AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Jeg har en venninne som på mange måter er litt pretensiøs. I helga var vi i en middag, der hun var vertinne, hvor samtalen dreide seg inn på litteratur og bøker. Hun har tre digre bokhyller i stuen og jeg kommenterte en bok jeg så der. Jeg spurte om hun hadde lest den og hun sa "Ja! Eller jeg hørte den på lydbok da". Hun fortsatte så og snakke varmt om lydbøker og hvor mange flere bøker hun fikk lest nå som hun hadde begynt med det. Og det er det siste utsagnet jeg bet meg merke i. Kan man si man har lest en bok hvis man har hørt den på lydbok? Kan man si at man elsker å lese hvis man hører på lydbok? Og hva synes dere om å ha bøkene i bokhyllen, selv om man ikke leser selve bøkene men bare hører på lydbok? Anonymkode: 38611...a7e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Ja, man har jo "lest" boken. Man kan referere fra boken og fptt med seg innholdet. Er som din venninne, gått fra å fysisk lese 5 bøker i uken, til å høre det dobbelte. Anonymkode: 47b09...ec0 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Hvor "leser" folk lydbøker nå til dags? App på telefonen? Hvilken, isåfall? Har ikke greid å følge utviklingen til podcast og lydbøker.. Anonymkode: c4afb...ac8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor "leser" folk lydbøker nå til dags? App på telefonen? Hvilken, isåfall? Har ikke greid å følge utviklingen til podcast og lydbøker.. Anonymkode: c4afb...ac8 Finnes flere apper tror jeg. Storytel mener jeg er en av dem. Anonymkode: 38611...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor "leser" folk lydbøker nå til dags? App på telefonen? Hvilken, isåfall? Har ikke greid å følge utviklingen til podcast og lydbøker.. Anonymkode: c4afb...ac8 Jeg bruker i hvert fall Storytel eller Fabel (apper på telefonen), bytter på når jeg går tom for ting jeg vil høre. Veldig enkelt og greit, og man kan laste ned lydbøkene og høre dem offline også, så man må ikke ha nett hele tiden. Anonymkode: 083a8...8f7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Jeg husker forresten at noe lignende ble tatt opp i tråden om Fotballfrue. Der reagerte flere på at hun hadde bibliotek selv om hun ikke hadde tenkt å lese bøkene. Men lydbøker hørte hun på, da gjerne med briller uten styrke. Anonymkode: 38611...a7e
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 Nei, da har man hørt en bok.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 Glemte å svare på HI. Jeg pleier å si at jeg har lest bøker selv om jeg har hørt dem på lydbok ja. Noen bøker har jeg både lest og hørt på lydbok, noen har jeg i bokhylla selv om jeg bare har hørt dem på lydbok. Liker å ha favorittbøkene mine i bokhylla, og før eller senere pleier jeg å lese dem også, selv om jeg allerede har hørt dem på lydbok. Anonymkode: 083a8...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 Jeg er veldig glad i lydbøker, jeg kjører en del bil og lydbøker gjør at jeg får noe mer ut av bilturene mine. Jeg regner bøkene som lest når jeg har hørt dem. Jeg kjøper ikke bøkene når jeg har hørt dem, bøkene jeg har i bokhylla leser jeg. Jeg gjør altså begge deler. Anonymkode: db611...446
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 Kall meg gammeldags men jeg synes ikke det. Det er nok fordi svært få sitter rett opp og ned å lytter til lydboken, de gjør andre ting. Ergo så følger de ikke så godt med og mister store deler av historien. Så jeg synes det er å jukse. I et par år så var jeg aktiv på youtube med andre leseentusiaster og vi hadde konkurranser om å lese 10 bøker så så kort tid, også kommer det en tulling "jeg har lest 14 på en måned!" også sier det seg selv at vedkommende har lest 1 bok på 100 sider og resten er lydbøker, det er juks og langt ifra det samme som å lese en bok. Anonymkode: 3dce0...02b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å svare på HI. Jeg pleier å si at jeg har lest bøker selv om jeg har hørt dem på lydbok ja. Noen bøker har jeg både lest og hørt på lydbok, noen har jeg i bokhylla selv om jeg bare har hørt dem på lydbok. Liker å ha favorittbøkene mine i bokhylla, og før eller senere pleier jeg å lese dem også, selv om jeg allerede har hørt dem på lydbok. Anonymkode: 083a8...8f7 Hvis noen så hadde spurt deg om du hadde lest den eller hørt den på lydbok, ville du vært ærlig om det da? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig! Anonymkode: 38611...a7e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen så hadde spurt deg om du hadde lest den eller hørt den på lydbok, ville du vært ærlig om det da? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig! Anonymkode: 38611...a7e Selvfølgelig! Det handler bare om at jeg både leser og hører bøker, og synes det er helt unødvendig å presisere at jeg har hørt den på lydbok når noen spør om jeg har lest den. Hvis det av en eller annen grunn er viktig å presisere eller ved direkte spørsmål svarer jeg alltid at jeg har hørt den på lydbok(hvis det er det jeg har). Å lese/høre bøker handler 0% om prestisje for meg, og jeg får ikke en bedre følelse av å ha lest en bok enn av å ha hørt den heller egentlig. Anonymkode: 083a8...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #13 Skrevet 29. januar 2019 For meg er det å «lese» en bok da punktskrift er travelt å «lese». Anonymkode: f170c...4c6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kall meg gammeldags men jeg synes ikke det. Det er nok fordi svært få sitter rett opp og ned å lytter til lydboken, de gjør andre ting. Ergo så følger de ikke så godt med og mister store deler av historien. Så jeg synes det er å jukse. I et par år så var jeg aktiv på youtube med andre leseentusiaster og vi hadde konkurranser om å lese 10 bøker så så kort tid, også kommer det en tulling "jeg har lest 14 på en måned!" også sier det seg selv at vedkommende har lest 1 bok på 100 sider og resten er lydbøker, det er juks og langt ifra det samme som å lese en bok. Anonymkode: 3dce0...02b For meg er det å lytte til lydbok mens jeg gjør noe annet den beste måten å sikre at jeg faktisk får meg med alt på. Nå driver jeg ikke med ting som krever voldsomt med tankevirksomhet heller da, men håndarbeid, husarbeid, matlaging og snømåking er f.eks. ypperlige aktiviteter for meg å kombinere med lydbok. Jeg har en tendens til å forsvinne langt bort i mine egne tanker mens jeg leser, på en sånn måte at tankene mine og det jeg leser blander seg, uten at jeg egentlig merker det selv og stopper lesingen. Det er oftere jeg må bla tilbake i en bok fordi jeg plutselig ikke skjønner noe som helst, enn jeg må spole tilbake i en lydbok på grunn av det samme. Anonymkode: 083a8...8f7 2
^^Belle^^ Skrevet 30. januar 2019 #15 Skrevet 30. januar 2019 Jeg hører ca. like mye på lydbok som jeg leser fysisk (dvs, jeg har Kindle - håper ikke det er juks det også ), og jeg leser mye. I fjor leste jeg nesten 200 bøker, og ca. 100 av dem var lydbøker. Så ja, jeg sier jeg har lest en bok når jeg har hørt på den. Det tar meg uansett lengre tid å høre på en lydbok enn å lese den, så hvorfor det skulle være ''juks'' forstår jeg ikke. Jeg sier som en annen over her; for min del er det null prestisje i antall bøker lest/lyttet på. Å lese handler for meg om kjærlighet til litteratur, leseglede og å finne en måte å nyte dette på som funker for seg selv. En bok opplever man ikke med øynene eller ørene, man opplever den i hodet og i fantasien. Det virker særlig snobbete og pretensiøst å hevde at man kun har lov til å si man har lest en bok om man har lest den med øynene. Hadde jeg sittet rett opp og ned mens jeg hørte på lydbok hadde jeg ikke fått med meg noe som helst. Hjernen min går på høygir hele tiden, og for at jeg skal klare å få med meg noe i en lydbok må jeg gjøre noe ''tanketomt'' samtidig, som å kjøre bil, brette klær eller lage mat. Men det er helt klart en treningssak å bli ''god til'' å høre på lydbok altså. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå