Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #1 Skrevet 8. april 2005 På to uker og tre helger har jeg brukt opp 2000 kr. pengene har gått til cafe, kino, et par pils, buss til universitetet, kaffe i kantina og mat.. nå er jeg helt blakk, og må låne penger - noe jeg ikke liker å måtte gjøre. det jeg lurte på er om dere synes det er mye å bruke 2000 kr på bare to uker? hvor mye bruker du sånn på småting i hverdagen?
Gjest lmari Skrevet 8. april 2005 #2 Skrevet 8. april 2005 Nei, jeg synes vel egentlig ikke at det er så voldsomt mye. 4000 kroner i måneden på mat og lommepenger er vel ikke et så voldsomt forbruk, er det det da?
Gjest Formosiss Skrevet 8. april 2005 #3 Skrevet 8. april 2005 Jeg synes det var ganske mye, er selv student og har lært meg at man må prioritere dersom det skal gå rundt. Cafè er koslig; men man trenger ikke gå dit hver dag. En termos er en fin anskaffelse, slik kan man ta med kaffe hjemmefra når man skal på skolen. Det samme kan man gjøre med mat; man -må- ikke spise ute selv om man er på universitetet :-) Tenk litt etter, man får 6052 dersom man har fult stipend og lån, dette skal rekke til husleie o.a., du skal være bra snytheldig dersom du har en husleie på 2052, i alle fall dersom du bor i Oslo.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #4 Skrevet 8. april 2005 Nei, jeg synes ikke 2000,- på 2 uker er et høyt forbruk. Jeg bruker ca 500,- i uka på mat, dvs at jeg har igjen 500,- av dine tilsamen 2000,- i uka. Det tilsvarer ca 71,- per dag (som i hovedsak ikke går til mat). Hvor mye jeg faktisk bruker varierer og jeg er ikke flink til å føre budsjett. Poenget med å være student er at man har alt for lav inntekt og pengeforbruket vil alltid være et problem for de som ikke tjener penger på jobb eller snille foreldre... Heldigvis er jeg ferdig med studenttilværelsen
Kittykat Skrevet 8. april 2005 #5 Skrevet 8. april 2005 2000,- på 2 uker er ikke mye. Vi bruker mer enn 2000,- i løpet av 2 uker og de går til mat, bleier og diverse andre ting. Men selvfølgelig, man må jo ikke gå på cafe` hver dag eller kjøpe kaffe i kantinen. Enkelte ting kan man ta med seg hjemmefra for å spare litt penger. Men man skal jo også kunne unne seg noe innimellom.
Gjest GreenSky Skrevet 9. april 2005 #7 Skrevet 9. april 2005 Det synes jeg var lite. Men så er jeg ikke student heller, da.
Gjest Tristessa Skrevet 9. april 2005 #8 Skrevet 9. april 2005 Tja, jeg synes det høres litt mye ut. Jeg setter av penger til husleie, bredbånd, tv og mat i med en gang jeg får lånet, og har 1800kr igjen til å bruke på nøyaktig det jeg vil, og det går sånn rimelig fint. Skal flytte snart, og der blir det billigere, slik at jeg får mere til overs. Nå kjøper jeg ikke mat av "lommepengene" mine, men synes det høres litt mye ut i forhold til det man får som student. Tipper en del av de som har svart til nå lever på betraktelig mer enn 6000 kr i måneden.
Gjest Chica Skrevet 9. april 2005 #9 Skrevet 9. april 2005 Er du student og lever kun av studielån bør du kanskje prøve å klare deg med litt mindre ja. Det er mye å bruke så mye på to uker når du må låne penger for å klare deg syns jeg.
Gjest lilletroll Skrevet 9. april 2005 #10 Skrevet 9. april 2005 På to uker og tre helger har jeg brukt opp 2000 kr. pengene har gått til cafe' date=' kino, et par pils, buss til universitetet, kaffe i kantina og mat.. nå er jeg helt blakk, og må låne penger - noe jeg ikke liker å måtte gjøre. det jeg lurte på er om dere synes det er mye å bruke 2000 kr på bare to uker? hvor mye bruker du sånn på småting i hverdagen?[/quote'] Jeg synes 2000 på èn person på to uker er mye, ja!!
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2005 #11 Skrevet 9. april 2005 Jeg synes 2000 er mye, men nå er jeg student med deltidsjobb. Samboeren min er arbeidsledig, og får ikke stønad. Så vi er nødt til å klare oss på mindre da Vi bor dyrt, men foreløpig prioriterer vi det og god mat, fremfor "luksus" som cafeer, kino og innkjøp av "unødvendige" ting. Hva som er unødvendig er vel forskjelllig fra person til person. Vi lever vel på en 2000 på to uker... og vi er to. Av og til er det mer, gjerne i høytider, når snille familiemedlemmer "sponser" oss litt. :-) Caro
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2005 #12 Skrevet 9. april 2005 Nå er det vel litt uvesentlig hva vi synes. Du HAR et for høyt forbruk hvis du må låne penger for å klare deg. Enten må du forminske forbruket, eller få mer inntekter.
Gjest Også student Skrevet 9. april 2005 #13 Skrevet 9. april 2005 Susanne har et godt poeng: Om du må låne penger av andre, har du for høyt forbruk i forhold til inntekt. Cafe er dyrt. 1 kopp noe der tilsvarer en 10-pk med ekspress-cappuchino på Rimi. Kino: Joa, kostbart. Hva med filmkveld sammen med venner med video/DVD? Utepils - vel- luksusproblem. Pils hjemme svært mye billigere. Transport til studiested. Nødvendig. Men kjøper du noe med rabattordning eller betaler du en haug enkeltbilletter (dyrt)? Kaffe i kantina. Ta med termos hjemmefra. Jeg foretrekker varmt vann + kaffepulver. Eller kjøp et kaffeavtale-krus hvis du har bensinstasjon i nærheten. For under 100 kroner har du gratis kaffe et helt år. Ofte har de cappuchino, latte og kakao også under samme tilbud. Mat regner jeg med at du ikke kjøper i kantinen, det er dyrt. Vær flink til å smøre matpakker. Matpakker er ikke kjedeligere enn du selv gjør dem vet du! Og så lenge du er student; Slutt å tro at du kan ha et forbruk likt dem som er i jobb. Det er helt urealistisk.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #14 Skrevet 9. april 2005 For å si det sånn: vi er to voksne mennesker i jobb, og jeg tror ditt fornruk er på linje med vårt, totalt for os to. Du bruker unødvendig mye penger. Og det innser du vel sel. Når du må låne forå klare deg, da bruker du mer enn du trenger. Kafe, kino, pils og kantina er luksus du ikke er nødt til å unne deg og ikke BØR unne deg så mye av at du må låne. Buss til universitetet er kanskje nødvedig, dersom du bor langt unna. Ellers er sykkel et rimlig alternativ (og man får rimlige brukte sykler, koster ikke mer enn et månedskort på buss/trikk det) eller man kan gå. (jaaaaadaaaa, jeg vet, det tar lenger tid, og det regner og alt sånn der, men det er snakk om prioriteringer. Har gått til jobb i et år jeg, det tar meg en halv time hver vei. Jeg sykla i sommer, så jeg har ikke gått et helt år egentlig nei, for jeg sykla i sommer. Og det koster meg jo ikke noe som helst. Og sparer meg for 660 kroner i måneden, som busskortet kostet. Siden det er to av oss er det en fin besparelse at vi begge går.. Du bør nok enten øke inntektene eller redusere forbruket ja. Og det ER meget, meget mulig å klare seg på mindre enn 2000 til det du beskriver på to uker.
Fam Skrevet 9. april 2005 #15 Skrevet 9. april 2005 2000 på 2 uker er ikke mye. Om så er...da er jeg i en alvorlig faresone! Jeg gikk ut døren i dag: 200 bensin, 150 på ridning og andre ting til mitt barn, 450 til dill dall jeg egentlig ikke har bruk for men som jeg 'måtte kjøpe', 250 'kafebesøk' og 250 til ekstra 'mat' og lørdagsgodteri. Da har jeg brukt 1300..på en dag..meningen var å bruke knappe 200-250. Fristelsene er mange og Pengene går fort! Hadde jeg klart å holde meg innenfor din ramme så hadde jeg vært rik..virkelig rik
Gjest Også student Skrevet 10. april 2005 #16 Skrevet 10. april 2005 Men *Lady* da! Logikken din er litt tvilsom : "2000 på 2 uker er ikke mye. Om så er...da er jeg i en alvorlig faresone!" Du kan ha hvilket forbruk du vil, så lenge du har inntekter i forhold til forbruk! Og du har tydeligvis endel mer i inntekt enn trådstarter, som er student. Sammenligningen din blir lite relevant da, med mindre du bare vil fortelle oss hva du greier å bruke penger på. Poenget mitt er at når jeg titter ned i lommeboka mi, så ligger det ikke 450 kr der merket "til unødvendig dill-dall", eller 250 kr til kafebesøk (hvordan greier du det? Spanderer du kaffe på hele lokalet eller?) Min lommebok er tom når jeg titter etter de 250 kronene til kafebesøk, og da må jeg selvsagt droppe tanken.
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #17 Skrevet 10. april 2005 Men *Lady* da! Logikken din er litt tvilsom : "2000 på 2 uker er ikke mye. Om så er...da er jeg i en alvorlig faresone!" Du kan ha hvilket forbruk du vil, så lenge du har inntekter i forhold til forbruk! Og du har tydeligvis endel mer i inntekt enn trådstarter, som er student. Sammenligningen din blir lite relevant da, med mindre du bare vil fortelle oss hva du greier å bruke penger på. Poenget mitt er at når jeg titter ned i lommeboka mi, så ligger det ikke 450 kr der merket "til unødvendig dill-dall", eller 250 kr til kafebesøk (hvordan greier du det? Spanderer du kaffe på hele lokalet eller?) Min lommebok er tom når jeg titter etter de 250 kronene til kafebesøk, og da må jeg selvsagt droppe tanken. Vel, jeg er faktisk ikke enig med deg i at det var irrelevant av Lady å si dette. Dersom du ser hva trådstarter spør etter, så er det om dette var mye penger å bruke. Dette sier Lady at det synes hun ikke, så da har hun jo svart på spørsmålet!! Om man da bruker mer enn man har, noe som selvfølgelig er veldig dumt, er jo også et moment her, men er underordnet det det faktisk ble spurt om! Og forøvrig synes ikke jeg heller at 2000 på to uker er særlig mye.
Fam Skrevet 10. april 2005 #18 Skrevet 10. april 2005 eller 250 kr til kafebesøk (hvordan greier du det? Spanderer du kaffe på hele lokalet eller?) "Kaffe og kake" til 2 ( ja, det hender jeg spanderer) pluss noe godt til mitt barn, det blir lett 250 kr. Ja jeg snakker ikke om "kaffistova eller mc.donalds" her altså! Uansett så syns jeg ikke 2000 på 2 uker er mye i forbruk. Det koster å leve( les leve og ikke overleve). Mulig jeg har mer penger enn trådstarter, men jeg sløser ikke, det har jeg aldri gjort, uansett god eller dårlig råd.
Maetzii Skrevet 11. april 2005 #19 Skrevet 11. april 2005 Jeg er også student, og om jeg hadde gitt meg selv lov til det hadde jeg ikke hatt det aller minste problem med å bruke 1000 kr i uka på "tull". Men når det går så langt at du må låne penger av andre (regner med at det ikke er studielån du refererer til) så er det nok på tide å begrense seg litt ja Selv bruker jeg 1000-1500 kr i MÅNEDEN på "tull", og da inkluderer "tull" foruten postene dine også månedsavgift til spenst, klær, sko, bøker og denslags. Mat kjøpt i matbutikk kommer selvfølgelig utenom. Og det er egentlig mer enn JEG har råd til, så hvordan du får det til skulle jeg gjerne visst
Cronos Skrevet 11. april 2005 #20 Skrevet 11. april 2005 Gjorde et lite eksperiment forleden. Måtte leve på 1000,- i 14 dager (gadd ikke overføre penger, og skulle se hvordan det var å være 'fattig'). Det gikk helt fint. Pengene gikk mest til mat og nødvendigheter. Kjøpte det jeg hadde lyst på av mat og led ingen nød. Men etter 14 dager var det også ganske tom på kontoen. Men altså: 1000,- på 14 dager går fint (hvis man må).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå