Gå til innhold

Mannen og jeg blir ikke enige - trenger råd fra dere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har stor familie begge to. Med alle søsken og svigerinner/svogere er vi tilsammen 14 stk. Med deres barn og våre foreldre, så kan dere tenke dere. I tillegg har vi faddere til barna våres som vi pleier å invitere i bursdagene til barna. Huset vårt er innholdsrikt, med mange små rom/soverom. Men stua og kjøkkenet er ikke veldig stort. Ved spisebordet er det plass til 10-12 om man sitter trangt. Og rundt stuebordet kan man få plass til 6-8 stk.

Når vi feirer om sommeren er det ikke noe stress å invitere mange, for da kan vi sitte ute, men nå på vinterstid bør man derfor dele opp og feire over flere dager.

Gjestelista er i utgangspunktet på 38 stk.

Jeg ser for meg å invitere til lørdag og søndag en helg.

Mannen min jobber mye for tiden og har ikke hentet seg inn etter slitsom høst/vinter/jul, og ser mørkt på alt som er. Til å med det å vaske eller lage mat til den helgen tok han opp som noe han gruer seg til. Han vil bare feire en dag. Og sier at hvis det ikke blir det, så får jeg bare styre showet og kjøre mitt løp, uten hans hjelp.

Jeg ønsker råd fra dere hvordan vi kan løse dette på best mulig måte. Kanskje dere har noen ideer vi ikke har tenkt på.

Anonymkode: 9f50e...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at han ikke vil ha feiring en hel helg, det er jo fryktelig slitsomt. Finnes det et lokale dere kan låne/leie? Her jeg bor er det vanlig å leie barnehagen, for eksempel. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler familien i to, rett og slett for at det blir hyggeligere når det ikke er full stue, vi er veldig mange. Vi feirer en av dagene ute ( peppes feks ) også tar vi den andre gruppen hjemme. Neste år gjør vi motsatt. Vi har prøvd ha alle på en gang, men bursdagsbarnet forsvinner litt i kaoset. Må dere feire hjemme? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags feiring er det? Vanlig barnebursdag? Skal en helg brukes eller er det flere bursdager og dermed flere helger? Jeg synes 38 stk hørtes helt utrolig mange ut.. Skal det være barnebursdag i tillegg med barn fra barnehage/skole?

Anonymkode: ef6b9...a22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags feiring er det? Vanlig barnebursdag? Skal en helg brukes eller er det flere bursdager og dermed flere helger? Jeg synes 38 stk hørtes helt utrolig mange ut.. Skal det være barnebursdag i tillegg med barn fra barnehage/skole?

Anonymkode: ef6b9...a22

Huff ja, jeg synes også det er slitsomt at vi er så mange. Men med mine og hans nærmeste familie er vi 26 bare med våre foreldre og søsken og oss. Så kommer nieser og nevøer og faddere i tillegg. 

Men vi føler ikke at vi ikke kan invitere enkelte av de heller. Så hva skal en gjøre da?

Barnebursdag kommer i tillegg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles mest rett å feire hjemme. Enklest mulig. Skulle vi leid lokale, må dette nesten gjøres til hver bursdag. Ingen andre i familien gjør det heller. Nei, vi må nok ha det hjemme. Leie av lokale forbinder vi med runde store dager, konfirmasjon, dåp, bryllup, hvor en legger ekstra i mat og drikke = kostbar greie.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår din mann godt! 

Anonymkode: c40b9...20b

Jeg forstår han også godt. Men jeg ser det på en annen måte i tillegg. Vi kan ikke kutte ut noen, og vi kan ikke droppe bursdag for barna heller. 

Har du noen forslag å komme med?

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si åpent hus hele dagen at dere setter frem litt kaker fra kl 11 og håper de fordeler seg litt utover dagen?

Om man prater med familie forstår de det sikkert og de fleste blir vell bare 2-4 timer? Og de første som kommer er høflige nok til å gå om det blir overfylt?

Det blir en lang dag for dere, men bare en dag i det minste

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan dere feire med bare dere i kjernefamilien og invitere besteforeldrene. 

Anonymkode: ed564...4a8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kutte ut noen. Eller kjøpe klappstoler og skvise alle inn. Ikke så mange andre alternativer hvis dere ikke vil leie lokale. Flere dager på samme helg blir bare stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bondenisse skrev:

Hva med å si åpent hus hele dagen at dere setter frem litt kaker fra kl 11 og håper de fordeler seg litt utover dagen?

Om man prater med familie forstår de det sikkert og de fleste blir vell bare 2-4 timer? Og de første som kommer er høflige nok til å gå om det blir overfylt?

Bra forslag!😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bondenisse skrev:

Godt forslag! 

En annen mulighet kan kanskje være å dele det opp på to forskjellige helger, så ikke mannen får selskap to dager på rad men en dag med "fri" til å hente seg inn begge helgene? 

Anonymkode: 33989...10c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som heter dårlig vær, bare dårlige klær :-). Ta det utendørs med bål i hagen.

Anonymkode: 92068...ea2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere kjøpe inn ekstra border av type camping og få plass til dem i stuen? Vi har nesten utelukkende store selskap når familie skal samles, og da har vi løst det ved å flytte ut salongbord og sofaer for å gjøre plass til ekstra stoler og border. Ikke så elegant, men da har alle en plass å sitte på.

Anonymkode: 111b8...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent hus fra kl… til kl …. Server kaker, fingermat, rundstykker og drikke. Så prøve å få låne noen ekstra stoler hos familien.

Anonymkode: 55a13...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner problemet TS, men har full forståelse for mannen din. Jeg hadde ikke orket dette selv. Da ville jeg heller leid et lokale, og satt av noen timer til feiring på lørdag ELLER søndag.

Anonymkode: 423ae...14c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo selv foreslått en løsning. Du kan dele opp i to dager og styre showet og kjører ditt løp, uten hans hjelp. Regner med at du kan regne med hans hjelp en av dagene? Hvis du er heldig har du flere i familien som synes det er hyggelig å bidra, f.eks med kakebaking. Hvis du velger å invitere alle på samme dag er åpent hus en god idé. Gjør det så enkelt som mulig. Papptallerkner er lov.

Hvordan har dere løst denne utfordringen tidligere år, forresten? 

Anonymkode: 06699...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår han også godt. Men jeg ser det på en annen måte i tillegg. Vi kan ikke kutte ut noen, og vi kan ikke droppe bursdag for barna heller. 

Har du noen forslag å komme med?

ts

Jeg har et forslag. Inviter nieser og nevøer og fadderbarn og ha barnebursdag. De som er nært i alder eller som har interesse av å komme. Tenker her på at en på 18 kanskje ikke syns det er så viktig med barnebursdag? 

Forslaget om åpent hus var også bra.  

Endret av Sensi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...