Gå til innhold

Er det sannsynlig at jeg får forlenget AAP utover 4 år? Hvis ikke, hva er alternativene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til sommeren har jeg mottatt AAP i 4 år. Jeg har snakket med veilederen min i NAV og hun sier at hun tror jeg vil få forlenget AAP da jeg deltar på alt det NAV foreslår og er aktiv i saken min. Jeg går på AAP grunnet psykisk sykdom og store deler av de 4 årene jeg har gått på AAP har blitt brukt bare til medisinsk behandling da jeg har vært for dårlig til å prøves ut i jobb. Jeg har nå blitt søkt inn på arbeidsforberedende trening og skal starte der så fort jeg får plass. 

Er det sannsynlig at jeg får forlenget AAP utover 4 år? Hvis ikke, hva er alternativene?

Anonymkode: 495e3...74f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det nå slik at det er svært mange som ikke får forlenget AAP selv om de, som deg, ikke er ferdig utredet/behandlet. (Det som foregår nå er faktisk rene, skjære galskapen!) Alternativet er da sosialhjelp frem til du evt. kan søke AAP på nytt etter karentstiden på 52 uker. Du kan selvfølgelig også klage på et evt. avslag, men dette tar også svært lang tid. 

Det beste du kan gjøre er å søke i god tid og sørge for at du har alt på plass. 

Skrevet
33 minutter siden, Leo skrev:

Dessverre er det nå slik at det er svært mange som ikke får forlenget AAP selv om de, som deg, ikke er ferdig utredet/behandlet. (Det som foregår nå er faktisk rene, skjære galskapen!) Alternativet er da sosialhjelp frem til du evt. kan søke AAP på nytt etter karentstiden på 52 uker. Du kan selvfølgelig også klage på et evt. avslag, men dette tar også svært lang tid. 

Det beste du kan gjøre er å søke i god tid og sørge for at du har alt på plass. 

Jeg skjønte det slik på saksbehandleren min at hun ikke kunne søke om forlengelse før vedtaket jeg har om AAP nå går ut? Er det jeg som har misforstått eller? Hva mener du med "har alt på plass"? Er det noe spesielt man må tenke over når man søker om forlengelse?

Anonymkode: 495e3...74f

Skrevet

Hva en saksbehandler eller nav lokalt sier kan du ikke stole på, det er ikke dem som fatter vedtak om evt forlengelse av AAP. Slik det ser ut nå så er det gjengs over at folk som har gått sine 4 år på AAP nå må over på sosialstønad. Var jeg deg ville jeg mast for å få igang tiltak så fort som mulig så kanskje du rekker to runder før tiden din på AAP er over.  Ikke alltid men ofte må folk gjennomføre flere tiltak før de er ferdig avklart. Forbered deg på hvordan din økonomiske situasjon kan bli som sosialstønad-mottaker slik at du har oversikt. Finn også ut når og hvordan du forholder deg til den ordningen.

Skrevet

Det har blitt veldig strengt, så du må nok over på sosialhjelp. I teorien kan du få den forlenget hvis sykdom el. liknende er årsaken til at ikke du er ferdig utredet, men i så fall bør du få skriftlig fra Nav at det er utsatt og hvorfor. Uten det er det stor sjanse for at du likevel får avslag.

Anonymkode: de409...c0a

Skrevet

Jeg har fått forlenget. Vært på aap siden 2011. Skal søke ufør nå. 

Anonymkode: b372a...322

Skrevet

Kan godt hende du får forlenget, men burde gjøre deg kjent med nav sosial på forhånd. De søker ikke om forlengelse før vedtaket har gått ut, så ventetid blir det uansett. Veileder lokalt sender forespørsel og grunnlag, saksbehandler som aldri har møtt deg avgjør.. 

MAS!!! De bruker ofte laaaang tid. Tid du står helt uten inntekt. 

Anonymkode: 2be7d...6dd

Skrevet

Jeg har gått på AAP i 9 år nå, men pga. fysisk sykdom som ikke er ferdigutredet. 

Anonymkode: be656...7a5

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fått forlenget. Vært på aap siden 2011. Skal søke ufør nå. 

Anonymkode: b372a...322

Mulig det er annerledes om man får den forlenget mens man venter på ufør. Fikk forlengelse innvilget da jeg skulle søke ufør, er ikke sikkert jeg fikk det om jeg skulle fortsette med tiltak

Anbefaler ts å begynne prosessen med ufør om det er det som skal til. Det er ikke verdt ødelegge sin psykiske helse på aap, jeg ble helt nedbrutt og sliter fortsatt med negativt verdensbilde, en type kynisme og oppgitthet etter den perioden på aap. Jeg er en helt annen person enn den positive, sprudlende personen jeg pleide være. 

Skal sies at det er 4 uker til fristen for svar på ufør kommer, og jeg har ikke hørt noe enda... (har altså snart gått 8mnd)

Anonymkode: 45e85...780

Skrevet

Jeg gikk nettopp over fra AAP til uføretrygd nå på nyåret etter å ha gått på AAP i mange mange år grunnet utredninger. De har skjerpet kraftig inn det siste drøye året og ett krav som MÅ være oppfylt er at du er i et eller annet slags tiltak. Er du ikke det faller retten din til AAP bort. Har du oversteget antallet år man kan gå på AAP derimot er det ingen automatikk i kravet ditt til AAP selv om du er i tiltak, da blir hver og enkelt søknad avgjort etter skjønn. Min saksbehandler var hele tiden nøye på å presisere at hun ikke kunne gi noen som helst garanti selv om jeg stod i tiltak, så det sier seg selv at den psykiske påkjenningen ved å gå i dette systemet er relativt belastende. Jeg var heldig og fikk godkjent hver søknad om forlenget AAP helt til arbeidsutprøvingen jeg stod i ble avbrutt av fastlege da helsen min rett og slett ikke tålte påkjenningen. Siden jeg på det tidspunktet også var ferdig utredet stod jeg der plutselig uten tiltak og mistet all inntekt frem til søknaden min om å få søke uføretrygd hadde blitt godkjent og selve søknaden om uføretrygd fra min side forelå. Dette skjedde dessverre rett før sommerferien tok til så jeg ble gående uten inntekt i drøye 3 mnd. Når du derimot har fått klarsignal til at du kan søke og du har lagt inn selve uføresøknaden, har du rett på AAP igjen frem til uføresøknaden din er avgjort. Jeg ville hengt i stroppen for å få kommet i gang med arbeidsutprøvingen hvis jeg var deg. 6 mnd kan høre lenge ut men datoene går fryktelig fort når man er i Navs system. Lykke til med utprøvingen :) 

Anonymkode: d03d0...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...