Gå til innhold

Er det for lett for kvinner å bli uføre, eller er de sykere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 50% flere uføre kvinner enn menn (12% vs 8%), og kjønnsforskjellene øker med alderen. Hva kan dette skyldes?

Anonymkode: b8501...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er "ufør" på grunn av en mann.

Det finnes tre grader av løgner: løgn, forbannet løgn og statistikk.

Anonymkode: 3a050...018

• Liker 9
Skrevet

Det må jo være det at vi er utsatt for menn, rett og slett. 

Anonymkode: 9ff0d...de1

• Liker 23
Skrevet

Det er noen sykdommer kvinner er mer utsatt for å få. Vi har et annet immunforsvar fordi vi skal kunne bli gravide. 

Anonymkode: f30ee...717

• Liker 8
Skrevet

Autoimmune sykdommer er kvinner mer utsatt for å få, det kan jo være en del av forklaringen. 

Anonymkode: 30bfd...7eb

• Liker 12
Skrevet

Kvinner har generelt mer ansvar for barn, hjem og familie i hvert fall. Kvinner er nok også flinkere til å ta hensyn til sin egen helse og gir seg kanskje fortere sånn sett. Er jo en del flere menn som tar selvmord. Tror også ofte at menn trives bedre på jobb og liker å jobbe mer, de ser mer verdi i karriere mens kvinner kanskje har andre ambisjoner og synes andre ting er viktigere

Anonymkode: 7fad1...322

• Liker 10
Skrevet

Det er nevnt et par plasser jeg har lest at kvinner ofte har kroppslig tyngre yrker som sliter ut kroppen etter noen år. Helseomsorg for eksempel. Tunge og vanskelige løft i år etter år. Hjemmehjelper, vasker gulv og sjauer dagen lang.

Dette fører i løpet av årene til slitasjer og kanskje dermed også til sykmelding og uføretrygd.

Er det ikke også sånn at kvinner har lettere for å bli psykisk syke enn menn? Synes det kryr av innlegg her på KG fra jenter som er psykisk syke på et eller annet vis, men forbausende få fra menn. 

Anonymkode: d144a...d66

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nevnt et par plasser jeg har lest at kvinner ofte har kroppslig tyngre yrker som sliter ut kroppen etter noen år. Helseomsorg for eksempel. Tunge og vanskelige løft i år etter år. Hjemmehjelper, vasker gulv og sjauer dagen lang.

Dette fører i løpet av årene til slitasjer og kanskje dermed også til sykmelding og uføretrygd.

Er det ikke også sånn at kvinner har lettere for å bli psykisk syke enn menn? Synes det kryr av innlegg her på KG fra jenter som er psykisk syke på et eller annet vis, men forbausende få fra menn. 

Lol! Men flest menn tar selvmord!

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er "ufør" på grunn av en mann.

Det finnes tre grader av løgner: løgn, forbannet løgn og statistikk.

Anonymkode: 3a050...018

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være det at vi er utsatt for menn, rett og slett. 

Anonymkode: 9ff0d...de1

Ja, det er jo mye en skal skylde på. Jeg f.eks, ble ufør pga en hamster.

Anonymkode: 8c403...483

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Graviditet, fødsler osv sliter også ekstremt på kroppen. Pluss overgangsalder 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Dette er Kvinneguiden. Muligens er kvinner litt overrepresentert her. 

2. Vi kvinner er nok flinkere til å snakke om følelsene våre og psykisk helse, mens flere menn tar selvmord. Derfor det vært kampanjer for å få menn til å snakke mer om sin psykisk helse. 

• Liker 23
Skrevet

Er nok mange faktorer. Mulig det finnes statestikk som forteller noe om hvorfor, men jeg har ikke lest meg opp her. 

Kan snakke for min egen del - fra mitt yrke. 

Over 90% kvinner. En veldig tøff hverdag. De fleste står i jobben mindre enn 5 år. Ofte er vi oppe i mot 40% sykemelding, og flesteparten går på psykisk helse. 

Det er en utfordrende jobb å stå i. Jeg tror ikke det passer menn på samme måte. Lønna er så dårlig at «kun vi kvinner finner oss i det». Ingen takker det for det du gjør (nesten ingen i alle fall), og det er mye tøft å stå i. 

Tenker at slike yrker er en av årsakene til at flere kvinner er sykemeldt/ufør. «Kvinneyrker» er psyksk tøffere, og jeg er faktisk sikker på at menn ikke hadde orket å stått i det. 

Anonymkode: 836c6...dae

• Liker 9
Skrevet

Autoimmune sykdommer er mest vanlig hos kvinner, og den moderne livstil gjør oss mer utsatt for autoimmune sykdommer. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at slike yrker er en av årsakene til at flere kvinner er sykemeldt/ufør. «Kvinneyrker» er psyksk tøffere, og jeg er faktisk sikker på at menn ikke hadde orket å stått i det. 

Anonymkode: 836c6...dae

Mulig kvinner bryr seg mer også, at de ønsker at det skal gå bra på jobben, at folk skal ha det bra og at det er viktig at man forsøker gjøre en bra innsats. Mens menn kan sitte dvaske og se verden brenne ned foran seg uten å føle skyld for det

Anonymkode: d1c5a...883

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo mye en skal skylde på. Jeg f.eks, ble ufør pga en hamster.

Pga en hamster? 😮 

Anonymkode: 15f70...5a5

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 50% flere uføre kvinner enn menn (12% vs 8%), og kjønnsforskjellene øker med alderen. Hva kan dette skyldes?

Menn er statistisk sett det farligste for kvinners helse. 

Anonymkode: 87af5...425

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol! Men flest menn tar selvmord!

Du ler høyt ut fordi menn tar livet sitt oftere enn kvinner? 

For en verden vi lever i

Anonymkode: cba40...fa8

• Liker 13
Skrevet
34 minutter siden, Vakkertliv said:

1. Dette er Kvinneguiden. Muligens er kvinner litt overrepresentert her. 

2. Vi kvinner er nok flinkere til å snakke om følelsene våre og psykisk helse, mens flere menn tar selvmord. Derfor det vært kampanjer for å få menn til å snakke mer om sin psykisk helse. 

De kampanjene må ha vært hemmelige. Har ikke sett en eneste en.

Anonymkode: 098f2...179

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at slike yrker er en av årsakene til at flere kvinner er sykemeldt/ufør. «Kvinneyrker» er psyksk tøffere,

Det er nok mulig, men typiske mannsyrker er farligere og har større risiko for alvorlige ulykker.

https://www.nrk.no/trondelag/nesten-bare-menn-dor-i-arbeidsulykker-1.12413611

95 prosent av dem som dør i forbindelse med en ulykke på jobben er menn.

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn har bedre helse. Mannen min feks har aldri hatt en plage på 15 år, bortsett fra influensa en gang og da jamret han så mye at man skulle tro døden var nær....  

Menn er sjeldnere syke og er tildelt en bedre fysikk. De er vel heller ikke fullt så utsatt for voldtekt, overgrep og partnervold. Det skjer men langt fra så ofte som med kvinner. 

Anonymkode: d1867...4c2

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga en hamster? 😮 

Anonymkode: 15f70...5a5

Ja. Måtte ha noe å skylde på, som de jeg siterte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...