Gå til innhold

Trene 4x4 - 5x5 - 6x6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk et tips av en kompis som trener relativt mye om å trene vekter på Trene 4x4 - 5x5 - 6x6.

Altså at når jeg klarer 6x6 i en øvelse, feks 70 kg knebøy, så øker jeg til 75 med 4x4 neste gang. Deretter 5x5, og så når serien når det også går på 6x6, så blir det 80 på 4x4 etter dette.

Jeg synes det fine med systemet er at det er utrolig målrettet hvilken vekt man er på og hva man driver med, men det jeg lurte på å få innspill på er om dette er en lur måte å trene på for å bli sterk? Det er sikkert åpenbart at det er lurt å bli sterkere, men om du har testet dette eller andre ting som du synes fungerte bedre. Slik jeg trener i dag blir det mye 8x3 uten at jeg helt har noe mål og mening på når jeg skal øke til neste nivå.

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: e2cb2...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo fornuftig ut det :) du kan jo prøve og se hva du syns selv? 

Bare vær forsiktig med overbelastning. Det er ikke alltid kroppen er klar for det.

Anonymkode: 33f01...749

Skrevet

Det heter double og triple progression, og det har sine styrker og svakheter. En fordel er at det er lett å holde styringa på, og kan være et fint alternativt til de som kun trener etter dagsform, helt uten struktur. Særlig nybegynnere kan ha utbytte av det. I mine øyne slutter fordelene der.

Med en gang man blir litt bedre trent, og vektene blir tunge, så vil så mye av treninga foregå nært maks dvs. 4RM, 5RM, 6RM, at det akkumulerer mye utmattelse i kroppen. Du risikerer faktisk å løfte mindre etter hvert. Det finnes veldig mange bedre måter å overloade på - spesifikt til om det er styrke eller muskelvekst som er målet. Det er noen likheter mellom de to, men det er også noen viktige forskjeller.

Skrevet

Det er mange måter å trene på, finnes ikke noen fasit.

Først må du kartlegge hvor mange dager i uken du vil trene, for det aller viktigste er å kunne gjøre det regelmessig. 2 dager for eks: siste dagen med lavere reps og tunge vekter.

Husk, hvile og søvn er kjempeviktig.

Anonymkode: d3851...5e3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mange måter å trene på, finnes ikke noen fasit.

Først må du kartlegge hvor mange dager i uken du vil trene, for det aller viktigste er å kunne gjøre det regelmessig. 2 dager for eks: siste dagen med lavere reps og tunge vekter.

Husk, hvile og søvn er kjempeviktig.

Anonymkode: d3851...5e3

Intetsigende svar.

Den vanlige måten å overloade styrketrening på, er å løfte gradvis løfte tyngre, og kanskje til og med gå ned i antall sett for å holde utmattelsen relativt lav. Du ligger nærmere failure, men holder utmattelsen i sjakk ved å ha lange pauser, og relativt få sett.

Å øke i sett (volum) i tillegg til noe intensitet er mer retta mot muskelvekst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...