Gå til innhold

Kode til ytterdør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann på 5. året. Han har Simen barn og jeg mine, vi har ingen sammen. Min eldste sønn er flyttet til en annen by, mens jenta mi på 17 år bor mest hos pappaen sin. Dette er både praktiske grunner (nærmere skolevei) men også fordi hun gjerne vil bestemme det meste selv, og det er ikke forenlig med øvrige familemedlemmer. Datteren min og mannen min er nok veldig glade i hverandre, men det er veldig lite som skal til før det blir dårlig stemning. Hun provoserer ham med vilje, og han lar seg provosere alt for lett etter min mening. 

Forleden var hun hos oss og spiste middag. Hun er smågrinete når hun kommer slik ungdommer ofte er. Hun fortalte om en hendelse som både jeg og mannen min reagerte på og det ble derfor en diskusjon rundt middagsbordet. Det ble faktisk ikke høylytt krangling, men jeg merket at datteren min ble irritert og da vi så litt TV sammen etterpå er hun stille og mutt. 

Dagen etter sier mannne min plutselig; «jeg vet du sikkert ikke kommer til å like dette, men jeg har fjernet koden til  ********* på ytterdøra». 

Jeg kjente det i magen med én gang og lurte selvsagt på hvorfor i alle dager han bar gjort dette. Han svarer med å si at hun har valgt å bo hos faren sin og at det derfor ikke er nødvendig for henne å ha kode og referer til at de to eldste (min sønn og hans datter) som bor utenbys ikke har kode. 

Jeg blir kjempeirritert og lei meg av flere grunner: 

1.signaleffekten av noe sånt er så sterkt og hvordan vil ikke datteren min føle seg dersom hun må ringe på og vente til vi åpner når hun kommer? Det må nevnes at hun fortsatt har ting og tang her, og hun kommer ofte uanmeldt for å hente noe på rommet sitt.

2. han vet at hele situasjonen med at hun flyttet til pappapen sin er veldig sårt for meg all den tid vi alle vet hun egentlig burde bodd hos oss fordi pappaen er fjern og lar henne få bestemme alt selv og innetider/utetider o.l. er helt på jordet. Han vet også at grunnen til at hun flyttet handlet om at vi kranglet for mye med henne og at vi kanskje burdet tenkt oss litt om ift om vi var for strenge med henne. Jeg er i realiteten «fri» for barn nå, og jeg savner henne masse. 

3. han gjør dette uten å drøfte det meg meg? Jeg er voksen, kona hans og ikke minst mammaen hennes?! 

Til slutt må jeg nevne at jeg ble dritsur da han fortalte dette, men fordi hans 3 barn var hjemme og spredt rundt i huset, la jeg meg på sofaen under pleddet med lydbok på øret. Jeg liker ikke krangling foran barna og var redd det skulle bli det da han prøvde å argumentere høyere og høyere for hvorfor han mente det var rett. Når han snakket til meg 30 minutter senere og jeg ikke svarer med en gang, så hever han stemmen og lurer på hva som foregår. Jeg sier (lavt) at jeg er sur, skuffet og lei meg og ikke gidder å prate med han. Han reagerer med å bli sur og sier høyt: «dette er ikke greit, du oppfører deg dårlig, jeg aksepterer ikke ne slik oppførsel» o.l. 

Jeg svarte med å si at han kunne ta seg en titt i speilet for da ville han se hvem som oppførte seg dårlig. Siden har vi ikke vekslet ett ord og jeg har lagt meg syk på soverommet. (er faktisk småsyk, men jeg blir helt utmattet av slike ting, for ja...det skje lignende ting ofte, vi krangler mye og jeg synes han veldig ofte er hard og vanskelig (dominerende))

Flere som er enige meg meg her? 

Anonymkode: 219a7...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Han sier jo selv at du sikkert ikke vil like det, så han regnet med du ville reagere, men gjør det likevel. Min datter flyttet også til sin far pga skole, om ikke måtte hun ha pendlet to timer hver dag. Men selv om hun ikke bodde her fast, så var dette forsatt hennes hjem. Hun kunne komme og gå som hun ville, var jo ikke alltid vi var her når henne kom osv... Virker som han skal vise at han er sjefen i huset, syns det virker litt barnslig. Jeg ville også reagert som deg, og jeg ville helt klart satt ned foten, er vel likemye ditt hus som hans?

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig skal datteren din ha kode på ytterdøren! Og selvfølgelig skal han ikke fjerne den uten å snakke med deg!

Jeg hadde gjenopprettet koden umiddelbart, evt krevd at han gjorde det hvis det er et system bare han har tilgang til. 

• Liker 8
Skrevet

Fatter ikke at du finner deg i det. Det er DU som svikter datteren din nå ved å akseptere det.

Anonymkode: 2ab4f...3a8

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo ikke greit. 

Ville gjenopprettet koden med en gang. Og samtidig endret passordet til systemet i og med at han kan finne på å gjøre denne typen irrasjonelle handlinger. 

Anonymkode: a0d8b...e5b

• Liker 2
Skrevet

Det var skikkelig råttent gjort av din mann! Snakk om å få din datter til å føle seg uvelkommen 😕
 Kan du ikke bare gi henne koden "din"? Eller har dere både kode og fingeravtrykk for å komme inn? 

Anonymkode: ccc82...019

• Liker 1
Gjest Yng Plyng
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at du finner deg i det. Det er DU som svikter datteren din nå ved å akseptere det.

Dette er jeg enig i. Om du ikke står opp for deg selv så får du hvertfall stå opp for barnet ditt. 

Skrevet

Trådstarter her:

Selvsagt skal jeg ordne det slik at hun får koden sin, og kan hende har mannnen min allerede fikset det. For å si det sånn; han har skjønt at jeg ble skikkelig sur- det er sjeldent jeg viser ting så tydelig som nå. 

Poenget med å spørre om dette her er rett og slett for å vise ham at det var skikkelig, skikkelig dårlig gjort og at «alle andre» ville reagert slik jeg gjorde. Han mener jo at det er jeg som oppfører meg dårlig, som ble sur pga dette. 

Tusen takk for svar, håper på mer støtte!

Skrevet

Du har helt rett Ts. Jenta er fortsatt under din omsorg og ditt ansvar selv om hun bor mest hos far og så lenge det er slik må hun få ha tilgang hos dere. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du burde flytte fra mannen. Du valgte feil da du valgte bort din datter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde fjerna mannens kode fra døra og  mannen fra livet mitt om han hadde ekskludert mitt barn på den måten

Anonymkode: ec751...191

• Liker 3
Skrevet

Forstår ikke raksjonen. Da jeg flyttet ut til mitt sted så beholdt jeg ikke husnøkkelen hjemme hos foreldrene mine. Det er mitt barndomshjem, men et sted jeg kun er på besøk. Ikke et sted jeg låser meg inn da jeg ikke bor der lenger. Kode=nøkkel. Faktisk enig med mannen din.

Anonymkode: 6635b...4a8

• Liker 3
Skrevet

Her er han fullstendig på jordet, og noe mer demonstrativt maktmisbruk skal man lete lenge etter!

Alle mine stebarn er myndige, det ene bor 200 mil unna pga jobb, men selvfølgelig har de kode allikevel!

Å fjerne en kode UTEN å snakke med deg om det er i beste fall ekstremt respektløst!

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke raksjonen. Da jeg flyttet ut til mitt sted så beholdt jeg ikke husnøkkelen hjemme hos foreldrene mine. Det er mitt barndomshjem, men et sted jeg kun er på besøk. Ikke et sted jeg låser meg inn da jeg ikke bor der lenger. Kode=nøkkel. Faktisk enig med mannen din.

Men hun har ikke direkte flyttet ut. Jeg vil tro at begge steder fortsatt er hennes hjem, selv om hun er mest hos far. 

Hi, jeg synes det virker som mannen din er en kranglefant og at du beskytter han vel mye (ref "datteren min provoserer han" etc). Mellom linjene leser jeg lett at han er den vanskelige, og det står også tydelig skrevet når han fjerner din umyndige datter sin mulighet til å komme inn i begge sine hjem. 

Anonymkode: e9016...b19

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor forskjell på å naturlig la nøkkelen ligge igjen når man flytter ut. Og det å plutselig stå på døra uten en kode som virker, fordi noen har slettet denne i sinne. 

Anonymkode: a0d8b...e5b

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 17 år og bor begge steder ( mest hos far, men også hos mor ) Er jo ikke som om hun har flyttet for seg selv.

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke flyttet ut, hun har pr definisjon to hjem, all den tid hun er mindreårig og har skilte foreldre. Når hun velger å flytte ut, dvs til en bolig der kun hun bor og hun selv er ansvarlig for alt, da er det innafor å bytte kode. 

For øvrig vet jeg, snart 40, hvor reservenøkkelen til barndomshjemmet er, og at huset når som helst står til disposisjon om nødvendig.

Anonymkode: 62a82...99f

• Liker 1
Skrevet

Dette er bare dårlig gjort av mannen din, Ts. Jeg hadde aldri akseptert det, og selv om han ordner koden igjen så sier det mye om en mann og stepappa som velger å gjøre noe slikt. Jeg håper du tenker deg om det er han du skal bli gammel med. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mannen din har solide daddyissues. Tipper han er dominerende og at dere krangler fælt. Lykke til! 

Skrevet

Helt uakseptabelt. Selv om hun bor mest hos faren sin så har hun ikke flyttet ut. Hadde overhodet ikke tolerert sånn oppførsel, ungene skal alltid være og føle seg velkomne!

(og beklager TS, men jeg tror ikke mannen din er glad i datteren din når han gjør sånt. Han har nok bare tolerert henne.)

Anonymkode: d0734...04d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...