Gå til innhold

Beregning av skattetrekk: Hva er lønnsinntekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har peiling på skatt og lønn her inne?

Jeg har sjekket skattetrekksmeldingen som ligger inne i Altinn nå. Og jeg står oppført med lønnsinntekter på nesten 650 000 kr. Prøver å finne ut på nettet hva som inngår i dette. Jeg har aldri hatt mer enn ca 490 000 kr i lønn. Kan det være en feil? Men jobber i staten, 100 %, og regner med at de rapporterer korrekt lønnsinntekt på meg? Har ingen tillegg i jobben, ikke noe firmabil, ingenting utover fast, månedslig lønn. Ikke vært sykemeldt de siste årene, ingen aksjer eller fonds som eventuelt skulle komme inn og komplisere ting.

Går barnetrygden kanskje inn i de såkalte lønnsinntektene? Da ville jeg kommet opp i kanskje 520 000 kr med to barn. Men det er likevel et godt stykke opp til 650 000 kr...

Anonymkode: b4a5b...752

Skrevet

Det er lønnsinntekter FØR skatt. 

Anonymkode: ff374...30d

Skrevet

Din fastsatte lønn er 490 000?

Det finnes jo forsikringer osv. som kan være skattepliktige, men igjen, det er langt opp til 650 000.

Du skal ha fått årsoppgave fra arbeidsgiveren din, du har ikke prøvd å sjekke tallene her mot det du ser i årsoppgaven?

Skrevet

I skattetrekket blir det beregnet en økning fra året før. Spesielt hvis lønnen din har økt de siste årene regner de tydeligvis med at økningen skal fortsette inn i himmelen. Bare endre tallene til det du faktisk forventer å tjene i år så får du beregnet et nytt skattetrekk.

Anonymkode: d50f8...7e6

Skrevet

OK, takk for svar, da endrer jeg til min faktiske bruttolønn. For en skulle jo ikke tro at barnetrygd er innebygd i dette, "lønn" er jo ganske entydig, det må gjelde arbeidsinntekt.

Skrevet

Barnetrygd er skattefri.

Skrevet

Du må endre så det blir riktige opplysninger der!

Anonymkode: ac51b...ec9

Skrevet

Men feriepenger - må jeg legge til dette til bruttolønnen min? Er ikke feriepenger noe som blir holdt igjen av lønna gjennom hele året, akkurat som f.eks. pensjon?

Lønnsinntekter (fra skatteetatens nettsider):

• lønn fra arbeidsgiver, inkludert overtid
  • feriepenger
  • honorarer
  • fordel ved bruk av firmabil
  • at arbeidsgiver dekker barnepass for barna dine
  • sykepenger
  • dagpenger
  • arbeidsavklaringspenger
  • gunstig lån fra arbeidsgiver

Skrevet

Feriepenger skal inn ja! De skattes etter kontantprinsippet, dvs de inngår i skattegrunnlaget det året de utbetales! 

Anonymkode: 4877b...582

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men feriepenger - må jeg legge til dette til bruttolønnen min? Er ikke feriepenger noe som blir holdt igjen av lønna gjennom hele året, akkurat som f.eks. pensjon?

Lønnsinntekter (fra skatteetatens nettsider):

• lønn fra arbeidsgiver, inkludert overtid
  • feriepenger
  • honorarer
  • fordel ved bruk av firmabil
  • at arbeidsgiver dekker barnepass for barna dine
  • sykepenger
  • dagpenger
  • arbeidsavklaringspenger
  • gunstig lån fra arbeidsgiver

Holdt igjen? 🤦🏼‍♀️

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feriepenger er en del skattetrekksgrunnlaget ja. Det trekkes inneværende år litt ekstra hver måned for å dekke skatten som egentlig skulle vært på feriepengene som utbetales dette året.

Dersom du har 450k i brutto lønn, og 60k i feriepenger blir grunnlaget ditt 510k.

Anonymkode: 2760d...cc0

• Liker 1
Skrevet

OK, Ikke så lett dette. Chattet nettopp med en fra skattetaten, han sa at det er ulikt fra arbeidsgiver til arbeidgiver om feriepengene er innbakt i brutto årsinntekt eller kommer i tillegg.

Jobber i staten, får bare satse på at de rapporterer det de skal og at det faktisk er riktig at jeg står oppført med inntekt på over 630 000 kr. Kanskje det eventuelt gjør at jeg får mer igjen på skatten, da. :)

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, Ikke så lett dette. Chattet nettopp med en fra skattetaten, han sa at det er ulikt fra arbeidsgiver til arbeidgiver om feriepengene er innbakt i brutto årsinntekt eller kommer i tillegg.

Jobber i staten, får bare satse på at de rapporterer det de skal og at det faktisk er riktig at jeg står oppført med inntekt på over 630 000 kr. Kanskje det eventuelt gjør at jeg får mer igjen på skatten, da. :)

Staten innrapporterer ikke skattetrekksgrunnlaget. Dette beregner Skatteetaten selv. Du må derfor selv kontrollere at tallene er korrekte. 

Anonymkode: 284e6...09a

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holdt igjen? 🤦🏼‍♀️

Feriepengene er jo i realiteten penger av lønna di som blir holdt igjen som en "tvangssparing" som du så får utbetalt året etter fordi staten ikke stoler på at du greier spare opp penger til den perioden du har ferie og derfor ikke får utbetalt lønn.

• Liker 1
Skrevet

TS her, til info i tilfelle andre opplever det samme:

Har endelig kommet igjennom til skatteetaten på tlf, etter null hjelp å få på chaten. Han jeg snakket med kunne opplyse om at det er oktoberlønna som blir brukt som mal på hele årelønna. Og veldig mange har utbetalt overtid i akkurat den måneden, så årslønna blir unaturlig høy på skattekortet. (Det gjelder for meg også, som har en jobb som innebærer MYE overtid om sommeren, som utbetales i oktober). Han sa det var veldig mange spørsmål om dette, så hans personlige mening var at det var en dårlig idé å bruke akkurat oktober måned til dette. Og det var størst grunn til å endre på skattekortet til korrekt inntekssum dersom du har en bi-jobb. I allefall skatter du mye mer av en bi-jobb hvis du står oppført med såpass høy inntekt i hovedjobben.

• Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet
På 29.1.2019 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Feriepenger er en del skattetrekksgrunnlaget ja. Det trekkes inneværende år litt ekstra hver måned for å dekke skatten som egentlig skulle vært på feriepengene som utbetales dette året.

Dersom du har 450k i brutto lønn, og 60k i feriepenger blir grunnlaget ditt 510k.

Anonymkode: 2760d...cc0

Husk å trekke fra det du blir trukket fra lønnen når du tar ferie da..

Skrevet

Hos meg hadde Skatteetaten også "plusset på" rundt 250 000 på lønnen min for 2019, glad jeg logget inn for å sjekke.

Hvor de fikk de 250 000,- fra vet jeg ikke. En kollega opplevde det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...