AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Vi fikk installert en vedovn i november. De hadde ikke tid til å godkjenne installasjonen og sende inn skjema til kommunen/feier den uken, men skulle komme ulen etter. Hørte ikke noe uken etter, og etter flere purringer på mail, svarer de ikke på mail eller telefonen. Noen som har kunnskap om dette er lovlig, eller om alt ansvaret ligger på oss? Vi kan ikke gjøre denne godkjenningen selv, og skjønner ikke at de bare kan ignorere noe så viktig mtp. brannsikkerhet? Hvor melder man fra om slikt? Anonymkode: f7e57...ad9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Jeg tror du kan få brannvesenet til å godkjenne det? Anonymkode: 0e46d...fd5 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Brann- og feiervesenet i kommunen din er rett instans. For Oslo: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/skal-du-bygge-rive-eller-endre/ma-du-sende-byggesoknad/ildsted-eller-skorstein/ Anonymkode: f1120...153 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Om det er ny-installasjon, altså ikke vært vedovn der tidligere, så må du ha godkjenning fra feier eller muremester. Er det bytte så trenger du ikke godkjenning, dette var iallefall det jeg fikk vite av feiemesteren da vi installerte vedovn. Vi brukte en muremester, for feieren hadde ikke tid. Nå er dette noen år siden, så det kan ha endret seg siden den gang. Anonymkode: 108e5...d63
Million Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 (endret) Da vi installerte peisovn i stuen, var det et par brannmenn fra den lokale brannstasjonen som kom og inspiserte det og godkjente det. De krevde imidlertid bilder fra underveis i arbeidet, for å se at alt var gjort forskriftsmessig i arbeidet. Det hadde vi og det fremla vi (på pc). Vi gjorde arbeidet selv, men fulgte selvsagt alle regler og fotograferte hele veien. Bilder av dette er det vel firmaet dere brukte som sitter inne med? Uten bilder av arbeidet og fremgangsmåtene er jeg usikker på om dere vil få det godkjent av brannvesenet. Det går jo an å ringe brannvesenet der du bor og høre? Endret 29. januar 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Da jeg fikk montert peisovn i Oslo, var det såvidt noen gad komme å se på det fra feiervesenet; jeg purret, etter å ikke ha hørt noe fra dem (sendte inn papirer på installasjonen, those were the days). Dette var riktignok en gammel leilighet fra den tiden da det var vedovn i alle leiligheter, så det kan tenkes at det var fordi det hadde vært ovn der før at de brydde seg så lite. Anonymkode: f1120...153
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 Vi satte inn vedovn og de som monterte den sendte inn papirene. Vi kunne starte å fyre etter 4 dager. Anonymkode: 15bb5...e63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå