Gå til innhold

Hunden sliter meg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund av rasen mittelspitz, som snart fyller 7 år. Han har alltid hatt problemer med å være hjemme. Brukte ei dame til å passe på han tidligere å da var han stille når hun dro på jobb. Bruker dessverre ikke henne mer da hun har flyttet. Vi har virkelig prøvd absolutt alt men ingenting fungerer. Så nå MÅ vi alltid ha pass til han. Det koster flesk men har slått meg til ro med at det må til. 

Problemet er derimot at han tisser over alt. Jeg holder på å bli gal, vi prøvde kjemisk kastrering det tok bort 60-70% av tissing inne men han ble enda mer stressa så det ble enda mer bjeffing av det bare. Og en sint hund som må passes på konstant pga barna. Han kan finne på å tisse rett foran oss, tar tak i han og setter han ute. Vi har inngjerding rundt hele huset så han har fri tilgang til å gå ut når han vil, men der er det selvfølgelig enda et problem. Han vil ut hvert 15 minutt og får han vilja si så er han ute i maks 5 min, da er han hysterisk utenfor piper og bjeffer. Er det sommer så bor han der ute, han tas inn når han bjeffer på naboer osv. 

Jeg er glad i hunden, og vil helst ikke gi han bort da barnet har mye glede av han men jeg holder på å bli gal. Har et barn som krabber nå og vi får Nr to om to mndr. Han ødelegger alt han tisser på, vi har bare to tepper i hele eneboligen og den ene er spesialbestilt. Den var ganske dyr og men tisset er umulig å fjerne :( blitt en stygg flekk. Har prøvd tissespray, eddik og zalo. vi kjøpte det for to mndr siden. Sofaen for tre og den er også tisset på. 

Jeg er helt utslitt av han og dritt lei av å tråkke på i tisset hans. Jeg kan jo ikke ha han i bur hele tiden heller da jeg syns synd på han. Hva skal vi gjøre ? Blir virkelig gal av han. Er sliten nok fra før, men det hjelper virkelig ikke på nervene at jeg må følge med på hvor ungene går pga bikkja. 

Jeg kan sette han av hos min mor men det hjelper jo lite når han gjør det samme hos henne. Jeg er ikke slem mot hunden, men jeg klarer virkelig ikke mer. Vi fjerner derimot teppene til sommeren men på vinteren så må vi ha de to vi har. 

Hilsen ei sliten mor. 

Anonymkode: 795f0...4e6

Skrevet

Sjekket med veterinær? Ikke normalt at en voksen hund tisser ut huset. Hvordan sint er han? 

Høres krevende ut, så forstår at du er sliten.

Anonymkode: 5b89f...c2a

Skrevet

Har hunden vært til veterinær for sjekk for UVI? Sjeldent at friske voksne hunder tisser inne. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket med veterinær? Ikke normalt at en voksen hund tisser ut huset. Hvordan sint er han? 

Høres krevende ut, så forstår at du er sliten.

Anonymkode: 5b89f...c2a

5 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Har hunden vært til veterinær for sjekk for UVI? Sjeldent at friske voksne hunder tisser inne. 

Han er helt frisk, sjekket alt som er å sjekke. veterinæren får ikke gjort stort annet enn kastrering :( 

Han blir ekstremt glefsete på absolutt alt. Umulig å gå ut med han da nesten, utrolig flaut ihvertfall men har svelget den kamelen for lengst. Gneldrer enda mer enn vanlig. Uten den kjemiske kastreringen er han god og snill mot barnet. Gneldrer vesentlig mindre også. Han har ikke bitt noen andre enn mannen i huset. Mannen er på en måte ikke hans bestevenn. Men tørr han ikke gjøre noe. Bet da ikke hardt men tror mannen kom for nært en gang (kjemisk kastrert da) Barnet holdes unna han ofte og han har sine egne plasser hjemme som barnet ikke når han på i tilfelle han vil ha fred.  De får heller aldri være alene, da ungen lugget han i starten. Så jeg er alltid imellom de nesten, da gjorde han absolutt ingenting mot barnet. 

Skrevet

Hvordan er livskvaliteten hans? Dette kan sikkert trenes bort, men orker du det med to små barn, der en er nyfødt? Hadde gitt han bort, eller avlivet han. 

Anonymkode: 08898...a60

• Liker 9
Skrevet

Du får prøve og omplassere han da, til noen som er hjemmeværende? Det kan bli vanskelig i og med at han ikke er renslig, det er ikke mange som frivillig påtar seg en slik problemhund. Men verdt et forsøk?

Jeg forstår at du er sliten. Jeg hadde ikke orket selv. Det hadde endt med avliving her, for jeg takler ikke at dyr gjør fra seg inne over lang tid. Det er rett og slett disgusting (tisse på sofaen og andre steder der det trekker inn og ikke er mulig å få vekk igjen).

Anonymkode: 025eb...949

Skrevet

Alt kan trenes bort, men den hunden der er så mye jobb at jeg ville bare avlivd den😕... så ville jeg heller adoptert en eldre og rolig hund, om hund er noe dere tenker trengst i hjemmet. 

Anonymkode: 3a3b0...7b3

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er livskvaliteten hans? Dette kan sikkert trenes bort, men orker du det med to små barn, der en er nyfødt? Hadde gitt han bort, eller avlivet han. 

Anonymkode: 08898...a60

Ang livskvaliteten så tror jeg den er bra, han får godt med mat, lek og kos. Ikke i samme mengde som tidligere men det får jeg ikke gjort noe endring på mer enn nå per dags dato. Da alle krever en bit av mor i huset så er det mangel på alenetid, han var forøvrig sånn tidligere også når jeg hadde masse tid til han. 

Om det finnes en måte å trene han på så ville jeg gjerne prøvd det, men har prøvd mye forskjellig til absolutt ingen nytte. Så tar imot alle råd uansett. 

Å avlive han føler jeg blir uaktuelt da han er frisk, det er tungt som eier men jeg tok et ansvar den dagen jeg fikk han og det løpet er jeg nødt til å kjøre helt ut... er fortsatt mye godt i hunden. 

Gi han bort har jeg vurdert, men vet det er få som orker sånn veldig lenge. Så er han jo et familiemedlem. 

Skrevet

Hmm, kan hunden ha smerter du ikke har oppdaget?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får prøve og omplassere han da, til noen som er hjemmeværende? Det kan bli vanskelig i og med at han ikke er renslig, det er ikke mange som frivillig påtar seg en slik problemhund. Men verdt et forsøk?

Jeg forstår at du er sliten. Jeg hadde ikke orket selv. Det hadde endt med avliving her, for jeg takler ikke at dyr gjør fra seg inne over lang tid. Det er rett og slett disgusting (tisse på sofaen og andre steder der det trekker inn og ikke er mulig å få vekk igjen).

Anonymkode: 025eb...949

Min mor har sagt seg enig i å ha han 50% av tiden etter en prat med henne nå. Det løser jo bare halve problemet hos meg, og øker et hos henne 😕 

Noen andre orker neppe å ha han, og han er blitt et familiemedlem for lengst... per dags dato er jeg hjemme i permisjon. Så skal jeg i ny ganske snart før mannen tar over. Så kjøper vi ny bolig mot høsten, så han kan være enda mer ute... 

det er veldig ekkelt, flaut å ha besøk. Må vaske hele tiden og som gravid så merker jeg jo lukten uansett. Helt elendig å komme hjem noenganger... avføring gjøres heldigvis ute.

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Hmm, kan hunden ha smerter du ikke har oppdaget?

Ikke som jeg har lagt merke til, noe du tenker på? 

Han har bare magetrøbbel, men zoolac og spesialfor gjør det godt igjen. 

Skrevet

For meg virker den nervøs og usikker. Kjemisk kastrering kan gjøre dette verre. Typisk tegn da at han ble enda mer gneldrete og glefsete.

Om det er nervøsitet som gjør at den tisser, ville jeg nok valgt avlivning, eller gi bort til noen som kan være rundt den hele tiden. Da vil den hvert fall ha trygghet i at den ikke blir alene 

Ellers kan det meste trenes bort, men det krever tid. Hunder er glupe, de lærer fort hvordan de skal få den oppmerksomheten de ønsker. Og selv negativ oppmerksomhet, er oppmerksomhet.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som jeg har lagt merke til, noe du tenker på? 

Han har bare magetrøbbel, men zoolac og spesialfor gjør det godt igjen. 

Nei, men hvis han har begynt å tisse inne etter at han var husrein, så kan det jo være noe smerter.

Skrevet

Jeg og synes det høres ut som han er nervøs. Skikkelig angst høres det ut som, i hundeversjon. Jeg hadde en sånn hund selv, men vi hadde ikke barn, vi hadde en liten leilighet med lite bråk rundt, vi jobbet mye med å få han trygg hjemme, og vi turte ikke å flytte når han først var trygg Jeg drev med eksponering hver eneste dag, og noen ting ble bedre. Men han stolte aldri på fremmede folk. Nå er det eksen som har han, og han har fått en hund til nå, og det har faktisk gjort at den første hunden føler seg litt tryggere.

Jeg ser at du ønsker å være en god eier, som er klar over at du har tatt på deg et ansvar "for livet". Men en del av det ansvaret kan noen ganger innebære å innse at hunden kanskje har det bedre hos noen andre. Nervøse hunder kan ha godt av å bo med en annen trygg hund, eller i en familie uten små barn, eller kanskje bare med én eier. Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter et hjem hvor det er enklere å føle seg trygg. Du kan starte med oppdretter, de kjenner som regel mange folk som brenner for rasen. 

Anonymkode: 96658...e1b

• Liker 5
Skrevet

Det er en spisshund du har, og de bjeffer! Det er også dessverre at småhunder markere inne, vet mange velger å bruke belly band ( tissebleier) på de inne... ville begynt med det, også ville jeg gitt han godt med mosjon og aktivitet ute.. men ikke lek ( kaste ball etc da det stresser) 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to hunder selv, og jeg vet hvor glad man blir i dem! Men det du beskriver TS, det hadde jeg ikke orket! Jeg hadde tatt en tur til veterinæren og bedt om en sjekk for å undersøke om han faktisk er frisk. Er han det tror jeg at jeg hadde avlivet ham.... Selvmotsigende, jeg vet, men det krever MYE å trene bort noe som har vart så lenge, om det i det hele tatt går.... Jeg er enig med deg i at man tar et valg den dagen man anskaffer hund - men som veterinæren min sa til meg da vi måtte avlive vår forrige hund: "en død hund lider ikke!" Den vet ikke at den evt går glipp av noe.... Og jeg regner med du går med en type konstant irritasjon/frustrasjon selv om du ikke lar det gå utover hunden. 

• Liker 2
Skrevet

Har du vært i kontakt med en atferdskonsulent for hund?

Anonymkode: 26757...d41

• Liker 1
Skrevet

Hunden trenger ikke avlives. Det sparer man til at hunden lider av fysisk eller «psykisk» sykdom. Det kan hende den må omplasseres til rette folk. Det er ikke noe grunnleggende «feil» ved hunden, slik det beskrives. Den er usikker og trolig stresset , men ikke aggressiv mot barn, noe som er det viktigste. Jeg har ikke erfaring med rasen selv, men det jeg raskt googlet og leste nå, er at den er en «varsler» (beskytter), og trenger mye stimulans mtp mosjon og hjerne (IQ). 

Ts, hadde du erfaring med rasen før du fikk denne? Har du vært i kontakt med hundens oppdretter, eller en annen? En hundetrener? I din situasjon ville jeg tatt en mailrunde og beskrevet hvilke utfordringer du har, og vært villig til å betale for en «mailkonsultasjon» også.

det kan hende dere raskt, med rette tips, og litt trening og kanskje et belly-band får en hund dere alle elsker og kan ha.

Anonymkode: 7baa0...c63

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og synes det høres ut som han er nervøs. Skikkelig angst høres det ut som, i hundeversjon. Jeg hadde en sånn hund selv, men vi hadde ikke barn, vi hadde en liten leilighet med lite bråk rundt, vi jobbet mye med å få han trygg hjemme, og vi turte ikke å flytte når han først var trygg Jeg drev med eksponering hver eneste dag, og noen ting ble bedre. Men han stolte aldri på fremmede folk. Nå er det eksen som har han, og han har fått en hund til nå, og det har faktisk gjort at den første hunden føler seg litt tryggere.

Jeg ser at du ønsker å være en god eier, som er klar over at du har tatt på deg et ansvar "for livet". Men en del av det ansvaret kan noen ganger innebære å innse at hunden kanskje har det bedre hos noen andre. Nervøse hunder kan ha godt av å bo med en annen trygg hund, eller i en familie uten små barn, eller kanskje bare med én eier. Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter et hjem hvor det er enklere å føle seg trygg. Du kan starte med oppdretter, de kjenner som regel mange folk som brenner for rasen. 

Anonymkode: 96658...e1b

Vi skal sette oss ned i løpet av uka og prate om det, eventuelt at jeg kanskje vurderer å sende han på «prøvetid» hos oppdretter en periode. 

Men jeg er jo veldig glad i han også, altfor glad i han egentlig :( men jeg strekker kanskje ikke nok til.... 

Han stortrives med barn egentlig, lekte mye med nabobarna før vi fikk våre egne også. Og jeg har prøvd å gjøre Masse for å få han til å føle seg trygg.... men kjenner det stikker ekstremt i hjertet å tenke på det at han kanskje ikke føler seg trygg hjemme engang... 

Skrevet

Ts : svarer litt samlet her da det ble noen svar, veldig takknemlig for det. 

Han er heldigvis helt frisk, skal gå gjennom tanken om å gi han bort til noen. Helst oppdretter og se om det hjelper. Ønsker virkelig ikke at han skal avlives da han fortsatt er en god og snill hund i bunn og grunn, frisk og leken. Problemet er jo tissing og bjeffing. Men det finnes kanskje noen der ute som tåler det og har mer tid enn det jeg har.... 

men ønsker veldig gjerne å prøve litt til selv da det gjør veldig vondt å tenke på å ikke ha vår lille pelsdott hjemme men hos noen andre... 

Vi har ikkke prøvd adferdskonsulent, fungerer dette ? Og bellyband, vil det være ubehagelig for hunden ? Eller vil det gjjøre den enda mer stressa under ny prøveperiode med trening? Vi er fortsatt villige til å betale noen om det faktisk er noe hjelp å få.

Har også prøvd å få inn en hund på utlån noen dager i uken, men da ble det dobbel tissing.... så fikk heelt avsmak av å få en til for å fikse problemet. Følte da at min hund ikke var så ille de få ukene det varte. 

Det er min første hund, trodde jeg leste meg opp på rasen nok og prøvde å gjøre absolutt alt riktig men det gikk vist ikke :(  Han var veldig lettlært og er egentlig veldig lydig tro det eller ei. For 4 år siden kunne jeg gå med han uten bånd tilogmed, men med tiden så har jeg ikke turt rett og slett pga jeg ender opp med å bli usikker på han. Som sagt vi vil veldig gjerne prøve, fikk et råd engang om tabletter mot stress, men turte ikke prøve det ut. Er det helt feil? 

Beklager ble langt men vi vil finne en løsning. Han får turer også, skal starte med hjernetrim igjen i morgen da det har vært litt  lite tid til det den siste tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...