Gå til innhold

Kopiere nøkler av en kopi - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Samboer og jeg eier hus. Vi hadde to originalnøkler og fikk laget en kopi. Så har jeg mistet den ene originalnøkkelen. Jeg er ikke redd for innbrudd, for det ble mistet i havet, gitt. Og uten noen navnelapp på. :)

Problemet er at den originalnøkkelen vi har igjen, er litt slitt og rundet i kantene. Kopien er "skarp og fin". 

Vet dere om Jernia og lignende steder kan og har lov å ta kopi av en kopi når man også har med en original? Vi må reise et lite stykke for å få det til, så greit å vite i forkant. :)

Anonymkode: 3b4ee...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Oslo tar de kopi av kopi av kopi av kopien om så er. Ingen bryr seg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er en systemnøkkel (merket med sifre/bokstaver) kan den ikke kopieres fritt, men da skal dere i så fall ha fått overdratt kopieringsrettighetene sammen med huset. Ellers er det ikke noen begrensninger, så vidt jeg vet. Butikken må ha nøkkelemnet, naturligvis, men hvis det er type TrioVing, skal det være null problem.

Anonymkode: 179e2...129

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis det er en systemnøkkel (merket med sifre/bokstaver) kan den ikke kopieres fritt, men da skal dere i så fall ha fått overdratt kopieringsrettighetene sammen med huset. Ellers er det ikke noen begrensninger, så vidt jeg vet. Butikken må ha nøkkelemnet, naturligvis, men hvis det er type TrioVing, skal det være null problem.

Enig i alt. Typisk har feks borettslag systemnøkler.

Skrevet

Hvis du er usikker på om butikken har nøkkelemnet, kan du sikkert ta et bilde av nøkkelen, sladde "taggene", og sende en forespørsel til butikken.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mr.Mint sier jo på sin side at de gjerne kopierer systemnøkler, så lenge de har korrekt emne til det. 

Skrevet
Just now, Fjompen said:

Mr.Mint sier jo på sin side at de gjerne kopierer systemnøkler, så lenge de har korrekt emne til det. 

Det er sikkert noen som gjør det, men det skal de ikke egentlig gjøre. Butikkene har sannsynligvis en avtale med nøkkelfabrikanten, for å få kjøpt emner, som de bryter da.

Skrevet

Det er en vanlig trioving. Og som sagt så kan vi legge frem original og kopi, men jeg er redd originalen er for slitt til å kopieres. Selv om jeg kanskje tar feil. Vi trenger en tredje nøkkel til nøkkelboksen til alarmselskapet :)

Skrevet

Det går helt fint. Er kun systemnøkkler de ikke kopierer. Det er sjeldent man har på hus.

Anonymkode: 160d6...194

Skrevet

Det er sikkert noen som gjør det, men det skal de ikke egentlig gjøre. Butikkene har sannsynligvis en avtale med nøkkelfabrikanten, for å få kjøpt emner, som de bryter da.

Greit nok, kilden min er 8 år gammel, men den gjelder jo bare i større grad nå: https://www.dinside.no/bolig/systemnokler-ikke-kopisikre-likevel/61791751

Det er en vanlig trioving. Og som sagt så kan vi legge frem original og kopi, men jeg er redd originalen er for slitt til å kopieres. Selv om jeg kanskje tar feil. Vi trenger en tredje nøkkel til nøkkelboksen til alarmselskapet :)

Hvis det er en vanlig nøkkel, så er jo det eneste spørsmålet om orginalen lar seg kopiere, rent praktisk. 

Skrevet

Det går helt fint å ta kopi av kopi men å ta tredje eller fjerde kopi,-da risikerer du at nøkkelen ikke passer lengre. Ta med begge nøklene til de som skal kopiere så bruker de den de mener er best egnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...