AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Kjøpte et hus som vi tar over om noen måneder. Tankene går her.. var først sikker på at det ikke skulle bli noe problem å få dette godkjent, men blir mer og mer stresset jo mer jeg tenker på det.. Denne eneboligen har en kjeller på 70 kvm. Den er registeret som kjeller, ikke som varige oppholdsrom. Forrige eier har innredet denne som en leilighet. Alt er nytt i 2018. Stor bad, kjøkken/stue løsning, soverom og gang. Alle rommene er over 2 meter og alle rommene har vinduer. Leiligheten ligger delvis under bakken, framsiden er over bakkeplan (skrå tomt). Vinduene på soverom og stue/kjøkken er store relativt vanlige vinduer + egen inngang. Forrige eier har fjernet trappa som gikk fra hovedetasje og ned til kjelleren. Virker som om tidligere eier har prøvd å få leiligheten godkjent som egen boenhet. Men reglene for dette er jo veldig strenge så det er bare å glemme. Det som derimot skal være mye lettere er å få kjelleren bruksendret fra kjeller til varig oppholdsrom, for disse rommene oppfyller jo kravene. Er dette plankekjøring? Har snakket med byggansvarlig i kommunen og han sa at da måtte vi sette inn en trapp fra vår etasje og ned til kjeller så kjeller «blir en del av huset». Og da sa han at så lenge rommene er godkjent for varig opphold så har ikke kommunen noe med hva vi bruker det til (utleie osv). Men så tenker jeg på badet i kjelleren.. er ikke dette søknadspliktig? Var jo ikke bad der før, men har vært våtrom (vaskerom), men står som «kjeller» og «Bod» på kommunens tegninger. Og forrige eier har også satt inn sikringsskap i denne leiligheten (av elektriker da). Er dette helt ok? Blir helt stressa av dette. Var visst 3 ukers behandlingstid på disse søknadene, men får jo ikke gjort noe før vi flytter inn.. Om det er som vi håper så er det bare å sette inn en trapp som går ned til kjelleren og søke bruksendring? Er det så lett? Har hørt at kommunen ikke er lett å ha med å gjøre 😕 Anonymkode: d9978...89c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Det er det bare kommunen din som kan gi et absolutt svar på. Start med å lese her. Husk også at rom som søkes bruksendret må tilfredsstille det byggtekniske regelverk som er gjeldende på søknadstidspunktet, i ditt tilfelle altså TEK 17. Anonymkode: c7136...54c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det bare kommunen din som kan gi et absolutt svar på. Start med å lese her. Husk også at rom som søkes bruksendret må tilfredsstille det byggtekniske regelverk som er gjeldende på søknadstidspunktet, i ditt tilfelle altså TEK 17. Anonymkode: c7136...54c Nei det gjelder kun når man skal opprette en egen boenhet, ikke del av eget hus Anonymkode: d9978...89c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Jeg hadde bare driti i det. Har utleiedel i kjelleren og leier ut. Ikke undersøkt om det er godkjent. Det er den sannsynligvis ikke. Leier ut på 5.året. Naboene er klar over det og de har hittil ikke brydd seg. Vet om en annen nabo som fikk besøk av kommunen fordi en noen har kontaktet kommunen ang hybelen. De fikk beskjed om å utbedre ditten og datten. Dette skjedde visst lenge før vi flyttet i området. Det be verken utbedring eller oppfølging. Det er sikkert derfor ingen gidder å kontakte kommunen. Anonymkode: 074cd...9b2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bare driti i det. Har utleiedel i kjelleren og leier ut. Ikke undersøkt om det er godkjent. Det er den sannsynligvis ikke. Leier ut på 5.året. Naboene er klar over det og de har hittil ikke brydd seg. Vet om en annen nabo som fikk besøk av kommunen fordi en noen har kontaktet kommunen ang hybelen. De fikk beskjed om å utbedre ditten og datten. Dette skjedde visst lenge før vi flyttet i området. Det be verken utbedring eller oppfølging. Det er sikkert derfor ingen gidder å kontakte kommunen. Anonymkode: 074cd...9b2 Da er det sikkert greit å være klar over at det er eier av boligen som er ansvarlig. Også når det brenner og leieboeren omkommer fordi han ikke kom seg ut. Kan bli en lang og ubehagelig sak for eier av huset da. Anonymkode: 75736...ccc 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Det er forskjellig fra kommune til kommune. Jeg kjøpte en enebolig med ikke godkjent utleiedel adskilt fra huset. Sokkelen i boligen var gjort om til en leilighet, og det bodde noen der. Eier hadde gjort alt arbeidet selv, og det fantes ikke papirer på noe, verken rør eller el eller selve utskillingen av leiligheten. Jeg ringte kommunen og ba om et møte for å oppklare og få info om hva vi måtte gjøre. En leilighet i enebolig er egentlig ikke veldig vanskelig å få godkjent. Det må søkes om seksjonering hos kommunen, og man må ha en ansvarlig søker som har de rette godkjennelsen. Vi hyrte en arkitekt som har sentral godkjenning, han lagde nye tegninger over huset og skrev søknaden. Det kostet oss 3000 kroner. I tillegg måtte vi ha godkjenning fra nærmeste nabo. Når søknaden var i orden, måtte noe arbeid gjøres. Det er krav til bodplass, universell adkomst og brann/lyd. Vi senket taket, la lydbøyler og dobbel gips i taket, dobbel brannvegg mot vår del og det var det. Vi hadde en snekker som gjorde dette på to dager, sendte papirene til arkitekten som ga beskjed til kommunen om at jobben var gjort. Da fikk vi botillatelse på leiligheten, og verdien på vår enebolig steg betraktelig. Det kostet oss vel 20 000 i materiell og arbeidspenger samt søknad, men det var vel verdt det. Verdiøkningen på boligen er langt mer enn det når man får godkjent utleiedel. Det er også forskjellig fra kommune til kommune hvorvidt de bryr seg om du leier ut noen rom i boligen din eller ikke. Min kommune er veldig streng. Min far arbeider på teknisk avdeling i en annen kommune, og der er de ikke strenge i det hele tatt. Kun ved å kontakte kommunen finner du ut av dette. Jeg ville gjort det for å få mitt på det tørre. Jeg liker ikke tanken på at en naboklage kan føre til pålegg og tvangsmulkt, for det kan det faktisk om man blir tatt for ulovlig utleie/ombygging av bolig. I tillegg har man som utleier faktisk ansvar for menneskene som bor hos en. Naboen min over veien leier ut kjelleren sin, totalt uten rømningsvei og med kun et vindu halvveis under bakkeplan. Vinduet er dekket med snø om vinteren. Hva om huset brenner? Hva om de brenner inne? Og for hva - for å spare litt penger? Anonymkode: 0f8e1...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 Vi i kommunen min tar alltid tak i det hvis vi finner ut av en ulovlig leilighet, og det gjør vi stadig vekk pga. naboer, feiere osv. Det er alltid lettere å sette inn ei dør/trapp mellom boenhetene enn å oppdatere hele utleieenheten etter TEK17. Vi er ikke spesielt strenge på godkjenningen så lenge det er ok takhøyde, rømningsveier, innslipp av lys osv. Men tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Anonymkode: 9c741...d98 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er det sikkert greit å være klar over at det er eier av boligen som er ansvarlig. Også når det brenner og leieboeren omkommer fordi han ikke kom seg ut. Kan bli en lang og ubehagelig sak for eier av huset da. Anonymkode: 75736...ccc Jeg vil jo ikke leie ut ulovlig da. Dessuten er denne leiligheten faktisk i bedre stand enn resten av huset 😅 store vinduer osv.. om jeg ikke får godkjent så må jeg jo bare leie ut ulovlig da, kan ikke ha 70 kvm stå tomt Anonymkode: d9978...89c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi i kommunen min tar alltid tak i det hvis vi finner ut av en ulovlig leilighet, og det gjør vi stadig vekk pga. naboer, feiere osv. Det er alltid lettere å sette inn ei dør/trapp mellom boenhetene enn å oppdatere hele utleieenheten etter TEK17. Vi er ikke spesielt strenge på godkjenningen så lenge det er ok takhøyde, rømningsveier, innslipp av lys osv. Men tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Anonymkode: 9c741...d98 Ja alt det er oppfylt. Det jeg er stressa for er jo at tidligere eier har fjernet trappa som går ned til kjelleren. Om vi skulle ha satt inn trappa der den står på plantegningene ville trappa havna midt i stua på leiligheten. Leiligheten har en bod på 7 kvm der vi tenker å sette inn en trapp. Trappa havner da i vår spisestue. Er det problematisk? Har ikke hørt at man må søke om å flytte trapper innendørs? Anonymkode: d9978...89c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjellig fra kommune til kommune. Jeg kjøpte en enebolig med ikke godkjent utleiedel adskilt fra huset. Sokkelen i boligen var gjort om til en leilighet, og det bodde noen der. Eier hadde gjort alt arbeidet selv, og det fantes ikke papirer på noe, verken rør eller el eller selve utskillingen av leiligheten. Jeg ringte kommunen og ba om et møte for å oppklare og få info om hva vi måtte gjøre. En leilighet i enebolig er egentlig ikke veldig vanskelig å få godkjent. Det må søkes om seksjonering hos kommunen, og man må ha en ansvarlig søker som har de rette godkjennelsen. Vi hyrte en arkitekt som har sentral godkjenning, han lagde nye tegninger over huset og skrev søknaden. Det kostet oss 3000 kroner. I tillegg måtte vi ha godkjenning fra nærmeste nabo. Når søknaden var i orden, måtte noe arbeid gjøres. Det er krav til bodplass, universell adkomst og brann/lyd. Vi senket taket, la lydbøyler og dobbel gips i taket, dobbel brannvegg mot vår del og det var det. Vi hadde en snekker som gjorde dette på to dager, sendte papirene til arkitekten som ga beskjed til kommunen om at jobben var gjort. Da fikk vi botillatelse på leiligheten, og verdien på vår enebolig steg betraktelig. Det kostet oss vel 20 000 i materiell og arbeidspenger samt søknad, men det var vel verdt det. Verdiøkningen på boligen er langt mer enn det når man får godkjent utleiedel. Det er også forskjellig fra kommune til kommune hvorvidt de bryr seg om du leier ut noen rom i boligen din eller ikke. Min kommune er veldig streng. Min far arbeider på teknisk avdeling i en annen kommune, og der er de ikke strenge i det hele tatt. Kun ved å kontakte kommunen finner du ut av dette. Jeg ville gjort det for å få mitt på det tørre. Jeg liker ikke tanken på at en naboklage kan føre til pålegg og tvangsmulkt, for det kan det faktisk om man blir tatt for ulovlig utleie/ombygging av bolig. I tillegg har man som utleier faktisk ansvar for menneskene som bor hos en. Naboen min over veien leier ut kjelleren sin, totalt uten rømningsvei og med kun et vindu halvveis under bakkeplan. Vinduet er dekket med snø om vinteren. Hva om huset brenner? Hva om de brenner inne? Og for hva - for å spare litt penger? Anonymkode: 0f8e1...6b4 Virker som om denne leiligheten er vanskelig å godkjenne. Tror tidligere eier har prøvd, men var noe med branncelle tror jeg? Er jo rart da hele taket er betong.. kanskje Huset ditt er nyere? For da er det nok enklere. Dette huset er fra 1955 så tviler på at det kan godkjenne tek17 Anonymkode: d9978...89c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er det sikkert greit å være klar over at det er eier av boligen som er ansvarlig. Også når det brenner og leieboeren omkommer fordi han ikke kom seg ut. Kan bli en lang og ubehagelig sak for eier av huset da. Anonymkode: 75736...ccc Den tid, sorg😊 Anonymkode: 074cd...9b2
kaleidoskop Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 Kravene er jo mye mindre strengt nå en de var for bare et par år siden. Viktigste er god rømningsvei. Så om du sier det er store vinduer hjelper vel det på rømningen. Er det over x antall cm til karm (dette må Googles) må det bygges inn en fast liten trapp så man kommer seg ut. Det holder med 2 m takhøyde. Så er det vel noe radonkrav. Men krav til utsikt og bod, som det var, er nå tatt bort. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #13 Skrevet 30. januar 2019 På 28.1.2019 den 22.51, AnonymBruker skrev: Kjøpte et hus som vi tar over om noen måneder. Tankene går her.. var først sikker på at det ikke skulle bli noe problem å få dette godkjent, men blir mer og mer stresset jo mer jeg tenker på det.. Denne eneboligen har en kjeller på 70 kvm. Den er registeret som kjeller, ikke som varige oppholdsrom. Forrige eier har innredet denne som en leilighet. Alt er nytt i 2018. Stor bad, kjøkken/stue løsning, soverom og gang. Alle rommene er over 2 meter og alle rommene har vinduer. Leiligheten ligger delvis under bakken, framsiden er over bakkeplan (skrå tomt). Vinduene på soverom og stue/kjøkken er store relativt vanlige vinduer + egen inngang. Forrige eier har fjernet trappa som gikk fra hovedetasje og ned til kjelleren. Virker som om tidligere eier har prøvd å få leiligheten godkjent som egen boenhet. Men reglene for dette er jo veldig strenge så det er bare å glemme. Det som derimot skal være mye lettere er å få kjelleren bruksendret fra kjeller til varig oppholdsrom, for disse rommene oppfyller jo kravene. Er dette plankekjøring? Har snakket med byggansvarlig i kommunen og han sa at da måtte vi sette inn en trapp fra vår etasje og ned til kjeller så kjeller «blir en del av huset». Og da sa han at så lenge rommene er godkjent for varig opphold så har ikke kommunen noe med hva vi bruker det til (utleie osv). Men så tenker jeg på badet i kjelleren.. er ikke dette søknadspliktig? Var jo ikke bad der før, men har vært våtrom (vaskerom), men står som «kjeller» og «Bod» på kommunens tegninger. Og forrige eier har også satt inn sikringsskap i denne leiligheten (av elektriker da). Er dette helt ok? Blir helt stressa av dette. Var visst 3 ukers behandlingstid på disse søknadene, men får jo ikke gjort noe før vi flytter inn.. Om det er som vi håper så er det bare å sette inn en trapp som går ned til kjelleren og søke bruksendring? Er det så lett? Har hørt at kommunen ikke er lett å ha med å gjøre 😕 Anonymkode: d9978...89c Alt dette skulle du ha funnet ut av før du gikk i gang med å by og å kjøpe. Hva du får til og ikke er ehlt avhengig av hva du har invistert i og hva kommunens saksbehandling kommer frem til. Skal folk begynne å spå her inne eller? Jeg kan antyde at du har kjøpt noe du burde ha vurdert fornuften i å kjøpe... Anonymkode: d0c8c...87d 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #14 Skrevet 30. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Den tid, sorg😊 Anonymkode: 074cd...9b2 Anonymkode: 75736...ccc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå