_h_e Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Om noen uker reiser jeg og kjæresten til Gran Canaria for en uke, grugleder meg 😰 Jeg har tatt fly et par ganger i Norge, men da har jeg alltid hatt med meg noen som har vært reisevant, og allikevel har jeg stresset som bare det. Er ikke selve flyturen jeg synes er stressende, men alt rundt. Har ordnet pass, reiseforsikring og helsetrygdkort, samt at kredittkort er på vei i posten. Er det noe mer jeg må fikse? Flybilletter er selvsagt bestilt. Lurer også på om det er noen her inne som har noen gode råd, både i forhold til det som skjer på flyplassen, hvor tidlig man må møte opp og pakking/håndbagasje, hva er reglene og hva bør man ha med seg? Absolutt alle tips tas imot med stor takk! 🙈😀
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 To timer før må du møte på flyplassen. Sjekk ut flyselskapets sin hjemmeside for vekt på håndbagasje og innsjekket bagasje. På Avinor.no kan du se hva du kan ha i håndbagasjen. Anonymkode: 79cb0...2ea 2
_h_e Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: To timer før må du møte på flyplassen. Sjekk ut flyselskapets sin hjemmeside for vekt på håndbagasje og innsjekket bagasje. På Avinor.no kan du se hva du kan ha i håndbagasjen. Anonymkode: 79cb0...2ea Hvis jeg ikke husker feil går flyet vårt kl. 06.00 på morgenen. Vil det si at vi må være på flyplassen kl. 04 på natta? 😅 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, _h_e skrev: Hvis jeg ikke husker feil går flyet vårt kl. 06.00 på morgenen. Vil det si at vi må være på flyplassen kl. 04 på natta? 😅 Ja. Sikkerhetskontrollen åpner to timer før avgang, samme med innsjekkingen. Anonymkode: 79cb0...2ea 3
BMF Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Vis du er stresset på det å reise, så Beregn deg god tid (2 timer) Finn sjekkinn automaten til ditt selskap (enten det er Apollo eller SAS) logg deg inn med bookingnr på billetten, velg sete hvis det er mulig, skriv inn antall kolli dere skal sjekke inn, trykk OK og vent på billetter og bagasjetagg. Når taggen er festet på kofferten så Finn reiseselskapet skranke og lever inn bagasjen ( det sitter noen der, hvis ikke så scanner du baggen selv og legger den på båndet) gå til sikkerhetskontrollen og still deg i kø, når du kommer forbi den, så Finn en tavle som forteller deg hvilken Gate dere skal reise fra. Gå igjennom taxfree butikken og Finn Gaten din. God tur. 1
_h_e Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Sikkerhetskontrollen åpner to timer før avgang, samme med innsjekkingen. Anonymkode: 79cb0...2ea Å ja, tusen takk for svar! 😄
kvinne35+ Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 Ingenting flytende eller skarpt eller kremer osv i håndbagasje da kaster de det i søpla 1
_h_e Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, BMF skrev: Vis du er stresset på det å reise, så Beregn deg god tid (2 timer) Finn sjekkinn automaten til ditt selskap (enten det er Apollo eller SAS) logg deg inn med bookingnr på billetten, velg sete hvis det er mulig, skriv inn antall kolli dere skal sjekke inn, trykk OK og vent på billetter og bagasjetagg. Når taggen er festet på kofferten så Finn reiseselskapet skranke og lever inn bagasjen ( det sitter noen der, hvis ikke så scanner du baggen selv og legger den på båndet) gå til sikkerhetskontrollen og still deg i kø, når du kommer forbi den, så Finn en tavle som forteller deg hvilken Gate dere skal reise fra. Gå igjennom taxfree butikken og Finn Gaten din. God tur. Dette høres jo så enkelt ut, men jeg har jo ikke peiling, haha. Tusen takk 😊
BiancaWhite Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, kvinne35+ skrev: Ingenting flytende eller skarpt eller kremer osv i håndbagasje da kaster de det i søpla Jo til en viss størrelse 2
_h_e Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2019 Akkurat nå, kvinne35+ skrev: Ingenting flytende eller skarpt eller kremer osv i håndbagasje da kaster de det i søpla Okei, er heldigvis bare 6 timer med fly så det må vel gå fint. Men går det greit å ha med det man kjøper på flyplassen etter man har sjekket inn? F.eks. vann, handkrem eller snacks?
kvinne35+ Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Jeg tror ikke mat og sånn er lov?? Det er iallfall mange som kan bli kvelt av at noen åpner nøtter f.eks. Sånn alkohol flasker og sånn må de forsegle inni taxfreen for deg.
Ulven Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 Legg så mye som mulig av kremer, leppestifter ol i innsjekket baggasje. Ingen pinsetter, sakser el i håndbagasjen. Evnt medisiner tar du i håndbaggasjen. En leppepomade trenger du gjerne på flyet, så den legger du i en av de gjennomsiktige posene du finner før sikkerhetskontrollen. Du kommer lettest igjennom sikkerhetskontrollen hvis du har tenkt litt igjennom antrekket ditt på forhånd. Ikke høye hæler, ikke belter og store smykker/klokker. Må du ha på dette, så forbered deg i god tid når du står i køen ved å legge alle slike gjenstander i en lomme i jakka. Legg også passet i innerlomma på jakka. Det er en vannautomat i enden av sikkerhetskontrollen hvis du ikke vil kjøpe all drikke på flyet/flyplassen. Jeg har alltid med en flaske slik at jeg slipper de elleville prisene på Gardermoen. Husk at det finnes servicepersonale i avgangshallen, iallefall på Gardermoen, så er det noe du lurer på kan du spørre en av disse. Du finner osgå alt av informasjon på Avinor sine sider. 1
kvinne35+ Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Åsså sies det at kopi av pass kan være lurt å ha separat fra pass hvis passet skulle forsvinne eller noe (men obs ikke at noen får tak i det) og at det kan være lurt å ha kopier av billetter og hotell og sånn hjemme f.eks. hos noen i familien om noe skulle oppstå.
kvinne35+ Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 3 minutter siden, Ulven skrev: Legg så mye som mulig av kremer, leppestifter ol i innsjekket baggasje. Ingen pinsetter, sakser el i håndbagasjen. Evnt medisiner tar du i håndbaggasjen. En leppepomade trenger du gjerne på flyet, så den legger du i en av de gjennomsiktige posene du finner før sikkerhetskontrollen. Du kommer lettest igjennom sikkerhetskontrollen hvis du har tenkt litt igjennom antrekket ditt på forhånd. Ikke høye hæler, ikke belter og store smykker/klokker. Må du ha på dette, så forbered deg i god tid når du står i køen ved å legge alle slike gjenstander i en lomme i jakka. Legg også passet i innerlomma på jakka. Det er en vannautomat i enden av sikkerhetskontrollen hvis du ikke vil kjøpe all drikke på flyet/flyplassen. Jeg har alltid med en flaske slik at jeg slipper de elleville prisene på Gardermoen. Husk at det finnes servicepersonale i avgangshallen, iallefall på Gardermoen, så er det noe du lurer på kan du spørre en av disse. Du finner osgå alt av informasjon på Avinor sine sider. Du er bereist hører jeg
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 1 minutt siden, kvinne35+ skrev: Jeg tror ikke mat og sånn er lov?? Det er iallfall mange som kan bli kvelt av at noen åpner nøtter f.eks. Sånn alkohol flasker og sånn må de forsegle inni taxfreen for deg. Mat er lov. Kan være vrangt å få gjennom sikkerhetskontrollen, kjøper du etter sikkerhetskontrollen er det greit. Det siste gjelder om du skal bytte fly og dermed må gjennom sikkerhetskontrollen igjen. Anonymkode: e62f7...7b2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Mat er lov å ha med. Jeg har til og med fått med Nutridrink gjennom sikkerhetskontrollen, og det er flytende ☺️ Anonymkode: 2875a...770
_h_e Skrevet 29. januar 2019 Forfatter #17 Skrevet 29. januar 2019 Ser det er litt ulike meninger ifht. mat lenger opp, men tror vi satser på å ha med minst mulig jeg 🙂 Men hadde vært veldig fint og hatt lipsyl og handkrem i håndbagasjen/jakkelomma, lar dette seg gjøre?
LittDiva Skrevet 29. januar 2019 #18 Skrevet 29. januar 2019 2 minutter siden, _h_e skrev: Ser det er litt ulike meninger ifht. mat lenger opp, men tror vi satser på å ha med minst mulig jeg 🙂 Men hadde vært veldig fint og hatt lipsyl og handkrem i håndbagasjen/jakkelomma, lar dette seg gjøre? Så lenge du får alt i den posen med flytende, gjennom sikkerhetskontroll en så er det null pes.
_h_e Skrevet 29. januar 2019 Forfatter #20 Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, LittDiva skrev: Så lenge du får alt i den posen med flytende, gjennom sikkerhetskontroll en så er det null pes. Er posen gratis? 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå