AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Jeg er så lei av å lage de samme 5 rettene dag ut og dag inn. Jeg og sambo er ikke kresen og spiser det meste. Hva kan vi lage til middag som er rimelig og godt? Vi prøver å kutte i matbudsjettet og tar gjerne imot forslag slik at vi kan lage oss en matplan for noen uker framover. Anonymkode: 1be1d...b42
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Spis ut av fryseren. I dag har jeg spist 2 stekte pølser, 2 skiver med stekt egg, løk og piffikrydder. Kostet vel kanskje 15kr. Egg og havregryn er et must å ha i hus når man lever på budsjett. Ellers kjøper jeg alt mulig rart på «-50% pga dato» og legger det i fryseren. Ingen problem. Anonymkode: a84c3...320
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Dere sparer penger på å se alle måltidene og hele uka/flere uker under ett. Det er det samme hva dere spiser, så lenger dere spiser opp, og baserer dere på rimelige basisvarer, og sper på med mindre mengder "luksusvarer". Les tilbudsaviser, men ikke la dere lure. Planlegg handleturer og ikke kjøp mer enn dere kommer til å spise før det blir dårlig. Ha et lager (som dere har oversikt over) med langtidsholdbare matvarer (tørrvarer, hermetikk, fryst). Et tips er å ha samme "type" middag for hver dag i uka, det fjerner en del valgmuligheter så det blir mulig å bestemme seg, og det blir dermed mer reell variasjon. Noen har kjøttfri mandag og taco på fredag, dere må finne noe som passer for dere. Det trenger ikke være "fancy", enkle måltider kan være både næringsrike og ofte lette å like. For inspirasjon og spesifikke oppskrifter er det mye lettere om dere titter i en kokebok (kan lånes på biblioteket) eller googler. Anonymkode: 20927...e33
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Tusen takk for gode råd fra dere begge! Jeg har prøvd å Google, men føler jeg drukner i alle oppskriftene. Vi har dessverre ikke fryser. Vi er midt i en flytteprosess og kommer til å ha det litt kaotisk de neste månedene. Har dere noen konkrete oppskrifter på billig mat. Gjerne hva man kan lage av restene i dagene etterpå osv.... Vi spiser mye wok, kylling med ris og ulike pastatyper, men begynner å bli litt lei... Jeg er så lite kreativ og det blir til at vi lager mye det samme igjen og igjen. - Trådstarter Anonymkode: 1be1d...b42
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 Linsesuppe med eller uten pølsebiter, ostesmørbrød til. 1 løk, 1-2 båter hvitløk 3 dl røde linser 1 liter vann (eller usaltet kraft) (buljongterninger tilsvarende 1 liter, eller 1 ts salt) 2 ss sitronsaft Stek løken gyllen, tilsett linser og vann, kok i 25-30 minutter (tilsett knuste buljongterninger eller salt mot slutten), tilsett sitronsaft, kjør eventuelt med stavmikser. Kan varieres i det uendelige, med krydder og diverse. Anonymkode: baa3e...646
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Lapskaus og omelett/pytt i panne av rester er veldig godt. Stekt ris med amerikansk blanding (grønnsaker) Gryteretter der dere lager lite ris så det ikke blir rester av det, så dere kan velge mellom ris, pasta og potet når dere spiser restene av gryteretten. Pitabrød med noe digg i. Kan også bake selv. Anonymkode: 3b356...cc3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd fra dere begge! Jeg har prøvd å Google, men føler jeg drukner i alle oppskriftene. Vi har dessverre ikke fryser. Vi er midt i en flytteprosess og kommer til å ha det litt kaotisk de neste månedene. Har dere noen konkrete oppskrifter på billig mat. Gjerne hva man kan lage av restene i dagene etterpå osv.... Vi spiser mye wok, kylling med ris og ulike pastatyper, men begynner å bli litt lei... Jeg er så lite kreativ og det blir til at vi lager mye det samme igjen og igjen. - Trådstarter Anonymkode: 1be1d...b42 Oj, uten fryser blir det vanskelig. Har dere ikke fryserdel i kjøleskapet engang? Drukner du i oppskrifter er vel ikke flere oppskrifter løsningen. Du må sette deg ned å se hva dere har, tenke igjennom hva dere har lyst på, kjøpe det som mangler, og smekke sammen noe. Det blir helt sikkert godt. Trikset med å google oppskrifter er å google ingredienser + "oppskrift" eller "type måltid", ikke "navn på oppskrift", om det ikke er en spesifikk oppskrift du er ute etter, og da kreves spesifikke ingredienser, som med stor sannsynlighet er dyre. Anonymkode: 20927...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå