Gå til innhold

Ferske reker i butikk, uten konserveringsmiddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få kjøpt ferske reker uten konserveringsmiddel i fiskebutikk(er) i Oslo? Jeg liker ikke smaken av hva-det-nå-er rekene i plastpakninger, med flere dagers holdbarhet, er konservert med, og vil heller betale mer for å få ferske reker uten konverseringsmiddel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frosne? 

Anonymkode: d3338...918

Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

ferske reker uten konverseringsmiddel.

Er det ikke kjekt om rekene får hjelp til å snakke sammen da? ;) 
Jeg har ikke sett ferske reker, kun frosne. Men det må da finnes en fiskehandlerbutikk som har ferske reker?

Anonymkode: 8d978...d0b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Frosne? 

Gode frosne er absolutt et alternativ, men nå spurte jeg om ferske. Altså om det er noen fiskehandlere som får inn ferske reker og aksepterer at det blir svinn (eller fryser dem når det nærmer seg at de blir dårlige - eller noe sånt).

Skrevet
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Er det mulig å få kjøpt ferske reker uten konserveringsmiddel i fiskebutikk(er) i Oslo? Jeg liker ikke smaken av hva-det-nå-er rekene i plastpakninger, med flere dagers holdbarhet, er konservert med, og vil heller betale mer for å få ferske reker uten konverseringsmiddel.

Tips her om hvor ferske reker kan kjøpes https://www.dagbladet.no/mat/prissjokk-pa-ferske-reker-naermer-seg-300-kroner-kiloen/69861679

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke kjekt om rekene får hjelp til å snakke sammen da? ;) 
Jeg har ikke sett ferske reker, kun frosne. Men det må da finnes en fiskehandlerbutikk som har ferske reker?

Huff da, det er en internspøk som iblant slipper ut når det ikke var meningen. 🤭

Ferske reker har de (iblant) på Rema og Obs og i det hele tatt, men de smaker forj...ig. Synes jeg. Da er de frosne bedre, vanligvis.

Skrevet

Ååååå.... Fikk lyst på reker... er ikke de fryste på spar og meny bra??

Anonymkode: fed9c...f54

Skrevet

Noen som vet om det ligger fiskebåter ved Rådhuskaia nå? Det er kanskje bare om sommeren?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ååååå.... Fikk lyst på reker... er ikke de fryste på spar og meny bra??

Anonymkode: fed9c...f54

De siste jeg kjøpte (nevner ikke kjede, men en av de store billigkjedene) smakte tran. 🤢

Små tranreker (med litt ekkel fiskelukt) til 100 kroner kiloen...

Skrevet

De fryste har jevnt god kvalitet og en holdbarhet på noen måneder. Hvis de lagres for lenge, vil de tørke ut, miste den friske skalldyrsmaken, harskne og bli misfarget. Nylig innfrosne reker har en frisk rød farge og mye av følehårene intakt, gamle reker er blekere, har hvite ”frostsår” og mangler mye av følehårene. Ferske reker er et følsomt produkt med svært begrenset holdbarhet. Rekene blir raskt uttørket og taper smak. Det er viktig å ha en ubrutt kjølekjede og god hygiene, etter som skalldyr lett kan bli bedervet. Mye av rekene som omsettes er lagret alt for lenge, så det er viktig å lære seg kvalitetsvurdering. En del reker leveres også rå til industriell produksjon av skrelte, pillede reker som legges i lake eller fryses.

Hvorfor gidde å Google selv...? 

https://m.facebook.com/pages/category/Company/Fersk-fisk-og-skaldyr-fra-fiskebåtene-på-Rådhusbrygga-i-Oslo-106236306109395/

Skrevet

De har ferske reker på mange Meny- og Megabutikker i Oslo. Kvaliteten varierer, men stort sett er det ganske bra. Reker er ganske enkle å prøvesmake.

De har også reker på fiskebutikkene, for eksempel Fiskeriet på Youngstorget. Prisen er høyere, kvaliteten er mindre variabel.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, T-Rex skrev:

Kjøp reker i lake.

Da smaker du ikke konserveringsmiddelet fordi laken smaker så jææææævelig dritt.

Anonymkode: 4e4f7...070

• Liker 1
Skrevet

Kjøp reker i lake.

Da smaker du ikke konserveringsmiddelet fordi laken smaker så jææææævelig dritt.

Anonymkode: 4e4f7...070

Jeg spiser lakereker iblant, men nå er de så uhyrlig dyre, i forhold til smaken, at jeg avstår.

Skrevet
2 minutter siden, H80 said:

De har ferske reker på mange Meny- og Megabutikker i Oslo. Kvaliteten varierer, men stort sett er det ganske bra. Reker er ganske enkle å prøvesmake.

De har også reker på fiskebutikkene, for eksempel Fiskeriet på Youngstorget. Prisen er høyere, kvaliteten er mindre variabel.

Jeg har vurdert å prøve Fiskeriet, ja, men er sjelden i sentrum, så vil gjerne ha noe ganske sikkert når jeg først drar. Men om du sier Fiskeriets reker duger, skal jeg prøve dem. 👌

Rekekvaliteten er det nokså raskt å stadfeste, ja.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De fryste har jevnt god kvalitet og en holdbarhet på noen måneder. Hvis de lagres for lenge, vil de tørke ut, miste den friske skalldyrsmaken, harskne og bli misfarget. Nylig innfrosne reker har en frisk rød farge og mye av følehårene intakt, gamle reker er blekere, har hvite ”frostsår” og mangler mye av følehårene. Ferske reker er et følsomt produkt med svært begrenset holdbarhet. Rekene blir raskt uttørket og taper smak. Det er viktig å ha en ubrutt kjølekjede og god hygiene, etter som skalldyr lett kan bli bedervet. Mye av rekene som omsettes er lagret alt for lenge, så det er viktig å lære seg kvalitetsvurdering. En del reker leveres også rå til industriell produksjon av skrelte, pillede reker som legges i lake eller fryses.

Hvorfor gidde å Google selv...? 

https://m.facebook.com/pages/category/Company/Fersk-fisk-og-skaldyr-fra-fiskebåtene-på-Rådhusbrygga-i-Oslo-106236306109395/

Jeg vet hvordan gode, frosne reker skal se ut. Tranrekene jeg nylig kjøpte, var et innfall, på tross av at de så elendige ut, og ved åpning av fryseren, var det nokså enkelt å lukte at dette ikke var bra. Men jeg VILLE ha reker, akkurat da.

Men trådspørsmålet var: ferske reker uten kon-ser-veringsmiddel, i Oslo. Nå i januar/februar/mars. Og der fikk jeg i alle fall litt info av deg. Jeg er ikke på Facebook.

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å ha en profil på Facebook for å følge lenken over. Det er forøvrig et godt tips.

Fiskeriets reker er ikke nødvendigvis de beste i byen. Reker er ferskvare og kvaliteten varierer. Du skriver ikke hvor du bor, bare at du "ikke er så ofte i sentrum". Det finnes mange butikker som har veldig gode varer på flere kanter av byen. Mange av dem har også mulighet for å gjøre en spesialbestilling for deg. Bare prøv å være litt mindre snerpete enn du har vært i denne tråden når du snakker med betjeningen. Ellers får du vel "tranreker" igjen 😄

Skrevet

Coop obs har ferske reker hver fredag (kjøp ca 11 helger på rad unntatt jula) blir tomt før lørdag som oftes

#nyfredagstacoiheimen

Anonymkode: b6deb...5fa

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Coop obs har ferske reker hver fredag (kjøp ca 11 helger på rad unntatt jula) blir tomt før lørdag som oftes

#nyfredagstacoiheimen

Anonymkode: b6deb...5fa

Jeg må innrømme at jeg ikke har kjøpt der, men antar at de er fulle av konserveringsmidler, siden de er porsjonspakket, og derfor har en viss holdbarhet. Ferske reker uten konserveringsmiddel har holdbarhet på sånn ca 1 dag. Det er jo det som er noe av problemet.

Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Fanken, denne tråden ga meg lyst på reker. Blir reker+loff+majones+sitron og hvitvin til fredag, tror jeg. 

Skrevet
6 minutter siden, H80 said:

Jeg tror ikke du trenger å ha en profil på Facebook for å følge lenken over. Det er forøvrig et godt tips.

Fiskeriets reker er ikke nødvendigvis de beste i byen. Reker er ferskvare og kvaliteten varierer. Du skriver ikke hvor du bor, bare at du "ikke er så ofte i sentrum". Det finnes mange butikker som har veldig gode varer på flere kanter av byen. Mange av dem har også mulighet for å gjøre en spesialbestilling for deg. Bare prøv å være litt mindre snerpete enn du har vært i denne tråden når du snakker med betjeningen. Ellers får du vel "tranreker" igjen 😄

Nei, men det er ofte ganske slitsomt med pop-upene til Facebook for ikke-Facebookere som leser på Facebook-sider. Dermed blir det ikke førstevalget for info, for oss som ikke er inne i varmen. MEN jeg burde ha googlet reker Rådhuskaia. Det er bare det at jeg ikke en gang tenkte tanken om at det kunne være vinteraktivitet, før jeg kom litt ned i min egen tråd.

Jeg bor ikke så langt unna en Frøya Sjømat (var i alle fall), men det er en bom imellom. Så når du skal ha en halv kilo reker, blir prispåslaget vesentlig. Ikke at det nødvendigvis er utslagsgivende, hvis jeg vil ha gode reker, men jeg må ut på en kjøretur, gjennom en bomstasjon og tilbake. Bare for de rekene. Men vil vurdere det, absolutt. Tranrekene har bare gitt større vilje til anstrengelse i rekeanskaffelsesprosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...