Gå til innhold

Kinesiske turister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som er på ferie i Thailand. Vår 2. reise hit sammen. Vi bor på en fin resort på en øy sørvest i landet. 

Her er det stort sett familier fra Skandinavia, Tyskland - og Kina. Det vi opplever nå er at kineserne skiller seg svært ut, på en negativ måte. De er høylytte og beordrer servitører til å hente ting uten å bruke høflighetsfraser, de sniker i køer og de dulter borti folk som forsyner seg fra frokostbufeen. Det å skylle ned etter å ha vært på toalettet er for de helt uvanlig og jeg har personlig til gode å se én kineser vaske hendene sine etter toalettbesøk. 

Vi var nettopp ute for å spise middag på en ganske populær restaurant. På nabobordet satt en stor kinesisk familie ved et langbord. Da de var ferdig med å spise så det ut som om 139 hunder og katter hadde vært i et slagsmål - det fløt med matrester OVERALT. Det var noen barn i selskapet, sånt kan skje når barna spiser tenker man jo gjerne.. Men, her hadde de voksne strødd omkring seg med matrester på alle andre steder enn på fat og tallerkener. Det så ut som en jævla svinesti.. Sinnsykt respektløst overfor servitørene som jobbet der, synes virkelig synd på de.. 

Jeg/vi har ikke opplevd kinesiske turister noe særlig tidligere, men kan ikke si at jeg ble videre imponert. De fremstår som totalt respektløse. When in Rome do as Romans do.... 

Skal ikke skjære alle over én kam, men er interessert i å høre andres erfaringer med kinesiske turister. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thailand har visumfri reise for alle kinesere, og de kan få en pakketur for ca 5000 kroner per person. Det fører til at mange kinesere fra landsbygda drar til Thailand, og de oppfører seg ikke bra.

På kinesisk så prater man direkte, og det regnes ikke som uhøflig. Når de oversetter det de sier til engelsk så blir det fort feil. Siden man pleier å bruke en bolle med ris til å spise, så er det vanlig å plassere matrester ved siden av bollen, det samme med servietter. Om de kommer fra bygda så er det vanlig å kaste det ned på gulvet. Skylle ned på toalettet er vanlig, men en del folk fra bygda har ikke vanntoalett. 

Jeg bor i Kina så jeg har en del erfaring med kinesere.

• Liker 11
Skrevet
På 29.1.2019 den 22.22, Camlon skrev:

Thailand har visumfri reise for alle kinesere, og de kan få en pakketur for ca 5000 kroner per person. Det fører til at mange kinesere fra landsbygda drar til Thailand, og de oppfører seg ikke bra.

På kinesisk så prater man direkte, og det regnes ikke som uhøflig. Når de oversetter det de sier til engelsk så blir det fort feil. Siden man pleier å bruke en bolle med ris til å spise, så er det vanlig å plassere matrester ved siden av bollen, det samme med servietter. Om de kommer fra bygda så er det vanlig å kaste det ned på gulvet. Skylle ned på toalettet er vanlig, men en del folk fra bygda har ikke vanntoalett. 

Interessant lesning. Det er såpass ille at jeg neste gang faktisk kommer til å velge et sted hvor det ikke er så mange kinesere. 

• Liker 2
Skrevet
På 29.1.2019 den 16.22, Camlon skrev:

Jeg vet veldig lite om Kina, kinesere og kinesisk økonomi, men jeg ville nesten trodd at om man var fra et område som var såpass fattig at det ikke engang var vanlig med vanntoalett ville 5000 kr vært en ganske enorm sum? Hva ligger gjennomsnittslønnen på i disse områdene? 

Anonymkode: 4c59e...1da

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spesielt mye erfaring med kinesiske turister, men jeg har vært på ferie i Kina og jeg var ikke akkurat imponert over nivået av hygiene og høflighet, for å si det forsiktig. Men det er når jeg ser det gjennom vestlige/norske briller. At noen ikke er høflige i mine vestlige øyne betyr ikke at de ikke kan være høflige etter kinesiske normer.

På flyet til Kina var det tilfeldigvis kun skandinaviske passasjerer og turen forløp som flyturer pleier. På veien tilbake, derimot, var fordelingen kinesere/skandinaver i prosent kanskje 70/30. Og flyet så ikke ut allerede halvveis inn i turen og luktet som en kloakk. Det var avføring, urin, dopapir, søppel og matrester overalt på samme måte som i gatene i Kina. Jeg tror delvis det dreier seg om manglende erfaring med vår type toaletter og med dopapir, men også med den manglende/annerledes organiserte renovasjonshåndteringa i Kina. Hvorfor putte søpla i en søppelpose dersom posen uansett bare brøytes ut i hauger i gatene (der folk også gjør fra seg på grunn av mangelen på offentlige toaletter), rives i filler i prosessen og blir liggende der til noen kommer for å skrape opp søpla kanskje en uke senere? Da er det like enkelt å bare kaste ting fra seg der man er. 

Det med mat/spising som ble forklart over meg her var interessant.  :) 

Anonymkode: 51a2c...786

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at kinesiske turister er høylydte og tar lite hensyn til andre rundt dem.

Anonymkode: b7c6a...155

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet veldig lite om Kina, kinesere og kinesisk økonomi, men jeg ville nesten trodd at om man var fra et område som var såpass fattig at det ikke engang var vanlig med vanntoalett ville 5000 kr vært en ganske enorm sum? Hva ligger gjennomsnittslønnen på i disse områdene? 

Anonymkode: 4c59e...1da

5000 er ikke en enorm sum på landsbygda i Kina. Lønnen ligger på ca 20,000 kroner i året, man får beholde hele summen og de slipper unna en del utgifter. Det er også stor variasjon, noen tjener mye mer.

Grunnen til at de ikke skaffer seg vanntoalett er fordi de ikke ser vitsen, ikke fordi de ikke har råd. Har man aldri brukt vanntoalett, så er man vant til utedo. Det vil også koste mye mer enn 5000 kroner, fordi man må også bygge et kloakksystem.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke spesielt mye erfaring med kinesiske turister, men jeg har vært på ferie i Kina og jeg var ikke akkurat imponert over nivået av hygiene og høflighet, for å si det forsiktig. Men det er når jeg ser det gjennom vestlige/norske briller. At noen ikke er høflige i mine vestlige øyne betyr ikke at de ikke kan være høflige etter kinesiske normer.

På flyet til Kina var det tilfeldigvis kun skandinaviske passasjerer og turen forløp som flyturer pleier. På veien tilbake, derimot, var fordelingen kinesere/skandinaver i prosent kanskje 70/30. Og flyet så ikke ut allerede halvveis inn i turen og luktet som en kloakk. Det var avføring, urin, dopapir, søppel og matrester overalt på samme måte som i gatene i Kina. Jeg tror delvis det dreier seg om manglende erfaring med vår type toaletter og med dopapir, men også med den manglende/annerledes organiserte renovasjonshåndteringa i Kina. Hvorfor putte søpla i en søppelpose dersom posen uansett bare brøytes ut i hauger i gatene (der folk også gjør fra seg på grunn av mangelen på offentlige toaletter), rives i filler i prosessen og blir liggende der til noen kommer for å skrape opp søpla kanskje en uke senere? Da er det like enkelt å bare kaste ting fra seg der man er. 

Det med mat/spising som ble forklart over meg her var interessant.  :) 

Hvor var det du dro? Flere av kjøpesenterene rundt meg er så rene at jeg kan spise fra gulvet. T-banen og hovedgatene er stappfult av folk, men er fortsatt rene. Det er noen gater som ikke er rene, men det er fordi ingen rydder dem. Jeg bor i Tianjin, som ikke er Kinas reneste by.

Folk kaster som oftest søppelet i søppelkassen, og søppelet blir fjernet før det blir fult. Folk flest gjør ikke fra seg på gatene. Det er kjent at noen barn gjør fra seg på gata, men det er et begrenset problem. Og årsaken er ikke mangel på offentlige toaletter, men fordi det er praktisk og fordi folk tror bleier er dårlig for babyhud.

Jeg har også tatt mange fly (og tog) med kinesere, og alt var helt normalt. Det var ingen/lite søppel som fløt rundt, og toalettene var ok. Og selv i rene Norge så er det mange skitne toaletter. Kanskje luktet det vondt, men jeg har dårlig luktesans så jeg legger ikke merke til det.

Om jeg skal klage på dårlige fly, så må jeg klage på Norwegian fra Bangkok til Oslo. De fleste fikk ingen mat, og for oss som hadde bestilt mat så fikk vi for lite mat. De krevde også betaling for høretelefoner og teppe. Flyvertinnene var ingen steder å se, utenom for å levere bestillinger. Selv om de fleste på flyet var skandinaviere så ble det litt skittent, fordi folk bestilte mat og spiste medbrakt mat på ulike tider av døgnet. Det blir mer ryddig om folk spiser samtidig, og flyvertinnene kommer en halv time senere og rydder opp.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har vært en del i Asia, og har også opplevd kinesiske turister som noe spesielt, og da ikke på en positiv måte. Noen få ganger har jeg møtt yngre kinesere som reiser alene eller i par, og det er noe helt annet. Men når de kommer i store grupper, blir det helt krise. 

Anonymkode: bf8cd...652

Skrevet
14 minutter siden, Camlon skrev:

Hvor var det du dro? Flere av kjøpesenterene rundt meg er så rene at jeg kan spise fra gulvet. T-banen og hovedgatene er stappfult av folk, men er fortsatt rene. Det er noen gater som ikke er rene, men det er fordi ingen rydder dem. Jeg bor i Tianjin, som ikke er Kinas reneste by.

Folk kaster som oftest søppelet i søppelkassen, og søppelet blir fjernet før det blir fult. Folk flest gjør ikke fra seg på gatene. Det er kjent at noen barn gjør fra seg på gata, men det er et begrenset problem. Og årsaken er ikke mangel på offentlige toaletter, men fordi det er praktisk og fordi folk tror bleier er dårlig for babyhud.

Jeg har også tatt mange fly (og tog) med kinesere, og alt var helt normalt. Det var ingen/lite søppel som fløt rundt, og toalettene var ok. Og selv i rene Norge så er det mange skitne toaletter. Kanskje luktet det vondt, men jeg har dårlig luktesans så jeg legger ikke merke til det.

Beijing, og dette var det Beijing jeg i større eller mindre grad møtte de fleste steder med unntak av ambassadestrøket, de aller mest fancy boligområdene, rundt de dyreste hotellene, i paradegater og i parker. Det var bare som regel litt mer skuffa sammen i hauger, hauger voksne mennesker satte seg ned inntil for å gjøre sitt fornødne. De få offentlige toalettene som fantes var ekstremt skitne og ekle, men først og fremst var de for få og det sto glatt 80 mennesker i kø foran hvert eneste ett av dem. Dette var i år 2000 og jeg vet folk sier at Beijing før og etter OL er som natt og dag og det er godt mulig. Men jeg vet også at andre jeg har snakket med som har vært der senere enn meg har bekreftet mitt inntrykk. Det var rett og slett ille der, verre enn noen andre land og steder jeg har vært og jeg har reist mye rundt i en del av verdens aller fattigste områder.

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Beijing, og dette var det Beijing jeg i større eller mindre grad møtte de fleste steder med unntak av ambassadestrøket, de aller mest fancy boligområdene, rundt de dyreste hotellene, i paradegater og i parker. Det var bare som regel litt mer skuffa sammen i hauger, hauger voksne mennesker satte seg ned inntil for å gjøre sitt fornødne. De få offentlige toalettene som fantes var ekstremt skitne og ekle, men først og fremst var de for få og det sto glatt 80 mennesker i kø foran hvert eneste ett av dem. Dette var i år 2000 og jeg vet folk sier at Beijing før og etter OL er som natt og dag og det er godt mulig. Men jeg vet også at andre jeg har snakket med som har vært der senere enn meg har bekreftet mitt inntrykk. Det var rett og slett ille der, verre enn noen andre land og steder jeg har vært og jeg har reist mye rundt i en del av verdens aller fattigste områder.

Om du tror Kina i år 2000 ligner på Kina idag så vet du skremmende lite om Kina. På den tiden så var Kina et fattig land, og majoriteten av befolkningen hadde vokst opp under Mao.

Og jeg har aldri sett 80 mennesker i kø foran de offentlige toalettene, fordi nesten ingen bruker dem lenger. Hvorfor bruke et skittent offentlig toalett, når det er rene toaletter i kjøpesenterene?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Camlon skrev:

Om du tror Kina i år 2000 ligner på Kina idag så vet du skremmende lite om Kina. På den tiden så var Kina et fattig land, og majoriteten av befolkningen hadde vokst opp under Mao.

Og jeg har aldri sett 80 mennesker i kø foran de offentlige toalettene, fordi nesten ingen bruker dem lenger.

Jeg har ikke sagt at Beijing i 2000 og Beijing i 2019 er likt, jeg har vel snarere påpekt det motsatte. Men det er ikke 100 år siden år 2000, det er litt over 18 og stort sett er befolkningen den samme. Og hvis du ser på når artikkelen jeg lenket til er fra, så er den ikke akkurat fra forrige århundre den heller. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at Beijing i 2000 og Beijing i 2019 er likt, jeg har vel snarere påpekt det motsatte. Men det er ikke 100 år siden år 2000, det er litt over 18 og stort sett er befolkningen den samme. Og hvis du ser på når artikkelen jeg lenket til er fra, så er den ikke akkurat fra forrige århundre den heller. 

Kina er ikke som Norge hvor nesten ingenting har forandret seg de 20 årene. I år 2000, så hadde alle over 30 sin utdannelse fra kommunisttiden, nå er det alle over 50. Det utgjør en stor forskjell.

I tillegg så har myndighetene prøvd å få ting til å fungere bedre og få folk til å oppføre seg bedre. F.eks. på den tiden så hadde alle barn åpne bukser, nå bruker majorieten bleier. På den tiden så fungerte ikke søppelhåndteringen, idag fungerer det. På den tiden måtte man bruke offentlige toaletter, nå har man rene kjøpesentere med rene toaletter.

Det er selvfølgelig mange problemer som henger igjen, men jeg må få lov til å klage når du later som om problemene i år 2000 er problemene idag. Og bildene i artikkelen viser søppel etter spesielle hendelser, ikke hvordan det normalt ser ut. Tar du en titt etter at russen har herjet i Norge så ser det også ut som en svinesti.

Skrevet

Var nylig i Thailand selv og vi reagerte også på kinesiske turister. Fryktelig høylytte og hensynsløse. Virket som thaiene ikke var så begeistret de heller. 

Anonymkode: ad5d2...aa7

Skrevet

En taxisjåfør vi snakket med sa st de ikke likte kinesiske turister. De hadde egne taxier, egne restauranter, egne busser og egne guider. Det lokale næringslivet tjente ingenting på kineserne, de fikk bare bråket og hensynsløsheten deres. 

Anonymkode: ad5d2...aa7

• Liker 1
Skrevet

En kjent problemstilling. I Kina må de bruke albuer for komme seg frem. Normal høflighet bør de lære seg når de reiser rundt i verden hvis de ikke vil ødelegge sitt eget rykte. Blir litt som med tyskere og bobiler, og kapre solsenger. Alle har vel sine negative sider. Men er generelt enig i at kinesere nok skiller seg ut negativt. 

Anonymkode: d5d1a...384

Skrevet

Kinesere har jo et veldig dårlig rykte. Man må ikke 20 år tilbake i tid for å finne eksempler på dette. Link 1. Link 2.

Problemet ligger i den voldsomt økende middelklassen i Kina. Det er horder av nyrike kinesere som vet lite hvordan verden utenfor deres egen by fungerer, og mange vet, men bryr seg ikke. Når man ikke er vant til å gjøre fra seg på do, kaste søppel i søppelkasse og stå i kø, vil de jo ikke på magisk vis begynne med dette så fort de havner utenlands heller.

Anonymkode: f44f3...1b7

• Liker 1
Gjest Lily_88
Skrevet (endret)

Kinesere lever i ett lukket land; YouTube,Facebook,Snapchat osv er ikke tilgjengelig. Myndighetene tillater ikke dette, men de har andre apper som er lik, men kun for kinesere. Ingen påvirkning utenfra. Mange kinesere som jobber og studerer utenlands ser galskapen, men de kan bli kneblet og rettsforfulgt hvis de sier imot myndighetene.

Familie betyr alt, Mor og far står høyest. Men det viktigste av alt; alle mann for seg selv! Det er derfor du ser kinesere lesser på tallerkenen på buffee-middag/frokost. De må ha det beste først, og siden det er all-inclusive, da tar de til det ikke er mer. 

Barn blir en sjeldenhet framover, og de få barna som vokser opp nå, blir kalt "little emperors". De får gjøre hva de vil, grise som de vil og herje. Det blir som regel kun ett barn i familien, så de gjør alt for barnet. Dessverre blir mange ikke disiplinert.

Jeg var på ferie, og hadde en kinesisk storfamilie i naborommet, etter 3 dager ble de kastet ut av resorten, de oppførte seg ikke respektfullt mot ansatte og griset overalt 😮 mange av de kineserne som reiser nå, har aldri møtt utlendinger eller vært utenfor grensa, og er det unge kinesere med mor, far og besteforeldre med på lasset; da vil du ikke være verten demmes...

Endret av Lily_88
Skrivefeil
Skrevet
13 minutter siden, Camlon skrev:

Kina er ikke som Norge hvor nesten ingenting har forandret seg de 20 årene. I år 2000, så hadde alle over 30 sin utdannelse fra kommunisttiden, nå er det alle over 50. Det utgjør en stor forskjell.

I tillegg så har myndighetene prøvd å få ting til å fungere bedre og få folk til å oppføre seg bedre. F.eks. på den tiden så hadde alle barn åpne bukser, nå bruker majorieten bleier. På den tiden så fungerte ikke søppelhåndteringen, idag fungerer det. På den tiden måtte man bruke offentlige toaletter, nå har man rene kjøpesentere med rene toaletter.

Det er selvfølgelig mange problemer som henger igjen, men jeg må få lov til å klage når du later som om problemene i år 2000 er problemene idag. Og bildene i artikkelen viser søppel etter spesielle hendelser, ikke hvordan det normalt ser ut. Tar du en titt etter at russen har herjet i Norge så ser det også ut som en svinesti.

Kun ett av småbarna vi så i 2000 hadde åpnen bukse, resten gikk med bleier alle sammen. Jeg snakker om større barn og voksne.

Jeg foreslår at du leser artikkelen jeg lenket til lenger oppe, siden du tydeligvis ikke har gjort det enda. Den er fra 2015 og handler om et i høyeste grad fortsatt levende søppelproblem i kinesiske storbyer, og det er på ingen måte knyttet til spesielle hendelser eller høytider. Du skriver jo til og med selv om hvordan kinesere fra bygda kaster matrestene sine rett på gulvet. 

Her er litt mer lesestoff/bilder til deg. Ikke nødvendigvis verdens mest seriøse kilder alt sammen, men det danner seg etterhvert et bilde, og det er ikke det samme bildet som du tegner. Jeg er rett og slett ikke alene om å ha møtt et temmelig møkkete og forsøpla Kina. Noe sier meg at du kanskje ikke beveger deg særlig langt utenfor de fineste strøkene og de mest fancy kjøpesenterne? 

http://www.chinahush.com/2014/03/17/the-most-disgusting-trains-in-china/

https://jessicajhill.wordpress.com/2012/12/13/peeing-in-public-chinas-dirty-streets/

https://travelfreak.net/living-like-a-local-what-a-chinese-city-really-looks-like/

https://blogs.transparent.com/chinese/10-things-i-hate-about-china/

https://www.weirdasianews.com/2014/08/19/glimpse-chinas-dirty-beaches/

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kun ett av småbarna vi så i 2000 hadde åpnen bukse, resten gikk med bleier alle sammen. Jeg snakker om større barn og voksne.

Jeg foreslår at du leser artikkelen jeg lenket til lenger oppe, siden du tydeligvis ikke har gjort det enda. Den er fra 2015 og handler om et i høyeste grad fortsatt levende søppelproblem i kinesiske storbyer, og det er på ingen måte knyttet til spesielle hendelser eller høytider. Du skriver jo til og med selv om hvordan kinesere fra bygda kaster matrestene sine rett på gulvet. 

Her er litt mer lesestoff/bilder til deg. Ikke nødvendigvis verdens mest seriøse kilder alt sammen, men det danner seg etterhvert et bilde, og det er ikke det samme bildet som du tegner. Jeg er rett og slett ikke alene om å ha møtt et temmelig møkkete og forsøpla Kina. Noe sier meg at du kanskje ikke beveger deg særlig langt utenfor de fineste strøkene og de mest fancy kjøpesenterne? 

Bleier var alt for dyrt for folk flest i år 2000, og åpne bukser var helt normalt. At du bare så en er veldig merkelig. Eldre barn tisser av og til på gata, men de skjuler seg selv. Blant voksne har jeg fortsatt til gode å se et eneste eksempel. Du beskriver et problem som ikke eksisterer lenger. 

Jeg kjenner til søppelproblemet, men det er et helt annet problem enn det du beskriver. Problemet er at man dumper det i store søppelfyllinger, og de ødelegger naturlivet rundt. Som mange andre land så er forsøpling et problem, men det er fordi noen folk ikke kaster søplet hvor det skal, ikke fordi søppelhåndteringen ikke fungerer. Det er også mange steder hvor søppel er ikke et problem som hovedgater, bedre boligområder, t-bane, kjøpesentere og offentlige bygg.

Og som sagt jeg bor i Tianjin, som ikke er Kinas reneste by. Jeg bor heller ikke i det fineste strøket i byen, det er finere sør, øst og i sentrum. Skal flytte til et bedre område snart. Forskjellen er at jeg har virkelig erfaring, ikke erfaring fra år 2000 + propaganda.

Artikkel 1: En person har tatt bilde av de mest skitne stedene han kunne finne.

Artikkel 2: Barn som tisser på gaten, noe jeg har bekreftet er et problem. 

Artikkel 3: Ingen anelse hvor denne personen her, men ikke i en normal kinesisk storby. F.eks. jeg har aldri sett noen brenne søppel og du kan bare glemme å få et måltid for 50 cents. Det koster ca 1.5 dollar på de billigste stedene. Du vil også se biler og elektriske sykler i en storby, ikke tuk-tuk og scootere. 

Artikkel 4: En som beskriver ting han ikke liker med Kina. Er enig med det meste.

Artikkel 5: Søppel på strender er definitivt et problem, spesielt for folk som meg som er vant til søppelfri strand, men bildet er ikke representativt. 

1 hour ago, Lily_88 said:

Det er derfor du ser kinesere lesser på tallerkenen på buffee-middag/frokost. De må ha det beste først, og siden det er all-inclusive, da tar de til det ikke er mer. 

Tenker du på videoen hvor noen kinesere lesser på i en utlandsk buffee?

Det er ikke min erfaring. Dro til buffee for en uke siden, kostet 80 kroner per person, noe som ikke regnes som spesielt dyrt. Det var masse god mat, fri øl og cola-bokser, iskrem, nystekte vafler og nystekt biff i peppersaus. Ingen løp rundt og samlet mat. 

Jeg har også gått flere ganger til en annen kjøttbuffe som koster 60 kroner per person. Det er en av de billigere kjøttbuffene her. Veldig godt kjøtt som kommer nystekt, alt annet er halvgodt. Den fungerer også vanlig, ingen løp rundt og samlet mat. 

Endret av Camlon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...