Rebekka20 Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Hei. Jeg har to katter, en på snart 9 og en på ca halvannet år. Den yngste fikk vi da den var ca 5 uker gammel, siden den var forlatt av sin mor. Den er med andre ord ikke blitt veldig sosialisert med andre katter de første ukene. Det har derimot gått veldig fint med disse to i lag, frem til den siste uken. De har begynt å sloss og krangle til alle døgnets tider til pelsen flyr. Må alltid bryte opp, da jeg er redd de skal skade hverandre. Begge er kastrerte hannkatter, og den eldste har alltid vært "sjefen", både inne og ute i gata bland de andre kattene. Vi har tidligere brukt feliway for å berolige dem, uten at det har hjulpet. De har også hver sin matskål, selvom begge spiser av hverandre sin, og de sover også på forskjellige rom om natten. Er det noen som vet hva som kan være årsaken til dette, evt. hva vi kan gjøre for å forbedre forholdet?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Har du prøvd Pet Remedy? Feliway fungerer ikke for fem øre her. Pet Remedy fås på apotek, og varer dobbelt så lenge. Har en litt snodig lukt men ikke vond. Den fungerer på en annen måte en Feliway, og det virker generelt som at de som ikke får Feliway til å fungere, har bedre resultat med Pet Remedy. Er kattene mye inne om vinteren? Jeg merker at mine plager hverandre mye rundt desember - februar fordi det blir for kaldt til at de orker dra ut, og så blir de gående "oppå" hverandre innendørs uten skikkelig stimulering. Hvis jeg leker mye med de hver dag, (3 - 4 ganger om dagen om jeg har tid, minst 2 ganger om dagen) så slutter de med en gang å irritere hverandre. Har de hver sin doskål? Helst skal det være en do skål til hver katt + 1 ekstra. Selv om de går på begge doene. Kan også bare være at den minste vil begynne å hevde seg, og blir "satt på plass" av eldstemann. Jeg har hatt monser som har kranglet litt når ene ble tenåring - men så roet seg deg og de ble veldig gode venner. Hvordan type krangling er det? Er det biting og kloring, eller mer bare "brudulje" hvor de barker i hop? For den siste typen krangling kan skje når de kjeder seg og må ha ut energi/vil stimulere hjernen, mens den andre går mer på adferd tror jeg. Altså at de ikke tåler tryne på hverandre og vil kjempe om plassen. Hvem av de er det som starter slossingen? Anonymkode: de88e...aca 1
Sussudio Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Er det utekatter? Mine to kattebrødre på blir mer gretne om vinteren. De er utekatter, men orker ikke være like mye ute når det er kaldt og snø. Energien de til vanlig bruker på å være ute samles derfor opp, og får utløp i plaging av bror (og ellers alt de kan komme over). De slåss ikke på alvor, men leking og småknuffing går noen ganger over i noe mer. Når det er mer kattevennlig utevær enser de knapt hverandre. Jeg gleder meg til varmere tider! 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 Maktkamp. Eller lek. Begge deler ser mye mer brutalt ut enn det egentlig er. Forsøk å ikke bryte inn. Hva skjer om det går så langt at den ene skriker/freser eller tydelig får vondt? Normal adferd er da å trekke seg ut av situasjonen. Katter er ganske smarte her da skader i naturen betydde død, så er utrolig uvanlig at de faktisk skader hverandre. Men gitt det du skriver om minste pusen er det mulig han ikke har lært kattespråk, så følg med. Anonymkode: 056e0...740
Diamant20 Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 Her skjer det samme, kattene er omtrent like gamle som dine ( 1år og 4mnd og 8,5 år) det har nok noe med at de kjeder seg men, også at de krangler om rangstigen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå