Gå til innhold

barnebidrag, hva er forskjellen på 50/50 og delt bosted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde at ved 50/50 eller riktigere sagt, samværsforeldren hadde barna 14/15 netter, så skulle bostedsforelderen stå for all underholdskostnadene av barna og motta bidrag for det. Og ved delt bosted er det begge foreldre som betaler for barna/står for underholdkostnadene, og at hvis man hadde krav på bidrag ville det kun være pga inntektsforskjeller. Tar jeg feil her? Kan noen forklare?

Anonymkode: 14e74...7cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

forsøker et lite dytt :)

Skrevet

Du tar feil. Forskjellen er minimal.

Den er egentlig ingenting... Man skal dele utgiftene til barna uansett hva slags ordning man har, men delt eller 50/50 blir potatoe potato i praksis. Ved strid har det I TEORI noen små rettighetsforskjeller ved seg, men ikke i praksis..,

Anonymkode: 4bf5c...126

Skrevet

Ved 50/50 men ikke delt bosted så skal du betale alt, og far skal betale bidrag. Bidraget blir nok ganske lavt da, i og med at han får ganske mye fratrekk pga høyt samvær. Ved delt bosted skal dere dele alle regninger/utgifter. De fleste har jo både 50/50 og delt bosted hvis de har en av delene. 

Anonymkode: 0a1f9...81e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ved 50/50 men ikke delt bosted så skal du betale alt, og far skal betale bidrag. Bidraget blir nok ganske lavt da, i og med at han får ganske mye fratrekk pga høyt samvær. Ved delt bosted skal dere dele alle regninger/utgifter. De fleste har jo både 50/50 og delt bosted hvis de har en av delene. 

her er det noe jeg tydeligvis ikke helt forstår, for når du bruker nav sin bidragskalkulator så får jeg ikke opp noe mindre hvis jeg velger delt bosted og ikke 14/15 netter. Jeg kan heller ikke velge samvær ved delt bosted..Jeg er ikke ny i gamet, men vurderer å ta bidraget til nav, da vi ikke er enige om bidraget pr. i dag.. Takk for svar!!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

her er det noe jeg tydeligvis ikke helt forstår, for når du bruker nav sin bidragskalkulator så får jeg ikke opp noe mindre hvis jeg velger delt bosted og ikke 14/15 netter. Jeg kan heller ikke velge samvær ved delt bosted..Jeg er ikke ny i gamet, men vurderer å ta bidraget til nav, da vi ikke er enige om bidraget pr. i dag.. Takk for svar!!

faktisk blir det ca 200,- mindre hvis jeg velger 14-15 netter istedenfor delt bosted. Er så merkelig.. ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

faktisk blir det ca 200,- mindre hvis jeg velger 14-15 netter istedenfor delt bosted. Er så merkelig.. ts

Hmm. Det syns jeg var rart. Jeg testet akkurat selv. Vi har delt bosted. Har en deltidsplass på sfo til mitt barn, så la inn det. Jeg har ikke utvidet barnetrygd eller stønad til barnetilsyn. Far tjener litt over 100k mer enn meg. Ved delt bosted fikk jeg 460 kr, og 14-15 netter 1150 kr. Dette tyder på at det jeg skrev over stemmer. 

Hva slags info la du inn? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Det syns jeg var rart. Jeg testet akkurat selv. Vi har delt bosted. Har en deltidsplass på sfo til mitt barn, så la inn det. Jeg har ikke utvidet barnetrygd eller stønad til barnetilsyn. Far tjener litt over 100k mer enn meg. Ved delt bosted fikk jeg 460 kr, og 14-15 netter 1150 kr. Dette tyder på at det jeg skrev over stemmer. 

Hva slags info la du inn? 

Her har vi en ganske stor forskjell i inntekt, ca 600 000. Jeg får utvidet barnetrygd og blir skattet som enslig forsørger eller hva det er.  Håper det er noe som kan forklare dette. Men når dere har delt bosted, får du bidrag? Og betaler dere likt ellers på barnet? Ts

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Her har vi en ganske stor forskjell i inntekt, ca 600 000. Jeg får utvidet barnetrygd og blir skattet som enslig forsørger eller hva det er.  Håper det er noe som kan forklare dette. Men når dere har delt bosted, får du bidrag? Og betaler dere likt ellers på barnet? Ts

Jeg tipper at det er det at du får skattelette og utvidet barnetrygd som gjør det. Får du også stønad til barnetilsyn? Disse tingene deles ved delt bosted (utenom stønaden til barnetilsyn som faller helt bort). Jeg har ny samboer så får hverken skattelette eller utvidet barnetrygd. Hvis du tar vekk disse tingene i kalkulatoren så blir kanskje resultatet et annet? 

Jeg får ikke bidrag, men ser som sagt at jeg kunne fått ca 460 kr. Det er så lite at jeg ikke gidder søke og bråke om det. Vi deler utgifter til SFO, og andre store ting. Klær står vi for hver for oss. Jeg kjøper nok mest sko/jakker etc som sendes mellom hjemmene, men det er ofte fordi jeg ikke gidder å ta en diskusjon på om det er nødvendig å kjøpe ny jakke etc :fnise:

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper at det er det at du får skattelette og utvidet barnetrygd som gjør det. Får du også stønad til barnetilsyn? Disse tingene deles ved delt bosted (utenom stønaden til barnetilsyn som faller helt bort). Jeg har ny samboer så får hverken skattelette eller utvidet barnetrygd. Hvis du tar vekk disse tingene i kalkulatoren så blir kanskje resultatet et annet? 

Jeg får ikke bidrag, men ser som sagt at jeg kunne fått ca 460 kr. Det er så lite at jeg ikke gidder søke og bråke om det. Vi deler utgifter til SFO, og andre store ting. Klær står vi for hver for oss. Jeg kjøper nok mest sko/jakker etc som sendes mellom hjemmene, men det er ofte fordi jeg ikke gidder å ta en diskusjon på om det er nødvendig å kjøpe ny jakke etc :fnise:

Hva tenker du er fordi jeg får skattelette og utvidet barntrygd? Jeg bare syntes det er rart, at vi kan ha barna nesten likt, samtidig som jeg betaler alt utenom og får endel i bidrag. Mens hvis vi velger delt bosted så kan vi ha samme ordning, men vi skal da dele utgifter pluss at jeg faktisk mottar mer i barnebidrag. Hvordan kan dette være? Må jo være noe jeg ikke helt forstår her :p Jeg får skattelette og barnetrygden pluss utvidet barnetrygd, og dette har jeg plottet inn på denne kalkulatoren. Jeg har større barn, så får ikke stønad til barnetilsyn :) TS

Skrevet

Delt bosted.  Jeg ser barnebidraget har vært kommentert mye her. Men noe viktig å tenke på er at det blir like rettigheter til plikter. Skatt og barnetrygd kan kreves fordelt likt. Det viktigste er at en forelder ikke kan ta med barnet og flytte er min mening. Det tragiske at bostedsforelder flytter fritt med barnet unngås med delt bosted.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Peter007 skrev:

Delt bosted.  Jeg ser barnebidraget har vært kommentert mye her. Men noe viktig å tenke på er at det blir like rettigheter til plikter. Skatt og barnetrygd kan kreves fordelt likt. Det viktigste er at en forelder ikke kan ta med barnet og flytte er min mening. Det tragiske at bostedsforelder flytter fritt med barnet unngås med delt bosted.

Men hvis det skulle skjedd, så kan jo bidraget øke ytterligere igjen da? For da faller jo det bort fra beregningsgrunnlaget, så om det går opp i opp er jo mulig...

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det skulle skjedd, så kan jo bidraget øke ytterligere igjen da? For da faller jo det bort fra beregningsgrunnlaget, så om det går opp i opp er jo mulig...

Hva spesielt tenker du på?

Skrevet
8 minutter siden, Peter007 skrev:

Hva spesielt tenker du på?

Jeg lurer egentlig på hva som er forskjellen på 14-15 netter og delt omsorg. Og hva som er grunnlaget for bidraget osv. Jeg syntes ikke det virker helt logisk... Er jeg uklar? TS

Skrevet

Delt bosted gir like plikter og rettigheter til foreldrene. Begge foreldrene er som om de bodde sammen selv om de bor fra hverandre. 

Det regnes nettobidrag i stedet for  ordinært. Det vil si at det kun regnes på forskjellig inntekt og ikke de andre faktorer. 

Er det lik lønn gir det ikke bidrag. Det forutsetter at begge foreldrene bidrar likt økonomisk og deler barnetrygd og skattefordel. 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker du er fordi jeg får skattelette og utvidet barntrygd? Jeg bare syntes det er rart, at vi kan ha barna nesten likt, samtidig som jeg betaler alt utenom og får endel i bidrag. Mens hvis vi velger delt bosted så kan vi ha samme ordning, men vi skal da dele utgifter pluss at jeg faktisk mottar mer i barnebidrag. Hvordan kan dette være? Må jo være noe jeg ikke helt forstår her 😛 Jeg får skattelette og barnetrygden pluss utvidet barnetrygd, og dette har jeg plottet inn på denne kalkulatoren. Jeg har større barn, så får ikke stønad til barnetilsyn :) TS

Jeg mener at siden du har mer i inntekt i form av skattelette og utvidet barnetrygd så går dette i fars favør og han betaler mindre i bidrag. Når du mister halve dette ved delt bosted (og han får halve) får du mindre i inntekt og han mer og forskjellen mellom dere øker. Eneste grunn jeg kan se i hvert fall. 

Skrevet
2 timer siden, Peter007 skrev:

Delt bosted gir like plikter og rettigheter til foreldrene. Begge foreldrene er som om de bodde sammen selv om de bor fra hverandre. 

Det regnes nettobidrag i stedet for  ordinært. Det vil si at det kun regnes på forskjellig inntekt og ikke de andre faktorer. 

Er det lik lønn gir det ikke bidrag. Det forutsetter at begge foreldrene bidrar likt økonomisk og deler barnetrygd og skattefordel. 

Tusen takk for svar. Tror jeg forstår mer nå :) TS

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at siden du har mer i inntekt i form av skattelette og utvidet barnetrygd så går dette i fars favør og han betaler mindre i bidrag. Når du mister halve dette ved delt bosted (og han får halve) får du mindre i inntekt og han mer og forskjellen mellom dere øker. Eneste grunn jeg kan se i hvert fall. 

Aha, skjønner.. men kan jeg spørre deg, om du har bry til å svare. Når jeg tjener knappe 200 000,- (er i utdannelse), vil det utgjøre så mye i skattelette da? Med flere aktive barn hadde jeg kanskje hatt det bedre økonomisk hvis jeg mister halve dette og at far heller bidrar med aktiviteter og liknende? Det er bare såvidt ting går rundt nå, så det er rett og slett en kjip periode her... Takker for svar uansett. TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha, skjønner.. men kan jeg spørre deg, om du har bry til å svare. Når jeg tjener knappe 200 000,- (er i utdannelse), vil det utgjøre så mye i skattelette da? Med flere aktive barn hadde jeg kanskje hatt det bedre økonomisk hvis jeg mister halve dette og at far heller bidrar med aktiviteter og liknende? Det er bare såvidt ting går rundt nå, så det er rett og slett en kjip periode her... Takker for svar uansett. TS

Det utgjør litt over 10 000 i året i skattelette hvis jeg ikke husker feil. Dere må altså dele dette pluss at dere må dele barnetrygdene. Si at du har tre barn = 4000 i barnetrygd (inkl den utvidet). Så du mister altså ca 2000 i mnd pluss ca 500 i mnd i skattelette. Om det lønner seg for deg da blir jo bare et regnestykke :) Og så må jo far såklart være enig i at dere skal ha delt bosted. 

Skrevet

Vi har delt hatt delt bosted OG 50/50 for vårt barn i over 10 år.  Barnet har bodd like mye hos meg som hos mor. I de første årene skiftet bosted hver uke, men senere ble det hver 14.dag.  

Siden min ex om jeg har ganske like inntekter, har bidrag mellom oss ikke vært aktuelt.  Barnetrygden deler vi på, dvs. ett år hun og ett år jeg. 

Vi har ikke særfradrag på skatten slik som aleneforsørgere har.  Det er det jo heller ingen grunn til når vi er to som forsørger barnet, som om vi fortsatt bodde sammen.  

Anonymkode: cf98d...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...