Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet fra Høyskole og jobber inntil videre i en underordnet stilling. Litt fordi arbeidsmarkedet er magert, og litt for å få erfaring fra «gølvet». Kollegaene med samme stilling har fagbrev, og har gjerne også vært lærlinger i samme bedrift, dvs de kjenner alle rutiner og prosedyrer ut og inn. Jeg prøver å henge med så godt jeg kan, men det er stadig vekk ting jeg ikke har fått med meg, og forventningene fra mine overordnede er noe helt annet enn det jeg har fått opplæring i. Jeg har prøvd å etterlyse en klarere instruks, men får bare til svar at «dette skal alle vite». 

Sjefen vil gjerne at jeg legger inn ekstra innsats for å bli rykket opp til høyere stilling (som jeg tross alt er utdannet til), men jeg føler ikke at jeg har nok tillit fra kollegaene mine. Det er en veldig mannsdominert arbeidsplass, og når jeg spør om hjelp får jeg enten et rart blikk og «kan du ikke DET engang?», eller så begynner de å forklare til meg på babyspråk hvordan man bruker verktøy etc. Jeg begynner å lure på om de tester meg fordi jeg er jente, og det forventes at jeg må prestere bedre enn gutta hvis jeg skal få noen form for respekt. I pausene er de veldig hyggelige mot meg, så jeg tror ikke de misliker meg personlig.

Fornuften i meg sier «hold ut», men nervene er helt tynnslitte, jeg gjemmer meg bort for å gråte og har bare lyst til å gi opp.

Noen som har opplevd noe lignende? Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg rett og slett bytte arbeidsplass?:rodme:

Hilsen fortvilet.

Anonymkode: ac95d...14d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt jobb. Ikke fordi man gir opp, men man har jo i praksis ingen mulighet til å gjøre en bedre jobb hvis man bare får som svar at "dette skal alle vite". Det er lite konstruktivt. Dersom ingen gidder opplæring, ikke gidder å besvare spørsmål, og det heller ikke er noen skreven rutiner noe sted, ja, så får man ikke gjort så mye med egen situasjon. Da er det bedre å bytte jobb til et firma som faktisk ønsker å utvikle ansatte, ikke bare kaste dem under bussen for eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 39cf6...b21

• Liker 9
Skrevet

Jeg hatet det første året i arbeidslivet. Virkelig hatet det, følte jeg hadde bommet fullstendig. Jeg spurte masse, tok ting litt tregt, ble satt til oppgaver jeg følte var for vanskelige. 

Men så gikk det et drøyt år, og etterhvert satt mer og mer, og jeg gjorde alt rett. I motsetning til hos mange kollegaer som hadde "faket" hva de kunne fordi det var flaut å spørre om hjelp.  Og det er virkelig drømmejobben, kunne ikke truffet bedre med fagfelt. 

Hold ut. Vær stødig, tålmodig, gjør ditt beste for å lære, vær aldri redd for å spørre om hjelp. Ikke ta deg nær av tåpelige kommentarer, det er kun veldig usikre mennesker som trenger å gjøre et poeng ut av at de kan ting bedre enn en nyansatt. Og bruk erfaringen når nye nyansatte kommer, vær tålmodig og hyggelig. Det er aldri lett å være ny. 

Anonymkode: d4a6f...f74

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg dame, som har jobbet mange år på flere mannsdominerte arbeidsplasser. Jeg starta helt nederst på gulvet, uten direkte tilknytting til faget, da jeg ikke fikk lærlingplass innenfor faget jeg tok på skolen. Er såpass gammel at unnskyldningene de kom med var at de ikke hadde garderobe for damer. Og med tanke på at jeg gikk ut med bare 5 og 6, så burde ikke karakterene være det som holdt meg bort fra å komme på intervju.

Fikk da som sagt jobb helt nederst på gulvet. Bare mannfolk der. Det hadde vært et par kvinnfolk innom der tidligere, men de hadde forsvunnet ganske raskt. Jeg opplevde aldri at de så dumt på meg, eller himlet med øynene. Senere var det enkelte som trodde at de måtte hjelpe meg siden jeg var dame, men de så ganske fort at det var unødvendig.

Jeg tok kurs, jobbet meg oppover, tok eksamen som privatist og tok fagbrev. Bygget med med litt lederutdanning. Steg i gradene og satt etter hvert og intervjuet folk.

Spesielt da jeg flyttet og begynte i jobb på et nytt sted, så vi mange unge voksne som hadde hoppet av fra sine gamle jobber som kokk, frisør, bussjåfør osv og hoppet på enten fagskole eller høyskoleutdanning. Byen var ganske sterkt knyttet til oljenæringen og det fristet mange til å søke nye veier. 

Mine lederne over meg, ville ofte velge disse med fagskole eller høyskoleutdanning til operatørjobbene. De så seg blinde på utdannelsen. Jeg foretrakk mange ganger de med yrkesskoleutdanning innen faget og gjerne litt praksis. Vi ansatte folk fra begge alternativene, og så ofte at de med fagskole eller høyskoleutdanning trengte lenger tid på å lære seg operatørjobben. De var dyktige teoretisk, men hadde lite erfaring fra det praktiske arbeidet. De manglet mange ganger det grunnleggende.

Men med tiden til hjelp, så ble de med høyere utdanning også gode resurser. 

Se litt forbi enkelte av kommentarene fra kollegene. Jobb med å lære deg tingene. Gjør den lille ekstra innsatsen. Etter hvert vil de se at du duger. Liker du dog ikke verktøyet eller jobben, så søk andre steder. Du har likevel samlet sammen en del erfaring på veien.

Ellers så må jeg si jeg er for yrkesskoleutdanning og lærlingeordninger. Håper flere bedrifter ser nytten av dette og ikke ser seg blind på høyere utdanninger.

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at menn ofte har drevet med tekniske ting hele livet, mens kvinner bare kan akkurat det de har lært på skolen. Dermed får de en mye høyere læreterskel når de skal ut i arbeidslivet. Jeg tror ikke det vil hjelpe deg å bytte jobb hvis oppgavene er de samme. I den grad det er mulig bør du prøve å sette deg inn i hvordan utstyret fungerer og hva det kan brukes til på egenhånd. Hvis det er maskiner så prøv å finne instruksjoner for dem på nett. Følg også godt med på hva de andre gjør, og spør dem hvorfor de gjør noe hvis ikke du forstår.

Anonymkode: 1a4c4...410

• Liker 1
Skrevet

Er selv utdannet rett til lederstillinger i mannsdominert yrke, men udanningsløpet er lagt opp til praksis på gulvet før opprykk. Generelt mange menn som mislikte og misliker meg og andre kvinnfolk. Enkleste er ta på skylappene og overse dem. Personlig er eg jævli sta og brukt det som motivasjon til bli bedre og komme meg lengre enn dem! 

Anonymkode: 763d3...fbe

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ut som en av mine tidligere arbeidsplasser. Enkelte steder er de bare så negativt innstilt til kvinnelige ansatte i utgangspunktet at det ikke er mulig å få den samme respekten som menn får samme hvor dyktig du er.  Du må nok enten bare lære deg å gi faen samtidig som du krever å få opplæringen du trenger for å kunne gjøre jobben din ordentlig, eller søke jobb et annet sted. Det du i alle fall ikke må gjøre er å la dem få deg til å føle deg mindreverdig fordi det finnes ting du ikke kan fra før. Det er mye verre å bare kjøre på og late som du kan ting du ikke kan. Det gjør en del menn, og det er ofte da det skjer ulykker. Hvis det en gang skulle skje  et uhell og arbeidstilsynet avdekker sviktende opplæringsrutiner er både sjefen og arbeidsplassen i alvorlig trøbbel, og dette skal en i hans stilling være klar over. Han gjør en dårlig jobb her. 

Skrevet

Høres ut som om du også blir utsatt for hersketeknikker. Hvordan er relasjonen til leder?

Anonymkode: 463bd...625

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut dette, jeg vet selv hvor mye vi ble "mobbet" da jeg var lærling for snart 12 år siden.
Spesielt de i 40+ års alderen var fæle på det, det er litt som et slags ritual for å se hvor tafatt du er.
Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle ikke være sånn mot lærlingene jeg traff iløpet av min karriere, og det har jeg heller ikke vært.
Dette har nok lite med hvilket kjønn du er, men selvsagt er det jo viktig å opprtettholde offerrollen. 

Skrevet
14 minutter siden, FactsOverFeelings said:

Høres helt normalt ut dette, jeg vet selv hvor mye vi ble "mobbet" da jeg var lærling for snart 12 år siden.
Spesielt de i 40+ års alderen var fæle på det, det er litt som et slags ritual for å se hvor tafatt du er.
Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle ikke være sånn mot lærlingene jeg traff iløpet av min karriere, og det har jeg heller ikke vært.
Dette har nok lite med hvilket kjønn du er, men selvsagt er det jo viktig å opprtettholde offerrollen. 

Hun er ikke lærling. Hun er høgskoleutdannet og har muligens mer utdannelse enn mange av de andre som jobber der.

Skrevet
2 minutter siden, hind said:

Hun er ikke lærling. Hun er høgskoleutdannet og har muligens mer utdannelse enn mange av de andre som jobber der.

Og hva hjelper det dersom hun aldri har jobbet i sitt liv?
Og i alle fall ikke teknisk, bruk av verktøy og forståelse for elektronikk/mekanikk/hydraulikk.
Det er ikke alt man lærer av å lese flotte og dyre bøker.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, FactsOverFeelings said:

Og hva hjelper det dersom hun aldri har jobbet i sitt liv?
Og i alle fall ikke teknisk, bruk av verktøy og forståelse for elektronikk/mekanikk/hydraulikk.
Det er ikke alt man lærer av å lese flotte og dyre bøker.

Nei, det er noe man skal ha gjennomgang/opplæring i på arbeidsplassen hvis man skal kunne gjøre jobben sin riktig og trygt. Det er riktig prosedyre ift sikkerhetsrutiner og arbeidstilsynet. Det høres ut som de har litt av en cowboy-kultur på denne arbeidsplassen siden de fullstendig ignorerer slikt.

Å behandle en voksen høgskoleutdannet kvinne på samme måte som man behandler lærlinger er både respektløst og upassende, og det tror jeg neppe en nyutdannet mann hadde fått oppleve. 

Skrevet
1 minutt siden, hind said:

Å behandle en voksen høgskoleutdannet kvinne på samme måte som man behandler lærlinger er både respektløst og upassende, og det tror jeg neppe en nyutdannet mann hadde fått oppleve. 

Jo, selvsagt hadde han det. Hvis du forventer spesialbehandling fordi du har gått på høyskole legger du opp til å bli utstøtt, spesielt hvis det praktiske kunnskapsnivået ditt er lavere enn de er vant til.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, selvsagt hadde han det. Hvis du forventer spesialbehandling fordi du har gått på høyskole legger du opp til å bli utstøtt, spesielt hvis det praktiske kunnskapsnivået ditt er lavere enn de er vant til.

Ikke spesialbehandling nei, men jeg forventer en viss respekt på grunn av den massive utdannelsen jeg tross alt har. Den tullingen som er nedlatende mot meg i yrkessammenheng kommer til å få høre det. Privat får de gjerne kjekke seg, men ikke på jobb. Jeg tar heller aldri en sånn tone til folk som oppfører seg ordentlig og ber om opplæring i ting de ikke har gjort før. Det er elendig ledelse, rett og slett. Man møter ikke nyansatte med hersketeknikker og dritt, og man hindrer dem selvfølgelig ikke i å få nødvendig opplæring.

Skrevet
56 minutter siden, hind skrev:

I en del tekniske yrker er egentlig de fleste "lærlinger" i praksis, og man bør ikke forvente spesielt gehør for en eventuell høy utdannelse før man viser at man duger. Ja, man kan kreve respekt, men ikke fordi man har høyere utdannelse, men fordi man kan vise at man kan ta i et tak.

Hilsen en mann med høyere utdanning og som jobber sammen med andre med høy utdanning, men i en del tilfeller også lærlinger eller folk med fagbrev, men som ikke på noe vis forventet spesialbehandling i et forholdsvis tøft yrke da jeg startet over for over 10 år siden. 

Anonymkode: 39cf6...b21

Skrevet

Nå er det noen menn som er generelt skeptiske til kvinenr i jobbene deres, så er det også noen som er skeptiske til "teoretikere" som ikke kan noe praksis og som ikke duger (ifølge dem). Om det er et slikt miljø kan det være vanskelig å gli inn. Ville nok bare avfeid kommentarer "kan du ikke det" med "et sted må man begynne å lære" eller noe sånt. 

Anonymkode: 4634b...086

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, hind said:

Ikke spesialbehandling nei, men jeg forventer en viss respekt på grunn av den massive utdannelsen jeg tross alt har.

"Alle" har høyskole eller universitet nå om dagen, kom deg ned på jorda.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

"Alle" har høyskole eller universitet nå om dagen, kom deg ned på jorda.

Jeg kan nesten garantere at jeg har mer enn deg og de fleste andre her inne, og bakkekontakt har jeg mengder av selv om jeg krever respekt for den faglige tyngden jeg innehar.

Skrevet
6 minutter siden, hind said:

Jeg kan nesten garantere at jeg har mer enn deg og de fleste andre her inne, og bakkekontakt har jeg mengder av selv om jeg krever respekt for den faglige tyngden jeg innehar.

Kanskje du burde jobbe litt med den sosiale kompetansen din også?

:)

Anonymkode: 6d035...393

Skrevet
43 minutter siden, hind said:

Beklager, men det er ingenting her som tyder på at du har verken bakkekontakt eller selvinnsikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...