AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Hei, jeg har bodd 4,5 år i kollektiv med en gutt med foreldre som bor på andre siden av landet. Da vi først flyttet til inn i kollektivet var han temmelig sosial, drev med idrett og studerte på et studie med høyt inntakskrav. Etter som tiden gikk endret dette seg til det motsatte. De siste to årene virker det som han kun har gamet og rust seg på hasj og alkohol. Rommet hans ser helt uhygienisk ut siden han bare lar søppel ligge på rommet. Han har sluttet på studiet og vennene han pleide å henge med er han aldri lenger sammen med. Eller han har noen få venner han røyker hasj med, men da er det kun mens han røyker. Med en gang han er ferdig med å røyke går han inn på rommet sitt. Selv flytter jeg hjem til våren da er jeg ferdig med studiene mine. Han skal bli værende her. Han skal i utgangspunktet "studere", men det har jo ikke gått så bra med det de siste årene med akkurat det. Er egentlig litt bekymret for gutten. Nå er det jo ikke min sak å bestemme hvordan han skal leve. Samtidig burde jo foreldrene følge litt med. De har aldri besøkt han her i kollektivet. Men regner med de sender han penger for han jobber ikke og får heller ikke studiestøtte. Eventuelt lever han av oppsparte midler. Har selvsagt spurt han om det får bra og han sier ja. Spurt han om studiene og han sa nå rett etter jul at han skulle starte på nytt med dem til høsten! Frem til da så skal han visst bare game og ruse seg. Kanskje klarer han å snu livet til høsten. Men det finner jeg jo aldri ut siden jeg flytter tilbake til hjembyen min i mai. Han sliter for øvrig også med enkle ting som å f.eks komme seg tidsnok til flyet hjem. Til tross for at han ikke har noe å gjøre så kan han klare å ikke rekke flyet hjem som går midt på dagen. Dette har skjedde 2 ganger i fjor. Begge gangene kom han hjem fra flyplassen fordi han hadde kommet for sent. Anonymkode: fc3de...b21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 30. januar 2019 Det hadde vært veldig fint av deg om du sendte en melding til foreldrene hans. Som mor til tre sønner selv, hadde jeg satt umåtelig stor pris på det❤️ Anonymkode: 381ef...0ae 74
solmåneogstjerner Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Nei. Du vet ingenting om familieforholdene der. Ikke ta kontakt med familien hans. 17
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 Egentlig tenker jeg at nei, det blir litt spesielt å kontakte foreldrene til et voksent menneske for å «sladre» på han. Dersom han ikke jobber og behøver penger fra de, samt har misset flyet hjem for å besøke de flere ganger så vet de nok om det. Samtidig kjenner jeg at jeg hadde satt pris på det dersom min sønn var på ville veier og noen ga meg beskjed. Men samtidig; Hva kan de gjøre? Anonymkode: 0410c...584 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 Nei, det gjør du ikke. Anonymkode: 1bbef...1e8 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 Selvsagt sender du en melding til foreldrene. Anonymkode: e443c...b28 19
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 Hmm.. vanskelig dilemma. Men igjen, hva har du å tape på å varsle foreldrene? Kanskje er det akkurat det han trenger. Kanskje det er best å ringe så får du vurdere om foreldrene er mottakelig for det eller om de gir faen. Da har du hvertfall gjort ditt. Flott at du bryr deg, ts❤️ Anonymkode: df5b3...818 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 Hva med å kontakte fastlegen hans? Anonymkode: 554bb...ed7 6
Chablis Skrevet 30. januar 2019 #9 Skrevet 30. januar 2019 (endret) Han er en voksen mann. Du kan hjelpe han og involvere deg som en venn, men å kontakte foreldrene synes jeg er drøyt. Jeg hadde blitt rasende dersom noen hadde ringt mora mi etter jeg ble voksen. Det er jo en form for umyndiggjøring. Endret 30. januar 2019 av Chablis 12
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #10 Skrevet 30. januar 2019 Du kan kanskje sende en anonymt brev? Anonymkode: 236d0...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #11 Skrevet 30. januar 2019 NEI! Mannen er voksen og myndig. Hadde klikka i vinkel om en i kollektivet hadde sendt en melding til mine foreldre om min situasjon. Skjønner at du bare vil han vel, men hva om heller spørre han om du kan gjøre noe for han? Ikke bland inn foreldrene. Du vet ingenting om forholdet han har til sine foreldre. De kan ikke gjøre så stort mye mer uansett. Anonymkode: 373a2...a2b 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #12 Skrevet 30. januar 2019 Skumleste HI, så kanskje jeg ikke fikk med meg alt. Men, hvis jeg var deg ville jeg heller prøvd å snakke direkte til han, si hvordan du har observert at han har "forfalt" og spurt han ærlig og rett ut om ting var på stell, og at du oppriktig var bekymret. Anonymkode: b236c...2b5 6
Gjest hind Skrevet 30. januar 2019 #13 Skrevet 30. januar 2019 Jeg ville satt stor pris på å få beskjed hvis det var min unge. Det kan fortsatt være mulig å snu om på de dårlige vanene hvis han får hjelp, men hvis han får suse rundt for lenge sånn som dette spørs det hvor mye til liv han får.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #14 Skrevet 30. januar 2019 1 hour ago, solmåneogstjerner said: Nei. Du vet ingenting om familieforholdene der. Ikke ta kontakt med familien hans. Sant jeg ikke vet noe om familieforholdene. Men det jeg VET er at han bor hos foreldrene i feriene. Han er der i jula, påsken og hele sommeren. Det utgjør rundt 1/4 av året. Tenker ting hadde stilt seg annerledes om han aldri besøkte foreldrene. Da hadde det vel vært klart tegn på at han ikke ville at de skulle være involvert i livet hans. 1 hour ago, AnonymBruker said: Egentlig tenker jeg at nei, det blir litt spesielt å kontakte foreldrene til et voksent menneske for å «sladre» på han. Dersom han ikke jobber og behøver penger fra de, samt har misset flyet hjem for å besøke de flere ganger så vet de nok om det. Samtidig kjenner jeg at jeg hadde satt pris på det dersom min sønn var på ville veier og noen ga meg beskjed. Men samtidig; Hva kan de gjøre? Anonymkode: 0410c...584 Nei. Ikke sikker på hva foreldrene kan gjøre jeg heller. 1 hour ago, AnonymBruker said: NEI! Mannen er voksen og myndig. Hadde klikka i vinkel om en i kollektivet hadde sendt en melding til mine foreldre om min situasjon. Skjønner at du bare vil han vel, men hva om heller spørre han om du kan gjøre noe for han? Ikke bland inn foreldrene. Du vet ingenting om forholdet han har til sine foreldre. De kan ikke gjøre så stort mye mer uansett. Anonymkode: 373a2...a2b Men hva kan jeg gjøre for han? Har prøvd å hjelpe ved å spørre om det går bra. Men er ikke så mye mer jeg kan gjøre når han sier det går bra. 1 hour ago, Chablis said: Han er en voksen mann. Du kan hjelpe han og involvere deg som en venn, men å kontakte foreldrene synes jeg er drøyt. Jeg hadde blitt rasende dersom noen hadde ringt mora mi etter jeg ble voksen. Nå har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal kontakte, men jeg er jo klar over at han ikke kommer til å bli glad for at jeg går til foreldrene. Spørsmålet er jo hva som er best for han på lang sikt, ikke hva som er ubehagelig der og da. Flytter som sagt også i mai så om han er rasende på meg etter det gjør jo ikke noe. Til alle som har svart. Tusen takk for svar. Ser det er litt delte meninger og det er jo bare fint. 54 minutter siden, hind said: Jeg ville satt stor pris på å få beskjed hvis det var min unge. Det kan fortsatt være mulig å snu om på de dårlige vanene hvis han får hjelp, men hvis han får suse rundt for lenge sånn som dette spørs det hvor mye til liv han får. Takk. Tenker litt på tiden som kommer til å gå jeg også. Nå har det snart gått fem år det er jo lang tid det, men ting blir jo bare vanskeligere og vanskeligere desto lenger han faller bak. Blir mer sært å være avhengig av foreldrene desto eldre man blir, vanskeligere å få jobb desto flere år man går uten å gjøre noe, man blir mer deprimert desto lenger bak man føler man havner alle andre. Neppe kult å være 30 og se tilbake på de siste 10 årene og si at disse har man kastet bort. TS Anonymkode: fc3de...b21 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #15 Skrevet 30. januar 2019 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Nei. Du vet ingenting om familieforholdene der. Ikke ta kontakt med familien hans. Typisk norsk Anonymkode: 58268...645 14
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #16 Skrevet 30. januar 2019 Min første tanke er: Hvem i alle dager tror du at du er som kan diktere hva som er rett og galt for en voksen mann? Anonymkode: 06dbd...83f 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #17 Skrevet 30. januar 2019 Han er en voksen mann. Jeg synes du heller skal ta en ordentlig prat med ham, si at du er bekymret, hør hva han selv tenker om situasjonen. Du sier du har spurt han før om "det går bra", men det er et spørsmål de fleste svarer ja på uansett. Du må spørre på en mer alvorlig måte hvis du vil ha ordentlige svar. Anonymkode: 3d293...1c6 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #18 Skrevet 30. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han er en voksen mann. Jeg synes du heller skal ta en ordentlig prat med ham, si at du er bekymret, hør hva han selv tenker om situasjonen. Du sier du har spurt han før om "det går bra", men det er et spørsmål de fleste svarer ja på uansett. Du må spørre på en mer alvorlig måte hvis du vil ha ordentlige svar. Anonymkode: 3d293...1c6 Har spurt han om det går på en litt mer alvorlig måte enn hvor "går det bra?" betyr "hei". Tok det opp i forbindelse med prat om psykolog og depresjon. Ganske klart at dette ikke var noe han ville snakke om og det er jo ganske forståelig. TS Anonymkode: fc3de...b21 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 30. januar 2019 #19 Skrevet 30. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har bodd 4,5 år i kollektiv med en gutt med foreldre som bor på andre siden av landet. Da vi først flyttet til inn i kollektivet var han temmelig sosial, drev med idrett og studerte på et studie med høyt inntakskrav. Etter som tiden gikk endret dette seg til det motsatte. De siste to årene virker det som han kun har gamet og rust seg på hasj og alkohol. Rommet hans ser helt uhygienisk ut siden han bare lar søppel ligge på rommet. Han har sluttet på studiet og vennene han pleide å henge med er han aldri lenger sammen med. Eller han har noen få venner han røyker hasj med, men da er det kun mens han røyker. Med en gang han er ferdig med å røyke går han inn på rommet sitt. Selv flytter jeg hjem til våren da er jeg ferdig med studiene mine. Han skal bli værende her. Han skal i utgangspunktet "studere", men det har jo ikke gått så bra med det de siste årene med akkurat det. Er egentlig litt bekymret for gutten. Nå er det jo ikke min sak å bestemme hvordan han skal leve. Samtidig burde jo foreldrene følge litt med. De har aldri besøkt han her i kollektivet. Men regner med de sender han penger for han jobber ikke og får heller ikke studiestøtte. Eventuelt lever han av oppsparte midler. Har selvsagt spurt han om det får bra og han sier ja. Spurt han om studiene og han sa nå rett etter jul at han skulle starte på nytt med dem til høsten! Frem til da så skal han visst bare game og ruse seg. Kanskje klarer han å snu livet til høsten. Men det finner jeg jo aldri ut siden jeg flytter tilbake til hjembyen min i mai. Han sliter for øvrig også med enkle ting som å f.eks komme seg tidsnok til flyet hjem. Til tross for at han ikke har noe å gjøre så kan han klare å ikke rekke flyet hjem som går midt på dagen. Dette har skjedde 2 ganger i fjor. Begge gangene kom han hjem fra flyplassen fordi han hadde kommet for sent. Anonymkode: fc3de...b21 Ville helt klart ikke blandet inn foreldrene her. Virkelig ikke! Regner med han er over 18 år, vel og merke.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #20 Skrevet 30. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å kontakte fastlegen hans? Anonymkode: 554bb...ed7 Hva skulle det vært godt for? Fastlegen har taushetsplikt og det er romkameraten selv som skal ta kontakt med han/henne Anonymkode: e443c...b28 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå