Gå til innhold

Skikkelig nybegynnerspørsmål angående bilag i regnskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bittelite foretak som kommer til å ha veldig få bilag,og jeg har forstått det slik at bilagene kan nummereres manuelt, men gjelder dette også fakturaer?

Dvs. hvis jeg har en perm med bilag, så er en kvittering f.eks. bilag 10019 (nummer én i 2019), fakturaen som er det neste som skjer i foretaket blir bilag 20019, osv. Vil dette være en hensiktsmessig måte å gjøre det på? Og så bare ha alt i én perm, sortert etter måned?

Anonymkode: 01d33...846

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ihht til bokføringsloven så kan man ikke manuelt nummererer fakturaer.  Så det enkleste er å finne seg et gratis faktureringsprogram, eller kjøpe ferdignummerert blokk på bokhandelen.  Jeg ville valgt det første.  Dette er fordi at man ikke i ettertid skal kunne gå inn og endre numrene:

§ 5-1-3.Nummerering og datering av salgsdokument

Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

____________________________________________________________________________________

Når det gjelder bilagsnummer så kan du opprette en egen bilagsserie - men jeg syns forslaget er noe rotete.  Jeg ville f.eks heller ha valgt å nummerere slikt: 2019 -01, 2019 - 02 osv eller 01-2019, 02-2019.  Ser mer ryddig ut.

Anonymkode: 79e86...0a0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ihht til bokføringsloven så kan man ikke manuelt nummererer fakturaer.  Så det enkleste er å finne seg et gratis faktureringsprogram, eller kjøpe ferdignummerert blokk på bokhandelen.  Jeg ville valgt det første.  Dette er fordi at man ikke i ettertid skal kunne gå inn og endre numrene:

Dette er jeg klar over. Så fakturanummer er i prinsippet det samme som bilagsnummer, og jeg trenger derfor bare å nummerere de andre bilagene? Det høres jo veldig greit ut det da.

Skrevet

Ja fakturanummer er det samme som et bilagsnummer, og man har en nummerserier for fakturaer og et for diverse andre bilag :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja fakturanummer er det samme som et bilagsnummer, og man har en nummerserier for fakturaer og et for diverse andre bilag :)

Fantastisk! Takk for svar :) 

Skrevet

Du  kan ikke nummerere slik du foreslår. Bilagsnummerserien skal ha tett nummerrekkefølge og det blir det ikke i forslaget ditt.

Skrevet
14 minutter siden, Sol79 skrev:

Du  kan ikke nummerere slik du foreslår. Bilagsnummerserien skal ha tett nummerrekkefølge og det blir det ikke i forslaget ditt.

Det har jeg ikke tenkt heller, det var bare ment som et eksempel :) Hva betyr "tett nummerrekkefølge"?

Skrevet

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 er en tett nummerserie.

1001-1002-1003-1004-1005 etc.

Bruker du 10019 - 20019 - 30019 så mangler det faktisk 10000 bilag mellom vært bilagsnummer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...