Gå til innhold

Til deg som jobber i barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av dere er saksbehandler på en sak som ikke er slik den virker. Hvis du jobber i barnevernet, ber jeg deg tenke gjennom om du kan være saksbehandleren jeg sikter til. Du vil mest sannsynlig ikke mistenke dette selv. Det vil se ut som barnet er plassert i et kjærlig fosterhjem, hos en selvoppofrende dame som strekker seg så langt at du faktisk har stor sympati med henne. Sympati er et nøkkelord her. Du har kommet nær henne, nærmere enn hva som kanskje er vanlig i slike saker. Dere er venner på sosiale medier. Du videreformidler informasjon du kanskje ikke burde, eller gjør i andre saker, fordi dere har et helt spesielt forhold.

Jeg vil be deg reflektere litt grundigere over denne damen og dette fosterhjemmet. Hvordan er relasjonen til hennes egne barn? Hvordan er den egentlig, og ikke bare slik hun formidler. Er barna på besøk til jul? Sover de noen gang over? De nå voksne, utflyttede barna. Strever de? Det har blitt ymtet frempå at damen har utøvd omsorgssvikt for egne barn, blant annet av barnemoren i denne saken. Men det har du avvist med at barnemoren er ekstremt umoden og mest sannsynlig psykisk ustabil. Jeg vil be deg kikke litt nærmere på de andre barna som har vokst opp i dette fosterhjemmet, og deres relasjon til denne damen i dag. Jeg vil be deg gå all informasjon i saken nøyere etter i sømmene, det er veldig mye i denne saken som kan sjekkes opp som rene faktaopplysninger, som ikke er blitt gjort fordi du har valgt å tro fostermor, og mistro barnemor.

Det viser seg nå at skolen også uttrykker at barnet blir forsømt. Dette avviser fostermor med at barnet har diagnoser, og at skole ikke forstår hva diagnosene innebærer. At oppførsel som skole mener tyder på omsorgssvikt, kommer av diagnosene. Du har valgt å tro fostermor. Fostermor har fortalt hvor vanskelig og sårende dette har vært for henne, og du har hatt sympati med henne. Du har støttet fostermor i denne saken.

Fostermors egne barn fikk heller ikke gå på skole. De har tatt utdannelse senere, men strevde veldig da de bodde i dette hjemmet. Ifølge fostermor var dette fordi de var født vanskelige, og det var synd på henne den gang også. Dette er faktaopplysninger det hadde vært fullt mulig for deg som saksbehandler å undersøke riktigheten av. Hvordan barna i dette hjemmet var "vanskelige" mht skole og annet, og samtidig blir skikkelige folk så snart de kommer vekk fra damen. Barna har i dag bosatt seg langt unna moren sin.

Du har ikke hatt kontakt med barnemor i saken på mange år. All kontakt og informasjon får du via fostermor. Barnemor i saken har opplevd det som er overgrep å ikke bli trodd i denne saken, og har blitt sterkt preget av det. Hvis du går saken nærmere i sømmene, ser du at det er kun etter denne saken barnemor har hatt problemer. Ikke tidligere, selv om det blir påstått. Det er mulig å sjekke disse opplysningene fra fosterhjemmet grundigere.

Det har vist seg at barnet hadde diagnoser. Noe som den gang dere grep inn, ikke ble vektlagt fordi ingen visste om det. Det dere den gang trodde var et tegn på omsorgssvikt hos barnet, viser seg nå at kunne ha kommet av diagnosene. Men likevel revurderer du ikke saken. Det blir gjort en voldsom feil i denne saken ihht hva som er omsorgssvikt, og hva som er diagnoser. Har du en sak som ligner på dette, vil jeg be deg tenke deg grundig om, for akkurat nå bistår du i overgrep. Og du forstår det ikke selv.

Barnemor er ikke sterk nok til å ta dette til retten. Av hensyn til barnet går hun heller ikke til media. Dette er mye fordi du har sagt at alternativet blir at barnet havner på en institusjon. Du har gitt barnemor et umulig ultimatum, så hun velger å gå stille i dørene i frykt for å gjøre det enda verre for barnet sitt.

Jeg vil at du skal tenke over muligheten til at barnemoren kunne snakke sant. At fostermor skulle være et slik monster hun tidligere har hevdet. Bare tenk på det et lite sekund, og forestill deg hvor lite tiltro barnemor har til deg. Hvor redd hun er for at du, som er saksbehandler, som er vel vennlig med fostermor, skal viderefortelle ting hun sier slik at barnet skal ende opp med å bli straffet.

Du vil ikke tro at folk kan være som damen i dette fosterhjemmet. Men varsellampene burde blinke når fostermor til stadighet er et offer. Når hun appelerer så sterkt til sympatien din. Når historien fra andre barn fra dette hjemmet, spriker så med den virkeligheten fostermor presenterer selv. Og når man har med slike folk å gjøre, er en veldig god kjøreregel å se på det folk gjør, istedenfor hva de sier. Og gå de fakta du kan ettergå, nærmere i sømmene.

Jeg ber deg tenke over de sakene du har, om dette kan være en av de. For barnet i fosterhjemmet sitt beste. Du bidrar til en grusomhet, uten å forstå det selv. Dette skjer nå, og et barn lider fordi du blir manipulert. 

Anonymkode: cb104...0fe

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. 

Anonymkode: 8bb59...cc5

Skrevet

Hvorfor skulle akkurat denne saksbehandleren du sikter til henge på KG? 

Dette skjønte jeg lite av, hva vil du oppnå med denne avhandlingen? 

Anonymkode: 949d1...29a

• Liker 5
Skrevet

Du må jo melde fra om dette til barnevernet. Og det kan være lurt å da melde i fra til nabo kommunen. Hvis du er redd for at barnevernet ikke tar det seriøst. Kunne og noen av barna eller tidligere fosterbarn ha meldt henne til barnevernet?

Anonymkode: 41233...a86

• Liker 3
Skrevet

At barnemoren lar ungen forbli i klørne til et monster for å skåne barnet? Atte hæ?

Anonymkode: 1a35f...284

• Liker 2
Skrevet

Barnemor har fått sin troverdighet fullstendig svekket, i første omgang basert på opplysninger fra fostermor. I neste omgang pga barnemors utagerende reaksjon på å bli fratatt barnet sitt, noe som av fostermor ble vridd på til å bli et bevis på at barnemor var en uskikket mor. Det er ganske stygt hvordan en mors naturlige hysteriske reaksjon på å miste barnet sitt, ble brukt imot henne på denne måten.

Det ble aldri satt inn hjelpetiltak i denne saken, mulig fordi fostermor bedyret at hun allerede hadde "gjort alt for å prøve å hjelpe i alle år".

Barnemor har som sagt ingen troverdighet, og alle hennes forsøk på å fortelle saksbehandler hvordan situasjonen med fosterhjemmet er, har blitt avvist og sett på som hevnforsøk. Saksbehandler har sett på barnemor som en umoden og hevngjerrig person som ikke har barnets beste i tankene, og de tror på fostermors beskyldninger om at barnemor alltid har vært psykisk ustabil, og at reaksjonen på å miste barnet sitt er en bekreftelse på dette. Selv om barnemor selv har skaffet til veie en psykolograpport som tilbakeviser alle påstander om paranoia og psykoser. Psykolograpporten sier derimot at barnemor selv har blitt utsatt for omsorgssvikt av fostermor i denne samme saken. Fostermor har klart å vri dette over til at hun er bedre egnet som hjem for barnet, fordi hun selv ikke er fra et ødelagt hjem eller har opplevd omsorgssvikt. Selv om det da faktisk er fostermor som har gjort dette mot barnemor i sin tid.

Så barnemor "lar" ikke noen ting. For hun blir ikke hørt.

Ingen av de andre barna orker å involvere seg i denne saken. En av dem vurderer å gå til sak mot fostermor pga barndommen, men det har foreløpig ikke blitt noe. Barnemor er livredd for at barnet skal kastes hit og dit i forskjellige institusjoner, og vurderer dette som et dårligere alternativ med et enda værre utfall. Selv om da altså ingen hører på henne uansett, så hun har liten påvirkningskraft i saken uansett.

Det er flere som har prøvd å melde barnevernet til barnevernet i denne saken, og for den som fortsatt tror at det går an, så gjør det altså ikke det. Sånn jeg ser det, ville det kanskje ha nyttet med en rettsak, men folk må tåle det. Derfor denne apellen. Etter å ha lest en god del innlegg på dette forumet, skulle det ikke forundre meg om det var flere saksbehandlere fra barnevernet som skrev her iblandt. Om bare rette personen hadde evnet å reflektere utover hva som blir gjort. Men det er vel fånyttes, som alle andre forsøk. Barnevernet mangler et filter for å fange opp slike folk som dette, og slike tilfeller. Det eneste som er igjen, er å prøve å få den enkelte til å tenke seg om.

Ts.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnemor har fått sin troverdighet fullstendig svekket, i første omgang basert på opplysninger fra fostermor. I neste omgang pga barnemors utagerende reaksjon på å bli fratatt barnet sitt, noe som av fostermor ble vridd på til å bli et bevis på at barnemor var en uskikket mor. Det er ganske stygt hvordan en mors naturlige hysteriske reaksjon på å miste barnet sitt, ble brukt imot henne på denne måten.

Det ble aldri satt inn hjelpetiltak i denne saken, mulig fordi fostermor bedyret at hun allerede hadde "gjort alt for å prøve å hjelpe i alle år".

Barnemor har som sagt ingen troverdighet, og alle hennes forsøk på å fortelle saksbehandler hvordan situasjonen med fosterhjemmet er, har blitt avvist og sett på som hevnforsøk. Saksbehandler har sett på barnemor som en umoden og hevngjerrig person som ikke har barnets beste i tankene, og de tror på fostermors beskyldninger om at barnemor alltid har vært psykisk ustabil, og at reaksjonen på å miste barnet sitt er en bekreftelse på dette. Selv om barnemor selv har skaffet til veie en psykolograpport som tilbakeviser alle påstander om paranoia og psykoser. Psykolograpporten sier derimot at barnemor selv har blitt utsatt for omsorgssvikt av fostermor i denne samme saken. Fostermor har klart å vri dette over til at hun er bedre egnet som hjem for barnet, fordi hun selv ikke er fra et ødelagt hjem eller har opplevd omsorgssvikt. Selv om det da faktisk er fostermor som har gjort dette mot barnemor i sin tid.

Så barnemor "lar" ikke noen ting. For hun blir ikke hørt.

Ingen av de andre barna orker å involvere seg i denne saken. En av dem vurderer å gå til sak mot fostermor pga barndommen, men det har foreløpig ikke blitt noe. Barnemor er livredd for at barnet skal kastes hit og dit i forskjellige institusjoner, og vurderer dette som et dårligere alternativ med et enda værre utfall. Selv om da altså ingen hører på henne uansett, så hun har liten påvirkningskraft i saken uansett.

Det er flere som har prøvd å melde barnevernet til barnevernet i denne saken, og for den som fortsatt tror at det går an, så gjør det altså ikke det. Sånn jeg ser det, ville det kanskje ha nyttet med en rettsak, men folk må tåle det. Derfor denne apellen. Etter å ha lest en god del innlegg på dette forumet, skulle det ikke forundre meg om det var flere saksbehandlere fra barnevernet som skrev her iblandt. Om bare rette personen hadde evnet å reflektere utover hva som blir gjort. Men det er vel fånyttes, som alle andre forsøk. Barnevernet mangler et filter for å fange opp slike folk som dette, og slike tilfeller. Det eneste som er igjen, er å prøve å få den enkelte til å tenke seg om.

Ts.

Du mister ikke en unge pga ett hysterisk anfall eller fordi du har problemer psykisk.

Jeg tenker kanskje du ikke helt har selvinnsikt og at det antageligvis er en av grunnene til at barnet er i fosterhjem.

Ta heller å gå i deg selv og finn egne feil som forelder å jobb med dem. Kanskje viljen til å ta ansvar for manglende dine som forelder og endre deg gjør at du får ungen tilbake en dag.

Du er nok langt i fra ett uskyldig offer.

Anonymkode: f5a0e...b28

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet

Tror nok ungen din har det bedre der den er jeg....

Skrevet

Å nei... skal barneverns ofre okkupere KG også nå? Ikke nok med Facebook?

Anonymkode: 29ef5...f18

• Liker 2
Skrevet

Hvilken rolle har du til fostermor og barnet? Er det snakk om din mor som har overtatt omsorgen for ditt barn?

Anonymkode: 108b8...f86

Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

Tror nok ungen din har det bedre der den er jeg....

Det tror jeg også

Anonymkode: ba96f...4b8

• Liker 1
Skrevet

Tenk hvis det hun skriver faktisk er korrekt? Men hun blir dømt nedenom av dere fordi barnevernet har overtatt omsorgen for barnet hennes.Det er nemlig ikke slik at barnevernet aldri tar feil.

Anonymkode: bfdf8...cfc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...