Gå til innhold

Hvorfor er store advokatfirmaer lagt opp til at toppen tar veldig mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år kan man lese om en liten håndfull advokater som tjener 10+ millioner. Disse driver typisk med forretningsjus og er partnere i et firma. 

Men hvorfor er det slik at disse tjener kanskje 10 ganger mer enn advokatene på bunnen av firmaet? Er det fordi de bringer inn 10 ganger så mye penger til firmaet? Eller er det andre grunner?

Skjønner jo at man som erfaren advokat tjener en del mer enn de nyutdannede,

Anonymkode: da536...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er slik verden er bygget opp? Toppene tar mest. Det er ikke unikt for advokater. 

• Liker 3
Skrevet

Du skal ha nådd et høyt inntjeningsnivå og være svært verdifull for firmaet før du blir partner. Det sier jo seg selv. De eksisterende partnerne vil jo ikke dele med mindre den nye som kommer inn er svært verdifull.

Anonymkode: 503b9...644

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, altflyter said:

Fordi det er slik verden er bygget opp? Toppene tar mest. Det er ikke unikt for advokater. 

Det er sant, men da gjør man jo typisk forskjellig jobb. Jeg jobber i kassa i matbutikken. Den øverste sjefen min er sjefen i Coop. Han gjør jo ikke noe i nærheten av samme jobb som meg. 

Er det sånn med de best betalte advokatene også. At de ikke driver med juss, men kun jobber i administrasjonen i firmaet? 

TS

Skrevet

Porteføljer har verdi.

Anonymkode: 9624c...493

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Porteføljer har verdi.

Anonymkode: 9624c...493

Hva mener du med det?

TS

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men da gjør man jo typisk forskjellig jobb. Jeg jobber i kassa i matbutikken. Den øverste sjefen min er sjefen i Coop. Han gjør jo ikke noe i nærheten av samme jobb som meg. 

Er det sånn med de best betalte advokatene også. At de ikke driver med juss, men kun jobber i administrasjonen i firmaet? 

TS

Selvfølgelig gjør ikke øverste sjefen i Coop samme jobb som dég. Vedkommende har jo mye større ansvar, og jobber sikkert flere timer enn de på gulvet i løpet av ett år. 

Sånn er det jo med nesten alle som har toppjobber.

Anonymkode: 695bb...b18

• Liker 1
Skrevet

Så lenge kundene er villige til å betale prisen for tjenestene, så er det jo ingenting som stopper dem fra å kreve 5-10000 kr timen.

Anonymkode: d2df8...d3e

Skrevet

De tjener mye fordi de som partnere er deleiere i firmaet og derfor får sin del av overskuddet. Det er forskjellige fordelingsmåter og nøkler i ulike firmaer, men dette er kortversjonen av grunnen. Normalt er det kombinert med at du i tillegg får en andel av det du selv og de under deg har fakturert på dine saker/klienter. Du er verdt mye for et firma dersom du via kontakter/et kjent navn drar inn store klienter, uavhengig av om du selv tar oppdragene derfra eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Pyramidespill 

Anonymkode: 5792f...347

Skrevet

Hvordan skal man ellers motivere de yngre til å jobbe mye, om det ikke finnes en slags belønning?

Der jeg jobber, sitter ledelsen i utlandet langt langt unna. Om jeg gjør en god jobb, får jeg kanskje ros. Kommer aldri til å få eie en del av butikken og tjene masse penger. Det er vanlig. Så hvorfor ikke anse advokatfirmaenes organisering som noe bra? 

Anonymkode: 6fae1...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...