Gå til innhold

Annonser på internett - lytter de til oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, nå har alle, Facebook, Google, you name it, gått ut og sagt at de ikke lytter til oss gjennom de elektroniske produktene våre, og eksperter på området sier også at dette ikke er fakta. Men flere jeg kjenner insisterer på at dette har hendt dem, de har snakket om noe, og en annonse relatert til det de snakket om har dukket opp på Facebook, Youtube og andre sider.

Selv trodde jeg på ekspertene, helt til i dag. I det jeg dro til jobben, ser jeg at en varebil parkerer utenfor naboen. Jeg ringer til mannen min, og sier "Har du hørt noe om at x og x skal flytte?". Han svarte nei, og at vi fikk gå bort og spørre senere i kveld.
I løpet av dagen søker jeg ikke på noe som har med flytting å gjøre, jeg søker ikke på salgsannonser eller utleieannonser på Finn, jeg gjør ingenting online som handler om flytting. Ikke ektemannen heller.
Når jeg kommer hjem, snakker jeg med naboen om at de skal flytte, jeg snakker med ektemannen min om at de flytter, og jeg snakker på telefonen om at naboen flytter, og at vi er spent på hvem vi får ved siden av.

Igjen; ingen på IP-adressen vår søkte på noe med flytting hele dagen. Vi har kun snakket om det, men i det jeg sitter på laptopen i kveld, begynner det å ramle inn med reklamer på Youtube om osloflyttebyrå.no, annonser for flyttekasser, andre reklamer for flyttehjelp og vaskebyråer som tilbyr nedvask ved flytting.

Altså, jeg er litt skremt...vi er heller ikke i en prosess med å finne ny bolig, så jeg og ektemannen har ikke lagt igjen elektroniske spor på boligannonser eller lignende. Jeg vurderer at ryktene om at vi blir lyttet til er sanne. Hva kan jeg gjøre for å beskytte meg mot dette?! Jeg har allerede teip over kameraet, men jeg kan jo ikke akkurat koble ut mikrofonen på telefonen min. Noen som har råd..?
Evt. noen som kan berolige meg på at det bare er en tilfeldighet, og at jeg kan legge konspirasjonsteoriene fra meg?😂

Anonymkode: 5ea5b...1fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå fikk jeg en reklame for et flyttebyrå på Instagram på mobilen også, men det kan jo ha noe med at jeg laget dette innlegget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ektemannen fikk også reklame for osloflyttebyrå.no på Youtube tidligere, sier han nå, og jeg har ikke ham på mitt nettverk. Vi deler kun ip-adresse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg en reklame for et flyttebyrå på Instagram på mobilen også, men det kan jo ha noe med at jeg laget dette innlegget.

Oj. Kanskje du også kan teste ved snakke med mannen din om et produkt som dere aldri har søkt på og som dere aldri har kjøpt, og se om det kommer opp reklamer relatert til dette?

Anonymkode: e23da...6d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd flere ganger med meg, nesten litt creepy...var på foreldremøte og det ble diskutert en meget spesiell form for hjelpemiddel til skriving. Da jeg kom hjem, dukket det opp reklame for produktet i Facebook feeden min. Aldri søkt på produktet eller diskutert det annet enn på møtet. Som sagt, et meget spesielt hjelpemiddel som man ikke får opp tilfeldig vil jeg tro...fikk meg til å tenke diverse...

Anonymkode: 1d980...9db

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd meg flere ganger også. Kan sitte på jobben og snakke med kollegaer, og like etter når jeg går på nettet, f.eks. FB så dukker det opp reklamer for det vi satt og snakket om. Selv om jeg aldri i livet har søkt noe som helst om dette på nett...

Anonymkode: 4f440...ae7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan garantere dere at set har skjedd meg opptil flere ganger. Folk fnyser av det, men jeg vet selv hva jeg har snakket om og vet selv at jeg ikke har søkt på det. Kommer opp som reklame på Facebook. Sjukt.

Anonymkode: 07c4c...c6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har skjedd flere ganger med meg, nesten litt creepy...var på foreldremøte og det ble diskutert en meget spesiell form for hjelpemiddel til skriving. Da jeg kom hjem, dukket det opp reklame for produktet i Facebook feeden min. Aldri søkt på produktet eller diskutert det annet enn på møtet. Som sagt, et meget spesielt hjelpemiddel som man ikke får opp tilfeldig vil jeg tro...fikk meg til å tenke diverse...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd meg flere ganger også. Kan sitte på jobben og snakke med kollegaer, og like etter når jeg går på nettet, f.eks. FB så dukker det opp reklamer for det vi satt og snakket om. Selv om jeg aldri i livet har søkt noe som helst om dette på nett...

Anonymkode: 4f440...ae7

Hadde dere telefon med på møtene, og var telefonene påslått? Kanskje lurt å slå av telefon og ta ut batteriet når man er i møte eller har fortrolige samtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gi apper tilgang til mikrofonen. Det er ingen grunn til at lommelykt-appen din skal ha tilgang til noe som helst f.eks. 

Anonymkode: 339bf...487

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer meg også! 😮 Diskuterte et spesifikt ergoterapeutisk hjelpemiddel med samboer, og uten at noen av oss hadde skrevet noe som helst om det skriftlig på en eneste plattform, så kommer det opp annonser både på Instagram og Facebook. Det er så creepy! 

Anonymkode: e2338...666

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere telefon med på møtene, og var telefonene påslått? Kanskje lurt å slå av telefon og ta ut batteriet når man er i møte eller har fortrolige samtaler?

Såklart var telefonen med. På, men uten lyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått inn på instillinger og personvern på iphone, og huket av for alle apper som har hatt tilgang på mikrofon. Slutter annonsene da, så vet jeg jo svaret... Legger sjeldent ut noe, så jeg får gjøre om på instillingene om jeg absolutt må legge ut noe. 

Anonymkode: e2338...666

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å gi apper tilgang til mikrofonen. Det er ingen grunn til at lommelykt-appen din skal ha tilgang til noe som helst f.eks. 

Ah! Godt tips! Bruker som regel å være flink til dette, men vet at etter nevøen fikk bruke mobilen og ipaden i julen, så er der en del nye apper jeg ikke har kontroll over.
Men hvordan forklarer man det på laptopen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Kanskje du også kan teste ved snakke med mannen din om et produkt som dere aldri har søkt på og som dere aldri har kjøpt, og se om det kommer opp reklamer relatert til dette?

Kan være interessant å begynne å teste dette grundig, egentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være interessant å begynne å teste dette grundig, egentlig.

Enig. Test også med avslått telefon med batteriet tatt ut, og ha pc-en påslått mens du sier bestemte ord, for å sjekke om noen lytter via pc-ens mikrofon også 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah! Godt tips! Bruker som regel å være flink til dette, men vet at etter nevøen fikk bruke mobilen og ipaden i julen, så er der en del nye apper jeg ikke har kontroll over.
Men hvordan forklarer man det på laptopen?

Datamaskiner fungerer ikke på samme måte, så det er ingen programmer som har "løpende tilgang" til mikrofonen din. Men om du er paranoid kan du jo bare deaktivere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke Adblock eller lignende programmer da? :P       

Anonymkode: 30a47...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor bruker du ikke Adblock eller lignende programmer da? :P       

Anonymkode: 30a47...61c

Løser det problemet med at de lytter?

Anonymkode: 3467e...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...