AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Jeg skal låne bort 50000kr til min bror som han skal bruke til egenkapital og andre omkostninger ved huskjøp. Men jeg ønsker at dette skal gjøres på en god formell måte slik at jeg har mitt på det rene dersom det blir problemer. Det jeg ønsker at kontrakten skal si, er at det betales tilbake med terminer på 2000kr i måneden, og at første termin skal være i juli 2019 (3 mnd etter overtakelse så de klarer å komme ordentlig i hus). Men dette er det de "minst" skal betale tilbake. I tillegg skal intensjonen være at pengene betales så fort som mulig slik at hvis han plutselig får ekstra utbetalinger og bedre betalingsevne (tilbake på depositum etter leie, og ellers for eksempel feriepenger, tilbake på skatt, bonus/overtid på jobben), så skal han betale etter beste evne og gjøre seg så fort som mulig ferdig med tilbakebetalingen. Må få formulert det på en bra måte. I tillegg må det stå noe slikt som at han forplikter seg å sette opp terminene som faste oppdrag i nettbanken, og at datoen da blir samme dag eller dagen etter han mottar (eller skulle mottatt) lønn/andre ytelser alt ettersom. Han har pleid å være litt treg med å betale tilbake i tide ved andre anledninger, så det må være slik at dette betales automatisk uten at han må foreta seg noe. At defaulten er at pengene kommer med en gang han får lønn, istedenfor å ikke komme. Slik at han ikke kan "glemme", eller unnskylde seg over å være blakk. Lånet skal være rentefritt, men det må være slik at hvis lånet ikke er tilbakebetalt til riktig tid så kan det tvangsinndrives + løpe forsinkelsesrente. Jeg klarer rett og slett ikke å finne en god mal, og det er jo noen litt "sære" punkter man sikkert ikke vil finne i en vanlig mal. Så skal det være minst to vitner som signerer. Noen som har et forslag? Anonymkode: 9be11...3e0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Her hadde jeg personlig ikke tatt noen sjanser, men tatt kontakt med en advokat. Anonymkode: 3acb6...361
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Skriv et gjeldsbrev for da er du iallfall sikret. Jeg måtte låne penger privat pga en vanskelig situasjon. Her var det gjeldsbrev samt avtale for nedbetaling. Dette ble nedbetalt som avtalt. Takknemlig for hjelpen og skjønner godt at vedkommende ville sikre seg med gjeldsbrev. Anonymkode: 4ad48...f54
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Er det vesentlig at det heter "Gjeldsbrev"? Hvordan er det med ordlyd som "Gjeld" vs "Lån" osv. Er det ett fett eller er det slik at noen mener at lån og gjeld er to forskjellige ting i juridisk sammenheng? Anonymkode: 9be11...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå