AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Nylig hørte jeg fra en forfatter at man tjener ikke mye penger på å utgi en bok på et forlag. Han sa dette for å oppklare det han mente var en misforståelse, at om en bok selger en del, så blir man automatisk millionær. Han sa at for å tjene penger på bøker må man utgi dem og promotere dem selv. Er det noen forfattere her som vet hvordan dette fungerer? Tar forlaget mye penger for å promotere boken? Anonymkode: 18556...138
Sanjar Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 En forfatter får vel rundt 20% av salgsinntekten per solgte bok, og en utgitt bok selges i snitt i 518 eksemplarer. You do the math. Med mindre man er kjendis, kan man ikke leve av å være forfatter. Det er en misforståelse som mange fortsatt bærer rundt på. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Standardkontrakten hos forlag er at man får 15% royalty per solgte bok. Man kan sikkert diskutere seg til mer om man er en kjent forfatter. Hilsen en som har gitt ut bok og definitivt ikke ble rik av det. Anonymkode: 95f32...146 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Wow! Tusen takk dere! Kan jeg finne info om dette noe sted så jeg kan opplyse andre? Anonymkode: 18556...138
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Hva om man har en bok på amazon f.ex. og amazon kjører kampanje med veldig redusert pris? Da får man den samme prosenten av det salget også? Er det forlaget som bestemmer om amazon kan kjøre slike kampanjer med deres bok? Anonymkode: 18556...138
Sanjar Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 Det må du nesten selv lese deg opp om i retningslinjene til Amazon.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 Det skal latterlig mye til å tjene gode penger på å skrive bok i Norge. Hvis du skriver, må du gjøre det fordi du brenner for det- IKKE for pengene eller berømmelsen. Bokbransjen i Norge går til helvete. For det første blir en bitteliten promille antatt. De største forlagene får inn rundt 1000 manus fra debutanter i året og antar et par stykker. Som noen over her skriver, selger debutanter rundt 500 eksemplarer i gjennomsnitt. Er de heldige, får de være med i innkjøpsordningen så bibliotekene også kjøper boka. Da er du oppe i 1500 eksemplarer, eller rundt 60.000 kroner. Bare tenk- når hørte du sist om en vellykket ung forfatter? Våre «store» forfattere er alle godt voksne, som debuterte den gangen litteratur ble behørig diskutert i media. Generasjon Saabye Christensen, Nesbø, Holt, Ragde, Nærum, Lier Holst, Petterson osv begynner å trekke på årene. Ingen generasjon følger etter. Så debutanter er naive hvis de tror de blir anmeldt av aviser. Aviser anmelder ikke bøker lenger med mindre forfatternavnet er kjent. Bokhandlere kjøper heller ikke inn bøkene med mindre forfatternavnet er kjent. Det er umulig å få publisitet, rett og slett. For å selge bøker i 2019, må du være blogger eller kjendis. Kvaliteten på skrivingen er selvsagt ræva, men det er ikke plass til kvalitet i litteraturen lenger. Anonymkode: 81fef...9f5 5
Sanjar Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Ja. Det kjipe er at virkelig god litteratur ikke har gode vekstvilkår, siden de dårlige tidene i bransjen gjør at det som prioriteres er kommersielt, konvensjonelt og korrekt. Som noen sa, forlagsfolk sier de vil ha alternativ litteratur til de har den mellom hendene. 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 Mitt kunstneriske virke er ikke motivert av pengemangel. Jeg ville skrevet enten jeg var narkoman i rennesteinen eller millionær på hotell. Økonomien og kunsten er to helt separate ting i livet mitt. Det ene påvirker selvfølgelig det andre, men jeg skriver for meg selv og mine nærmeste. Hvis jeg tror det kan være til hjelp, glede, interesse eller irritasjon for resten av verden, prøver jeg å få det publisert. Anonymkode: e840d...165
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: For å selge bøker i 2019, må du være blogger eller kjendis. Kvaliteten på skrivingen er selvsagt ræva, men det er ikke plass til kvalitet i litteraturen lenger. Anonymkode: 81fef...9f5 Det er vel greit tips også, Om man ønsker at boken skal selge bør man jobbe med å markedsføre seg selv. Det skal jo en del til før første boken man skriver blir såpass bra at den blir kjent ene og alene pga kvaliteten. Anonymkode: 10b25...968
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal latterlig mye til å tjene gode penger på å skrive bok i Norge. Hvis du skriver, må du gjøre det fordi du brenner for det- IKKE for pengene eller berømmelsen. Bokbransjen i Norge går til helvete. For det første blir en bitteliten promille antatt. De største forlagene får inn rundt 1000 manus fra debutanter i året og antar et par stykker. Som noen over her skriver, selger debutanter rundt 500 eksemplarer i gjennomsnitt. Er de heldige, får de være med i innkjøpsordningen så bibliotekene også kjøper boka. Da er du oppe i 1500 eksemplarer, eller rundt 60.000 kroner. Bare tenk- når hørte du sist om en vellykket ung forfatter? Våre «store» forfattere er alle godt voksne, som debuterte den gangen litteratur ble behørig diskutert i media. Generasjon Saabye Christensen, Nesbø, Holt, Ragde, Nærum, Lier Holst, Petterson osv begynner å trekke på årene. Ingen generasjon følger etter. Så debutanter er naive hvis de tror de blir anmeldt av aviser. Aviser anmelder ikke bøker lenger med mindre forfatternavnet er kjent. Bokhandlere kjøper heller ikke inn bøkene med mindre forfatternavnet er kjent. Det er umulig å få publisitet, rett og slett. For å selge bøker i 2019, må du være blogger eller kjendis. Kvaliteten på skrivingen er selvsagt ræva, men det er ikke plass til kvalitet i litteraturen lenger. Anonymkode: 81fef...9f5 Dette er for pessimistisk. Veldig veldig mange forfattere får anmeldelser, i hvert fall hvis de publiserer på et forlag som ikke er et selvpubliserende forlag. Unge forfattere, og debutanter har egne priser. Å bli en vellykket forfatter tar dog tid, man blir ikke det av én bok, med mindre den er eksepsjonell eller treffer noe i tiden. Bokhandlere kjøper som oftest inn bøker av nye forfattere, men de store kjedene tar som oftest ikke inn lyrikk. Det er vanskelig å bli antatt, ja, men det er likevel vfor mange som blir antatt. I Norge er det ikke like vankelig å utgi bok som det for eksempel er i Sverige. Anonymkode: edbdd...1ba
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 På 31.1.2019 den 17.59, AnonymBruker skrev: Hva om man har en bok på amazon f.ex. og amazon kjører kampanje med veldig redusert pris? Da får man den samme prosenten av det salget også? Er det forlaget som bestemmer om amazon kan kjøre slike kampanjer med deres bok? Anonymkode: 18556...138 Har nylig publisert på Amazon. Hvis paperback får du: 60 % av salgspris - printkostnad Med 'expanded distribution' (folk kan finne boka også via andre nettsider) får du: 40 % av salgspris - printkostnad Hvis e-bok: (Opp til) 70 % av salgspris. Skal og være mulig å utgi begge formater av samme verk. Anonymkode: e8808...657
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Har nylig publisert på Amazon. Hvis paperback får du: 60 % av salgspris - printkostnad Med 'expanded distribution' (folk kan finne boka også via andre nettsider) får du: 40 % av salgspris - printkostnad Hvis e-bok: (Opp til) 70 % av salgspris. Skal og være mulig å utgi begge formater av samme verk. Anonymkode: e8808...657 Jeg visste ikke at Amazon drev forleggervirksomhet også... Hvordan stemmer dette med at forfattere som regel får 15% som det står over, hvorfor har de så gode vilkår? Anonymkode: 18556...138
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 Jeg tenkte på når man gir ut bok på et annet forlag og den selges gjennom Amazon og de har kampanje på den til redusert pris. Anonymkode: 18556...138
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at Amazon drev forleggervirksomhet også... Hvordan stemmer dette med at forfattere som regel får 15% som det står over, hvorfor har de så gode vilkår? Anonymkode: 18556...138 Sannsynligvis fordi på Amazon er det snakk og self publishing, du skriver en bok, legger den ut på Amazon og det er det. Med mulighet for printing. Gis du ut på et norsk forlag er prisnivået generelt høyere, og det er flere ledd som jobber med boka og som også skal lønnes. Redaktør, språkvask, markedsføring og lignende. Altså er det mer som må tjenes inn for å gå i null. Anonymkode: 7cb90...f5d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #16 Skrevet 2. februar 2019 På 30.1.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev: Nylig hørte jeg fra en forfatter at man tjener ikke mye penger på å utgi en bok på et forlag. Han sa dette for å oppklare det han mente var en misforståelse, at om en bok selger en del, så blir man automatisk millionær. Han sa at for å tjene penger på bøker må man utgi dem og promotere dem selv. Er det noen forfattere her som vet hvordan dette fungerer? Tar forlaget mye penger for å promotere boken? Anonymkode: 18556...138 Det selges utrolig lite bøker i Norge som blir utgitt av ukjente personer dessverre...har lest at hvis man er ukjent og selger ca 500-1000 bøker så er det faktisk utrolig bra. Man må faktisk være et kjent fjes for å selge masse ... Anonymkode: 15245...e54
Djungelvrål Skrevet 2. februar 2019 #17 Skrevet 2. februar 2019 På 31.1.2019 den 17.02, Sanjar skrev: En forfatter får vel rundt 20% av salgsinntekten per solgte bok, og en utgitt bok selges i snitt i 518 eksemplarer. You do the math. Med mindre man er kjendis, kan man ikke leve av å være forfatter. Det er en misforståelse som mange fortsatt bærer rundt på. 41 000 kr. Det er særdeles lav lønn for så mange timers arbeid ja.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #18 Skrevet 2. februar 2019 4 minutter siden, Peonjenta skrev: 41 000 kr. Det er særdeles lav lønn for så mange timers arbeid ja. Ja, jeg tror det var noe rundt der jeg fikk forhåndbetalt for min bok. Da var kontrakten slik at om salget oversteg det, så ville man få royalties fortløpende. Mens om den ikke gjorde det, så hadde man et garantert minstehonorar. Anonymkode: 7cb90...f5d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 På 30.1.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev: Nylig hørte jeg fra en forfatter at man tjener ikke mye penger på å utgi en bok på et forlag. Han sa dette for å oppklare det han mente var en misforståelse, at om en bok selger en del, så blir man automatisk millionær. Han sa at for å tjene penger på bøker må man utgi dem og promotere dem selv. Er det noen forfattere her som vet hvordan dette fungerer? Tar forlaget mye penger for å promotere boken? Anonymkode: 18556...138 Du skal for det første skrive godt og treffe enda bedre for å få et forlag til å utgi et manus du har skrevet. Du kan utgi på eget forlag, men da må du selv få bokhandlerne til å kjøpe inn boka for videre salg, men alt der kommer du nok til kort. Vanlige bøker får du som forfatter bare smuler av salget for, med mindre du heter Anne B. Ragde og er kjent og forlaget vet at boka kommer til å selge godt. Se til en viss Per Sandberg. Boka hans selger så dårlig at ingen vil oppgi hvor få eksemplarer det er solgt. Da er det bare utgifter å dekke uten intekter. Anonymkode: 2abee...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Sannsynligvis fordi på Amazon er det snakk og self publishing, du skriver en bok, legger den ut på Amazon og det er det. Med mulighet for printing. Gis du ut på et norsk forlag er prisnivået generelt høyere, og det er flere ledd som jobber med boka og som også skal lønnes. Redaktør, språkvask, markedsføring og lignende. Altså er det mer som må tjenes inn for å gå i null. Anonymkode: 7cb90...f5d Ah...nettopp...jeg leser at om man kombinerer self publishing og forlag så tjener man mest. Eller det er flest med den kombinasjonen som tjener mye penger. Anonymkode: 18556...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå