AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Mannen ønsker å invitere en kompis på middag, og jeg vil gjerne lage noe godt som både er enkelt, og ikke er superdyrt. Problemet er at han har melkeallergi og cøliaki så jeg er helt forvirra av hva jeg kan lage som er godt til alle og samtidig ta hensyn til allergien hans. Mor har cøliaki og jeg syns ikke mye glutenfritt er godt for å si det sånn. Har dere noen oppskrifter osv å dele? denne kompisen har vært snill og høflig, vil derfor at han skal få nye maten og kose seg. Gjerne noe desser også. Anonymkode: da326...eae
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Jeg ville gått for en thai curry med ris. Naturlig gluten- og melkefritt Til dessert/kaffe ville jeg laget en Toro langpanne sjokoladekake (husk å bruke melkefritt smør eller olje) eller for å holde temaet litt mer, laget en enkel fruktsalat og servert den med hakka nøtter og sjokolade (den mørke kokesjokoladen fra Coop sitt eget merke er melkefri). Men er du sikker på at han har melkeallergi og at han ikke «bare» er laktoseintolerant? For laktoseintoleranse er lett å tilrettelegge for - i 95% av tilfellene er det bare å bruke laktosefrie melkeprodukter istedenfor de vanlige. De smaker likt, oppfører seg likt og kan kjøpes i stort sett alle dagligvareforretninger. Anonymkode: 63526...2c3 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Middag: Kjøtt, potet, rødvinssaus, grønnsaker. Velg og vrak. Pasta. Ris. Kylling. Fisk. Vin (ikke øl). Dessert: Sorbetis, bær, Kaffe: "Alltid på lur soft Brownie (frossen fra Rema). Anonymkode: 8986a...4e5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Middag: Kjøtt, potet, rødvinssaus, grønnsaker. Velg og vrak. Pasta. Ris. Kylling. Fisk. Vin (ikke øl). Dessert: Sorbetis, bær, Kaffe: "Alltid på lur soft Brownie (frossen fra Rema). Anonymkode: 8986a...4e5 Selvsagt glutenfri pasta. det har de overalt. Anonymkode: 8986a...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 Kyllinggryte med kokosmelk Anonymkode: dcb60...a7d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gått for en thai curry med ris. Naturlig gluten- og melkefritt Til dessert/kaffe ville jeg laget en Toro langpanne sjokoladekake (husk å bruke melkefritt smør eller olje) eller for å holde temaet litt mer, laget en enkel fruktsalat og servert den med hakka nøtter og sjokolade (den mørke kokesjokoladen fra Coop sitt eget merke er melkefri). Men er du sikker på at han har melkeallergi og at han ikke «bare» er laktoseintolerant? For laktoseintoleranse er lett å tilrettelegge for - i 95% av tilfellene er det bare å bruke laktosefrie melkeprodukter istedenfor de vanlige. De smaker likt, oppfører seg likt og kan kjøpes i stort sett alle dagligvareforretninger. Anonymkode: 63526...2c3 Takk for tips det hørtes faktisk god ut han har melkeallergi, stakkar ble litt flau når vi inviterte han på middag, han syns allergien hans blir for mye til bry for andre så derfor jeg vil lage noe så han føler seg velkommen men samtidig ikke føler at vi måtte gå superlangt pga allergien hans. Anonymkode: da326...eae
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips det hørtes faktisk god ut han har melkeallergi, stakkar ble litt flau når vi inviterte han på middag, han syns allergien hans blir for mye til bry for andre så derfor jeg vil lage noe så han føler seg velkommen men samtidig ikke føler at vi måtte gå superlangt pga allergien hans. Anonymkode: da326...eae Så koselig at dere tar utfordringen, man kan dessverre ofte føle seg (og innimellom bli) temmelig eksludert når man er allergiker Husk å vaske benken skikkelig og alle fjøler og alt kjøkkenutstyr godt før du lager maten - helst i oppvaskmaskin, men hvis du vasker det for hånd, kjøp en ny og oppvaskbørste og skur ned vasken først Anonymkode: 63526...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kyllinggryte med kokosmelk Anonymkode: dcb60...a7d 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Middag: Kjøtt, potet, rødvinssaus, grønnsaker. Velg og vrak. Pasta. Ris. Kylling. Fisk. Vin (ikke øl). Dessert: Sorbetis, bær, Kaffe: "Alltid på lur soft Brownie (frossen fra Rema). Anonymkode: 8986a...4e5 Skal ta med disse i beregning når mannne kommer hjem så skal han få velge, takk for tips soft brownie, er disse glutenfrie også? Anonymkode: da326...eae
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så koselig at dere tar utfordringen, man kan dessverre ofte føle seg (og innimellom bli) temmelig eksludert når man er allergiker Husk å vaske benken skikkelig og alle fjøler og alt kjøkkenutstyr godt før du lager maten - helst i oppvaskmaskin, men hvis du vasker det for hånd, kjøp en ny og oppvaskbørste og skur ned vasken først Anonymkode: 63526...2c3 Benken er heldigvis ordentlig ren, har selv «allergi» for støv og skitt så kjøkkenet ser «nytt» til enhver tid. Stua derimot er det lego overalt i løpet av dagen 😂 har småbarn. Har Fått inn en rutine pga mir mor med cøliaki, så regner med at det er så å si likt med melkeallergi også? Anonymkode: da326...eae
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Benken er heldigvis ordentlig ren, har selv «allergi» for støv og skitt så kjøkkenet ser «nytt» til enhver tid. Stua derimot er det lego overalt i løpet av dagen 😂 har småbarn. Har Fått inn en rutine pga mir mor med cøliaki, så regner med at det er så å si likt med melkeallergi også? Anonymkode: da326...eae Så lenge han ikke reagerer luftbårent på melk så burde "cøliakirenhold" være bra nok for melkeallergi også Hadde han reagert luftbårent hadde han trolig ikke kunnet komme uansett. Anonymkode: 63526...2c3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 Først må du spørre om det er melkeallergi eller laktoseintoleranse. Så finner du noe du kan tenke å lage, og spør "er det noe jeg bør være obs på når jeg lager denne maten?" Type at du pleier å steke i smør og må bruke olje, at du bør ha bakepapir på stekeplata om du skal ha noe i ovnen osv. Jeg har flere ganger blitt spurt om jeg har forslag til noe som kan lages, og svarer alltid og skjønner godt at det er vanskelig når man ikke er vant med allergier! Anonymkode: 5814d...d25
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må du spørre om det er melkeallergi eller laktoseintoleranse. Anonymkode: 5814d...d25 Dette har hun allerede svart på: han har melkeallergi. Anonymkode: 63526...2c3
Mommy26 Skrevet 29. januar 2019 #13 Skrevet 29. januar 2019 Svigermor har cøliaki og melkeallergi og litt andre allergier. Har laga bolognese noen ganger(helst langtidskokt, alltid bedre da) med Barilla glutenfri spagetti til(svigermor var imponert pga hun syns ikke de fleste er gode), med noe ciabatta til kanskje? Tror det var schaer eller noe i den duren.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #14 Skrevet 30. januar 2019 kyllinglår i ovn med båtpoteter og grønnsaker. Ovnsbakt laks med ris eller poteter, dryss gjerne tandoorikrydder på laksen så blir den bedre (har servert det til folk som påstår de ikke liker fisk, de åt som bare det). Ellers kan du prøve deg på noen indiske retter- styr bare unna de med rømme og ost osv. Krydder kjøper du på innvandrerforretninger, dødsgodt. Godt krydret kylling med kikerter, ris blandet med det gule krydderet jeg ikke husker hva heter 😁 Ørret med agursalat og potet? Allergispaghetti og kjøttdeig stekt i olje. Salat med stekte scampi oppi, tilsett lime, rød løk, mango og tomat. Muligheten er uendelige. Finnes masse gode sorbetiser, drøss på med jordbær og blåbær. Tror og jeg fant en melkefri is for ikke så lenge siden, på coop eller rema1000. Fruktsalat til dessert som en nevnte, ananas, papaya, kiwi, mango. Anonymkode: 69ff1...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå