Gå til innhold

barnebidrag, hva er forskjellen på 50/50 og delt bosted?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har delt hatt delt bosted OG 50/50 for vårt barn i over 10 år.  Barnet har bodd like mye hos meg som hos mor. I de første årene skiftet bosted hver uke, men senere ble det hver 14.dag.  

Siden min ex om jeg har ganske like inntekter, har bidrag mellom oss ikke vært aktuelt.  Barnetrygden deler vi på, dvs. ett år hun og ett år jeg. 

Vi har ikke særfradrag på skatten slik som aleneforsørgere har.  Det er det jo heller ingen grunn til når vi er to som forsørger barnet, som om vi fortsatt bodde sammen.  

Anonymkode: cf98d...d6a

Særfradraget for enslig forsørger følger den utvidende barnetrygden. Du får det automatisk. Så lenge ingen av dere har samboere selfølgelig. Da har dere jo heller ikke utvidet barnetrygd. Dere trenger ikke og heller og dele den annethvert år NAV har nå muligheten og dele den i to slik at dere får halvparten av skatteletten og barnetrygden hele tiden. 

Til TS det er det forskjell i bidrag på delt bosted og 50/50 pga du da mister halve skattelette og halve barnetrygden.

Dette kan utgjøre noen tusen i måneden alt etter hvor mange barn dere har. Men ved delt bosted skal foreldrene dele alle utgifter.

Hva som er best eller mest rettferdig må dere nesten regne på og finne ut av. Har han samboer så vil dere "miste" en halv skatte lette og en halv ekstra barnetrygd f.eks. 

Anonymkode: 9dd20...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Særfradraget for enslig forsørger følger den utvidende barnetrygden. Du får det automatisk. Så lenge ingen av dere har samboere selfølgelig. Da har dere jo heller ikke utvidet barnetrygd. Dere trenger ikke og heller og dele den annethvert år NAV har nå muligheten og dele den i to slik at dere får halvparten av skatteletten og barnetrygden hele tiden. 

Til TS det er det forskjell i bidrag på delt bosted og 50/50 pga du da mister halve skattelette og halve barnetrygden.

Dette kan utgjøre noen tusen i måneden alt etter hvor mange barn dere har. Men ved delt bosted skal foreldrene dele alle utgifter.

Hva som er best eller mest rettferdig må dere nesten regne på og finne ut av. Har han samboer så vil dere "miste" en halv skatte lette og en halv ekstra barnetrygd f.eks. 

Anonymkode: 9dd20...600

Takk for enda mer utfyllende. Han har samboer ja, men kan ikke jeg beholde barnetrygden og skatteletten likegodt da? Evt la han betale meg noe mindre i bidrag som kompensasjon? Eller vil NAV da bestemme dette?  Ts

Anonymkode: 14e74...7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...