FactsOverFeelings Skrevet 28. januar 2019 #21 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, Fjompen said: En "ussel bot" er nok mer å måtte erstatte evt skade på hennes eiendeler, kostnader ved flytting og muligens også kostnader ved å finne ny bolig når du begikk selvtekt. Du er ikke lovløs som huseier, men du må håndtere det som den profesjonelle part, og gjøre det på korrekt måte. Trodde du helt ærlig at du var suveren som huseier, og at samboerskap var en lek? Dersom det ikke finnes kontrakt, ja.
Neket Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, Fjompen skrev: Nei, men så ser du ikke huseier kaste ut husokkupanter heller, men politi/namsmann. Ts og ekspartner må jo ha hatt en form for kontrakt. Ingen oppstår plutselig, magisk og uten forvarsel i noens leilighet. Hun har vel kanskje også hatt nøkkel? Om det så er en muntlig "vil du flytte inn til meg", sagt i etter-pule-rus eller fylla, så er det en gyldig kontrakt, og da har både "utleier" og "leietager" rettigheter gjennom loven. Og nei, da fungerer det ikke å bare "kaste tingene ut". Det er ikke snakk om å kaste tingene ut. Eksen får en frist å forholde seg til, så er døren låst. Synes du han skal leie og betale for et lager til denne eksen? Politiet kan ikke gjøre noe annet enn å snakke med henne. Om de i det hele tatt svarer på tlf. Namsmannen kan neppe gjøre så mye heller, når det ikke finnes noe skriftlig. 1 minutt siden, Fjompen skrev: Hun kan, om hun har hatt nøkkel og adresse dit, fint argumentere for at det har ligget en muntlig kontrakt til grunn, (noe også TS vedgår i saken her), og da kan det bli ganske dyrt for deg som utleier om du har grepet fatt i saken på egen hånd. Hun har jo også sagt hun skal flytte, så da er jo hun minst like ille som TS. TS, betaler hun noe for seg? 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #23 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev: Dersom det ikke finnes kontrakt, ja. Vel, i en husleiesituasjon, noe omtrent alt av samboerskap og utleie av eiendom faller under, så tar husleieloven over for manglende kontrakt. Det vil si at en muntlig "du kan få leie kjelleren min for 9000" og et "ok" plutselig er en kontrakt, som håndheves av husleieloven, som automatisk behandler utleier som den profesjonelle part, og verner leietager. Utleier vernes så klart også, men forventes å bruke de lovpålagte metoder for å for eksempel kaste ut en leietager. 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #24 Skrevet 28. januar 2019 Så det riktige steg 1 vil være at jeg lager et skriv, hvor det står at jeg vil at hun flytter ut innen (f.eks) 14.dager? Og hvis det ikke overholdes kontakter jeg namsmannen? Er redd hun bare kommer til å nekte for å ha mottatt noe advarsel om utkastelse i det hele tatt. Anonymkode: b6640...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #25 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, Fjompen skrev: Hun kan, om hun har hatt nøkkel og adresse dit, fint argumentere for at det har ligget en muntlig kontrakt til grunn, (noe også TS vedgår i saken her), og da kan det bli ganske dyrt for deg som utleier om du har grepet fatt i saken på egen hånd. Da blir det ord mot ord. Hvem ville du trodd på? Den "gale" eksen som nektet å flytte selvom hun ikke har kontrakt eller noe. Eller stakkaren som sørget for at tingene hennes lå trygt i et lager som han betalte for. I håp om å slippe å blande inn politiet? Anonymkode: c530c...f95 4
Gjest Linaria Skrevet 28. januar 2019 #26 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, FactsOverFeelings said: Får så være, hadde gledlig betalt en ussel bot for å bli kvitt en husokkupant. Jeg visste ikke at man var lovløs som huseiger i slike situasjoner, rart. Nå kjenner jeg ikke den nøyaktige loven i Norge, men her i Storbritannia, kan man miste boligen sin bare man har en kompis sovende på sofaen og de låser deg ute mens du er på butikken. Man er ikke lovløs, men det er ikke bare å ringe politiet og få dem kastet ut, for plutselig er det deres hjem. Man må gjennom rettsvesenet og det kan ta laaaaang tid, noen ganger flere år. Skikkelig skummelt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #27 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så det riktige steg 1 vil være at jeg lager et skriv, hvor det står at jeg vil at hun flytter ut innen (f.eks) 14.dager? Og hvis det ikke overholdes kontakter jeg namsmannen? Er redd hun bare kommer til å nekte for å ha mottatt noe advarsel om utkastelse i det hele tatt. Anonymkode: b6640...a5d Bor dere der sammen? Eller hvor bor du? Anonymkode: 22b5f...dda
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #28 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, Neket skrev: Det er ikke snakk om å kaste tingene ut. Eksen får en frist å forholde seg til, så er døren låst. Synes du han skal leie og betale for et lager til denne eksen? Politiet kan ikke gjøre noe annet enn å snakke med henne. Om de i det hele tatt svarer på tlf. Namsmannen kan neppe gjøre så mye heller, når det ikke finnes noe skriftlig. Hun har jo også sagt hun skal flytte, så da er jo hun minst like ille som TS. TS, betaler hun noe for seg? Namsmannen er jo nettopp den rette instans i denne saken. Namsmannen kan kaste ut en leietager på dagen, så lenge de korrekte varsler er sendt til leietager. (exen blir jo i denne saken leietager). Det trenger ikke finnes noe skriftlig, og uansett så hadde husleieloven gitt klare føringer på hvordan dette skal løses. Ang lager, så ja. Utleier skal, unntatt det som betraktes som rent søppel, lagre en tidligere leietagers eiendeler for leietagers regning. Det vil si at når utlagt leie er lik estimert verdi av tingene så kan tingene selges for å dekke utlegg. Men frem til det, så er det faktisk forventet at utleier tar vare på tingene. Igjen, det å være utleier (som du pr.definisjon er som eiende part i et samboerforhold) er ingen lek, 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #29 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det riktige steg 1 vil være at jeg lager et skriv, hvor det står at jeg vil at hun flytter ut innen (f.eks) 14.dager? Og hvis det ikke overholdes kontakter jeg namsmannen? Er redd hun bare kommer til å nekte for å ha mottatt noe advarsel om utkastelse i det hele tatt. Anonymkode: b6640...a5d Ja, du sender et varsel. I posten. Til deres felles adresse. Så sender du også en mail/sms der du opplyser om det. Du kan også sende det rekommandert, siden det beviser at du har sendt det, uavhengig om hun henter det ut eller ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #30 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor dere der sammen? Eller hvor bor du? Anonymkode: 22b5f...dda Bor sammen ja. Har vært samboere i min leilighet, som hun nå nekter å forlate. Anonymkode: b6640...a5d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #31 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, Fjompen skrev: Ja, du sender et varsel. I posten. Til deres felles adresse. Så sender du også en mail/sms der du opplyser om det. Du kan også sende det rekommandert, siden det beviser at du har sendt det, uavhengig om hun henter det ut eller ikke. Takk! 🙂 Anonymkode: b6640...a5d
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #32 Skrevet 28. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir det ord mot ord. Hvem ville du trodd på? Den "gale" eksen som nektet å flytte selvom hun ikke har kontrakt eller noe. Eller stakkaren som sørget for at tingene hennes lå trygt i et lager som han betalte for. I håp om å slippe å blande inn politiet? Anonymkode: c530c...f95 Igjen, uavhengig av kontrakt eller ikke, så gjelder husleieloven. Og da kan ikke leietagere bare kastes ut. Det er jo for å forhindre at utleiere tar seg til rette vi har denne loven, noe som er bra; Dette forumet syder jo av folk som har juss-utdanningen sin fra "livets harde skole" og tror de kan gjøre hva de vil som utleiere. 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #33 Skrevet 28. januar 2019 50 minutter siden, Fjompen skrev: En "ussel bot" er nok mer å måtte erstatte evt skade på hennes eiendeler, kostnader ved flytting og muligens også kostnader ved å finne ny bolig når du begikk selvtekt. Du er ikke lovløs som huseier, men du må håndtere det som den profesjonelle part, og gjøre det på korrekt måte. Trodde du helt ærlig at du var suveren som huseier, og at samboerskap var en lek? Er du jurist ? Anonymkode: 30221...2e8
altflyter Skrevet 29. januar 2019 #34 Skrevet 29. januar 2019 Pakk tingene hennes i pappesker en dag hun er ute. Når hun kommer hjem, sier du at nå har hun drøyd dette lenge nok. Du vil ha henne ut. Du har informert henne muntlig for lenge siden. Hva i alle dager feiler det folk? Mener hun at hun bare skal bli boende? Betaler hun leie? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #36 Skrevet 29. januar 2019 10 minutter siden, altflyter skrev: Pakk tingene hennes i pappesker en dag hun er ute. Når hun kommer hjem, sier du at nå har hun drøyd dette lenge nok. Du vil ha henne ut. Du har informert henne muntlig for lenge siden. Hva i alle dager feiler det folk? Mener hun at hun bare skal bli boende? Betaler hun leie? Ja, hun betaler halvparten av fellesutgifter til borettslaget. Altså ikke en stor sum.. 6 minutter siden, Lily_88 skrev: Ring foreldrene hennes 🤣 Hehe ja, hun er jo bare 55 år. Anonymkode: b6640...a5d 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #37 Skrevet 29. januar 2019 Noen som har et eksempel på et slikt utkastelsesbrev? Hvordan kan det bevises at det er sendt varsel om hun nekter for det? Et rekommandert brev viser vel bare at en konvolutt er sendt, men ikke innholdet av konvolutten.. Syns dette er vanskelig. Anonymkode: b6640...a5d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #38 Skrevet 29. januar 2019 Ville heller ha kontaktet namsmannen for råd om hvordan du skal gå frem. Så følger du prosedyren til punkt og prikke. Hun må flytte ut, du må bare gjennom ett byråkrati først. Så ville jeg gjort det mest mulig utrivelig for henne å bo der. Ta med deg damer hjem, og ha høylytt sex, slutt å skyll ned doen etter deg osv. la det bli ett grisehus. Da flytter hun nok kjapt. Anonymkode: 6b4da...ab8 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #39 Skrevet 29. januar 2019 Jeg hadde rett og slett ringt politiet, forklart situasjonen og spurt dem om hvordan jeg skulle gå frem. Så vet du at det du gjør er helt riktig. Anonymkode: f7e9b...426 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #40 Skrevet 29. januar 2019 Finn deg en elsker som du har på besøk når hun er hjemme. Da skjønner hun det nok. Anonymkode: a6e19...480 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå