Aragorn ll Elessar Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Stortingsflertallet ser fortsatt ingen grunn til å endre Norges styreform fra monarki til republikk, men 36 representanter stemte i år for å avvikle monarkiet. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kong-harald-far-fortsette-som-konge/3423586747.html Personlig synes jeg at det er den norske befolkning og ikke stortinget som skal avgjøre om Norge skal være monarki eller republikk. 12
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Enig, syns også dette er noe den norske befolkning skal avgjøre.
T-Rex Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Storkorset av æreslegionen (fransk orden, stjerna med stener) er så flott! 😍
Gjest SVK Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Synes vi bør ha en folkeavstemning den dagen Kong Harald dør.
T-Rex Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 (endret) 22 minutter siden, SVK said: Synes vi bør ha en folkeavstemning den dagen Kong Harald dør. Kanskje ikke akkurat den dagen. Jeg er litt skeptisk til kronprinsparet selv, fordi det distanserer seg i større grad fra det folkelige enn tidligere generasjoner. Nå blir naturligvis aldri de kongelige folkelige på ordentlig, men det å ha en felles basis, som utdannelse fra offentlig skole, tror jeg hjelper littegrann på de kongeliges forståelse av hvordan det er å være en ordinær nordmann. Men kronprinsen gikk jo på offentlig skole selv. Kanskje det rett og slett var for jævlig, og at det er derfor han velger annerledes for sine barn. Nå må det sies at ingen (eller relativt få) hadde noen tro på Harald som konge heller. Og det gikk ganske bra likevel. Edit: Einar Førde sa at det er umulig å spå hvem som vil gjøre det bra som leder. "Det finner du først ut når de prøver seg." Kanskje det er noe i det. Endret 29. januar 2019 av T-Rex 5
Gjest SVK Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Just now, T-Rex said: Kanskje ikke akkurat den dagen. Jeg er litt skeptisk til kronprinsparet selv, fordi det distanserer seg i større grad fra det folkelige enn tidligere generasjoner. Nå blir naturligvis aldri de kongelige folkelige på ordentlig, men det å ha en felles basis, som utdannelse fra offentlig skole, tror jeg hjelper littegrann på de kongeliges forståelse av hvordan det er å være en ordinær nordmann. Men kronprinsen gikk jo på offentlig skole selv. Kanskje det rett og slett var for jævlig, og at det er derfor han velger annerledes for sine barn. Nå må det sies at ingen (eller relativt få) hadde noen tro på Harald som konge heller. Og det gikk ganske bra likevel. Nei, kanskje ikke akkurat den dagen. Nei, noen kongelige blir jo aldri folkelige. Det er jo litt av poenget. Synes også det med barna til de kongelige er godt argument for å avvikle hele greia. Foreldre burde jo først og fremst kunne tenke på hva som er til barnas beste og ikke hva som gjør nordmenn mest mulig fornøyde med de kongelige. Ja, jeg vil ikke klage på Haralds jobb. Men det er jo det som er greia. At pappa Harald har gjort en god jobb betyr jo ikke at sønnen hans bør overta. Synes det greiste er en folkeavstemning. Da får man jo se hva folket mener. Det må vel være greist for Kronprins Haakon også. Sikkert lettere for han å være konge om han vet han ble valgt. Er også greit med en folkeastemning hvor det ikke blir like høy temperatur slik som ved EU-avstemningen og Brexit.
Gjest PaN Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 Virkelig? Det norske "demokratiet" stemte for å avvikle eller beholde monarkiet uten å gi befolkningen beskjed om noe så viktig avgjørelse ble tatt? Flott med demokrati a.
Stina234 Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 Heia Kongehuset, dere gjør en flott jobb. Håper monarkiet består i mange, mange år. 7
GaiusMarius Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 2 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Personlig synes jeg at det er den norske befolkning og ikke stortinget som skal avgjøre om Norge skal være monarki eller republikk. Enig, men det er vel Stortinget som må sette igang en folkeavstemning i så fall. Det vil i alle fall være det mest naturlige ettersom de til syvende og sist må vedta å endre Grunnloven. 4
Stoltskeiv Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 Folket hadde uansett fått siste ordet. Hadde stortinget fått flertall, så ville det kommet en direkte valg 1
WhiteSwan Skrevet 30. januar 2019 #11 Skrevet 30. januar 2019 Bør være glad vi har den kongen vi har 6
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2019 #12 Skrevet 30. januar 2019 Harald må bare fortsette som konge, men jeg vil ha monarkiet avviklet etter hans død.
Gjest Malone Skrevet 30. januar 2019 #13 Skrevet 30. januar 2019 Personlig ønsker jeg at monarkiet består. Syns vi har en fantastisk kongefamilie, og har alltid ment at det er noe vakkert med å ha en konge. MEN, dersom dette en gang skal avgjøres, så blir jeg jævli forbanna om politikerne mener at de alene skal avgjøre det. Republikk eller monarki, det bør avgjøres av norges folk.
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2019 #14 Skrevet 30. januar 2019 Jeg var relativt nøytral til kongehuset helt til Mette Marit ble løvemamma da Marius dreit seg ut. Ei slik kjerring skal ikke representere Norge.
T-Rex Skrevet 30. januar 2019 #15 Skrevet 30. januar 2019 (endret) 12 minutter siden, O.G. said: Jeg var relativt nøytral til kongehuset helt til Mette Marit ble løvemamma da Marius dreit seg ut. Ei slik kjerring skal ikke representere Norge. Det var heller ikke helt bra da hun dro til India for å være støtte for et homsepar som hadde leid en billig livmor. Det kan ha vært designerhomsene hun får kjøpt/lånt rimelige klær av. Men hun skal ha en tabbekvote hun og. Det kan være en fare med mennesker som omgås pengemennesker som har mye mer enn de selv har mulighet til å skaffe, materielt. Det har vi sett i Eirik Jensen saken. Vi bør være litt obs på det. Endret 30. januar 2019 av T-Rex 2
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2019 #16 Skrevet 30. januar 2019 7 minutter siden, T-Rex skrev: Det var heller ikke helt bra da hun dro til India for å være støtte for et homsepar som hadde leid en billig livmor. Det kan ha vært designerhomsene hun får kjøpt/lånt rimelige klær av. Men hun skal ha en tabbekvote hun og. Det kan være en fare med mennesker som omgås pengemennesker som har mye mer enn de selv har mulighet til å skaffe, materielt. Det har vi sett i Eirik Jensen saken. Vi bør være litt obs på det. Ja, mammas milliardærvenn hjalp Marius til arbeid og han kjøpte hus sammens med kjæresten...
T-Rex Skrevet 30. januar 2019 #17 Skrevet 30. januar 2019 (endret) 5 minutter siden, O.G. said: Ja, mammas milliardærvenn hjalp Marius til arbeid og han kjøpte hus sammens med kjæresten... Du har innsideinformasjon? Ja, naturligvis har du det. Den kler deg, forresten. Endret 30. januar 2019 av T-Rex
Stina234 Skrevet 30. januar 2019 #18 Skrevet 30. januar 2019 Harald og Sonja gjør en flott jobb. Tror nok at Haakon vil fortsette den gode jobben fremover når hans tid kommer. 2
I Grosny Skrevet 30. januar 2019 #19 Skrevet 30. januar 2019 19 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Stortingsflertallet ser fortsatt ingen grunn til å endre Norges styreform fra monarki til republikk, men 36 representanter stemte i år for å avvikle monarkiet. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kong-harald-far-fortsette-som-konge/3423586747.html Personlig synes jeg at det er den norske befolkning og ikke stortinget som skal avgjøre om Norge skal være monarki eller republikk. Jeg er enig, og mener også at folkeavstemmingsdemokrati bør komme ganske fort, ikke minst fordi politikerne bryr seg mindre og mindre om å jobbe for sine velgere. 2
T-Rex Skrevet 30. januar 2019 #20 Skrevet 30. januar 2019 (endret) 4 minutter siden, I Grosny said: Jeg er enig, og mener også at folkeavstemmingsdemokrati bør komme ganske fort, ikke minst fordi politikerne bryr seg mindre og mindre om å jobbe for sine velgere. Politikerne i Norge bryr seg mest om sin egen karriere, later det til. Det var ikke sånn før. Eller var det? Jeg savner visjoner. MDG har det, til en viss grad, men de folka er også litt ute og sykler. Og når de får reell makt, vil korrumperingen starte der og. Endret 30. januar 2019 av T-Rex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå