AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Jeg er gravid og skal gifte meg. Min fremtidige mann er ikke norsk (han er fra et annet land i Europa, hvis det har noen betydning). Jeg heter Lise Braille Olsen (eksempel). Altså har jeg min mors etternavn (min mor er fransk) som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn. Min mor tok aldri min fars etternavn etter de giftet seg. Min mann heter bare Georg Jensen. Nå er vi altså der at han mener jeg skal ta hans etternavn, fordi det er sånn de gjør det i det landet han kommer fra. Men! Ikke som vi er vandt med her. I det landet han kommer fra skal jeg altså hete Lise Jensen Olsen, altså hans etternavn som mellomnavn! Jeg synes hele greia er litt koko. Personlig ønsker jeg å beholde mitt navn slik det er nå, men jeg kan kanskje tenke meg en løsning som dette: Lise Braille-Olsen Jensen. Her beholder jeg alle mine navn som mellomnavn men tar hans etternavn. Hva synes dere om en slik løsning? Eller er det tungvindt? Barnet vårt vil da også hete Guri Braille-Olsen Jensen Anonymkode: a5bac...022
Ullvott Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Jeg synes ditt forslag er utrolig tungt. Selv ville jeg gått for en av følgende løsninger. 1. Beholdt mellomnavnet og byttet etternavn slik at både du og barnet heter Braille Jensen. eller 2. Beholdt eget etternavn og latt barnet hete Braille Jensen. 3
Guidet Kvinne Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Jeg hadde beholdt mitt eget etternavn. Barnet er verre. Jeg ville tenkt litt på hva som klinger best. Bindestrek liker jeg personlig ikke.
Millimani Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er gravid og skal gifte meg. Min fremtidige mann er ikke norsk (han er fra et annet land i Europa, hvis det har noen betydning). Jeg heter Lise Braille Olsen (eksempel). Altså har jeg min mors etternavn (min mor er fransk) som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn. Min mor tok aldri min fars etternavn etter de giftet seg. Min mann heter bare Georg Jensen. Nå er vi altså der at han mener jeg skal ta hans etternavn, fordi det er sånn de gjør det i det landet han kommer fra. Men! Ikke som vi er vandt med her. I det landet han kommer fra skal jeg altså hete Lise Jensen Olsen, altså hans etternavn som mellomnavn! Jeg synes hele greia er litt koko. Personlig ønsker jeg å beholde mitt navn slik det er nå, men jeg kan kanskje tenke meg en løsning som dette: Lise Braille-Olsen Jensen. Her beholder jeg alle mine navn som mellomnavn men tar hans etternavn. Hva synes dere om en slik løsning? Eller er det tungvindt? Barnet vårt vil da også hete Guri Braille-Olsen Jensen Anonymkode: a5bac...022 Sier som Ullvott. Utrolig tungvint! Jeg hadde det selv sånn i flere år, fra etter at foreldrene min skilte seg og til etter at jeg flytta ut. Det er som å ha tre etternavn, noe som er utrolig tungvint og unødvendig. I dag er det ikke uvanlig at dama tar mannens etternavn som mellomnavn, og heller ikke uvanlig at mannen tar damas etternavn som mellomnavn. For eksempel gjorde mine naboer "Jannicke Vestvik Bakken" og "Jon Daniel Rønningen" dette slik at de ble hetende "Jannicke Bakken Rønningen" og "Jon Daniel Bakken Rønningen" etter at de gifta seg. Barnet deres, - som for øvrig ble født før giftermålet, heter da også Bakken Rønningen til etternavn. Jeg forstår meg ikke på folk som må ha bindestrek mellom etternavnene, men hver sin smak. Men er det i det hele tatt lov å ha etternavn med bindestrek som mellomnavn?
kvinneguide Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 Synes ikke to "sen-navn" klinger så godt sammen. Jeg ville bare beholdt Braille og enten beholdt Olsen eller byttet til Jensen. Barnet kan da hete Guri Braille Jensen. Olsen må vike siden det er så vanlig navn. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 Kjente en Hansen-Olsen en gang i tiden, den typen navn er fullstendig unødvendig å beholde når navnet er så vanlig. Hva med at barnet får ditt mellom navn og sin fars etternavn, også beholder du ditt eget navn som det er? Anonymkode: 19cd2...33d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 Fordi 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjente en Hansen-Olsen en gang i tiden, den typen navn er fullstendig unødvendig å beholde når navnet er så vanlig. Hva med at barnet får ditt mellom navn og sin fars etternavn, også beholder du ditt eget navn som det er? Anonymkode: 19cd2...33d Fordi jeg identifiserer meg med både mitt mellomnavn og mitt etternavn. Klarer ikke å gi barnet mitt ett av mine navn. Anonymkode: a5bac...022
Guidet Kvinne Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi Fordi jeg identifiserer meg med både mitt mellomnavn og mitt etternavn. Klarer ikke å gi barnet mitt ett av mine navn. Anonymkode: a5bac...022 Du må jo sikkert kompromisse? Veldig mange nå har jo mors og fars etternavn og da ender barna opp med fire. Det er for dumt. Eksempelvis får Anne Olsen Jensen barn med Per Hansen Andersen. Skal barnet hete Gunnar Andreas Olsen Hansen Andersen Jensen? I realiteten er det forresten bare det siste navnet som er etternavn, alle de andre er mellomnavn. Og: hvorfor skal fars etternavn nødvendigvis sist (og dermed bli det reelle etternavnet)? Nei, jeg hadde beholdt mitt navn uendret og funnet en kombinasjon til barnet som klinger best mulig. 3
Guidet Kvinne Skrevet 30. januar 2019 #9 Skrevet 30. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi Fordi jeg identifiserer meg med både mitt mellomnavn og mitt etternavn. Klarer ikke å gi barnet mitt ett av mine navn. Anonymkode: a5bac...022 Da kan dere jo gi barnet dine navn og droppe fars. Barnet kan senere velge selv hva det vil hete uansett.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #10 Skrevet 30. januar 2019 Tungvint med 3 etternavn. Syns også dette med etternavn er vanskelig! Jeg har sterk tilknytting til etternavnet mitt da det er kun mi slekt i norge som heter det og navnet er navnet på hvor slekta mi kommer fra. Han er vant med at dama tar hans navn, og ønsket egentlig ikke å bytte. Men vi fant ut at det er viktigere for oss at barna heter det samme som oss, og begge inngikk komprimisser (diskusjonen inneholdt flere ting enn de to tingene jeg nevnte i teksten). Vi blir da, alle sammen, hetenens hans etternavn til mellomnavn og mitt til «hovedetternavn». Anonymkode: 7f9f1...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #11 Skrevet 30. januar 2019 Først av alt må du riste av deg "begge mine navn" tanken. Dette fungerer ikke i lengden - hva skjer den dagen ditt barn må beholde seks mellom- og etternavn? Byttet aldri navn selv, det var min identitet, og har aldri angret. For barnet ville valget her vært enkelt - Jensen Braille. Det klinger fint, er kort nok, møter hans ønske om etternavn, og ditt om å beholde noe fra din side. Anonymkode: 5b684...c4c 7
regine Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 I ganske mange land i Europa blir dobbeltetternavn gjort på den måten TS sier, altså Hansetternavn-Hennesetternavn. Da har mor dobbeltnavn, far kun sitt navn og barnet kun fars navn. Bare en annen måte å gjøre det på enn i Norge, men i begge tilfeller ender det med at det er hans navn som er etternavnet, hennes "forsvinner" som vedheng/mellomnavn. Jeg hadde beholdt navnet mitt for egen del (bare se på alle damer som ender med kun "pikenavnetg" når de blir skilt) og trukket lodd om barnets navn, evt. kombinert 1 av dine med hans. Det er ikke sånn at man blir "mer" familie fordi om man har like navn og iallfall ikke at det MÅ og SKAL være mannens navn. Hvis han er så opptatt av det, så ville jeg krevd at han tar ditt navn, må jo være like greit det.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 På 30.1.2019 den 13.03, Millimani skrev: Sier som Ullvott. Utrolig tungvint! Jeg hadde det selv sånn i flere år, fra etter at foreldrene min skilte seg og til etter at jeg flytta ut. Det er som å ha tre etternavn, noe som er utrolig tungvint og unødvendig. I dag er det ikke uvanlig at dama tar mannens etternavn som mellomnavn, og heller ikke uvanlig at mannen tar damas etternavn som mellomnavn. For eksempel gjorde mine naboer "Jannicke Vestvik Bakken" og "Jon Daniel Rønningen" dette slik at de ble hetende "Jannicke Bakken Rønningen" og "Jon Daniel Bakken Rønningen" etter at de gifta seg. Barnet deres, - som for øvrig ble født før giftermålet, heter da også Bakken Rønningen til etternavn. Jeg forstår meg ikke på folk som må ha bindestrek mellom etternavnene, men hver sin smak. Men er det i det hele tatt lov å ha etternavn med bindestrek som mellomnavn? Med bindestrek blir det etternavn, ikke mellomnavn og etternavn. Anonymkode: b80b9...338
Millimani Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Med bindestrek blir det etternavn, ikke mellomnavn og etternavn. Anonymkode: b80b9...338 Se den jeg siterer.
Maleficenta Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 På 30.1.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid og skal gifte meg. Min fremtidige mann er ikke norsk (han er fra et annet land i Europa, hvis det har noen betydning). Jeg heter Lise Braille Olsen (eksempel). Altså har jeg min mors etternavn (min mor er fransk) som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn. Min mor tok aldri min fars etternavn etter de giftet seg. Min mann heter bare Georg Jensen. Nå er vi altså der at han mener jeg skal ta hans etternavn, fordi det er sånn de gjør det i det landet han kommer fra. Men! Ikke som vi er vandt med her. I det landet han kommer fra skal jeg altså hete Lise Jensen Olsen, altså hans etternavn som mellomnavn! Jeg synes hele greia er litt koko. Personlig ønsker jeg å beholde mitt navn slik det er nå, men jeg kan kanskje tenke meg en løsning som dette: Lise Braille-Olsen Jensen. Her beholder jeg alle mine navn som mellomnavn men tar hans etternavn. Hva synes dere om en slik løsning? Eller er det tungvindt? Barnet vårt vil da også hete Guri Braille-Olsen Jensen Anonymkode: a5bac...022 Bor dere i Norge mener jeg at du skal ta navnet hans på den måten vi pleier her. Enten det eller så bare beholder du eget navn. Han kan da ikke bestemme alt ifh til dette vel?
Maleficenta Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 Legger til at om du tar hans etternavn så ville jeg beholdt det mellomnavn fra din mor og droppa Olsen, dersom etternavnet er så kjedelig som et standard sen navn da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå