AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Flere av mine naboer har kommentert at styret aldri gjør noe med det som blir tatt opp. Naboen over meg spiller HØY musikk med mye bass ofte. Det er så høyt at det er ekstremt forstyrrende. Hvorfor man kjøper skikkelig anlegg når man bor i dårlig isolert blokk er helt sykt for meg, men jeg er lei heavy metal og partymusikk. Stillhet klokken 23 blir IKKE respektert. Jeg har sendt flere meldinger til naboen, og alltid prøvd å finne meg i det lenge nok. Klagene jeg har sendt har alltid vært når det har vart mellom kl 03-06 på natta. I helgene er det alltid til kl 12, og så etter byen fra 04-06 fredag, lørdag og søndag. I ukedagene er det normalt fra kl 15-24. Har forsøkt å ta det opp med styret, men vedkommende gidder ikke ta i mot beskjeden så de sier det ikke er noe de kan gjøre. Jeg har gitt de rettslig grunnlag, men de sier alltid at "det må vi snakke om på neste styremøte om en måned." Naboen enten svarer ikke, og hvis jeg får svar får jeg nedlatende svar "Dette er slett ikke fest, vi bare hører på musikk helt rolig ;)" osv. Selv om jeg poengterer at jeg må få sove når klokka er 06 og jeg skal opp på jobb kl 07 onsdag morgen! Det buldrer av heavy metal i ukedagene og dårlig festmusikk i helgene. Dette er et søskenpar i 20-30årene som bor sammen. Har ikke mulighet til å flytte før om minst fem år Anonymkode: 2b5ce...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Ring politiet neste gang. Anonymkode: ccd08...bd2 12
The Kitten Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Enig med personen over. Ring politiet... Og stem på ny styreleder neste gang (eventuelt meld deg selv til vervet). 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere av mine naboer har kommentert at styret aldri gjør noe med det som blir tatt opp. Naboen over meg spiller HØY musikk med mye bass ofte. Det er så høyt at det er ekstremt forstyrrende. Hvorfor man kjøper skikkelig anlegg når man bor i dårlig isolert blokk er helt sykt for meg, men jeg er lei heavy metal og partymusikk. Stillhet klokken 23 blir IKKE respektert. Jeg har sendt flere meldinger til naboen, og alltid prøvd å finne meg i det lenge nok. Klagene jeg har sendt har alltid vært når det har vart mellom kl 03-06 på natta. I helgene er det alltid til kl 12, og så etter byen fra 04-06 fredag, lørdag og søndag. I ukedagene er det normalt fra kl 15-24. Har forsøkt å ta det opp med styret, men vedkommende gidder ikke ta i mot beskjeden så de sier det ikke er noe de kan gjøre. Jeg har gitt de rettslig grunnlag, men de sier alltid at "det må vi snakke om på neste styremøte om en måned." Naboen enten svarer ikke, og hvis jeg får svar får jeg nedlatende svar "Dette er slett ikke fest, vi bare hører på musikk helt rolig ;)" osv. Selv om jeg poengterer at jeg må få sove når klokka er 06 og jeg skal opp på jobb kl 07 onsdag morgen! Det buldrer av heavy metal i ukedagene og dårlig festmusikk i helgene. Dette er et søskenpar i 20-30årene som bor sammen. Har ikke mulighet til å flytte før om minst fem år Anonymkode: 2b5ce...8e9 Generalforsmalingen er høyeste organ i et brl. Generalforsamlingen velger styret. ? Skriftlige klager til styret er nødvendig for å kunne vise til hva man har tatt opp. Nytter ikke det å ta ting opp, så får dere gå sammen, kreve ekrstraordinær generalforsamling og få styret kastet. Men da kreves det at noen er villig til å gå inn i rollene i styret. Les borettslagsloven, der står alt forklart. Anonymkode: ed3d8...943 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere av mine naboer har kommentert at styret aldri gjør noe med det som blir tatt opp. Naboen over meg spiller HØY musikk med mye bass ofte. Det er så høyt at det er ekstremt forstyrrende. Hvorfor man kjøper skikkelig anlegg når man bor i dårlig isolert blokk er helt sykt for meg, men jeg er lei heavy metal og partymusikk. Stillhet klokken 23 blir IKKE respektert. Jeg har sendt flere meldinger til naboen, og alltid prøvd å finne meg i det lenge nok. Klagene jeg har sendt har alltid vært når det har vart mellom kl 03-06 på natta. I helgene er det alltid til kl 12, og så etter byen fra 04-06 fredag, lørdag og søndag. I ukedagene er det normalt fra kl 15-24. Har forsøkt å ta det opp med styret, men vedkommende gidder ikke ta i mot beskjeden så de sier det ikke er noe de kan gjøre. Jeg har gitt de rettslig grunnlag, men de sier alltid at "det må vi snakke om på neste styremøte om en måned." Naboen enten svarer ikke, og hvis jeg får svar får jeg nedlatende svar "Dette er slett ikke fest, vi bare hører på musikk helt rolig ;)" osv. Selv om jeg poengterer at jeg må få sove når klokka er 06 og jeg skal opp på jobb kl 07 onsdag morgen! Det buldrer av heavy metal i ukedagene og dårlig festmusikk i helgene. Dette er et søskenpar i 20-30årene som bor sammen. Har ikke mulighet til å flytte før om minst fem år Anonymkode: 2b5ce...8e9 Har vi de samme naboene??? 😳 Høres helt identisk ut, søskenpar her også...er det to gutter/menn? Østfold? Isåfall har jeg også klaget, bor på den andre siden av dem...har klaget skriftlig til styret 3 ganger nå 😖 Anonymkode: 74e55...031
Mokkilokki Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 Det er vel snart tid for generalforsamling, ta det opp der. 4
stan Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Generalforsmalingen er høyeste organ i et brl. Generalforsamlingen velger styret. ? Skriftlige klager til styret er nødvendig for å kunne vise til hva man har tatt opp. Nytter ikke det å ta ting opp, så får dere gå sammen, kreve ekrstraordinær generalforsamling og få styret kastet. Men da kreves det at noen er villig til å gå inn i rollene i styret. Les borettslagsloven, der står alt forklart. Anonymkode: ed3d8...943 Det eneste som fungerer er å skifte ut styret. Bli med selv, da vil ihvertfall du synes at styret er bra. 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 5 timer siden, stan skrev: Det eneste som fungerer er å skifte ut styret. Bli med selv, da vil ihvertfall du synes at styret er bra. Jeg tipper at tråd-starter ikke gidder å være med selv. Alt for tid-krevende, og bare mas. Selvfølgelig langt mer bekvemmelig å bare klage over at alle andre aldri gjør en god nok jobb... Anonymkode: 79029...2b3 1
SPOCA Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 (endret) Da får man engasjere seg selv, og se hvor lett det er å håndtere slike saker. Jeg er selv styremedlem i et borettslag, og slikt bør alltid komme skriftlig, for at det kan loggføres og følges opp. Så kan det godt hende dette styret er inkompetent, men det er også en realitet at styret faktisk ikke kan fikse alle problemer som finnes i et borettslag. Som beboer bør man derfor prøve å ikke sitte på sidelinjen, men faktisk gidde å gjøre noe selv, som f.eks å ringe politiet. I vårt borettslag sender vi gjerne skriftlig advarsel på brudd på reglene. Skjer dette ofte, kaller vi gjerne inn til møte mellom partene som har en konflikt. Problemet er at det skal litt før man faktisk kan kaste ut noen, det koster også en del penger for borettslaget, og dermed er det noen man prøver i det lengste å unngå. Det er heller ikke noe vi "gjør for gøy", det er aldri morsomt å kaste ut noen. Og så er det også slik at beboere har ulik terskel på hva som er greit eller ikke. Det skaper også i seg selv konflikter. Det kan godt hende at styret faktisk gjør noe, men det kan du neppe vite så lenge du ikke er med på styremøtene selv. Engasjerer du deg, så kan det hende du får mer å si også i borettslaget. Og ja, en del av de som har blitt en del av styret har virkelig fått bena på landjorda når de innser at styret faktisk ikke kan trylle. Endret 31. januar 2019 av SPOCA 4
stan Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper at tråd-starter ikke gidder å være med selv. Alt for tid-krevende, og bare mas. Selvfølgelig langt mer bekvemmelig å bare klage over at alle andre aldri gjør en god nok jobb... Anonymkode: 79029...2b3 Du har sikkert rett. I den konkrete situasjonen som beskrives, bør politiet kobles inn, og styret komme med en skriftlig advarsel. Her er det sannsynligvis brudd både på lover og borettslagets regler. Hvis man er litt oppegående, bør man komme seg inn i styret der man bor. Selv har jeg vært med i diverse styrer. Da får man ordnet ting og vaktmesteren blir plutselig så hyggelig 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 Svar tilbake med samme mynt... Regner med at de sover på type lørdag/søndag morgen, da er det bare å spille høy musikk tilbake... Anonymkode: 209aa...df8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 Om styret er så udugelige, så må en jo stille til valg selv. Det er jo ikke noe poeng å klage på de om en ikke prøver å komme med i styret selv. Om dere stemmer på de samme folka år etter år, så har dere jo bare dere selv å takke. Dere får ringe politiet neste gang det er høy musikk. Anonymkode: aad6b...f87 3
Gliffy Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 Jeg sitter selv i styret i mitt borettslag. I slike tilfeller ber vi allltid klager om å sende en skriftlig redegjørelse for når bråket var og hva de selv har gjort for å si fra til naboen. Vi gjør ingenting hvis ikke personen som klager selv har gjort et forsøk på å si fra først. Mange gidder ikke å sende dette derfor blir det ikke noe mer av. Hvis vi får en slik e-post tar vi kontakt med beboer det er blitt klaget på. Vi har heldigvis aldri blitt nødt til å kaste ut noen. Poenget mitt er at styret bør ta en prat med de hvis du har sendt klagen skriftlig og du har prøvd å si fra selv (som du har gjort).
Gjest Blondie65 Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 Politiet, TS. Det er de man kobler inn ved husbråk. De kommer kanskje ikke første gang du ringer, men de kommer når de ser et mønster. Dernest: skriftlig formell klage. Konkret: Dato - kl. - hva er problemet. Hva du har gjort i saken - f.eks. snakket med naboen, ringt politiet - osv. Hva du ønsker styret skal bidra med. Det fine med å ringe politiet - og spesielt hvis de kommer på døren - er at de jo bekrefter at du ikke er en tulling som ikke tåler at folk har det hyggelig. Har god erfaring med det.
prt90 Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 På 30.1.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev: Flere av mine naboer har kommentert at styret aldri gjør noe med det som blir tatt opp. Naboen over meg spiller HØY musikk med mye bass ofte. Det er så høyt at det er ekstremt forstyrrende. Hvorfor man kjøper skikkelig anlegg når man bor i dårlig isolert blokk er helt sykt for meg, men jeg er lei heavy metal og partymusikk. Stillhet klokken 23 blir IKKE respektert. Jeg har sendt flere meldinger til naboen, og alltid prøvd å finne meg i det lenge nok. Klagene jeg har sendt har alltid vært når det har vart mellom kl 03-06 på natta. I helgene er det alltid til kl 12, og så etter byen fra 04-06 fredag, lørdag og søndag. I ukedagene er det normalt fra kl 15-24. Har forsøkt å ta det opp med styret, men vedkommende gidder ikke ta i mot beskjeden så de sier det ikke er noe de kan gjøre. Jeg har gitt de rettslig grunnlag, men de sier alltid at "det må vi snakke om på neste styremøte om en måned." Naboen enten svarer ikke, og hvis jeg får svar får jeg nedlatende svar "Dette er slett ikke fest, vi bare hører på musikk helt rolig ;)" osv. Selv om jeg poengterer at jeg må få sove når klokka er 06 og jeg skal opp på jobb kl 07 onsdag morgen! Det buldrer av heavy metal i ukedagene og dårlig festmusikk i helgene. Dette er et søskenpar i 20-30årene som bor sammen. Har ikke mulighet til å flytte før om minst fem år Anonymkode: 2b5ce...8e9 Da er neste steg årsmøte. Hvis du ikke er fornøyd med styret bør du stille selv. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå