AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Hei! Jeg studerer medisin i Polen fortiden, og studiet her nede er veldig hardt (ingen overraskelse). Jeg går førsteåret, og kom rett fra VGs, noe jeg angrer svært mye på. Jeg angrer rett og slett mye på at jeg ikke tok et friår. Jeg er konstant sliten og utmattet, og jeg vet helt ærlig ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut. De aller aller fleste her har enten hatt ett par friår eller studert noe annet før de kom hit, og mange av dem sier de er glad for å ha gjord det, og ikke kommet rett fra VGs. Så spørsmålet mitt er om noen vet og det går an å ta et friår midt i utdanningen? Eller er det umulig? Vet det kanskje ikke lønner seg, for da går man ett år der man ikke studerer gjevlig, men jeg er så utslitt og har ofte mental breakdowns. Og plis, ikke fortell meg at det er dårlig at jeg studere i utlandet og alt det der. Det er dette jeg vil, men jeg føler jeg trenger en pause. Anonymkode: 098ed...c5f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Tror ikke du vil oppleve studiet som mindre hardt selv om du tar deg aldri så mye fri. Jeg tok selv et friår, og det kunne jeg vært foruten. Anonymkode: 98996...539 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du vil oppleve studiet som mindre hardt selv om du tar deg aldri så mye fri. Jeg tok selv et friår, og det kunne jeg vært foruten. Anonymkode: 98996...539 Kan være, men kan også være avhengig av studiet. Til tider har jeg ikke fritid i det hele tatt fordi jeg leser 24/7, så å ha ett år der jeg kan gjøre noe annet enn å bare sitte å lese, høres utrolig deilig ut! Anonymkode: 098ed...c5f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Om det er mulig å ta et friår er jo noe du må ta opp med studiestedet. Anonymkode: 245d0...1f5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 Noen studier i verden kan man pause utdanningen på. Hvordan dette blir opp mot Lånekassen vet jeg ikke. Mange av de på mitt studie som droppet ut etter 1. og 2. semester har 1 ting til felles: de kom rett fra vgs. uten noe folkehøyskoleår, jobbeår, friår, yrkesaktive år rettet mot utdanning, osv. de som derimot ble igjen og nå snart har fullført en bachelorgrad har til felles at alle tok dette avbrekket fra akademia og fokuserte i et par år på andre ting. Jeg personlig ville aldri hatt B i snitt og motivasjon til å stå opp kl. 06. hver dag for å studere hvis jeg ikke hadde hatt litt fri fra vgs. i mellom, nei. Anonymkode: 563f5...b77
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan være, men kan også være avhengig av studiet. Til tider har jeg ikke fritid i det hele tatt fordi jeg leser 24/7, så å ha ett år der jeg kan gjøre noe annet enn å bare sitte å lese, høres utrolig deilig ut! Anonymkode: 098ed...c5f Da tror jeg du heller bør gjøre noe med studieteknikken din. Å studere er som å trene. Man trenger restitusjon for å få utnyttet treningen fullt ut. Ergo -må- du ta deg pauser for å klare å fordøye alt du leser. Anonymkode: 4483e...77a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 Jeg studerte i Ungarn, og begynte rett etter videregående. Der var det ikke noe problem å ta et friår, noe mange også gjorde, men du må sjekke med ditt eget universitet hvordan deres regler er. I forhold til Lånekassen er det ikke noe problem - rentene begynner å gå, men du kan bruke betalingsutsettelse. Jeg tok friår etter tredjeåret. Jeg var helt utslitt. Jeg innså også at jeg kun hadde gått på skole hele livet. Jeg jobbet og reiste i et år før jeg tok fatt på fjerdeåret. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det! Man vet ikke hvor tøft studier i land ala Ungarn er før man har vært der selv. Det kan ikke sammenlignes med Norge på noen måte. Det er ekstra tøft rett fra videregående. Studiet er ikke mindre hardt når man kommer tilbake, som en over her skrev, men man har mer krefter til å bruke på dem. Det er fort gjort å bli utbrent og deprimert! Ta vare på deg selv! Anonymkode: a767a...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå