Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig å komme i overgangsalder? Og påvirker det sexlivet? Noen med erfaring her. 

Anonymkode: 7a59d...7f4

Skrevet (endret)

Tja, når den kommer er vel svært individuelt. Vet om ei som fikk den i slutten av 30-årene. Mere vanlig er vel rett over 50? Bare å Google vel.  Når det gjelder sexen, så slo det svært negativt ut i mitt parforhold. Fra å være ei kåt og spennende dame, til nærmest aseksuell i løpet av et par år. Sexlivet nå er vel kanskje 20% av det det var. Og det påvirker selvsagt forholdet vårt en hel del.

Endret av Resignert
Skrevet

50-55 skjedde det her. Ei venninne kom i overgangsalderen rundt 48. 

Her påvirket det sexlivet i stor grad. Jeg ble tørr, sår og generelt lite lyst. Hjelper ikke at jeg fra før hadde litt lite lyst...og med overgangsalderen svinger ofte humøret og her hos oss drepte det all lyst. Sexlivet i dag er så og si ikke eksisterende. Stakkar mannen. Han er nok veldig frustrert. Dessverre er det når kvinner kommer i overgangsalderen at mange menn får seg ei på si. 

Overgangsalderen er stabilisert seg her nå og ikke så mye plaget lenger men sex...? Nei. Borte. Finnes ikke lysten. I alle fall ikke på min egen mann (de få gangene jeg kan kjenne et snev av det)

Anonymkode: 3078e...b07

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

50-55 skjedde det her. Ei venninne kom i overgangsalderen rundt 48. 

Her påvirket det sexlivet i stor grad. Jeg ble tørr, sår og generelt lite lyst. Hjelper ikke at jeg fra før hadde litt lite lyst...og med overgangsalderen svinger ofte humøret og her hos oss drepte det all lyst. Sexlivet i dag er så og si ikke eksisterende. Stakkar mannen. Han er nok veldig frustrert. Dessverre er det når kvinner kommer i overgangsalderen at mange menn får seg ei på si. 

Overgangsalderen er stabilisert seg her nå og ikke så mye plaget lenger men sex...? Nei. Borte. Finnes ikke lysten. I alle fall ikke på min egen mann (de få gangene jeg kan kjenne et snev av det)

Siden du tydeligvis har litt vondt av mannen din, ville du akseptert det om han fant ei å ha sex med? 

Jeg spør fordi jeg er i tilnærmet samme situasjon som din mann, og kan egentlig ikke tenke meg å leve uten sex fremover. Det bygger seg etterhvert opp til "den vanskelige samtalen" i min relasjon. Vi har fortsatt noe sex, men alt for sjeldent og heller ikke særlig tilfredsstillende for min del.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når er det vanlig å komme i overgangsalder? Og påvirker det sexlivet? Noen med erfaring her. 

Anonymkode: 7a59d...7f4

Et enkelt googlesøk vil fortelle deg at det mest vanlige er mellom 45 og 55 år. For min del har det overhodet ikke påvirket sexlivet. 

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

. For min del har det overhodet ikke påvirket sexlivet. 

Da er du heldig og antakelig ett av få unntak. 9 av mine venninner er i overgangsalderen nå eller nylig ferdige og kun en kan si det samme som deg... Sukk... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig og antakelig ett av få unntak. 9 av mine venninner er i overgangsalderen nå eller nylig ferdige og kun en kan si det samme som deg... Sukk... 

Mulig jeg er heldig, jeg vet egentlig ikke så mye om hvordan det arter seg for andre. Har ikke merket noen fysiske endringer etter menopausen, og slet ikke med endret sexlyst mens det sto på som verst heller. 

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, Resignert skrev:

Siden du tydeligvis har litt vondt av mannen din, ville du akseptert det om han fant ei å ha sex med? 

Jeg spør fordi jeg er i tilnærmet samme situasjon som din mann, og kan egentlig ikke tenke meg å leve uten sex fremover. Det bygger seg etterhvert opp til "den vanskelige samtalen" i min relasjon. Vi har fortsatt noe sex, men alt for sjeldent og heller ikke særlig tilfredsstillende for min del.

Så du som spør er mann? Tja...jeg vet det vil komme mange vanskelige samtaler mellom deg og henne fremover...ikke bare ifht sex. Det er mye mannen min frustrerer seg over (hører om det samme hos venninnene mine) og jeg forstår han. Denne perioden av livet glir vi mer fra hverandre merker jeg og av og til kan han bli glad hvis vi har hatt en god prat der vi føler oss litt nærmere hverandre en stund...helt til vi går ned i en bølgedal igjen. 

Bare av nysgjerrighet, hvor gamle er dere og hva er "for sjeldent" i dine øyne?

Jeg ville nok vurdert å la mannen få ha seg en flørt...Men det er farlig fordi han kan jo gå hen og forelske seg i henne. Vet at han allerde har hatt en liten sommer flørt i fjor (uten sex) og han ble så oppglødd over å bli sett på som attraktiv igjen. Han er 59.

Du må nok snakke med henne.Lykke til. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du som spør er mann? Tja...jeg vet det vil komme mange vanskelige samtaler mellom deg og henne fremover...ikke bare ifht sex. Det er mye mannen min frustrerer seg over (hører om det samme hos venninnene mine) og jeg forstår han. Denne perioden av livet glir vi mer fra hverandre merker jeg og av og til kan han bli glad hvis vi har hatt en god prat der vi føler oss litt nærmere hverandre en stund...helt til vi går ned i en bølgedal igjen. 

Bare av nysgjerrighet, hvor gamle er dere og hva er "for sjeldent" i dine øyne?

Jeg ville nok vurdert å la mannen få ha seg en flørt...Men det er farlig fordi han kan jo gå hen og forelske seg i henne. Vet at han allerde har hatt en liten sommer flørt i fjor (uten sex) og han ble så oppglødd over å bli sett på som attraktiv igjen. Han er 59.

Du må nok snakke med henne.Lykke til. 

Vi er mellom 50 og 55. Vi har kanskje sex en gang i uka, eller litt sjeldnere. Barna er alle voksne, og jeg hadde jo håpet på gode år fremover, men der tok jeg visst litt feil.  For min del ville 3-4 ganger i uka være et greit nivå. Men jeg er overhodet ikke interessert i "plikt sex". Å ha sex med kvinner som ikke har en egen sexdrive er triste greier for min del.

Skrevet
4 minutter siden, Resignert skrev:

Vi er mellom 50 og 55. Vi har kanskje sex en gang i uka, eller litt sjeldnere. Barna er alle voksne, og jeg hadde jo håpet på gode år fremover, men der tok jeg visst litt feil.  For min del ville 3-4 ganger i uka være et greit nivå. Men jeg er overhodet ikke interessert i "plikt sex". Å ha sex med kvinner som ikke har en egen sexdrive er triste greier for min del.

Det er selvsagt trist at dere kommer i utakt seksuelt om dere tidligere har matchet. Men kanskje er dette en mulighet til å utforske nye sider av seksualiteten deres? Livet består jo av faser, og for min egen del opplevde jeg at fokuset endret seg i løpet av overgangsalderen.

Jeg er (og har tenkt å forbli) singel, så at jeg ikke har behov for sex er ikke noe problem i min hverdag. Men om jeg hadde hatt en mann som opplevde dette som frustrerende, så hadde jeg tatt en prat med ham. Introdusert andre måter å være nær hverandre på, som kunne åpne for mer sex, men uten press. Sexlysten er jo ikke nødvendigvis borte, men hun har kanskje andre ønsker nå? 

Skrevet
57 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Jeg er (og har tenkt å forbli) singel, så at jeg ikke har behov for sex er ikke noe problem i min hverdag. Men om jeg hadde hatt en mann som opplevde dette som frustrerende, så hadde jeg tatt en prat med ham. Introdusert andre måter å være nær hverandre på, som kunne åpne for mer sex, men uten press. Sexlysten er jo ikke nødvendigvis borte, men hun har kanskje andre ønsker nå? 

Dette skjønte jeg ikke helt. "Andre måter å være nær på, som kunne åpne for mer sex, men uten press"

Press vil jo aldri kunne funke, da jeg ønsker at kvinnelige partnere skal være genuint kåte. Hva slags andre måter å være nær på, er det du sikter til? Massasje? Eller noe helt annet? 

Skrevet
7 minutter siden, Resignert skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt. "Andre måter å være nær på, som kunne åpne for mer sex, men uten press"

Press vil jo aldri kunne funke, da jeg ønsker at kvinnelige partnere skal være genuint kåte. Hva slags andre måter å være nær på, er det du sikter til? Massasje? Eller noe helt annet? 

Det er mange måter å være nær på uten penetrering. Men jeg kan ikke ramse opp mine preferanser, snakk med din kone. Og så finnes det garantert både bøker og nettsider som tar for seg sex etter overgangsalderen.

For meg vil mye nærhet, hudkontakt, omsorg osv. føre til mer lyst, i alle fall om jeg vet at jeg ikke "må". Skjemalagt pliktsex er det verste som finnes. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at pliktsex er bånn i bøtta. Men jeg sliter litt med resten, iallefall for min egen del. Hun har greit utbytte av vibratorer og denslags, men for min del gir det null rent fysisk. Er jo fint å se henne nyte, det liker jeg. Men uten penetrasjon kan jeg like gjerne onanere selv, da hun blir både sliten og lei før noe som helst skjer.  Er virkelig rådvill, og leker stadig mer med tanken på en noe yngre eks som har signalisert litt interesse.......

Skrevet
3 minutter siden, Resignert skrev:

Jeg er enig i at pliktsex er bånn i bøtta. Men jeg sliter litt med resten, iallefall for min egen del. Hun har greit utbytte av vibratorer og denslags, men for min del gir det null rent fysisk. Er jo fint å se henne nyte, det liker jeg. Men uten penetrasjon kan jeg like gjerne onanere selv, da hun blir både sliten og lei før noe som helst skjer.  Er virkelig rådvill, og leker stadig mer med tanken på en noe yngre eks som har signalisert litt interesse.......

Dere må jo begge ville ta tak i situasjonen - sammen. Jeg har sett det flere steder at par med problemer i sexlivet rådes til å legge bort sex for en tid og fokusere på annen fysisk kontakt. Det virker som du/dere har et orgasmefokus. Sex er jo så mye mer enn bare orgasmen. 

Men når du begynner å leke med tanken om å være utro, så er jeg usikker på om du egentlig vil ha hjelp til annet enn å få pult oftere.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Resignert skrev:

Det er forståelig at du så for deg et litt annet liv når barna er store og utflyttede....En gang i uken er vel ok....men sjeldnere er ikke fullt så ok. Helt normalt når kvinnen er i overgangsalderen tror jeg, dessverre er det oftere 1 gnag i måneden enn 1 gang i uka for mange...! Så ikke så stein hakke galt for din del. Men klarer hun nyte det? Mange kvinner blir jo såre, tørre og syns til og med det gjør vondt?! Jeg forstår at pliktsex blir helt feil. Er det slik det føles? Klarer dere ikke kjenne på nærheten/kosen i det å ha sex? Hvis det bare blir av plikt (for hennes del da?) så blir det feil. Jeg syns du må snakke med henne og si fra hvordan du har det. Prøv også å ha litt forståelse for at det hun går gjennom ikke er frivillig, det skjer bare, kroppens naturlige prosess. Ikke alle menn skjønner det der, og tyr til andre kvinner. Tror du hun vil la deg få lov til å ha et eventyr da? 

Annonse
Skrevet
1 time siden, frk.Helene Hare skrev:

Dere må jo begge ville ta tak i situasjonen - sammen. Jeg har sett det flere steder at par med problemer i sexlivet rådes til å legge bort sex for en tid og fokusere på annen fysisk kontakt. Det virker som du/dere har et orgasmefokus. Sex er jo så mye mer enn bare orgasmen. 

Men når du begynner å leke med tanken om å være utro, så er jeg usikker på om du egentlig vil ha hjelp til annet enn å få pult oftere.

Når kvinner mister lysten pga. Overgangsalderen så er det noe de har mistet, og da hjelper det ikke å kutte ut sex for for en tid og fokusere på fysisk kontakt. Fruen startet på testosteron for ei stund siden, og da gikk det ikke mer en ett par uker før hun var sitt gamle jeg, og hun hadde ingen bivirkninger med det. 

Anonymkode: dc781...14e

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når kvinner mister lysten pga. Overgangsalderen så er det noe de har mistet, og da hjelper det ikke å kutte ut sex for for en tid og fokusere på fysisk kontakt. Fruen startet på testosteron for ei stund siden, og da gikk det ikke mer en ett par uker før hun var sitt gamle jeg, og hun hadde ingen bivirkninger med det. 

Da regner jeg med du er faglig ekspert på menopausale kvinner, for du har vel bare én kone?

Jeg er bare én kvinne med erfaring fra egen overgangsalder, og jeg mener du tar feil.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan funke for noen få, men sjeldent alle. Det er ikke så enkelt dessverre, men fint for henne (og deg) da.... Og det er dessverre en hel del bivirkniger med testosteron...

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, frk.Helene Hare said:

Ja, jeg anser "puling" som et naturlig og selvsagt element i det å ha sex. Om du mener jeg skal f.eks stryke henne på ryggen, og være fornøyd med det, så høres det direkte stusslig ut.  Om man setter stor pris på en saftig biff innimellom, er det jo vanskelig å bli fornøyd med litt salat....,

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg starta også på testosteron da overgangsalderen slo inn. Synes det var helt døden å kjenne på større lyst til å ta oppvasken , enn å ha deilig sex med mannen min. Orka jo ikke at han tok på meg en gang! Og jeg var 48 da det starta...Hadde ingen reservasjoner om å starte med det - ville bare kjenne at jeg fremdeles "levde", kjenne lyst. Right back to normal (og enda litt til) etter 3 uker! Fikk generelt mer energi også. Har ikke angra et sekund - og har heller ikke merka noen bivirkninger. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan funke for noen få, men sjeldent alle. Det er ikke så enkelt dessverre, men fint for henne (og deg) da.... Og det er dessverre en hel del bivirkniger med testosteron...

Hvile bivirkninger sikter du til?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...