Gå til innhold

Hva pynte kake med som er godtatt i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva det du IKKE kan pynte med ift til religion??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så mye det skal tas hensyn til nå... Før bakte vi kake, alle spiste og var glade.

Anonymkode: d0e8f...d9f

Jeg er født med melkeallergi og var en av de som aldri kunne spise noe som helst av kake på bursdager. Kunne spise gelé da! 

Anonymkode: a0dfd...e3e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Hva det du IKKE kan pynte med ift til religion??

Seigmenn kanskje? Mtp gelatin. 

Anonymkode: a0dfd...e3e

• Liker 1
Skrevet

Trenger du å pynte med noe da? Glasur holder vel i massevis. 

Anonymkode: 75d21...5ad

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Luft da, er det OK?!

Herregud. Alle skal gjøre seg så sykt spesielle.. 

Anonymkode: c4650...654

Ja, intoleranse og allergi får nok barna til å føle seg spesielle og unike... 🙄 

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge denne så er det det.

https://matinfo.no/Orkla-Confectionery-og-Snacks-Norge/Bamsemums-stor/07037710023688

Anonymkode: 62ffe...5d3

Og i følge denne er det det ikke. Det sto heller ikke geleringsmiddel/gelatin på posen jeg kjøpte på Coop Extra for en ukes tid siden. Jeg sjekka spesifikt på grunn av fiskeallergi. 

Men jeg ser nå når jeg leter at det står gelatin som innhold flere steder på nett. Jeg antar derfor de enten nylig har skiftet oppskrift (den ene eller den andre veien) eller at det rett og slett varierer fra parti til parti slik det gjør med enkelte produkter (som allergiker hater jeg når det skjer...).

Antar konklusjonen blir at bamsemums i utgangspunktet inneholder gelatin, men at det kan være verdt å sjekke posen der man handler dersom man leter etter noe gelatinfritt? 

Jeg skal sjekke innholdsfortegnelsen på posene på et par ulike butikker når jeg er ute for å handle senere i dag. 

Anonymkode: e1664...e0c

• Liker 2
Skrevet

Om ingen er allergisk mot nøtter, så finnes det mange ulike kaker med nøttebunn som er plantebasert og tar da hensyn til religion, vegansk kosthold, melkeallergi

Anonymkode: 45263...fa5

Skrevet (endret)

Det er bedre at du sjekker med akkurat din barnehage hvilke religiøse eller helsemessige hensyn dere trenger å ta. Det er jo ikke nødvendig å tenke glutenallergi hvis ingen har det eller melkeallergi hvis ingen har det. Seigmenn inneholder gelatin fra svin og passer ikke muslimer eller vegetarianere/veganere, nonstop inneholder melk osv. Vanlig kakestrøssel er som oftest trygt for alle. 

Jeg synes ellers det er veldig fint at du ønsker å ta hensyn til alle. :) Ja, selvfølgelig kan barnehagen eller foreldrene selv sørge for at de allergiske eller muslimske barna får noe godt å spise mens de andre spiser bursdagskake, men jeg har selv sett den enorme gleden barn får når de kommer til bursdag hos oss og faktisk får lov å spise akkurat den samme bursdagskaken som alle andre. Barn som må ta spesielle hensyn i matveien er veldig vant til å føle seg utenfor fordi de enten må avstå fra det de andre spiser eller spise et alternativ. Det koster veldig lite, men betyr så mye, å lage noe som passer for alle. Jeg synes det er direkte latterlig å si "stakkars barn" om et bursdagsbarn (som forøvrig kan spise akkurat hva hjertet begjærer omtrent når de vil) som gud forby må ta bittelitt hensyn og velge noe litt annet til kaken som skal deles i barnehagen. Jeg blir til stadighet sjokkert over hvor lite rause enkelte foreldre er med andre barn. 

Endret av Arkana
  • Liker 10
Skrevet
På 31.1.2019 den 10.47, Arkana skrev:

Det er bedre at du sjekker med akkurat din barnehage hvilke religiøse eller helsemessige hensyn dere trenger å ta. Det er jo ikke nødvendig å tenke glutenallergi hvis ingen har det eller melkeallergi hvis ingen har det. Seigmenn inneholder gelatin fra svin og passer ikke muslimer eller vegetarianere/veganere, nonstop inneholder melk osv. Vanlig kakestrøssel er som oftest trygt for alle. 

Jeg synes ellers det er veldig fint at du ønsker å ta hensyn til alle. :) Ja, selvfølgelig kan barnehagen eller foreldrene selv sørge for at de allergiske eller muslimske barna får noe godt å spise mens de andre spiser bursdagskake, men jeg har selv sett den enorme gleden barn får når de kommer til bursdag hos oss og faktisk får lov å spise akkurat den samme bursdagskaken som alle andre. Barn som må ta spesielle hensyn i matveien er veldig vant til å føle seg utenfor fordi de enten må avstå fra det de andre spiser eller spise et alternativ. Det koster veldig lite, men betyr så mye, å lage noe som passer for alle. Jeg synes det er direkte latterlig å si "stakkars barn" om et bursdagsbarn (som forøvrig kan spise akkurat hva hjertet begjærer omtrent når de vil) som gud forby må ta bittelitt hensyn og velge noe litt annet til kaken som skal deles i barnehagen. Jeg blir til stadighet sjokkert over hvor lite rause enkelte foreldre er med andre barn. 

Dette!! 👏👏👏

Anonymkode: b1de0...e04

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 30.1.2019 den 15.21, Yng Plyng skrev:

Hvorfor i alle dager skal du ha med kake i barnehagen?

Lurte jeg på også, jeg trodde så og si alle barnehager var til en viss grad sukkerfri nå og fraråder kaker etc ved bursdager. 

Selv har vi sendt med fruktspyd når ungene skal ha med noe for å feire, alltid blitt godt mottatt og veldig populært. 

Insisterer du på kake og det er lov i deres bhg så foreslår jeg kokos. Jeg hadde vel vært mer "bekymret" for inneholdet i kaka enn pynten. 

Endret av Chablis
Skrevet

Gulrøtter, purre, paprika, tang, quinoa, kruskakli. Dette tenker jeg setter ungene i en real feststemning. For all del, dropp all frukt- de kan få sukkersjokk. 

Anonymkode: 5c7a7...fa9

• Liker 4
Skrevet
På 30.1.2019 den 7.29, AnonymBruker skrev:

Bevissthet er fint, men "trendigheten" er i ferd med å kvele gleden ved et vanlig fungerende liv for vanlige mennesker.

Anonymkode: 0d6eb...dfe

Glutenfritt kveler gleden din? Og du ser ikke at du er særingen?

Anonymkode: 5a626...9d7

• Liker 4
Skrevet

Granateplekjerne. Så delikat, sunt og godt.

Skrevet

På 29.1.2019 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Herlighet så mye det skal tas hensyn til nå... Før bakte vi kake, alle spiste og var glade.

Anonymkode: d0e8f...d9f

100% enig.

Gleden for barna er borte. Alle skal tas hensyn til for tiden.

Jeg mener at den som har bursdag bestemmer kake, så får heller de som ikke vil spise den la være.

Anonymkode: 9849d...b2b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% enig.

Gleden for barna er borte. Alle skal tas hensyn til for tiden.

Jeg mener at den som har bursdag bestemmer kake, så får heller de som ikke vil spise den la være.

Anonymkode: 9849d...b2b

Gode holdninger å lære barna 🙄

Anonymkode: 48ef2...8df

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen vi brukte var det ikke akseptert med kake. 

Anonymkode: 07b96...ffb

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glutenfritt kveler gleden din? Og du ser ikke at du er særingen?

Anonymkode: 5a626...9d7

Det er svært få barn som har cøliaki.  Hvis hun spør barnehageansatte på av avdelingen og ingen har det er det jo ingen grunn til å bake glutenfritt. 

Endret av Peonjenta
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode holdninger å lære barna 🙄

Anonymkode: 48ef2...8df

Det har bikket over til hysteri for lenge siden. 

Anonymkode: 5c7a7...fa9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...