AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Som barn husker jeg altid å bli fortalt "vis respekt og omsorg til de eldre" "Respekter voksne" Kanskje jeg misfårsto som barn, men jeg har og kommer aldri til å vise respekt til en som ikke viser meg respekt, voksen, eller gammel driter jeg i. Vil du ha min respekt, må du fortjene den. Anonymkode: 81e07...6f3 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Spørsmålet er heller "hvorfor ikke"? Den holdningen om at folk må fortjene respekt for å få respekt, er det kun respektløse folk som ikke fortjener noen respekt som har. Du burde være flau over deg selv, respekt for hverandre er medmenneskelig og obligatorisk for at man skal ha det bra og trygt på jorden. Anonymkode: fefae...232 24
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Vist noen ikke viser meg respekt kommer jeg garantert ikke til å vise noe til dem. Slik er jeg og jeg er heller ikke flau over det. Anonymkode: 81e07...6f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 Kommer jo helt ann på hva slags form for respekt det er snakk om. Anonymkode: 90a31...870 1
Schmidt Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet er heller "hvorfor ikke"? Den holdningen om at folk må fortjene respekt for å få respekt, er det kun respektløse folk som ikke fortjener noen respekt som har. Du burde være flau over deg selv, respekt for hverandre er medmenneskelig og obligatorisk for at man skal ha det bra og trygt på jorden. Anonymkode: fefae...232 Uenig. Hvis noen fra første øyeblikk viser at de ikke fortjener tiden min, så får de ikke den. Altså ikke respekt. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 3 minutter siden, Schmidt skrev: Uenig. Hvis noen fra første øyeblikk viser at de ikke fortjener tiden min, så får de ikke den. Altså ikke respekt. Ja hvis man vet at noen for eksempel er rasist, overgriper, kvinneundertrykker, homofob, pedofil, respektløs (som ts) eller lignende syns jeg ikke personen fortjener respekt. Men dette er sjeldent noe man vet før man kjenner en person så hovedregelen bør være å møte alle mennesker med respekt inntil det motsatte , at de ikke fortjener det er bevist. Å oppføre seg respektløs mot helt normale folk skal man jo ikke, og å gå med en holdning om at folk må "fortjene" din respekt er bare blærete og psykopatisk. Det hadde vært en kjip og kald verden om alle tenkte sånn! Når man sier til barn at de skal respektere de voksne og gamle er det fordi det er de som har bygd opp landet vårt og som brødfør oss og gir oss tak over hodet. Anonymkode: fefae...232 17
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langt ifra begge 😂 Jeg sier bare hva jeg føler og tenker. Er lykkelig med familien min og kjæresten jeg har ^^ Akkuratt her er det du som er litt asshole spør du meg. Anonymkode: 81e07...6f3 Yeah right , derfor du sitter på nettet å sprer menneskehat klokka 03 på natta. "Lykkelig" med "familien" og "kjæresten". Anonymkode: fefae...232 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Yeah right , derfor du sitter på nettet å sprer menneskehat klokka 03 på natta. "Lykkelig" med "familien" og "kjæresten". Anonymkode: fefae...232 Hva sa jeg hater mennesker? Hva er galt med at jeg er våken kl. 03? Du er jo selv våken. Når jeg snakker om å fortjene den snakker jeg om tosker som viser fra første inntrykk at de er idioter. Tror du verkelig jeg går rundt og hater på alle jeg møter? God woman 😂 Anonymkode: 81e07...6f3 4
Schmidt Skrevet 30. januar 2019 #9 Skrevet 30. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja hvis man vet at noen for eksempel er rasist, overgriper, kvinneundertrykker, homofob, pedofil, respektløs (som ts) eller lignende syns jeg ikke personen fortjener respekt. Men dette er sjeldent noe man vet før man kjenner en person så hovedregelen bør være å møte alle mennesker med respekt inntil det motsatte , at de ikke fortjener det er bevist. Å oppføre seg respektløs mot helt normale folk skal man jo ikke, og å gå med en holdning om at folk må "fortjene" din respekt er bare blærete og psykopatisk. Det hadde vært en kjip og kald verden om alle tenkte sånn! Når man sier til barn at de skal respektere de voksne og gamle er det fordi det er de som har bygd opp landet vårt og som brødfør oss og gir oss tak over hodet. Anonymkode: fefae...232 Altså, når folk sier at folk må fortjene respekt, så mener de egentlig bare at personen må ikke gjøre helt idiotiske ting fra første sekund. Er egentlig bare det det handler om. Alle tilfeldige folk jeg ser på gata har respekten min, helt til de selv klarer å ødelgge for det. Er ikke alle som får respekt fra starten av da. Snobber, punkere, FreeTheNipple-protestanser osv... klarer ikke å ta de helt seriøst. Men nå har jo jeg skjegg, så sikkert mange som misliker det og! 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #10 Skrevet 30. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg snakker om å fortjene den snakker jeg om tosker som viser fra første inntrykk at de er idioter. Anonymkode: 81e07...6f3 Akuratt sånne som deg selv altså Anonymkode: fefae...232 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #11 Skrevet 30. januar 2019 5 minutter siden, Schmidt skrev: Er ikke alle som får respekt fra starten av da. Snobber, punkere, FreeTheNipple-protestanser osv... klarer ikke å ta de helt seriøst. Men nå har jo jeg skjegg, så sikkert mange som misliker det og! Hvis man har et problem med å gi folk respekt bare fordi de kler seg på en viss måte eller tyr til protestmåter som man selv kanskje ikke hadde gjort, så har man et problem. Det kalles forhåndsdømming og trangsynthet og er en uting man bør legge fra seg. Anonymkode: fefae...232 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #12 Skrevet 30. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akuratt sånne som deg selv altså Anonymkode: fefae...232 Hva i all verden rører du med? Herlighet, butthurt much? Du må da føle deg skikkelig truffet, slik du (over)reagerer.. Anonymkode: a920d...617 2
SoWhat? Skrevet 30. januar 2019 #13 Skrevet 30. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som barn husker jeg altid å bli fortalt "vis respekt og omsorg til de eldre" "Respekter voksne" Kanskje jeg misfårsto som barn, men jeg har og kommer aldri til å vise respekt til en som ikke viser meg respekt, voksen, eller gammel driter jeg i. Vil du ha min respekt, må du fortjene den. Anonymkode: 81e07...6f3 Hvordan skal man fortjene din respekt? 3
Gjest Malone Skrevet 30. januar 2019 #14 Skrevet 30. januar 2019 (endret) Å si til barn at en skal respektere voksne og eldre syns jeg man skal gjøre med en forklaring samtidig. Det samme når man sier at autoriteter skal respekteres. Man skal selvfølgelig vise respekt, men jeg synes hensyn er et bedre ord for barn. Det å lære at vi er snille. Mange barn har fått terpet inn at det er veldig viktig å respektere eldre, voksne, autoriteter. Noen barn som blir misbrukt tørr ikke å si i mot/fra fordi denne terpinga av respekt ligger bak. Barn må vite at de har en stemme. En mening, og en bestemmelsesrett over seg selv, så de vet fra de er små av, at ingen kan gjøre som de ønsker med barnet. Det er viktig å gi barn forklaring av hva respekt er, og den er aldri enveis. På samme måte som vi (voksne), og barna våre bør respektere de eldre, skal vi også bli møtt med respekt tilbake. Endret 30. januar 2019 av Malone
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #15 Skrevet 30. januar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja hvis man vet at noen for eksempel er rasist, overgriper, kvinneundertrykker, homofob, pedofil, respektløs (som ts) eller lignende syns jeg ikke personen fortjener respekt. Men dette er sjeldent noe man vet før man kjenner en person så hovedregelen bør være å møte alle mennesker med respekt inntil det motsatte , at de ikke fortjener det er bevist. Å oppføre seg respektløs mot helt normale folk skal man jo ikke, og å gå med en holdning om at folk må "fortjene" din respekt er bare blærete og psykopatisk. Det hadde vært en kjip og kald verden om alle tenkte sånn! Når man sier til barn at de skal respektere de voksne og gamle er det fordi det er de som har bygd opp landet vårt og som brødfør oss og gir oss tak over hodet. Anonymkode: fefae...232 Jeg er enig og vil bare tilføye. De voksne har også mer kunnskap og erfaring enn barn. Man skal lytte til en voksen. (Jada, jeg vet det finns voksne som er idioter og de skal man ikke høre på.) Anonymkode: d5152...04c 1
Resignert Skrevet 30. januar 2019 #16 Skrevet 30. januar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Som barn husker jeg altid å bli fortalt "vis respekt og omsorg til de eldre" "Respekter voksne" Kanskje jeg misfårsto som barn, men jeg har og kommer aldri til å vise respekt til en som ikke viser meg respekt, voksen, eller gammel driter jeg i. Vil du ha min respekt, må du fortjene den. Anonymkode: 81e07...6f3 Fordi samfunnet du lever i, velferden du nyter godt av, huset du bor i, maten din, senga du sover i, er et resultat av arbeidsinnsatsen til dine foreldre, besteforeldre osv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #17 Skrevet 30. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Som barn husker jeg altid å bli fortalt "vis respekt og omsorg til de eldre" "Respekter voksne" Kanskje jeg misfårsto som barn, men jeg har og kommer aldri til å vise respekt til en som ikke viser meg respekt, voksen, eller gammel driter jeg i. Vil du ha min respekt, må du fortjene den. Anonymkode: 81e07...6f3 Fordi at du er kongen på haugen? Å mangle ydmykhet er et problem som mest rammer en selv. Mennesker som mangler forståelse for sin plass i verden går på smell eller smell. Anonymkode: b71da...2a6 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #18 Skrevet 30. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig og vil bare tilføye. De voksne har også mer kunnskap og erfaring enn barn. Man skal lytte til en voksen. (Jada, jeg vet det finns voksne som er idioter og de skal man ikke høre på.) Anonymkode: d5152...04c Går ikke det litt på det samme som TS skriver? Det virker som at mange har tolket å fortjene hennes respekt som at hun går rundt og aktivt er respektløs og uhøflig til alle hun møter helt til de har møtt en viss standard. Jeg tror ikke det er tilfelle, men heller at "det finnes voksne som er idioter, og de skal man ikke høre på". Altså de fortjener ikke "respekt", å bli opphøyd og aldri sagt imot, kun fordi de er voksne. Man respekterer personer, ikke alder. Jeg tror også at de som har blitt opplært med "du skal respektere de voksne", har en annen oppfatning av respekt enn andre. For når voksne sier dette til barn, betyr det som regel "voksne vet best, du skal ikke snakke imot, du skal ikke utfordre dem på meninger du er uenig i. Fordi de er voksne." For de som ikke har vokst opp med å få dette terpet, betyr respekt mer medmenneskelighet, forståelse, høflighet OG samtidig rom for å diskutere på en ordentlig måte og være uenig noen ganger. Jeg tror at mange, hvis de stadig blir møtt med respektløshet fra en person, mister respekten for denne personen. Det er normalt og ikke en særlig radikal påstand at hvis man vil bli møtt med respekt, bør man også respektere andre. Anonymkode: 24bed...e51
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #19 Skrevet 30. januar 2019 Det må være fryktelig slitsomt å være så lettkrenkelig ts. Stortsett er det sånne holdninger man ser nedover i Midtøsten i mindre sunne grupper. Den normale måten å oppføre seg på er å vise alle mennesker respekt frem til de evt gir deg en grunn til å ikke gjøre det. Ikke omvendt. Anonymkode: 4c820...156 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #20 Skrevet 30. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Som barn husker jeg altid å bli fortalt "vis respekt og omsorg til de eldre" "Respekter voksne" Kanskje jeg misfårsto som barn, men jeg har og kommer aldri til å vise respekt til en som ikke viser meg respekt, voksen, eller gammel driter jeg i. Vil du ha min respekt, må du fortjene den. Anonymkode: 81e07...6f3 Jeg er enig med deg TS. Dette med å respektere de voksne og eldre henger litt sammen med historien og mange år tibake i tid. F.eks er det mange som kjempet og døde under 2. verdenskrig og mange som var med på å bygge opp landene som vart ødelagt i krigen. Derfor blir det fortalt til nyere generasjoner at man skal respektere de eldre fordi de var me då bygge opp landet og kjempet slik at vi skal ha det bra idag. bla bla bla... på en måte forstår jeg dette. Jeg viser virkelig respekt for de gamle, men da mener jeg gamle gamle... altså 70 år og oppover. Men når jeg tenker på mine foreldres generasjon, altså de som er født på 50- 60- og 70- tallet ser jeg ingen grunn til å respektere mer enn de fortjener. Jeg ser virkelig INGEN grunn til å respektere denne generasjonen med mindre de viser respekt tilbake. Det går begge veier. Selv om jeg så var 5 år gammel. Jeg er så uenig i mange ting denne generasjonen gjorde i sine dager, som f.eks foreldre og dette med oppdragelse at jeg ikke bare har 0 respekt, men tvert imot DISSRESPEKT! I allefall når det gjelder området som jeg kommer fra. Og sånn var alle voksne. Respekt er noe man vinner eller gjør seg fortjent til... ikke noe man automatisk får fordi en vart tilfeldigvis pressa ut av en livmor litt tidligere en meg selv. Anonymkode: 78946...0f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå