AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Jeg eier en leilighet og har de siste årene hatt en samboer. Forholdet vårt tok slutt for mange måneder siden og jeg har sagt fra den dagen det ble slutt at jeg vil at hun skal flytte ut. Hun har sagt hele tiden at hun er enig. Dagene går, blir til uker, blir til måneder. Ingenting skjer. Hun later som ingenting. Hun nekter altså å flytte ut! Vet ikke mine arme råd her, jeg kan jo ikke fysisk kaste kvinnfolket ut. Jeg eier leiligheten, hun har overhodet ingen eierskap, heller ingen form for kontrakt. Er klar over at dette høres helt vannvittig ut.. Noen råd her? Kontakte advokat? Hva er rette måten å gjøre dette på? Anonymkode: b6640...a5d
Neket Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Gi henne en frist. Så bytter du lås og setter tingene hennes på trappa når fristen er ute. 31
Gjest PaN Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Når hun går ut døra for noen timer bestiller du låsesmed og kaster tingene hennes ut.
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, Neket skrev: Gi henne en frist. Så bytter du lås og setter tingene hennes på trappa når fristen er ute. Høres ut som en super måte å bli ansvarlig for å måtte erstatte tingene hennes på. Selvtekt er aldri lov. 3
Neket Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, Fjompen skrev: Høres ut som en super måte å bli ansvarlig for å måtte erstatte tingene hennes på. Selvtekt er aldri lov. Husokkupasjon er neppe lov, det heller. 20
SoWhat? Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Fikk litt sånn mareritt-følelse her. Ingen vil ha en uønsket person i leiligheten 😮 du må gi henne en kort frist, og si at du bytter lås da. Og jo, du kan fysisk kaste henne ut. Men så lenge du har holdt ut i måneder (!!), så gi henne noen dager. Da er du snill. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 Det er lett å bytte lås selv hvis du har en som passer. Ha en klar til hun er ute en tur, og så slipper du henne ikke inn igjen når hun kommer tilbake. Anonymkode: 98f47...92e 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, Neket skrev: Husokkupasjon er neppe lov, det heller. Nei, men så ser du ikke huseier kaste ut husokkupanter heller, men politi/namsmann. Ts og ekspartner må jo ha hatt en form for kontrakt. Ingen oppstår plutselig, magisk og uten forvarsel i noens leilighet. Hun har vel kanskje også hatt nøkkel? Om det så er en muntlig "vil du flytte inn til meg", sagt i etter-pule-rus eller fylla, så er det en gyldig kontrakt, og da har både "utleier" og "leietager" rettigheter gjennom loven. Og nei, da fungerer det ikke å bare "kaste tingene ut". 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 Har du gitt skriftlig beskjed? Gi skriftlig beskjed om en dato hun må være ute, for da bytter du lås. Så kan hun enten ta med seg tingene sine før det, ellers kan dere avtale tidspunkt som hun kan komme og hente tingene sine senere. Anonymkode: fe8f9...3ae 8
FactsOverFeelings Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 Gi henne en frist, skriftlig, helst sporbar via e-mail/sms whatever. Er hun ikke ute innen den fristen, skifter du lås og setter tingene hennes utenfor. 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, Fjompen skrev: Nei, men så ser du ikke huseier kaste ut husokkupanter heller, men politi/namsmann. Ts og ekspartner må jo ha hatt en form for kontrakt. Ingen oppstår plutselig, magisk og uten forvarsel i noens leilighet. Hun har vel kanskje også hatt nøkkel? Om det så er en muntlig "vil du flytte inn til meg", sagt i etter-pule-rus eller fylla, så er det en gyldig kontrakt, og da har både "utleier" og "leietager" rettigheter gjennom loven. Og nei, da fungerer det ikke å bare "kaste tingene ut". TS her. Ja det er nettopp dette jeg tenker på. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette med loven på min side? Vi har jo hele veien bare hatt muntlig avtale om samboerskapet, men hun har nøkkel og adresse her. Kan jo ikke bare sende henne på gata.. Anonymkode: b6640...a5d 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev: Gi henne en frist, skriftlig, helst sporbar via e-mail/sms whatever. Er hun ikke ute innen den fristen, skifter du lås og setter tingene hennes utenfor. 50% av svaret ditt her er korrekt. Siste delen ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Lei et lager for to mndr. Sett tingene der og bytt lås. Om du vil ha henne ut asap. Henter hun ikke tingene innen to mnd så er det ikke ditt ansvar. Anonymkode: c530c...f95
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Ja det er nettopp dette jeg tenker på. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette med loven på min side? Vi har jo hele veien bare hatt muntlig avtale om samboerskapet, men hun har nøkkel og adresse her. Kan jo ikke bare sende henne på gata.. Anonymkode: b6640...a5d https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/slik-kaster-du-ut-leieboeren/3422817938.html 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lei et lager for to mndr. Sett tingene der og bytt lås. Om du vil ha henne ut asap. Henter hun ikke tingene innen to mnd så er det ikke ditt ansvar. Anonymkode: c530c...f95 Tar du dette ut av luften, eller har du noen kilder på det? 1
FactsOverFeelings Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Just now, Fjompen said: 50% av svaret ditt her er korrekt. Siste delen ulovlig. Får så være, hadde gledlig betalt en ussel bot for å bli kvitt en husokkupant. Jeg visste ikke at man var lovløs som huseiger i slike situasjoner, rart. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, Fjompen skrev: Tar du dette ut av luften, eller har du noen kilder på det? Hadde jeg hatt kilder på det så hadde jeg vel lagt dem ved. Det er det jeg ville gjort, da hun verken har kontrakt eller noe så får hun ikke gjort stort. Anonymkode: c530c...f95
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 Først og fremst må du jobbe med å bli mindre konfliktsky, TS. Det er ikke morsomt å sette ned foten, men til slutt må man. Anonymkode: 4b826...8c1 13
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev: Får så være, hadde gledlig betalt en ussel bot for å bli kvitt en husokkupant. Jeg visste ikke at man var lovløs som huseiger i slike situasjoner, rart. En "ussel bot" er nok mer å måtte erstatte evt skade på hennes eiendeler, kostnader ved flytting og muligens også kostnader ved å finne ny bolig når du begikk selvtekt. Du er ikke lovløs som huseier, men du må håndtere det som den profesjonelle part, og gjøre det på korrekt måte. Trodde du helt ærlig at du var suveren som huseier, og at samboerskap var en lek? 5
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg hatt kilder på det så hadde jeg vel lagt dem ved. Det er det jeg ville gjort, da hun verken har kontrakt eller noe så får hun ikke gjort stort. Anonymkode: c530c...f95 Hun kan, om hun har hatt nøkkel og adresse dit, fint argumentere for at det har ligget en muntlig kontrakt til grunn, (noe også TS vedgår i saken her), og da kan det bli ganske dyrt for deg som utleier om du har grepet fatt i saken på egen hånd. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå