TooBig Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Hei! Jeg leier i en blokk og har fått et lite problem med en styreformann, for noen måneder siden ble det stiplet opp en linje hvor jeg har parkeringsplassen min, og jeg måtte rygge inn. Jeg ønsket ikke å rygge inn ettersom jeg syntes det kunne være vanskelig. Dette er en singel parkeringsplass som er noe nærme en inngangsdør. Jeg spør da styreformann om hvorfor det har blitt sånn, dette var på grunn av at brannvesenet har kommet med slike parkeringsregler som vi må følge. Han forklarer videre at brannvesenet har kommet med en muntlig advarsel og at han har et dokument fra dem liggende inne, jeg har ikke fått lov til å se det, siden kun eiere av leilighetene har lov til det. Jeg er 100% sikker på at dette dokumentet ikke finnes, noe som jeg har jeg fått bekreftet av brannvesenet, så disse parkeringsreglene er noe som bare har blitt funnet på. Det har nå endt med at jeg har måttet byttet plass, til en mindre gunstig en, fordi jeg ikke rygget inn. Bryter han noen lover her? Ved å si at brannvesenet har kommet med slike regler, når det er usant? Isåfall, hvilke? Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Du tar selvfølgelig kontakt med leier av leiligheten du leier, og spør om du kan få kopi av det hemmelige dokumentet styreleder har fått siden det som står i dokumentet angår deg og hvor du kan/ikke kan parkere. Anonymkode: b5555...80f 10
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Lær deg å rygge! Om du er usikker på rygging er det jo livsfarlig for andre at du rygger ut av parkeringen. Alle bør rygge inn i parkeringsplasser. Enkelte steder er det faktisk påbudt å rygge inn når man parkerer. Anonymkode: 0d1e6...b07 17
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Tviler ikke på at styreformann har rett her, og at brannvesenet har gitt beskjed om dette. Å rygge inn er ikke verre enn å rygge ut. Om du ikke kan rygge inn så bør du kanskje revurdere å kjøre bil? Anonymkode: b1bcc...71e 15
TooBig Skrevet 29. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2019 Jeg kjenner eier av leiligheten svært godt, og han har ikke mottatt noe dokumentasjon på dette, det er fordi dette dokumentet IKKE FINNES. Dette er offentlige dokumenter, jeg har selv kontakter i brannvesenet som har bekreftet at dette er bare fjas og at noe slik dokument ikke finnes og har heller aldri eksistert. Brannvesenet legger seg ikke oppi om vi rygger inn eller ikke, har brannvesenet selv sagt til meg. Jeg kan rygge, men ved noen anledninger er det svært vanskelig, på grunn av at det er bratt, dårlig sikt, skarp sving, andre store biler som står parkert og gjør veien svært smal. For meg så er det tryggere å rygge ut, dette er ikke til fare for noen. Men dette er ikke poenget, poenget er at styreformannen prøver å utnytte brannvesenet som kan sette slike regler. Jeg skriver i åpningsposten at det er 100% sikkert at dette dokumentet ikke finnes, og at dette er bare regler han har funnet på uten at brannvesenet har vært involvert, men han sier at de er det. .Er det virkelig greit å utnytte "høyere makter" for å få igjennom sin egen agenda? Denne historien går egentlig et stykke tilbake, styreformannen har hatt uenigheter med gode bekjente av meg og vil nå lage kvalm, det mange flere småting han gjør. Hvorfor tviler du ikke på at styreformannen har rett, og at brannvesenet har gitt beskjed om dette? Når jeg selv skriver at dette er usant? Du må stole på det jeg skriver.. 2
Morten1 Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Hvorfor konfronterer du ikke styreformannen om at det ikke er noe påbud fra brannvesenet? Hvordan har du snakket med brannvesenet? Har du spurt dem om det er krav til at du må rygge eller om hvorfor parkeringsplassen er merket opp? 2
TooBig Skrevet 29. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2019 Jeg har tenkt til å konfrontere han om det, jeg fikk vite idag fra brannvesenet at dette dokumentet ikke fantes. Jeg trodde aldri på at styreformannen hadde fått noe slikt dokument med regler, men jeg ville ha det bekreftet først. Jeg tok kontakt med en person som jobber i brannvesenet, som jeg kjenner godt. Ja, jeg har spurt brannvesenet om det er noe krav til dette på denne parkeringsplassen, beskjeden jeg fikk var de ga "fullstendig blaffen" i om vi rygger inn eller står innenfor noen linjer, ettersom denne plassen ikke er noe hindring ved en eventuelt brann. 1
Juniper Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 Den du skal prate med angående dette eventuelle dokumentet er forebyggende avdeling hos brannvesenet, ikke utrykkningsavdelingen. Sånn om du vil være sikker. Det høres forøvrig litt søkt ut med en spesifikk rettning på parkeringen. De bryr seg stort sett om at du ikke hindrer rømningsveier eller står i veien for en eventuell oppstilling av brannbiler. Hvis du får det bekrefta fra rett avdeling at det ikke har kommet noe sånt pålegg, så ville jeg bare sagt til styreformannen at det er dårlig skikk å forfalske kilder. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 Det er ganske vanlig at det er regler for parkering med tanke på at det ikke skal stå noe i veien for utrykningskjøretøy. Anonymkode: 2b558...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 5 timer siden, TooBig skrev: Hei! Jeg leier i en blokk og har fått et lite problem med en styreformann, for noen måneder siden ble det stiplet opp en linje hvor jeg har parkeringsplassen min, og jeg måtte rygge inn. Jeg ønsket ikke å rygge inn ettersom jeg syntes det kunne være vanskelig. Dette er en singel parkeringsplass som er noe nærme en inngangsdør. Jeg spør da styreformann om hvorfor det har blitt sånn, dette var på grunn av at brannvesenet har kommet med slike parkeringsregler som vi må følge. Han forklarer videre at brannvesenet har kommet med en muntlig advarsel og at han har et dokument fra dem liggende inne, jeg har ikke fått lov til å se det, siden kun eiere av leilighetene har lov til det. Jeg er 100% sikker på at dette dokumentet ikke finnes, noe som jeg har jeg fått bekreftet av brannvesenet, så disse parkeringsreglene er noe som bare har blitt funnet på. Det har nå endt med at jeg har måttet byttet plass, til en mindre gunstig en, fordi jeg ikke rygget inn. Bryter han noen lover her? Ved å si at brannvesenet har kommet med slike regler, når det er usant? Isåfall, hvilke? Tusen takk for svar! Bet du hva? Du kan bare ha det så godt, når du er så vanskelig at du ikke vil forholde deg til reglene til både brannvesenet og til borettslaget. Denne typen regler finnes nemlig, både hos brannvesenet og hos en rekke andre bedrifter. Særlig innen oljenæringen er det helt vanlig å forby ansatte å kjøre inn og å rygge ut på parkeringsplasser, både på jobb og privat. Blir dette gjort, får den ansatte først en advarsel når dette blir oppdaget, blir det gjentatt, så får den ansatte en skriftlig advarsel, og neste gang blir responsen tilsvarende din, personen får ikke lov til å parkere på arbeidsplassen fordi innkjøring og ikke rygging inn i luker utgjør en sikkerhetsrisiko for alle andre. Når du ikke eier boligen og helelr ikke tilhørende parkeringsplass så har du ingen rettigheter til innsyn. Du får bare være glad tin egoistiske fremgangsmåte fører til oppsigelse. Anonymkode: 34240...fc1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 13 minutter siden, Juniper skrev: Den du skal prate med angående dette eventuelle dokumentet er forebyggende avdeling hos brannvesenet, ikke utrykkningsavdelingen. Sånn om du vil være sikker. Det høres forøvrig litt søkt ut med en spesifikk rettning på parkeringen. De bryr seg stort sett om at du ikke hindrer rømningsveier eller står i veien for en eventuell oppstilling av brannbiler. Hvis du får det bekrefta fra rett avdeling at det ikke har kommet noe sånt pålegg, så ville jeg bare sagt til styreformannen at det er dårlig skikk å forfalske kilder. TS er ikke part i saken, da hun ikke eier boligen slik jeg forstår henne. Dermed har hun heller ikke, som bruker og leier, rettigheter til innsyn etter loven. Brannvesenet eller andre er følgelig ikke forpliktet til å besvare eller bekrefte noe som helst overfor henne om saken fra deres ståsted. Denne typen saker er ikke ukjent i fellesgarasjer. Noe har ført brannvesenet på inspeksjon, og de har påpekt dette forholdet. Anonymkode: 34240...fc1 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 Uten å ta stilling til noe som helst: Du har ingenting med å ta saken opp med styreformannen. Det skal han som eier boligen gjøre og han må vel også ha en mening om at parkeringsplassen som tilhører boligen blir endret? Eller er det slik at det egentlig ikke er faste plasser, det er bare du som tror at du har rettigheter du ikke har?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #13 Skrevet 29. januar 2019 Hva er problemet med den nye parkeringsplassen, hvor du slipper å rygge inn? Noen ganger skaper folk unødvendige problemer, altså. Jeg er nokså sikker på at brannvesenet ikke synes det er greit at du parkerer foran døra. For det er vel det du har gjort tidligere? Parkert så langt ut fra veggen at du har kunnet åpne døra på førersiden, og dermed delvis blitt stående foran døra? Anonymkode: 1dc1a...811 2
Morten1 Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er problemet med den nye parkeringsplassen, hvor du slipper å rygge inn? Noen ganger skaper folk unødvendige problemer, altså. Jeg er nokså sikker på at brannvesenet ikke synes det er greit at du parkerer foran døra. For det er vel det du har gjort tidligere? Parkert så langt ut fra veggen at du har kunnet åpne døra på førersiden, og dermed delvis blitt stående foran døra? Anonymkode: 1dc1a...811 Er det jeg ser for meg at har skjedd i denne saken
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #15 Skrevet 29. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: TS er ikke part i saken, da hun ikke eier boligen slik jeg forstår henne. Dermed har hun heller ikke, som bruker og leier, rettigheter til innsyn etter loven. Brannvesenet eller andre er følgelig ikke forpliktet til å besvare eller bekrefte noe som helst overfor henne om saken fra deres ståsted. Denne typen saker er ikke ukjent i fellesgarasjer. Noe har ført brannvesenet på inspeksjon, og de har påpekt dette forholdet. Anonymkode: 34240...fc1 Altså, snakker du her om innsynrett etter forvaltningsloven? Du er klar over at det også finnes en innsynsadgang etter offentlighetsloven, og at den adgangen ikke er knyttet til om man er part i saken eller ei? Jeg vet at man kan be om innsyn hos politiet (hva man får ut er en annen sak), så det er nok ikke noe problem å be om innsyn hos brannvesenet heller (de også er jo offetntlige). Med mindre det er noe taushetsbelagt i dokumentet/dokumentene så må nok TS få se disse dokumentene. Anonymkode: 8539c...15b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #16 Skrevet 29. januar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, snakker du her om innsynrett etter forvaltningsloven? Du er klar over at det også finnes en innsynsadgang etter offentlighetsloven, og at den adgangen ikke er knyttet til om man er part i saken eller ei? Jeg vet at man kan be om innsyn hos politiet (hva man får ut er en annen sak), så det er nok ikke noe problem å be om innsyn hos brannvesenet heller (de også er jo offetntlige). Med mindre det er noe taushetsbelagt i dokumentet/dokumentene så må nok TS få se disse dokumentene. Anonymkode: 8539c...15b Dette er ikke å regne som offentlige opplysninger. Brannvesenet er offentlig, mens et brl eller et sameie er ikke en instans der offentlighetsloven eller forvaltningsloven gjelder. Brevet er i følge deg stilet til brl. Og i et brl gjelder burettslagslova fra tidlig på 2000 tallet. Du vet heller ikke om saken/brevet omtaler flere enn deg, men det vi vet etter denne tråden, er at du ikke er eier verken av boligen eller av parkeringsplassen du har måtte fravike. Følgelig er du ikke part i saken og har følgelig heller ingen rettigheter etter burettslagslova, eller andre lover der du kan kreve innsyn. Ferdig snakka. Noen må lære seg å gi seg og forstå at de ikke alltid kan ha rett..... å trekke frem innsyn hos politiet er ikke relevant her. Og en ting er hva du mener du kan, en helt annen sak er hva du får... Anonymkode: 34240...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #17 Skrevet 29. januar 2019 7 timer siden, TooBig skrev: Jeg kjenner eier av leiligheten svært godt, og han har ikke mottatt noe dokumentasjon på dette, det er fordi dette dokumentet IKKE FINNES. Dette er offentlige dokumenter, jeg har selv kontakter i brannvesenet som har bekreftet at dette er bare fjas og at noe slik dokument ikke finnes og har heller aldri eksistert. Brannvesenet legger seg ikke oppi om vi rygger inn eller ikke, har brannvesenet selv sagt til meg. Jeg kan rygge, men ved noen anledninger er det svært vanskelig, på grunn av at det er bratt, dårlig sikt, skarp sving, andre store biler som står parkert og gjør veien svært smal. For meg så er det tryggere å rygge ut, dette er ikke til fare for noen. Men dette er ikke poenget, poenget er at styreformannen prøver å utnytte brannvesenet som kan sette slike regler. Jeg skriver i åpningsposten at det er 100% sikkert at dette dokumentet ikke finnes, og at dette er bare regler han har funnet på uten at brannvesenet har vært involvert, men han sier at de er det. .Er det virkelig greit å utnytte "høyere makter" for å få igjennom sin egen agenda? Denne historien går egentlig et stykke tilbake, styreformannen har hatt uenigheter med gode bekjente av meg og vil nå lage kvalm, det mange flere småting han gjør. Hvorfor tviler du ikke på at styreformannen har rett, og at brannvesenet har gitt beskjed om dette? Når jeg selv skriver at dette er usant? Du må stole på det jeg skriver.. Og hvorfor tror du at du tidligere har fått råd om å be eier av leiligheten etterspørre dette hemmelige dokumentet fra styreleder? Anonymkode: 1aa24...aa6 2
TooBig Skrevet 29. januar 2019 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2019 3 timer siden, Juniper skrev: Den du skal prate med angående dette eventuelle dokumentet er forebyggende avdeling hos brannvesenet, ikke utrykkningsavdelingen. Sånn om du vil være sikker. Det høres forøvrig litt søkt ut med en spesifikk rettning på parkeringen. De bryr seg stort sett om at du ikke hindrer rømningsveier eller står i veien for en eventuell oppstilling av brannbiler. Hvis du får det bekrefta fra rett avdeling at det ikke har kommet noe sånt pålegg, så ville jeg bare sagt til styreformannen at det er dårlig skikk å forfalske kilder. Ja, dette har jeg fått bekreftet fra forebyggende avdeling i vårt distrikt. Det er akkurat den beskjeden jeg har fått selv fra rett avdeling. Jeg har nå konfrontert han med dette, svaret jeg får er bare at jeg har hatt for dårlige kontakter eller pratet med uerfarne personer. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig at det er regler for parkering med tanke på at det ikke skal stå noe i veien for utrykningskjøretøy. Anonymkode: 2b558...4d2 Det har ikke kommet noen regler fra brannvesenet om at bilen må stå en viss retning eller et bestemt sted for å ikke hindre utrykningskjøretøy. Bilen måtte ha blitt flyttet 10-20 meter for at den skulle vært en hindring. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bet du hva? Du kan bare ha det så godt, når du er så vanskelig at du ikke vil forholde deg til reglene til både brannvesenet og til borettslaget. Denne typen regler finnes nemlig, både hos brannvesenet og hos en rekke andre bedrifter. Særlig innen oljenæringen er det helt vanlig å forby ansatte å kjøre inn og å rygge ut på parkeringsplasser, både på jobb og privat. Blir dette gjort, får den ansatte først en advarsel når dette blir oppdaget, blir det gjentatt, så får den ansatte en skriftlig advarsel, og neste gang blir responsen tilsvarende din, personen får ikke lov til å parkere på arbeidsplassen fordi innkjøring og ikke rygging inn i luker utgjør en sikkerhetsrisiko for alle andre. Når du ikke eier boligen og helelr ikke tilhørende parkeringsplass så har du ingen rettigheter til innsyn. Du får bare være glad tin egoistiske fremgangsmåte fører til oppsigelse. Anonymkode: 34240...fc1 Problemet mitt er at denne personen forfalsker kilder fra brannvesenet. Du drar denne tråden over til noe helt annet, som jeg ikke gidder å svare på. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS er ikke part i saken, da hun ikke eier boligen slik jeg forstår henne. Dermed har hun heller ikke, som bruker og leier, rettigheter til innsyn etter loven. Brannvesenet eller andre er følgelig ikke forpliktet til å besvare eller bekrefte noe som helst overfor henne om saken fra deres ståsted. Denne typen saker er ikke ukjent i fellesgarasjer. Noe har ført brannvesenet på inspeksjon, og de har påpekt dette forholdet. Anonymkode: 34240...fc1 Dette er offentlige dokumenter, som alle kan se. Reglene for at det skal bli unntatt offentligheten er svært strenge. Jeg har selv fått tilgang til alle papirer fra forebyggende avdeling, dog ingen som styreformann hevder han har. 3 timer siden, Blondie65 skrev: Uten å ta stilling til noe som helst: Du har ingenting med å ta saken opp med styreformannen. Det skal han som eier boligen gjøre og han må vel også ha en mening om at parkeringsplassen som tilhører boligen blir endret? Eller er det slik at det egentlig ikke er faste plasser, det er bare du som tror at du har rettigheter du ikke har? Styreformannen har kommet til meg flere ganger og begynt å diskutere denne problemstillingen. Ja, han har en mening, og er svært uenig med styreformann. Det er ikke faste plasser, problemet er ikke at jeg byttet plass, men å hevde at man har dokumenter fra brannvesenet. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemet med den nye parkeringsplassen, hvor du slipper å rygge inn? Noen ganger skaper folk unødvendige problemer, altså. Jeg er nokså sikker på at brannvesenet ikke synes det er greit at du parkerer foran døra. For det er vel det du har gjort tidligere? Parkert så langt ut fra veggen at du har kunnet åpne døra på førersiden, og dermed delvis blitt stående foran døra? Anonymkode: 1dc1a...811 Jeg må rygge inn på denne parkeringsplassen også, noe som er svært lettere der. Dette er flere saker som har hopet seg opp hvor styreformannen har oppført seg svært.. La oss si som en dårlig styreformann, så dette er ikke et engangstilfelle. Nei, dette er ikke situasjonen angående parkeringen, bilen kan stå langt nok unna døren, uansett hvilken vei bilen står. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor tror du at du tidligere har fått råd om å be eier av leiligheten etterspørre dette hemmelige dokumentet fra styreleder? Anonymkode: 1aa24...aa6 Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet riktig, men dette dokumentet er veldig vanskelig å kunne sendes ut, styreformann vil ikke sende det på mail til eier av leilighet(Han har sagt han skal sende dette), det er heller ikke mulig å få en kopi. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke å regne som offentlige opplysninger. Brannvesenet er offentlig, mens et brl eller et sameie er ikke en instans der offentlighetsloven eller forvaltningsloven gjelder. Brevet er i følge deg stilet til brl. Og i et brl gjelder burettslagslova fra tidlig på 2000 tallet. Du vet heller ikke om saken/brevet omtaler flere enn deg, men det vi vet etter denne tråden, er at du ikke er eier verken av boligen eller av parkeringsplassen du har måtte fravike. Følgelig er du ikke part i saken og har følgelig heller ingen rettigheter etter burettslagslova, eller andre lover der du kan kreve innsyn. Ferdig snakka. Noen må lære seg å gi seg og forstå at de ikke alltid kan ha rett..... å trekke frem innsyn hos politiet er ikke relevant her. Og en ting er hva du mener du kan, en helt annen sak er hva du får... Anonymkode: 34240...fc1 Brannvesenet selv har forklart til meg at dette ville vært offentlig, om det eksisterte. Ikke alle regler fra burettslagslova gjelder for eiere her, ettersom det er aksjeleiligheter. https://www.nef.no/fagstoff/salg-av-aksjeleiligheter-hva-bor-man-vite/ Dette brevet omtaler ingen personer, kun parkeringsregler, som styreformannen har forklart meg. Det er ingen lover jeg krever innsyn i. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2019 #19 Skrevet 30. januar 2019 6 timer siden, TooBig skrev: Styreformannen har kommet til meg flere ganger og begynt å diskutere denne problemstillingen. Ja, han har en mening, og er svært uenig med styreformann. Det er ikke faste plasser, problemet er ikke at jeg byttet plass, men å hevde at man har dokumenter fra brannvesenet. Da må du be vedkommende henvende seg til eier av leiligheten. Du begynte med å si at du har måttet bytte plass til en mindre gunstig en - det er her du mister all troverdighet fordi det åpenbart for deg handler om at du skal ha din faste plass på tross av at det ikke er faste plasser. Du får be din husvert ta det opp med styret at de går ut over sine fullmakter og eventuelt stille på årsmøtet og velge nytt. Forøvrig tipper jeg at vedkommende som helt konsekvent parkerte foran inngang til garasje, utenfor oppmerket plass her hos oss mener styret er en gjeng med idioter også etter at dette ble påpekt som ulovlig parkering.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2019 #20 Skrevet 30. januar 2019 Forøvrig spør du om styreformannen bryter noen lover? Det gjør han ikke - men det kan være at han er uegnet til styreformann. Det er derfor du skal slutte å forholde deg til han og heller forholde deg til din husvert - han har nemlig stemmerett på årsmøtet og kan velge ny styreformann. Han kan også be styret dokumentere påstanden fra brannvesenet - hvis dokumentasjonen er vanskelig å sende på e-post får de skrive det ut og legge i postkassen, henvise til en webside eller be "person med rett myndighet" i brannvesenet bekrefte til borettslaget slik at alle forstår reglene. Som et minimum kan man jo f.eks. få et navn på vedkommende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå