Pludre Skrevet 8. april 2005 #1 Del Skrevet 8. april 2005 Hei Jenta mi er 7 uker nå, og ammingen har gått rimelig greit, men nå har hun begynt å rote noe forferdelig. Tar ikke skikkelig tak og glipper liksom brystvorta, og blir ofte liggende og glippe, og det gjør usannsynlig vondt. Må legge til at det gjør vondt hele tiden, kjennes ut som kniver og ilende smerter, men jeg har ikke feber eller noe slikt. Har også endelig fått henne til å ta flaske, gikk lang tid før hun skjønte åssen det skulle gjøres, men nå går det altså greit, men nå får hun ikke til å ta puppen. Smertene er der ikke bare når hun tar tak, men hele tiden, og jeg kvir meg til hver eneste amming for det er så vondt at tårene spretter, det er verst på venstre bryst. Kan dette være sopp ?? Jenta mi har også bleieutslett med sopp i, og vi har endelig fått behandling for det. Jeg har også en soppinfeksjon i huden under venstre bryst, og lurer derfor på om det kan være sopp jeg har på brystene, da spesielt på venstre bryst ?? Noen her som vet åssen det kjennes ut ?? Jenta mi har ikke hvitt belegg i munnen, det har vi sjekka, så jeg fikk beskjed om at Mykostatin var utelukket. Fikk beskjed på apoteket å bruke samme salven ( Dactacort ) på brystvortene som jeg bruker på bleieutslettet hennes, bare jeg vasker den av ved hver amming. Nå pumper jeg når jenta ikke får tak, jeg gir opp når hun ikke har fått fatt i puppen innen 30 minutts prøving, og da får jeg ut omtrent 200 ml pr pumping, det venstre brystet produserer faktisk mest, enda det er mest vondt. Nå i stad pumpet jeg ut 150 på det venstre og 100 på det høyre. Høres dette ok ut eller er det lite ?? Og hvor mye skal jeg gi henne pr måltid ?? Hun er 7 uker..... Håper noen kan svare meg, for jeg er helt desperat, har så inderlig lyst til å fortsette å amme. Hilsen Pludre som har vondt i brystene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizzi Skrevet 8. april 2005 #2 Del Skrevet 8. april 2005 Er brystvortene sprukne? Det var mine en periode da jeg ammet. Jeg kjøpte brystskjold på apoteket og det hjalp godt. Brystskjold er en plast/silikonbeskyttelse (vet ikke helt hva) som legges utenpå brystet mens du ammer. Trykket direkte på vorten blir dermed ikke så stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 8. april 2005 #3 Del Skrevet 8. april 2005 Hei Nå i stad pumpet jeg ut 150 på det venstre og 100 på det høyre. Høres dette ok ut eller er det lite ?? Og hvor mye skal jeg gi henne pr måltid ?? Hun er 7 uker..... Håper noen kan svare meg, for jeg er helt desperat, har så inderlig lyst til å fortsette å amme. Hilsen Pludre som har vondt i brystene Uff, jeg føler meg deg. Og jeg syns du er både flink og tålmodig som virkelig går inn for amming selv om det gjør så vondt... Kan ikke hjelpe deg med noe av det andre du lurer på, men når det gjelder hvor mye du har pumpet, syns jeg det høres bra ut. Og når det gjelder morsmelk trenger du ikke posjonere det ut - hun kan få så mye hun vil, og om hun har fått for mye så bare kommer det opp igjen. Lykke til videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martine Skrevet 8. april 2005 #4 Del Skrevet 8. april 2005 Det høres ut som sopp du har. Jeg brukte canesten mot sopp. snakk med legen hva du skal bruke. Hvis det er sprukket er det lurt å bruke skjold. Fort ut å kjøp! Det er en en fryd å amme med disse på. Men babyen kan ha problemer med å suge. Ring ammehjelpa på det stedet du bor! står i telefonkatalogen. De vil kunne hjelpe deg med alle spørsmål. Du kan ringe hvor som helst i landet. De har mye erfaring! Bare la babyen ta til den er mett av morsmelk. Høres ut som du har masse melk. Flott! Stå på du er kjempeflink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 9. april 2005 #5 Del Skrevet 9. april 2005 Er brystvortene sprukne? Det var mine en periode da jeg ammet. Jeg kjøpte brystskjold på apoteket og det hjalp godt. Brystskjold er en plast/silikonbeskyttelse (vet ikke helt hva) som legges utenpå brystet mens du ammer. Trykket direkte på vorten blir dermed ikke så stort. Jeg brukte dette fra begynnelse til slutt når jeg ammet, og det var en helt annen verden. Kan absolutt anbefales!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2005 #6 Del Skrevet 9. april 2005 Brystskjold berget ammingen min i hvert fall!Ut å kjøp! Du gjørt en kjempejobb, flink er du! Ikke gi dg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 9. april 2005 #7 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg vil også anbefale brystskjold. Det måtte jeg også bruke i perioder. I tillegg bør du smøre brystvorten med morsmelk etter amming og la det lufttørke. Det skal ha bra effekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Twigi ulogget Skrevet 9. april 2005 #8 Del Skrevet 9. april 2005 Hei, du flinke mamma! Jeg kan ikke uttale meg om sopp etc, men jeg kan kanskje oppmuntre deg litt. Med min første, så slet vi/jeg fryktelig med ammingen. Han ville ikke ta tak, det gjorde fryktelig vondt, og jeg følte at jeg ammet døgnet rundt. Skaffet brystskjold, og det hjalp. Jeg tok deretter annenhver amming med skjold, og annenhver med pumping og så flaske. Han ville ikke ta ordentlig tak uten skjold, så det ble mye styr. Så plutselig en natt, var han så sulten at han ikke hadde tid til at jeg skulle ordne med skjoldet - han heiv seg over puppen, og jeg sa bare: Nå har du vist at du greier det! Etter det gikk det uten problemer (men ikke uten smerter) Dessverre husker jeg ikke hvor gammel han var da - nå er han voksen, så det begynner å bli en stund siden Men trøsten til deg: Når vi kom over de første problemene - tror det tok ca 3 mnd tilsammen - så gikk alt så fantastisk fint! Jeg hadde masse melk - det ser jeg at du har også, det var lettvint og smertefritt å amme, han vokste seg stor og frisk. Jeg ammet til han var ett år, det samme med nestemann (uten problemer). Nå er begge "voksne", de har vært veldig lite syke, er slanke, sunne, friske ungdommer som jeg er veldig glad for at jeg ammet lenge. Og alt begynte med masse ammeproblemer og smerter, så det går over. Det føltes som å trekke lokomotiv med puppen, uten at jeg egentlig har prøvd det..... Vær tålmodig, stell pent med deg selv, og gled deg til du er over kneika og alt forhåpentligvis går fint! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #9 Del Skrevet 9. april 2005 Ring ammehjelpen du!!! Der får du kyndig hjelp!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabelsnuppa Skrevet 11. april 2005 #10 Del Skrevet 11. april 2005 Stakkars deg! Så trist å få ødelagt kosestundene som ammingen bør være av smerter. Jeg vet ikke om det er sopp eller noe helt annet som gjør at dere har problemer, men det finner du forhåpentligvis ut av. Tenkte bare å tipse deg om å få sjekket tungebåndet til babyen din. Hvis det er for kort, kan det skape sugeproblemer for småtten og smerter for mamma'n. (En venninne av meg hadde det sånn. Gråt av smerte hver gang hun ammet, men etter at legen hadde klipt opp tungebåndet, ble det som en ny verden for henne og datteren.) Lykke til - håper det ordner seg for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #11 Del Skrevet 11. april 2005 Hei på deg! Dette kunne jeg virkelig ha skrevet selv for to år siden. Trodde ammingen skulle være bare kos, men tok veldig feil der ja! Hadde akkurat slike smerter som du beskriver både under amming og ellers. Ringte ammehjelp, var hos lege, skrev til en ammeklinikk i Oslo(som jeg tror er nedlagt nå?). Ble iallefall overbevist om at det var sopp det dreide seg om ja! Jeg fikk beskjed av amme-ekspertene om å smøre med mycostatin 6 eller var det 8 ganger om dagen. (Legen sa bare 2) Jenta mi hadde heller ikke noe hvitt i munnen. Jeg smurte og smurte og ble nå etterhvert kvitt det. Men det tok lang tid. Tror hun var rundt 5-6 måneder før det ble helt bra. Og etter den tid var det bare fryd og gammen med hele amminga! Var da kjempeglad for at jeg ikke hadde gitt opp ja... Har nå fått ei jente til - og var forberedt på samme opplegget. Men, neida...hadde antydning til sopp-smerter de første 2-3 ukene, men så ble det jammen helt bra! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #12 Del Skrevet 11. april 2005 http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthr...44&page=1&pp=10 her kan du også finne råd om sopp samme som siste gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå