = minst 50 000, og det er veldig snilt budsjettert), mobiler, utstyr og klær til fire gutter i slyngelalderen, skolepenger for en av dem, aktivitetsavgifter for de fire andre, bilutgiftene, bomutgiftene, husreparasjoner, unger som skal på utenlandscuper og speiderleire, mat til seks voksne... jeg kunne ha fortsatt til krampa tar meg, men poenget er at det ikke er noe som helst i veien med renta. Men utgiftene forandrer seg drastisk med livssituasjonen. Langt mer enn man kanskje hadde trodd på forhånd. Det er noe TS bør ta i betraktning dersom de legger seg tett opp mot hva som er tollgrensa nå. Hva vil fremtiden bringe? Går lønnsinntekter eller utgifter opp eller ned?

• Liker 5
Skrevet

*tålegrensa, ikke tollgrensa :hoho:

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke være gjeldfri for å kausjonere.

Anonymkode: 5ef0c...01f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...