Gå til innhold

kutte ned på karbohydrater....

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei folkens!

jeg har et ønske om et sunnere liv,som innebærer å spise sunnere...men jeg er ikke glad i hverken kjøtt eller fisk så da er det lett det blir mer av karbohydratholdige matvarer. så:har noen tips til hvordan kutte ned på disse "godbitene"? det samme gjelder vel egentlig godteri og snacks også,jeg er litt for glad i potetgull og sjokolade :(

jeg ønsker å stramme opp kroppen og rett og slett sørge for at maskineriet får mer nyttig og sunn mat,ikke være den søplekverna den egentlig er :o

på forhånd takk for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt tips når man skal kutte ned på karbohydratene, er å kutte der man får i seg mest. Dette er som oftest ris, pasta brød, poteter og sukker.

Brød til f. eks frokost kan byttes ut med en omelett eller havre grøt.

Til lunsj kan man ha med seg en stor fristene salat, med masse godt i.

Til middag er det bare og kutte ut potetene, risen, brødet og pastaen og spise dobbelt så mye grønnsaker som man pleier.

Man må gjerne unne seg litt av disse produktene hver dag, men ikke i alle måltider.

Det høres værre ut enn det er. Jeg har kuttet drastisk ned på karbohydratene. Etter bare en uke var det ikke lenger et savn, og jeg har også blitt mye skjeldnere fysen og godtesyk etter at jeg la om kostholdet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha trent i over 1 år ,levet sundt har jeg IKKE gått ned 1 gram.

Men for ca 4 uker siden begynte jeg å kutte ut mye av karbohydrater ,dvs veldig lite poteter ,brød ,ris .Snop og brus ,chips spiser jeg nesten ikke fra før.

Og nå har jeg gått ned 4 kg,HURRA

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er kjempevanskelig å kutte ut karbohydrater.

Føler ikke at jeg blir ordentlig mett av å spise proteiner.

Hvis du går inn på www.southbeach.com, så finner du mange oppskrifter som ikke inneholder karbohydrater.

Det er gratis å melde seg inn der, og du kan få middagstips tilsendt mailen din hver dag hvis du ønsker det..

Skrevet

Så er det jo også forskjell på karbohydratene da.

Som f.eks ris så har du naturris og villris som er gode alternativer.

Fullkornspasta er MYE bedre enn vanlig pasta.

Så grovt brød som mulig er også fint.

Linser og bønner er faktisk godt :) Søk litt på nett etter oppskrifter og prøv deg frem :)

Gjest synseren
Skrevet

Interessant å lese det dere skriver om karbohydrater. Må jo være noe i det, siden det er så mye snakk om det.

Gode tips til ei som er så alt for glad i mat.:sikle:

Gjest Leola
Skrevet

Her er også noe å lese om dette:

www.eat-web.com

Gjest Håvar
Skrevet

Det er viktig at man skiller på kortkjedede og langkjedede karbohydrater. Det er de korte som er skumle.

Diverse "mat" som inneholder korte karbohydrater:

• Sukker

Poteter

Druer

Lyst brød (loff/kneipp)

Sjokolade

Syltetøy

Saft

Brus

Druer er sunt selv om det inneholder kortekarbohydrater. Spesiellt om man er trøtt og trenger en rask oppkvikker er det mye bedre å spise Druer/Rosiner enn f.eks. sjokolade.

Mat som inneholder lange karbohydrater:

• Fiberrikt korn/kli

pasta

ris

Nesten alle grønnsaker (ikke poteter)

Nesten all frukt

Det kan sikkert lønne seg å lese noen kokebøker for vegetarianere også (siden du ikke liker fisk og kjøtt).

For vegetarianere er det viktig å spise proteinrike grønnsaker. Jeg er ikke vegetarianer, så jeg har aldri egentlig satt meg detaljert inn i næringsinnholdet i grønnsaker. Men det sies at Avocado og Squash inneholder mye proteiner. Vet at mange vegetarianere bruker mye Avocado som erstatning for kjøtt. Men obs, disse må tilberedes riktig, stekes godt - ellers kan de føre med seg kvalme/diare.

Ellers, det er mange råd som flyr. Tror det generellt ikke lønner seg å høre på de som tjener på rådene de gir deg. De beste rådene gis kun for å hjelpe deg og ikke for å få noe fra deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...