Gå til innhold

Jeg vil skaffe meg en katt som tåler litt bedre kulden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at katter ikke passer inn i Norge og kaldt klima fra naturen sin side, men finnes det en rase som takler kulden bedre enn andre? Hva med langhåret skogskatt, tåler de kulden bedre enn en vanlig huskatt?

Anonymkode: ebb3a...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en "vanlig" huskatt blanding av noe slag, vet ærlig talt ikke, den ble født i garasjen av en villkatt og adoptert av meg. Den får TYKK pels om vinteren og trives ute i snø og -20, han liker ikke å ligge i stua når jeg fyrer i ovnen så jeg har lagt ut stolen hans på verandaen og han sover helst i den om dagene. 

Anonymkode: cab4c...f31

Skrevet

Må bli gaupe da! 

Anonymkode: 44509...c00

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norsk skogskatt. 

Screenshot_20190130-132918.jpg

Endret av Chablis
  • Liker 1
Skrevet

Ingen katter tåler kulde noe særlig. Fordi de opprinnelig er middelhavsdyr. Hvorfor vil du ha en katt som skal tåle kulde? 

• Liker 2
Skrevet

Norsk skogkatt har pels som ruster de bedre enn andre katter til kaldt vær, i alle fall. Men katter løper ikke rundt og holder varmen som hunder av bevegelse, så kattene kan få forfrysninger likevel. Ørene, nesen og halen er utsatt, men også potene.

Anonymkode: 41f7a...de9

• Liker 3
Skrevet

Norsk skogkatt og Sibirkatt.

Anonymkode: 7e3fc...1be

Skrevet

Katter er opprinneling ørkendyr. Pelsen deres er mer designet for å holde varmen ute, enn å holde dem varme i kulden.

Når det er sagt, så har jo evolusjon og spilt en finger med her, for Norsk Skogkatt som er nevnt, den har blitt avla frem i Norge, og er mer tilpasset kalt klima. Uten å ha lest noe om rasen, vil jeg tro at det samme også gjelder for «sibir» katten. 

Anonymkode: 931d6...212

Skrevet

Min skogkatt likte ikke kulda. Den var ute maks 5 minutter. Men alle katter kan som nevnt over her få frostskader.

Hvordan sibirsk skogkatt er sammenlignet med norsk skogkatt, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 44509...c00

• Liker 1
Skrevet

Som du ser ts, så er det ikke noe standardsvar, du kan få en katterase som takler kulda bra, men så hater akkurat sen katten kulde av personlighet, da er du like langt 

Anonymkode: cab4c...f31

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en korthåret villmix, men ut i snøen skal hun. Bakser og koser seg. Er alltid like nervøs når hun vil ut på kvelden, men hun kommer heldigvis inn igjen når jeg roper. Forsøk på å la henne være innekatt de kaldeste dager går ikke. Da klager hun til jeg åpner døren. Hun har toalett inne, men det bruker hun kun dersom ingen er hjemme til å slippe henne ut. 

Anonymkode: 6b1ee...ed5

Skrevet

Sibirtiger?
standard_sibirtiger.jpg

Anonymkode: 66685...474

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 7e3fc...1be

• Liker 1
Skrevet

Min norske skogskatt tåler bra å være ute i kulden et par timer, men jeg kan ikke dra fra henne mens hun er ute. Evt må jeg dra hjem i lunsjen og slippe henne inn. Det er energikrevende med kulde. Pluselig skjelver hun og er slapp/trøtt, og da må hun inn.

Om tanken er at det skal være lettvint vil jeg fraråde det. Katter generelt er ikke kulde-mestere 

Anonymkode: 9e4f0...7d0

Skrevet

Det er som oftest ikke kroppen i seg selv det er krise med, men steder hvor det er lite pels, slik som på ører, poter og nese. Det er der frostskadene kommer først. Hvis du ikke har mulighet til å la katten få være inne når det er for kaldt så ikke skaff deg en katt. 

Anonymkode: 296b3...2b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...