AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #21 Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: Det er bare det at spørsmålet var ganske idiotisk. Ingen grunn til å svare på den måten, allikevel. Anonymkode: 0c275...27c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #22 Skrevet 29. januar 2019 Er så lei denne hetsen av veganere. Seriøst, grow up. Direkte latterlig å bli Så provosert av noens kosthold. Og ja, selvsagt ammer de. Fordi de er moren til barnet. Så ett slagord på kumelk som igrunn forklarer alt: not your mom, not your milk. Og andre veien. (Fikk meg forøvrig til å slutte med melk fordi det plutselig gikk ordentlig opp for meg at jeg drakk en annen art morsmelk. Æsj. Anonymkode: c3540...e77 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #23 Skrevet 29. januar 2019 Er det hets å spør om ting man lurer på Anonymkode: 0c275...27c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #24 Skrevet 29. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud så frekke og nedlatende svar, jeg bare spurte et spørsmål. Jeg vet ikke så mye om veganere så jeg lurte. Men går jo ikke å spør om en dritt her, uten at dere blir krenket. Anonymkode: 0c275...27c Krenket? Jeg tror ikke så mange av de som har svart her er veganere? Jeg er ikke veganer, men spørsmålet ga jo ingen mening. bakgrunnen for at mange er veganere er at dyr blir holdt stuet sammen og dårlig behandlet. Når man ammer et barn er det ikke verken snakk om mishandling av barnet eller å la barnet skilles fra foreldrene på et tidlig stadium slik det gjøres hos enkelte som driver med dyreproduksjon. Jeg har vært på en gård og det jeg fikk se der var helt forferdelig. Så jeg kan forstå at noen velger å være veganer. Istedetfor å stille idiotiske spørsmål om veganere kan du lese om hvor lite plass kyllinger har, hvordan dyr som vanligvis liker å ligge på gress må stå på betonggulv osv. I det minste blir ikke norske dyr pumpet fulle av antibiotika eller steroider slik de blir i enkelte land. Anonymkode: 1be9d...266 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #25 Skrevet 29. januar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Dårlig argument. Dette hadde jo ikke vært noe problem, om ikke vi mennesker hadde avlet frem saueraser som gror mer ull enn sauen har nytte av selv. Villsau klarer seg helt fint. Anonymkode: 758a9...c23 Synes ikke ditt argument er noe bedre. Vi har hatt slike saueraser i tusenvis av år, og jeg tror ikke våre forfedre hadde den luksusen at de kunne velge hva de kledde seg i for å overleve. Anonymkode: 2e313...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #26 Skrevet 29. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det lurer jeg på, siden dere ikke skal ha noe animalsk og morsmelk er jo animalsk. Anonymkode: 0c275...27c Jeg tror du har misforstått konseptet å amme. Det er barnet som skal ha melka, ikke mor. Anonymkode: bd41c...152 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #27 Skrevet 29. januar 2019 5 timer siden, Geirfuglen skrev: Veganisme dreier seg først og fremst om å unngå lidelse. Morsmelk fra mennesker er ikke lidelse eller tvang. Dyr lider ikke av å bli melket 5 timer siden, Geirfuglen skrev: Jeg skjønner ikke at noen synes sånt er morsomt lenger. Det har vært en dårlig vits i all tid.. 🙄 Anonymkode: feeed...f11
mangolassie Skrevet 29. januar 2019 #28 Skrevet 29. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyr lider ikke av å bli melket Anonymkode: feeed...f11 Dyr lider av å bli tatt fra moren/få barnet tatt fra seg fordi mennesker vil ta melken. Så jo, de lider. 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #29 Skrevet 29. januar 2019 3 minutter siden, mangolassie skrev: Dyr lider av å bli tatt fra moren/få barnet tatt fra seg fordi mennesker vil ta melken. Så jo, de lider. De blir ikke tatt vekk, de drikket ikke fra jura 24/7 heller :facepalm: Anonymkode: feeed...f11
mangolassie Skrevet 29. januar 2019 #30 Skrevet 29. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De blir ikke tatt vekk, de drikket ikke fra jura 24/7 heller :facepalm: Anonymkode: feeed...f11 Legger ved noen utdrag her fra dyrevennlig.no: "Melkekyr er i dag avlet spesielt for å produsere store mengder melk. Så store ytelseskrav er ikke gunstig mtp. helse eller dyrevelferd. I Norge melker vanligvis ei ku fra 4000 -10000 liter i året. Gjennomsnittskua i Norge melker ca 6000 liter, dvs. nesten 20 liter melk per dag. Hvis de hadde produsert akkurat nok til å mate kalvene, som i naturen, ville dette være ca 4 liter om dagen. Melkekyr må føde en kalv i året for å fortsette å produsere melk. De blir derfor kunstig inseminert innen tre måneder etter fødselen. De melkes under hele drektighetsperioden. Disse melkekuene er bare produktive (med påkrevd effektivitet) i gjennomsnittlig tre år, deretter blir de slaktet og kjøttet brukes vanligvis til biff, kjøttdeig o.l. I naturen kan kuer bli over ti år gamle. Intensiv melkeproduksjon resulterer i et økende antall velferdsproblemer for melkekyr Jurbetennelse, halthet, ketose og diare er noen av utfordringer når det gjelder dyrevelferd hos kyr." Videre info kan du sikkert skaffe på egenhånd gjennom et enkelt google-søk. 3
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. januar 2019 #31 Skrevet 29. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De blir ikke tatt vekk, de drikket ikke fra jura 24/7 heller :facepalm: Anonymkode: feeed...f11 Jo, de blir tatt vekk fra moren umiddelbart. I økolandbruk får de gå sammen noen få dager.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #32 Skrevet 30. januar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: De blir ikke tatt vekk, de drikket ikke fra jura 24/7 heller :facepalm: Anonymkode: feeed...f11 Det er nok ganske mye du ikke vet om moderne husdyrhold.. Anonymkode: 521cc...37b 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #33 Skrevet 30. januar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: jo, spørsmålet er seriøst. Jeg lurer etter å ha lest så mye rart, som for eksempel å få katten til å bli veganer. Anonymkode: 0c275...27c Var det du som startet den tråden også? Anonymkode: 521cc...37b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #34 Skrevet 30. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke ditt argument er noe bedre. Vi har hatt slike saueraser i tusenvis av år, og jeg tror ikke våre forfedre hadde den luksusen at de kunne velge hva de kledde seg i for å overleve. Anonymkode: 2e313...ea9 Usikker på hva du vil frem til her. Jeg har ikke sagt at det er galt å bruke ull, har jeg vel? Jeg har bare påpekt en logisk brist: Det at vi mennesker har avlet frem egenskaper som gjør at dyr ikke klarer seg selv betyr ikke det samme som at vi er forpliktet til å fortsette denne avlen i all evighet for dyras skyld. Jeg tipper skinn og ull fra villsau og nært beslektede raser også kan varme ganske godt. Anonymkode: 758a9...c23
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #35 Skrevet 30. januar 2019 4 hours ago, Geirfuglen said: Jo, de blir tatt vekk fra moren umiddelbart. I økolandbruk får de gå sammen noen få dager. Tror du de trenger mindre tid med moren enn valper og kattunger? Det er fortsatt en horribel ting å gjøre- separere dyr fra sine nyfødte avkom. Det går imot morsinstinktet. Ofte blir kalver også satt i en bås helt alene, uten kontakt med andre kalver. For eks om de er født litt yngre og man er redd de eldre kalvene skal være slem med dem. Så da settes de i en knøttliten bås der de ikke har plass å bevege seg på, uten noe kontakt med andre dyr. Det er dyreplageri. Ingen flokkdyr burde skilles fra flokken og stå helt alene Anonymkode: c6593...9c5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #36 Skrevet 30. januar 2019 ^ups, siterte feil peroson Anonymkode: c6593...9c5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #37 Skrevet 30. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det du som startet den tråden også? Anonymkode: 521cc...37b Nei. Anonymkode: 0c275...27c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #38 Skrevet 30. januar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det lurer jeg på, siden dere ikke skal ha noe animalsk og morsmelk er jo animalsk. Anonymkode: 0c275...27c Håper at du spør kuene og sauene om det samme 😂 Det er jo selvsagt greit med noe man produserer selv, som da også inneholder det man spiser selv...dvs er basert på vegansk kosthold. Ikke veganer selv altså, er vegetarianer. For de fleste så dreier det som om dyrevelferd og at kjøttindustrien er et tortur-helvete for en rekke dyr. Man ønsker ikke å støtte dette. Ingen lider av at man ammer ungen sin 😉 Anonymkode: 05db9...9f2 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #39 Skrevet 30. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ganske mye du ikke vet om moderne husdyrhold.. Anonymkode: 521cc...37b Ditto.. Anonymkode: feeed...f11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #40 Skrevet 30. januar 2019 På 29.1.2019 den 16.11, AnonymBruker skrev: Er så lei denne hetsen av veganere. Seriøst, grow up. Direkte latterlig å bli Så provosert av noens kosthold. Og ja, selvsagt ammer de. Fordi de er moren til barnet. Så ett slagord på kumelk som igrunn forklarer alt: not your mom, not your milk. Og andre veien. (Fikk meg forøvrig til å slutte med melk fordi det plutselig gikk ordentlig opp for meg at jeg drakk en annen art morsmelk. Æsj. Anonymkode: c3540...e77 Mener du voks opp? Anonymkode: 714dc...056
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå